Fusesem mai demult in Lyon. Orasul facuse parte din primul meu Eurotour cu InterRail-ul, in 1992, si il revazusem, de asemenea, in 1998, cu ocazia Campionatului Mondial de Fotbal, deoarece aici, la Lyon, i-am invins pe columbieni cu 1 – 0 (golul a fost o adevarata opera artistica a lui Adrian Ilie). De atunci, de aproape doua decenii, nu am mai calcat in metropola de pe Rhone, asa ca in momentul in care am realizat ca nationala Romaniei urma sa dispute ultimul joc din grupa de la Euro 2016 la Lyon, m-am bucurat ca voi reveni in oras. Si mai mult m-am bucurat cand am realizat ca Blue Air urma sa reinceapa zborurile directe Bucuresti – Lyon cu doar doua saptamani inainte de meciul cu Albania. Nu trecuse nicio jumatate de ora de la tragerea la sorti, se stia cu cine vom juca, cand si pe ce stadion, ca si cumparasem biletul de avion spre Lyon. Nu am dat decat vreo 100 de euro dus-intors. Lyon, era cazul sa revin! E drept, pentru prima oara cu avionul!
Lyonul s-a laudat intotdeauna cu statutul sau de oras de antreprenori, oras negustoresc, datorat nu numai spiritului localnicilor, dar si pozitionarii geografice – fix intre Paris si Marea Mediterana. Desi nu este foarte cunoscut si nici pe lista A a oraselor in care sa iti faci un city break, Lyon are niste puncte tari si, mai ales, niste evenimente-cheie care merita sa fie luate in considerare. In primul rand, in fiecare decembrie are loc asa-numitul “Fete des Lumieres” – “Sarbatoarea luminilor”, cand tot orasul este invaluit in spectacole de lumina fastuoase. De aceea, este numit uneori “Orasul luminilor” – a nu se confunda cu Parisul, caruia i se zice “Orasul-lumina” – ma rog, e o mica diferenta gramaticala J. De Lyon, este legata si aparitia uneia dintre cele mai populare forme de distractie din lume – cinematograful. Lyonul a avut parte de prima proiectie cinematografica din lume a fratilor Lumiere, asa ca daca ajungeti la Lyon, puteti sa le umblati pe urme. Si, nu in ultimul rand, Lyonul a avut mandria sa gazduiasca cea mai mare banca din lume – Credit Lyonnais. A fost fondata in 1863 de catre Henri Germain, care a “inventat” conturile de economii cu dobanda, iar in jurul anului 1900, Credit Lyonnais era cea mai mare banca din lume. Daca iesi din gara Part Dieu sau daca te urci pe dealul care domina orasul, o sa vezi o imensa cladire rosiatica, de forma unui creion (asa si este denumita). Ei, bine, acel creion imens, pe vremuri singurul zgarie-nori din Lyon (acum a mai aparut unul, fix langa), a fost sediul mandrului Credit Lyonnais. Azi nu mai e, pentru ca nici Credit Lyonnais nu mai exista. Motivul? Pai, in 1945, a fost nationalizat si, dupa cum bine stim, cand statul se baga in economie se alege praful. In anii ‘80 – ‘90, Credit Lyonnais (tot una dintre cele mai mari banci din lume, la acea data) s-a bagat in afaceri cool, dar neprofitabile – a finantat afaceri de la Hollywood, in urma carora a pierdut ametitoarea suma de cinci miliarde de dolari! Banca a fost in pragul prabusirii si a fost salvata in urma unui aranjament al statului francez, care a preluat pierderile si ce a mai ramas a fost cedat Credit Agricole… Asa disparea una dintre mandriile orasului… astazi, inca poti vedea creionul lui CL (cred ca e un hotel, acum, inauntru si, probabil, numeroase alte birouri) aproape de peste tot din Lyon.
Dar sa lasam povestile mai putin pline de succes si sa va spun despre oras. El se afla situat la confluenta a doua rauri cu nume similare – Rhone si Saone, impartind orasul in trei zone distincte. Dincolo de Saone, pe dealuri se afla zona veche a orasului, iar sus in varf se afla impunatoarea catedrala Notre Dame de Fourviere – a carei cladire actuala a fost ridicata dupa nefericitul razboi franco-german din 1870, in urma caruia Franta a fost ingenuncheata, dar Lyonul a scapat de ocupatia germana (spre deosebire de Paris). Intre Saone si Rhone se afla centrul orasului – cu stradute pietonale, cu bulevarde cu iz parizian, cu magazine si baruri, iar dincolo de Rhone se afla orasul nou – birouri, gari si, mai ales, multe, multe locuinte… un oras care se extinde constant, chiar si noul stadion pe care s-a jucat Romania – Albania se afla acum in mijlocul campului, dar cred ca este un pivot in jurul caruia vor aparea cartiere noi. De altfel, Lyon este al doilea oras al Frantei, dupa marime (doar zona metropolitana), dupa Paris.
Cum ziceam, este imposibil sa nu observi marea catedrala Notre Dame, mai ales daca te afli in centru. Si sa nu urci pana la ea. Poti sa o iei pe jos (sunt insa multe trepte, dar e o zona folosita de multi alergatori) sau, daca esti mai comod, poti sa iei un funicular care este integrat sistemului de transport in comun (are legatura cu metroul). Merita cu prisosinta sa vizitezi biserica, dar mai ales sa admiri panorama orasului – atat pe zi, cat si pe noapte. La picioarele dealului, se afla catedrala St. Jean (din nou, de neratat), dar de aici incepe zona veche, plina de baruri si de restaurante, unde poti sa mananci mancare tipic lyoneza in micile restaurante numite bouchon. Lyonul a avut o puternica legatura cu Italia (o buna parte din negustorii din Lyon era de origine italiana), asa ca influenta italiana s-a propagat nu numai pe Coasta de Azur, ci si, hat, pana la Lyon. Si pentru ca ne aflam in Franta, evident, mancarea nu poate sa nu se potriveasca cu un pahar de vin. Evident, Bordeaux este departe si mult mai cunoscut, asa ca Lyonul, gelos pe metropola de la Atlantic, are brandul lui special – se numeste Beaujolais, iar vita-de-vie creste pe malurile Rhone-ului la nord de Lyon. Multi considera ca evenimentul nr. 1 al Lyonului nu este Festivalul Luminilor, ci ziua in care apare Beaujolais Nouveau, un vin tanar, neinvechit, produs direct din recolta respectivului an – de obicei, a treia joi din noiembrie este ziua in care carciumile din oras lanseaza noul Beaujolais Nouveau, zi asteptata cu sufletul la gura de toti iubitorii de vin din urbe. Aproape jumatate din intreaga productie de Beaujolais e, de fapt, “Nouveau”.
Lyonul este, de asemenea, un punct de intrare important pentru alte zone adiacente care merita, cu prisosinta, sa fie vizitate. Tinand cont ca nu exista vreo cursa directa intre Romania si Marseille, puteti lua Lyonul in considerare ca poarta de intrare spre Provence, o zona de un romantism cert, o imparatie a lavandei, dar si a unor orase si situri istorice de neuitat (eu am fost la Avignon cu ocazia turei de acum si pot zice ca merita din plin sa fie vizitat). De asemenea, poti sa descoperi Alpii francezi – daca esti schior, sunt numeroase piste (nu ma intrebati care, ca nu prea le stiu), dar daca sunteti iubitori de orase faine, pline de flori si cu aer de munte, Annecy, Chambery si chiar Geneva din invecinata Elvetie merita puse pe lista. Desi, daca va uitati pe harta, o sa vi se para departe Parisul (sunt cam 500 km intre Lyon si capitala Frantei), sa stiti ca puteti ajunge in doar doua ore – cea mai rapida linie de TGV se afla intre Paris si Lyon (a fost si prima, inaugurata in 1981), iar trenul zburda cu o viteza medie de 300 km/ora. Dupa Lyon, SNCF nu a mai avut bani de linie speciala, asa ca TGV-ul prinde o viteza normala :).
Cum ajungi la Lyon
Blue Air este singura companie din Romania care are zboruri directe spre Lyon. Cursele sunt operate de doua ori pe saptamana (sambata si martea) si mai pe toamna sunt preturi inclusiv de 20 euro / sens (taxe incluse)
Cand sa mergi in Lyon
E o destinatie pentru tot anul, dar, evident, vara este mult mai placut. Puteti sa va programati, de asemenea, o excursie la inceput de decembrie, pentru a asista la extravagantul “Festival al Luminilor” – anul acesta are loc intre 8 si 11 decembrie si se anunta cu totul si cu totul deosebit, pentru ca anul trecut nu a avut loc, in urma unor masuri speciale dupa atentatele teroriste de la Paris.
Unde sa stai in Lyon
Eu nu am avut de ales, ci de cules :). In perioada de campionat european de fotbal, preturile explodeaza si locurile de cazare devin foarte rare. Multi romani au stat in afara orasului, norocul meu este ca am prins o camera in Ibis Budget, langa stadionul Gerland. E o zona destul de famata (aici sunt parcate celebrele microbuze-bordel), dar este destul de safe si la nici zece minute de mers pe jos de statia de metrou Stade Gerland. Camera e mica, iar dusul mi-a adus aminte de dusul de pe statiile orbitale extraterestre pe care le-am vazut in Muzeul Cosmosului de la Moscova. Gasiti altceva mult mai in centru si, de preferinta, langa vreo statie de metrou :).
Cum calatoriti prin Lyon
Orasul are o retea de metrou fain integrata cu funiculare, tramvaie si autobuze. Un bilet costa 1,80 euro, iar un bilet de o zi, 5,50 euro. Daca aveti de gand sa va plimbati mai mult, ganditi-va ca orasul este destul de mare, asa ca, probabil, biletul de o zi se justifica.
Imagini Lyon
Gata de imbarcare
Tramvaiele din Lyon. Cam futuriste
De peste tot, vezi catedrala Notre Dame de Fourviere
Catedrala St. Jean
Funicularul pentru a urca sus, la deal la …
Fourviere !
Interiorul este de-a dreptul spectaculos
Panorama Lyonului
Cele doua creioane 🙂
St. Jean, pla picioarele dealului
Scarile unde se face sport
Lyonul vechi – plin de baruri, restaurante si …
… bouchons !
Noaptea, monumentele sunt frumos luminate
Primaria din Lyon
Cosuri, cosuri, cosuri
Teatre in zona boema
Salut.Nu este rau ce prezinti despre Lyon, dar nu amintesti nimic despre faptul ca Lyonul e considerat capitala gastronomica mondiala,lucru ce clar trebuie mentionat. Apoi, este plin de muzee ce sunt magnifice. Oricum, admir mult ce faci. Bafta in continuare!