Nu stiu ce va doriti voi cand aveti de zburat ore in sir spre destinatii indepartate, dar va zic ce imi doresc eu cel mai mult – LOC LA PICIOARE. Da, loc sa ma invart, sa dau din picioare, si daca am ghinionul sa nu stau pe partea culoarului, sa pot sa ies fara sa ridic toti vecinii sau sa fac vreo tsukahara spectaculoasa, trecand peste oameni care dorm, mananca sau se uita la film. Ma rog, e loc de picioare destul la business class, multe companii au scaune care se transforma in paturi la business class, dar pretul unui zbor la business class bate de obicei spre cateva mii bune de euro. Asa ca daca angajatorul nu-ti plateste biletul de avion sau nu ai foarte multi bani, atunci mai bine stai in banca ta.
Ei bine, companiile aeriene au sesizat ca exista o categorie de calatori care ar da un pic mai multi bani pentru un confort sporit, fara sa se arunce la preturi de business class. Si cum competitia in industria aeronautica s-a ascutit rau de tot in ultimul deceniu, nici economy class-ul nu mai e ce era cand am inceput sa zbor eu. Asa ca a aparut ideea unei clase economy imbunatatite, care sa aduca mai mult confort pentru zborurile lungi.
Daca foarte multe companii aeriene clasice ale lumii tot incearca sa taie una sau alta pentru a putea supravietui si a se bate cu low-costurile pe pret, altele aleg sa investeasca mai mult in calitatea serviciilor, printre ele fiind si Lufthansa. De altfel, nu e nici un secret, presedintele grupului a spus mai acum un an ca are ambitia ca Lufthansa sa fie prima companie europeana care sa obtina 5 stele in auditul SkyTrax – actualmente, doar companiile din Asia si Orientul Apropiat au atins nivelul de 5 stele. Si pentru asta, trebuia sa introduca si clasa Premium Economy.
Ce este Premium Economy? Pai, după cum ii spune si numele, o versiune imbunatatita a clasei Economy, undeva intre Economy clasic si Business. Ce are in plus? Cum ziceam, mai mult loc la picioare. Circa 50% mai mult spatiu (locul la picioare este mai mare cu 17,8 cm, iar scaunul este mai lat cu circa 3 centimetri). Dar, evident, asta nu e totul.
Calatorii in noua clasa Premium Economy au posibilitatea sa-si ia mai multe bagaje – in loc de un singur bagaj de 23 kg, se pot lua doua bagaje de 23 kg. De asemenea, mancarea este mai buna decat la economy, si, ca si in cazul business class, primesti o bautura inca de la intrare. Dar cred ca un avantaj notabil este ca ai o priza la fiecare scaun… am ramas de cateva ori fara baterie la laptop si nu aveam nici o priza in avion. Sa mai zic si ca ecranul televizorului e mai mare, primesti un kit cu tot soiul de lucruri necesare pe zbor (gen dopuri de urechi, masca pe care sa ti-o pui pe fata sa nu te supere lumina, ciorapi etc.) si alte cateva fineturi.
Cum arata business class, premium economy si economy la Lufthansa (premium economy este 2-4-2, iar economy 3-4-3, dar si mai mult spatiu de picioare)
Noua clasa va fi disponibila in toate cele 106 avioane pe distante lungi ale Lufthansa, evident, va fi introdusa gradual, nu dintr-odata, dar ceea ce este remarcabil e faptul ca toate avioanele vor avea noua clasa in circa 1 an. In mod oficial, clasa Premium Economy va fi disponibila din data de 10 decembrie, data de la care se pot achizitiona bilete Premium Economy, dar avioanele sunt dotate cu aceasta clasa in avans de data Z… unele deja au Premium Economy de prin vara, dar scaunele sunt folosite de clienti de la clasa economy “normal”, fara nici un cost suplimentar, pana pe 10 decembrie. Din 10 decembrie, in mod oficial, toate avioanele Boeing 747 Jumbo-Jet care opereaza intre Frankfurt si Bangalore, Beijing, Buenos Aires, Chicago, Hong Kong, Los Angeles, Mexico DF, Sao Paolo, Seul, Tokyo si Washington vor avea in compunere noua clasa.
Acum, toate bune si frumoase, dar halatul, cat va fi halatul? Evident, halatul va fi mai scump decat la economy, in principiu cam cu 70–80% mai scump (un bilet Bucuresti–Washington costa in mod normal la vreo 7–800 de euro, iar cel de la Premium Economy va fi circa 1.300 de euro). Asta nu inseamna ca nu vor fi curse sau combinatii de curse in care diferenta sa fie mult mai mica, asa ca merita sa verificati si pretul de la Premium Economy cand va ganditi la un zbor transcontinental.
Mai multe informatii puteti gasi aici, iar biletele de avion se pot achizitiona de pe site-ul Lufthansa.
Mda, ce sa zic, parca ai prea putine facilitati ca sa platesti aproapte dublu, mai merge o persoana cu tine mai bine, ma rog, fiecare face cum crede, dar eu zic ca nu mori 10-12 ore daca n-ai 17,8 cm la picioare si scaunul mai lat cu 3 cm.