Cand am ajuns prima oara in India, in 2003, reputatia aviatiei indiene era la pamant. Timp de decenii (dominate de un sistem economic pro-etatist promovat de dinastia Nehru – Gandhi), singurele companii aeriene permise erau de stat – Air India „se lupta” cu fratii de la Indian Airways. Serviciile erau la pamant, orarele, facultative, iar calatoria cu avionul era o loterie. Stewardesele proveneau numai din castele superioare (deh, era cool sa zbori in toata lumea si sa dormi in hoteluri de 5 stele in Singapore, New York sau Tokyo), dar fetele acelea fusesera educate din prima zi ca nu trebuie sa ridice mai mult decat un deget pentru a primi ceva… Asa ca, daca le cereai un pahar de apa in avion, era, probabil, cea mai mare ocara… Dar timpurile s-au schimbat, India a inceput sa se mute din ce in ce mai serios spre o economie de piata, spatiul aerian a inceput sa fie reglementat astfel incat au inceput sa apara si companiile private. Mai intai cele „full service” si apoi cele „low-cost”. Poate cea mai stralucitoare experienta low-cost a fost Kingfisher Airlines, lansata de un mare milionar (sau miliardar) indian care voia sa ofere servicii de lux la preturi low-cost. Omul era cunoscut drept un adevarat playboy (party-urile sale private cu cele mai frumoase starlete de la Bollywood erau secretele cele mai ascunse ale Indiei, iar imaginatia populara cea mai salbatica), asa ca a decis ca toate stewardesele Kingfisher Airlines vor fi fotomodele (gurile rele spuneau ca interviurile de angajare se desfasurau in dormitorul patronului), iar sampania va curge valuri… Si finantele s-au dus tot valuri, valuri, iar Kingfisher a dat faliment. Dar nu va fie frica… Moda companiilor low-cost a luat cu asalt India si astazi exista nu mai putin de cinci companii low-cost care opereaza in subcontinent. Deh, e o tara cu peste un miliard de oameni.
IndiGo a devenit cea mai mare companie aeriana indiana, cu o cota de piata de circa 35%. Zilnic, cele 104 avioane (toate Airbus 320) decoleaza si aterizeaza de aproape 700 de ori, zburand peste tot in India. IndiGo a fost fondata in 2006 si creste spectaculos de la un an la altul. Anul trecut, tocmai a comandat 250 de avioane (de zece ori flotila Taromului) pentru urmatorii pasi de expansiune. Este o companie low-cost „clasica” – mancarea la bord se plateste, dar check-in-ul se face gratuit la aeroport, iar in tarif este inclus si un bagaj de cala cantarind maximum 15 kg. Vrei mai mult, poti plati 27 de euro pentru inca 5 kg si 53 de euro pentru inca 10 kg.
Principalul hub al IndiGo este pe Aeroportul „Indira Gandhi” din Delhi, iar huburile secundare sunt la Mumbai si Kolkara, alte aeroporturi cu numeroase zboruri fiind Chennai, Bengaluru si Hyderabad. Practic, daca mergeti in India, verificati site-ul IndiGo pentru orice nevoie de zbor intern. IndiGo opereaza spre 35 de destinatii interne, in schimb, prezenta sa internationala este mult mai modesta… Cum ziceam, India nu e o tara, e un continent. Destinatiile externe ale IndiGo sunt Dubai, Muscat, Kathmandu, Bangkok si Singapore.
Dar iata destinatiile operate de IndiGo din principalele aeroporturi
Din Delhi, IndiGo zboara spre Agartala, Ahmedabad, Bagdogra, Bengaluru, Bhubaneswar, Chandigarh, Chennai, Coimbatore, Dehradun, Dibrugarh, Dimapur, Goa, Guwahati, Hyderabad, Imphal, Indore, Jaipur, Jammu, Kochi, Kolkata, Kozhikode, Lucknow, Mumbai, Nagpur, Patna, Pune, Raipur, Ranchi, Srinagar, Thiruvananthapuram, Udaipur, Vadodara, Varanasi, Visakhapatnam. Destinatiile externe sunt spre Dubai si Kathmandu.
Din Mumbai, IndiGo zboara spre Ahmedabad, Bagdogra, Bangalore, Bhubaneswar, Chandigarh, Chennai, Coimbatore, Dehradun, Delhi, Goa, Guwahati, Hyderabad, Indore, Jaipur, Jammu, Kochi, Kolkata, Kozhikode, Lucknow, Nagpur, Patna, Raipur, Ranchi, Srinagar, Thiruvananthapuram, Udaipur, Vadodara, Varanasi, Visakhapatnam. Destinatiile externe sunt Mumbai si Singapore.
Din Kolkata, IndiGo zboara spre Agartala, Ahmedabad, Bagdogra, Bangalore, Bhubaneshwar, Chennai, Coimbatore, Delhi, Dibrugarh, Dimapur, Goa, Guwahati, Hyderabad, Imphal, Indore, Jaipur, Kochi, Lucknow, Mumbai, Nagpur, Patna, Pune, Raipur, Ranchi, Trivandrum, Udaipur, Varanasi, Visakhapatnam. Unica destinatie externa deservita din Kolkata este spre Bangkok.
Din Chennai, IndiGo zboara spre Ahmedabad, Bagdogra, Bengaluru, Chandigarh, Coimbatore, Delhi, Goa, Guwahati, Hyderabad, Jaipur, Kochi, Kolkata, Lucknow, Mumbai, Pune, Raipur, Srinagar, Thiruvananthapuram, Visakhapatnam. Destinatiile externe de aici sunt spre Dubai si Singapore.
Din Bengaluru, IndiGo zboara spre Agartala, Ahmedabad, Bhubaneswar, Chandigarh, Chennai, Dehradun, Delhi, Dubai–International, Goa, Guwahati, Hyderabad, Imphal, Indore, Jaipur, Kochi, Kolkata, Lucknow, Mumbai, Nagpur, Patna, Pune, Raipur, Ranchi, Srinagar, Thiruvananthapuram, Vadodara, Varanasi, Visakhapatnam.
Din Goa, IndiGo zboara spre Ahmedabad, Bangalore, Chandigarh, Chennai, Delhi, Hyderabad, Indore, Kolkata, Lucknow, Mumbai, Patna, Raipur, Vadodara, Varanasi, Visakhapatnam.
SpiceJet este cea de-a doua companie low-cost independenta importanta din India. De altfel, este cea de-a patra companie ca marime din India, cu o cota de piata de circa 14%. Compania provine de prin anii ’80, fiind, mai degraba, un serviciu de taxi aerian, actuala reincarnare existand din 2005, primul zbor operat fiind Delhi – Mumbai. Compania a mers OK, dar dupa 2010 a intrat intr-o spirala a pierderilor, ajungand in situatia de a nu mai putea zbura, din cauza datoriilor catre companiile petroliere care le furnizau kerosen. A fost recumparata de fondatorul ei, Ajay Singh, si, de atunci, situatia s-a restabilit spectaculos… in 2015, SpiceJet a raportat profit, iar obiceiul de a anula zboruri pe nepusa masa a disparut. Calitatea serviciilor a crescut.
SpiceJet are 20 de avioane Boeing 737 si 14 avioane mai mici, Bombardier Q400, operand catre 34 de destinatii din India, dar si 6 destinatii externe – Kathmandu, Colombo, Kabul, Male (Maldive), Muscat, Bangkok si, evident, Dubai. Principalul hub SpiceJet este Delhi, capitala Indiei, alte huburi fiind Mumbai, Channai si Hyderabad.
SpiceJet admite bagaj de cala de 15 kg pe zborurile interne (atentie, exista si un tarif „Hand Baggage only”, iar in cazul in care bagajul de mana e prea mare, trebuie sa platesti 400 de rupii la aeroport) si intre 20 – 30 kg pe zborurile internationale. Atentie, in cazul zborurilor spre Kashmir, nu se admite bagaj de mana. Acesta va fi bagat la cala gratis, in caz ca are maximum 7 kg.
Dar iata destinatiile operate de SpiceJet din principalele aeroporturi:
Din Delhi, SpiceJet zboara spre Ahmedabad, Amritsar, Bagdogra, Bengaluru, Chandigarh, Chennai, Dehradun, Dharamsala, Goa, Guwahati, Hyderabad, Jabalpur, Jaipur, Jammu, Kochi, Kolkata, Madurai, Mumbai, Port Blair, Pune, Srinagar, Udaipur, Varanasi, Visakhapatnam. Ca destinatii externe, SpiceJet zboara spre Dubai si Kabul.
Din Mumbai, SpiceJet zboara spre: Ahmedabad, Amritsar, Bangalore, Bagdogra, Belgaum, Chennai, Delhi, Goa, Guwahati, Hyderabad, Jabalpur, Jammu, Kochi, Kolkata, Madurai, Mangalore, Srinagar, Varanasi, Udaipur, Visakhapatnam. Ca destinatie externa, SpiceJet zboara spre Dubai.
Din Chennai, SpiceJet zboara spre: Agartala, Ahmedabad, Bagdogra, Belagavi, Bengaluru, Coimbatore, Delhi, Goa, Hyderabad, Kochi, Kolkata, Kozhikode, Madurai, Mumbai, Port Blair, Pune, Tuticorin, Vijayawada, Visakhapatnam. Ca destinatii externe deservite: Bangkok si Colombo.
Din Kolkata, SpiceJet zboara spre: Agartala, Bagdogra, Bangalore, Chennai, Delhi, Goa, Guwahati, Hyderabad, Mumbai, Port Blair, Pune. Destinatie externa: Bangkok.
Din Goa, SpiceJet zboara spre: Ahmedabad, Bangalore, Chennai, Delhi, Hyderabad, Kolkata, Madurai, Mumbai, Pune.
Air India Express este filiala low-cost a companiei nationale Air India. Spre deosebire de SpiceJet si IndiGo, care au o extindere nationala, Air India Express s-a concentrat pe sudul tarii. De altfel, hubul Air India Express este Kochi, principalul oras al provinciei sudice Kerala, dar are numeroase zboruri din Chennai, Kozhikode si Mangalore.
Air India Express este detinuta 100% de Air India si a fost fondata in 2005, concentrandu-se pe zboruri internationale, spre Orientul Mijlociu si Asia de Sud-Est. Compania opereaza cu 17 avioane Boeing 737, dar, evident, mai sunt planuri destul de ambitioase de expansiune. Compania opereaza independent de compania-mama, avand un birou separat, hat, in sudul tarii, in Kochi, in timp ce Air India are, evident, sediul central la Delhi.
Politica de bagaje difera in functie de destinatie… ceva, ceva bagaj e admis gratis, dar trebuie sa verifici exact cantitatea. Se poate cumpara on-line bagaj excedentar.
Din Kochi, Air India Express zboara spre Abu Dhabi, Bahrain, Dammam (Arabia Saudita), Doha, Dubai-International, Kozhikode, Mumbai, Muscat, Salalah, Sharjah, Trivandrum.
Din Chennai, Air India Express zboara spre Dubai–International, Kuala Lumpur–International, Singapore, Mumbai, Tiruchirapalli, Thiruvananthapuram.
Go Air este o alta companie aeriana low-cost, care a inceput operatiunile in 2005. Spre deosebire de ceilalti competitori, Go Air nu zboara in strainatate, ci opereaza doar rute interne, zburand catre 22 de aeroporturi. Este cea mai mica companie low-cost, cu o cota de piata de doar 8%, si din cauza faptului ca ani intregi a fost un low-cost cam scump. Acum incearca sa aiba preturi mai mici decat IndiGo si SpiceJet, asa ca merita si ei verificati. Ca si marile companii low-cost, Go Air are un hub principal la Delhi si unul secundar la Mumbai. Go Air opereaza o flotila de 19 avioane Airbus 320 si a mai comandat 72 de aeronave Airbus 320neo, avand ambitii destul de mari de dezvoltare. Ministerul indian al aviatiei nu le-a aprobat cererea de a opera curse internationale, sustinand ca are prea putine avioane (de asemenea, nicio companie indiana nu poate opera zboruri externe in primii cinci ani de operare). Cererea a fost depusa in 2012, dar birocratia indiana este cunoscuta ca fiind de departe cea mai lenta din lume. Probabil, va fi aprobata dupa ce Go Air va lansa zboruri interplanetare ;).
Ca orice companie low-cost indiana, mancarea la bord se plateste (poti s-o comanzi on-line in avans), iar biletul include si un bagaj de cala de 15 kg. Pentru orice kil peste 15, se plateste – 3 kg in plus, 500 de rupii, pentru 10 kg in plus – 1.500 de rupii.
Din Delhi, Go Air opereaza spre Ahmedabad, Bagdogra, Bengaluru, Chennai, Goa, Guwahati, Jammu, Kochi, Kolkata, Leh, Lucknow, Mumbai, Nagpur, Patna, Port Blair, Pune, Ranchi, Srinagar.
Din Mumbai, Go Air opereaza spre Ahmedabad, Bagdogra, Bangalore, Bhubaneswar, Chandigarh, Chennai, Delhi, Goa, Guwahati, Jaipur, Jammu, Kochi, Kolkata, Leh, Lucknow, Nagpur, Port Blair, Ranchi, Srinagar.
Din Goa, Go Air opereaza spre Ahmedabad, Delhi, Bangalore, Chandigarh, Lucknow, Mumbai.
Air Asia India este subsidiara indiana a faimoasei companii malaysiene Air Asia, care a revolutionat calatoriile cu avionul in Asia de Est. Evident, Air Asia nu a putut ignora potentialul enorm al pietei indiene, asa ca decizia de a intra in India a fost usor de luat… dar nu la fel de usor este sa intri pe o piata deja dominata de niste mari companii, incorsetata de tot soiul de reglementari… si intr-o piata unde autoritatile nu-i vad cu ochi prea buni pe straini. Dar, in fine, iata, dupa mai multe ezitari, Air Asia si-a plantat steagul si in India. Evident, ca peste tot in afara Malaysiei, Air Asia a cautat un partener, iar in India s-a aliat cu Tata Group, cel mai mare grup de afaceri din India care, de altfel, detinuse transportatorul national Air India, pana in 1946, cand l-a cedat guvernului Indiei… Cu Air Asia, Tata Group revine in aviatie. Air Asia este cea mai tanara companie low-cost din India, operatiunile incepand in 2014, iar hubul ales nu este in Nord, unde se bat toti marii, ci in sud – la Bengaluru (Bangalore).
Air Asia India opereaza o flota de sase avioane, toate Airbus 320 (model operat si in Asia de Sud-Est), si zboara spre zece destinatii. De abia din 2019, Air Asia India va putea opera rute externe, asa ca actualele rute internationale sunt operate de celelalte subsidiare ale Air Asia (din Malaysia sau Singapore).
La fel ca si in celelalte tari, bagajele si mancarea se plateste separat si trebuie sa vii cu boarding cardul tiparit. Si iata care sunt principalele destinatii.
Din Bengaluru, Air Asia India opereaza spre Chandigarh, Delhi, Goa, Jaipur, Kochi, Pune, Visakhapatnam, in timp ce Air Asia Malaysia opereaza spre Kuala Lumpur.
Din Delhi, Air Asia India opereaza spre Bengaluru, Goa, Guwahati, Imphal, Visakhapatnam, in timp ce Air Asia X opereaza spre Kuala Lumpur.
Acestea sunt cele cinci companii low-cost indiene. Evident, insa, mai multe companii low-cost straine opereaza zboruri internationale spre India si de aceea le voi lista in functie de aeroporturi, dar sa nu va asteptati la o ploaie de low-costuri ca in Asia de Sud-Est sau Europa, bunaoara. Bineinteles, voi lua in considerare doar aeroporturile internationale.
In Delhi – „Indira Gandhi”, opereaza: Air Arabia (din Sharjah), Air Asia X (Kuala Lumpur), Fly Dubai (Dubai), Air Manas (Bishkek, Kyrgyzstan).
In Mumbai, opereaza: Air Arabia (Sharjah), Fly Dubai (Dubai).
In Jaipur, opereaza: Air Arabia (Sharjah).
In Kochi, opereaza: Air Arabia (Sharjah), Air Asia (Kuala Lumpur), Fly Dubai (Dubai), Thai Air Asia (Bangkok) si TigerAir (Singapore).
In Chennai, opereaza: Air Arabia (Sharjah), Air Asia (Kuala Lumpur), Fly Dubai (Dubai), Mihin Lanka (Colombo), Thai Air Asia (Bangkok), TigerAir (Singapore).
In Kolkata, opereaza: Air Asia (Kuala Lumpur).
In Bengaluru, opereaza: Air Arabia (Sharjah), Air Asia (Kuala Lumpur), Tiger Air (Singapore).
In Goa, opereaza: Air Arabia (Sharjah), Air Asia (Kuala Lumpur).
despre cei de la http://www.jetairways.com ce sti?
Nu e o companie low-cost. Parca pe vremuri isi ziceau Sahara Airlines, dar s-au rebranduit si e o companie decenta din cate am auzit.
Cred ca am zburat si eu odata cu ei de la Udaipur la Mumbai in acelasi avion cu Salman Rushdie 🙂
Dar asta se intampla in 2004, de atunci s-au schimbat multe. Si intr-adevar, a fost un zbor ok
despre cei de la http://www.jetairways.com ce stii?
am observat ca opereaza si ei spre si prin india cel putin intre mumbai si delphi
Recomand IndiGo. Locurile sunt destul de spatioase comparativ cu WizzAir sau BlueAir iar preturile sunt ok chiar luate de pe o zi pe alta. Am platit 56 de euro cu bagaj de cala Delhi-Calcutta saptamana trecuta (aprilie 2016)