In ultimii ani, am ajuns in Portugalia destul de des. Zbura TAP direct de la Bucuresti si asa am ajuns la Lisabona de foarte multe ori, de aceea v-am povestit mereu despre una dintre cele mai incantatoare capitale ale Europei. Iar Portugalia, pe langa ca e o destinatie superba, este si destul de ieftina pentru o tara “veche” a Uniunii Europene. Astazi, as vrea sa va prezint insa nu Lisabona, ci pe cel de-al doilea oras ca marime al Portugaliei – Porto.
Porto este o combinatie superba de pozitie geografica si arhitectura. Stiti, sunt orasele acelea care te lasa cu gura cascata doar din cladiri si spatii verzi, din ce a iesit din mana omului (sa pomenesc aici Madridul, Moscova sau Milano), dar in cazul altora si cadrul natural le avantajeaza mult. Porto este unul dintre orasele aflate in aceasta situatie – construit pe dealurile care strajuiesc raul Douro, Porto este un oras al panoramelor… trebuie doar sa te cateri pe cele cateva “miraduro” – puncte de panorama si imi veti da dreptate. Dar haideti sa trec in revista ce nu trebuie sa ratati.
Viziteaza cramele producatorilor de vin de Porto din cartierul Gaia. Multi au auzit de vin de Porto, dar, cel mai probabil, credeti ca e vorba de un vin obisnuit produs in zona Porto. Partial adevarat. Intr-adevar, e musai ca strugurii sa creasca pe insorita vale a raului Douro (cel care strabate orasul), pe care se bazeaza vinul “obisnuit”. Dar vinul de Porto este un “vin fortificat”. Pana la un anumit punct, se urmeaza procesul de productie clasic, dar fermentarea se opreste prematur, iar lichidul este dres cu “alcool de vin” si apoi lasat la invechit in butoaie de stejar timp de trei ani. Pe malul stang al raului Douro, se afla numeroase crame unde se produc si se invechesc vinurile de Porto. Sunt mai multi producatori, poti sa-i vizitezi pe toti, eu am vizitat cramele de la Sandeman. Anumite crame (cum e cea de la Taylor’s) ofera tururi gratuite, dar am preferat sa platesc cativa euro pentru turul la Sandeman pentru ca intotdeauna am fost atras de simbolul lor – intotdeauna, mi s-a parut ca e silueta unui toreador, dar cu ocazia turului am descoperit ca e vorba de un om imbracat in costumul studentilor portughezi, cu o palarie andaluza pe cap. Proprietarii Sandeman produceau vin de Porto in Porto, dar si sherry la Jerez de la Frontera si, candva in anii ‘20, au cerut unui art director sa creeze un simbol al brandului care sa combine Spania cu Portugalia. Si le-a iesit foarte bine, dovada ca este un brand recognoscibil prin multe colturi ale lumii si care m-a facut sa scot niste bani pentru a vizita crama. Turul este ghidat (eu am avut o ghidusa imbracata, evident, ca Sandeman) si s-a incheiat, cum altfel?, cu o degustare de produse. Daca sunteti fani ai vinului de Porto, vedeti ca exista bilete combinate in care puteti vizita nu una, ci trei crame de vin de Porto.
Ia telefericul care pleaca din mijlocul cartierului cu crame (daca te mai tii pe picioare) pana pe un deal langa manastirea Serra do Pilar. Vei avea toate cramele la picioare, dar vei admira si vei poza la greu promenada orasului vechi, construit pe malul raului Douro.
Nu uita sa traversezi pe jos formidabilul pod Luis I, pod construit candva prin secolul al XIX-lea, un pod metalic cu doua etaje si cu o inaltime de peste 100 de metri, care leaga cele doua maluri ale raului Douro. Este unul dintre simbolurile arhitecturale ale orasului si e favoritul pustilor care isi demonstreaza barbatia in fata… evident a fetelor, sarind de pe pod in rau… Nu este o activitate exclusiv masculina, exista si fete mai barbate.
Plimba-te pe Cais de Ribeira, colorata promenada a Porto-ului de pe malul fluviului. Daca, pe malul fluviului, vei gasi numai restaurante si ordine, si disciplina, du-te prin spatele lor si vei descoperi ulite inguste, intunecate, cu cladiri decrepite, cu restaurante incredibil de ieftine si desi la prima vedere vi se va parea o zona nesigura, nu este. Este cartierul cu doua fete – pentru (mai mult) romantism, plimba-te pe esplanada cu raul in special la apus de soare, pentru a scoate un pic Indiana Jones-ul din tine, pierde-te pe ulitele din spate J.
Ia o croaziera pe raul Douro. Nu costa mult, vreo 10 euro, dar pentru aproape o ora treci in revista tot ce are Porto mai de soi – biserici, palate, poduri, cladiri colorate… Toate se insira cuminti de-a lungul raului.
Nu rata gara Porto. Mergi sau nu mergi cu trenul, du-te la gara. Odata intrat in incinta, vei fi uimit cum tot interiorul este o opera de arta de azulejos, celebrele faiante alb-albastre iberice. Pe vremuri, rezervate doar cladirilor religioase si regale, azulejos s-au democratizat acum vreo 150 de ani, asa ca gara a beneficiat de un tratament arhitectural special – este tapetat din podea pana in tavan cu azulejos! Si e minunata.
Intra in libraria Lello, una dintre cele mai frumoase librarii din lume. La finalul secolului al XIX-lea, exista o competitie acerba intre librariile din Porto, asa ca fiecare investea masiv in cladiri cat mai spectaculoase. Singura care a supravietuit din acea perioada de aur a librariilor este Lello, cu un interior masiv de lemn in stil neo-gotic care aduce, mai degraba, cu un palat. Locul este minunat, singura problema fiind valurile de turisti care fotografiaza la foc automat, in timp ce, la fiecare 30 de secunde, auzi o voce cavernoasa “No pictures, please!”.
Evident, exista mult mai multe locuri faine in Porto. Eu am stat cateva zile si nu pot spune ca am vazut “totul”. Ce am trecut mai sus sunt obiectivele de neuitat :). Daca ati fost in Porto si ati descoperit niste locuri mai faine, care merita mentionate, va astept sa le adaugati, jos, in partea de comentarii.
Cum ajungi la Porto
Nu exista curse directe intre Romania si Porto, asa ca trebuie sa schimbi undeva. Exista posibilitatea de a face o combinatie de low-costuri, dar, dupa cum bine stiti, in cazul combinatiilor de low-costuri transferul nu e garantat. Daca prima cursa are intarziere si nu mai prinzi conexiunea, la revedere, trebuie sa-ti cumperi un bilet nou (si biletele de pe o zi pe alta ard rau la buzunar). O alta optiune este sa zbori cu Blue sau Wizz pana la Lisabona si apoi cu trenul, autobuzul sau chiar si o cursa interna.
Cum ajungi de la aeroport in oras
Autobuzele 56 si 87 leaga aeroportul de centrul orasului, pretul biletului fiind de 1 euro. Exista si o linie de metrou care conecteaza aeroportul de statia de metrou Estadio do Dragao si de acolo, mai departe, cu restul retelei de metrou. Pretul unui bilet este de 1,40 euro (trebuie sa alegi optiunea “4 zone”).
Unde sa stai
Cat mai aproape de Cais da Ribeira. Porto este cunoscut prin faptul ca are niste hoteluri si hosteluri la preturi mai mult decat rezonabile si de calitate extrem de buna.
Imagini Porto
Crama Sandeman
Numai vin de Porto peste tot 🙂
Ghida Sandeman
Cu telefericul prin Gaia
si in zbor
Vedere din teleferic
Podul Luis (poza din croaziera)
si din alt unghi, tot de pe raul Douro
Curajosii care sar in apele raului
Si chiar se arunca
Dar ce folos, fetele nu par interesate
Zona cea mai populara pentru turisti – Cais de Ribeira
Da, asta e gara !
Plina de azulejos
Si asta este exteriorul unei biserici
Intrarea in libraria Lello este spectaculoasa
Dar mai ales interiorul 🙂
Superb oras. M-as intoarce oricand acolo. Gara Sao Bento e gara albastra, mai este si gara Campanha, care e una obisnuita.
In 2014 nu era nici un tur gratuit la Taylor. Comparativ cu Sandeman ne-a placut mai mult la Taylor (un aport avand si degustarea a trei tipuri d evin comparativ cu 2 la Sandeman.
Gara mentionata de tine este Sao Bento, una din cele 2 gari ale orasului. Din ea se iau trenurile spre nordul Portugaliei (Braga, Guimaraes).
As mai adauga la obiective: catedrala Se, Foz (mers cu tramvaiul vechi pana la capat si apoi pe faleza).
De asemenea se pot face excursii de mai putin de o zi in imprejurimi: Braga (inclusiv Bom Jesus), Guimaraes.
Ca impresie personala, noua ne-a placut mult mai mult Porto (si orasele din nord) decat Lisabona (si imprejurimile ei – Sintra, Cascais).
In 2012, era gratis. Or fi hotarat sa bage si ei o taxa. N-am avut timp decat de o crama si am ales Sandeman. Puterea brandului ce sa-i faci 🙂