Intotdeauna mi-a placut sa va semnalez excursiile, calatoriile si expeditile unor romani prin jurul lumii. Astazi, as dori sa ii prezint pe Mihai si Alexia, doi tineri care vor sa participe la raliul cu scop umanitar Amsterdam – Dakar. Dar vreau sa am o introducere scurta pentru ca interviul este curprinzator… Si doar sa le urez (uram) bafta 🙂
Cine sunt Mihai si Alexia?
Doi tineri bucuresteni, adorabili, vioi si plini de entuziasm Suntem impreuna de aproape trei ani, timp in care am calatorit cu fiecare ocazie pe unde am putut si pe unde ne-au permis fondurile si timpul.
Mihai este multitasking: web developer de aproape 10 ani, pasionat si practicant de skateboarding tot de aproape 10 ani, fotograf amator si calator cu fiecare ocazie. In urma cu mai bine de un an am lansat si prima platforma de skateboarding din Romania sub forma www.skatemap.ro , concomitent cu proiectul SkatingTheFish , prin intermediul caruia am vizitat multe orase din Romania si am cunoscut oameni exceptionali.
Alexia este studenta la Comunicare si in acelasi timp face parte si din organizatia studenteasca VIP. Si ea este pasionata de fotografie si calatorie, asadar putem impreuna sa ‘evoluam’ in acest sens.
De unde si pana unde pasiunea pentru calatorii? Cum a inceput totul? De ce va place sa calatoriti?
Credem ca in viata conteaza foarte mult si te formeaza locurile pe care le vizitezi si oamenii pe care ii cunosti. Amsterdam-Dakar Challenge este pentru noi o oportunitate sa avem contact cu locuri si oameni pe care inca nu i-am descoperit. Cu orice ocazie, oricat de scurta, fugim din Bucuresti.
Si cum ati ajuns la Amsterdam-Dakar Challenge? Nu a zis nimeni ca sunteti nebuni? 🙂
Era decembrie 2012 cand un prieten a zis “hai sa va arat ceva super tare”. Era vorba de un filmulet de la editia 2012 a Amsterdam-Dakar Challenge si, practic, asta a fost declansatorul. Zilele care-au urmat am intrat pe site-ul lor si am vazut ca din formularul de inscriere lipsea “Romania” ca optiune pentru tara, lucru care ne-a demoralizat si am zis sa ne bagam la Mongol Rally, despre care stiam deja datorita Daciotilor, FireFairies si Paramongols. Cum Mongol Rally ni s-a parut foarte din scurt din punctul de vedere al pregatirilor, cat si din cel al taxei de inscriere, am renuntat la idee si ne-am demoralizat complet. Cu ultimul strop de speranta, am formulat si am trimis un mail organizatorilor de la Amsterdam-Dakar Challenge, sa ii intrebam daca totusi ne putem inscrie. Dupa doua zile de suspans am primit si raspunsul: sigur ca puteti.
Multi ne-au zis ca suntem nebuni, lucru care ne-a motivat si mai tare 🙂
Am mai cunoscut sau am mai citit despre romani care au participat la diverse raliuri cum ar fi Budapesta – Bamako sau Mongol Rally. Ce este, de fapt, Amsterdam – Dakar Challenge? Si de ce nu v-ati dus la Mongol Rally, de exemplu?
Intr-adevar, sunt mai multe competitii de genul asta, insa fiecare are caracteristicile ei. La Budapesta-Bamako au fost chiar anul acesta niste baieti din Cluj (roadmanians), pe care i-am urmarit, cat si Nicky Predescu in 2009 (link), cu care tinem legatura si care a scris despre noi pe site-ul lui CalatorSauTurist.ro. La Mongol Rally nu am mers, deoarece era prea din scurt si nu am fi avut timp sa ne pregatim si sa platim taxa de inscriere.
Amsterdam-Dakar Challenge este o cursa caritabila, care se tine bianual din 2004, iar noi suntem prima echipa romaneasca inscrisa, ba chiar mai mult, prima echipa est-europeana. In primul rand trebuie sa te inscrii cu o masina care nu costa mai mult de 500 de euro, iar apoi sa te rezumi la alti maximum 500 de euro pentru pregatirea ei. Apoi, trebuie sa mergi de la Amsterdam pana in Dakar si apoi sa cobori in Gambia, unde este punctul final si unde se desfasoara licitatia masinii. Desi numele a ramas in continuare Amsterdam-Dakar, de cativa ani nu mai este permis importul de masini cu o vechime mai mare de 5 ani, asadar au trebuit sa mute finish-ul la Banjul, in Gambia. Acolo, masina este licitata, iar banii se duc la fundatia CFCF (Challenge for Charity Foundation), care desfasoara mai multe proiecte in Africa si care pot fi regasite pe site-ul organizatorilor.
Tot traseul nu reprezinta o cursa in sine, asadar nu conteaza cine ajunge primul. Important este ca toata lumea sa soseasca in Gambia fara probleme si cu masina cat mai intreaga. Nu exista premii, singurul fiind multumirea persoana ca ai putut duce la bun sfarsit intreaga aventura.
Aveti experienta condusului in afara Europei? Nu va e frica de nisipul Saharei, Al Qaida-Maghreb sau de vanzatorii de suvenire marocani?
Amsterdam-Dakar Challenge o sa fie primul nostru contact cu Africa, si o sa fie direct pe 4 roti. Cum pentru asa ceva iti trebuie cel putin un strop de nebunie, nu putem spune ca ne este frica de ceva anume, desi suntem constienti ca pot aparea probleme pe parcurs. Speram sa nu ramanem impotmoliti in nisipul Saharei, iar daca se intampla cumva asta, suntem siguri ca vom fi ajutati de alti colegi de drum.
Despre Al Qaida am citit si pe site-ul MAI ca ar avea ceva activitate, dar sigur nu o sa prezentam un interes pentru ei, iar cu vanzatorii marocani ne vom descurca, eventual chiar vom negocia daca o sa ne surada vreun suvenir.
Cu ce masina veti calatori? De unde o aveti? Credeti ca o sa tina pana la Banjul?
“Nava-mama” este un Opel Astra F Caravan din 1997, motor 1.7 diesel X17DTL de doar 68CP, adus la vremea lui tocmai din Luxemburg si pe care ni l-a oferit tatal lui Mihai in acest scop. Deoarece principala regula este ca masina sa nu valoreze mai mult de 500 de euro, a fost o mare usurare pentru noi. In Romania sunt slabe (daca nu chiar nule) sansele sa gasesti o masina sub 500 de euro, si chiar daca o gasesti trebuie sa platesti taxele de inmatriculare, care depasesc valoarea masinii.
Incercam sa facem cat mai multe drumuri si sa o testam cat de mult putem pana in momentul plecarii, astfel incat sa ii gasim problemele si sa le remediem din timp. Deja cunoastem cateva hibe la care lucram (urca apa la motor pana la 100+ grade si pierdem antigel), dar, cu siguranta, pana in momentul plecarii o sa fie pusa la punct incat sa nu ne lase pe drum.
Si sa nu uitam de faptul ca masina nu este dotata cu aer conditionat 🙂
Ce veti face daca se strica hodoronc-tronc intre Nouadibou si Nouakchott? Cine e mecanicul? Mihai sau Alexia?
Mecanicul o sa fie Mihai, avand-o ca asistenta pe Alexia. In cazul in care nu ne vom descurca singuri, vom apela cu incredere la prietenii pe care o sa ni-i facem pe drum, sa ne ajute sau sa ne tracteze pana la cel mai apropiat service.
Ati echipat masina de desert?
Pana acum singurul upgrade pentru desert este un set de proiectoare offroad, pe care ni l-au oferit cei de la House4x4, insa avem in plan montarea unui scut pentru motor, inaltarea masinii si adaugarea unui ventilator suplimentar pentru radiator.
Deci cand plecati? Care va fi traseul? Cam cat va tine drumul de la Amsterdam la Banjul? Inteleg ca raliul se desfasoara intre Amsterdam si Dakar, in Senegal. Ce cautati in Gambia?
Plecarea oficiala are loc pe 2 noiembrie, din Amsterdam. Noi insa vom pleca din Bucuresti spre Amsterdam, cu 5 zile inainte, ca sa putem ajunge odihniti. Pana in Amsterdam ne-am planificat sa trecem prin Timisoara, Linz si Frankfurt, iar mai departe vom strabate Olanda, Belgia, Franta si Spania, punct in care vom trece in Africa prin Gibraltar. In Africa vom trece prin Fez, Marrakech, Agadir, Laayoune, Dakhla, Nouadibou, Nouakchott, Dakar si apoi Banjul, locul unde se termina aventura si masina este licitata. In Gambia “cautam” sa licitam masina, dat fiind ca in Senegal nu mai este permis importul masinilor cu o vechime mai mare de 5 ani 🙂
Unde va veti culca pe drum? Unde veti manca… mai ales dupa ce treceti de muntii Atlas?
O sa dormim atat in cort, cat si in hosteluri, acolo unde vom gasi, iar pe drum o sa ne alimentam in principal cu conserve si mancare uscata, insa vom incerca si mancarea specifica locurilor prin care trecem.
Cat este bugetul acestei expeditii? De unde ati obtinut banii
Initial am calculat ca 5.000 de euro ne-ar ajunge pentru pregatiri si pentru drum, incluzand benzina, bilete de avion pentru intoarcere, vize, vaccinuri, mancare, apa, cazare, taxe, asigurari si alte cheltuieli neprevazute. Insa, dupa ce au inceput sa se miste lucrurile si sa ne apucam si de pregatirea masinii, ne-am dat seama ca ne-ar trebui mai mult de 6.000 de euro sa putem duce la bun sfarsit intreaga cursa.
Pana in prezent am fost ajutati cu produse, insa in continuare ne trebuie fonduri pentru lucrurile care nu pot fi cumparate sau pregatite inaintea plecarii.
Totusi, Amsterdam-Dakar Challenge este un raliu umanitar. Pe cine ajutati si cum?
Intr-adevar Amsterdam-Dakar este o cursa caritabila, iar din 2004 pana in prezent s-au strans aproape 3 milioane de euro. Banii au fost stransi in urma licitatiilor pentru masinile care au participat, cat si din donatii suplimentare. Toti acesti bani sunt folositi de catre CFCF (Challenge for Charity Foundation) in proiectele pe care le desfasoara pe teritoriul Africii, acestea fiind legate de sanatate, educatie, drepturile femeii si nu numai.
Cand veti reveni in tara?
Pe 27 noiembrie o sa fim inapoi pe aeroportul Henri Coanda 🙂
Si cum putem sa va urmarim ce faceti pe traseu?
Puteti urmari cum evolueaza pregatirile atat pe pagina noastra de Facebook https://www.facebook.com/badrally , cat si pe site-ul nostru https://www.badrally.ro/
Cat o sa fim plecati vom avea live tracking prin GPS pe site-ul nostru, astfel incat sa puteti vedea in orice moment unde am ajuns. De asemenea, cu orice ocazie si conexiune la internet, o sa postam poze si filme pe Facebook si pe site.
O sa trimiteti corespondente si la Imperator Travel?
Sigur ca da, cu cea mai mare placere! 🙂
Multa bafta, drum bun si fara niciun incident!
Multumim mult!
Mihai si Alexia, cei doi curajosi
Alexia Ion
Mihai Tuhari
Iaca si BadMobilul !
in pregatiri
Pentru Amsterdam – Dakar Challenge
Cu oglinda retrovizoare tricolora 🙂
Drum bun !
Bafta multa!