Astazi, wall-ul meu a fost inundat cu tot soiul de linkuri si poze cu Tarom. Aha… brusc mi-am adus aminte ca azi e 18 septembrie, e ziua Taromului. Adica, ziua de nastere a Tarom. Face 63 de ani. In 1954, mai precis pe 18 septembrie 1954, compania aeriana TARS (Transporturile Aeriene Romano-Sovietice), una dintre numeroasele sovromuri care secatuiau Romania in favoarea marelui „frate” de la Est, era inlocuita de Tarom – Transporturile Aeriene Romane. Tarom ramanea in exclusivitate proprietatea statului roman, scapand de „actionarul” sovietic.
De atunci, cum ziceam, au trecut 63 de ani. Au fost si perioade mai bune, si mai putin bune. Taromul a zburat si in jurul lumii (nu va excitati prea mult, a fost un charter, nu era o cursa regulata, dar si asa, in anii 60 era o performanta), a zburat si la Tripoli, a zburat si la Bagdad, a zburat si la Bangkok, New York sau Karachi. A fost prima companie aeriana din Europa de Est care si-a cumparat aeronave occidentale (Boeing si BAC), inca un afront adus inamicului nostru istoric de la Est, a fost, de asemenea, una dintre ultimele companii care au cumparat un avion Airbus 310. Nu a fost mai niciodata profitabila (cu exceptia catorva ani dupa 2000), dar a reprezentant una dintre mandriile Romaniei si ale romanilor.
Acum, la 63 de ani, se afla intr-un impas, si intr-un impas imens. Este intr-un moment in care ori trebuie sa se schimbe fundamental, ori sa se inchida. Nu maine, nu poimaine, dar destul de repede. Si ar fi pacat pentru traditia Tarom, pentru brandul Tarom, pentru zecile de mii de angajati care au lucrat la Tarom din 1954 si pana astazi.
Asa ca, azi, m-am gandit sa-i urez Taromului – nu „La Multi Ani si sanatate, ca-i mai buna decat toate”, ci niste lucruri care chiar trebuie sa i se intample… Deci….
Iti urez, Taromule sa ai o conducere. De preferinta, una profesionista. Taromule, de un an si jumatate incoace, ai batut, probabil, un record mondial pentru o companie aeriana (probabil, nu numai). Ai avut nu mai putin de cinci directori generali (sau CEO, sa ma exprim si eu cu termeni mai moderni). Heinzmann, Stoe, Plaveti, Davidoiu, Susanu. CINCI! Dupa ce, acum 18 luni, a fost indepartat unicul CEO nenumit politic al Taromului (asta nu inseamna ca a si schimbat ceva radical), ai trecut din interimat in interimat. In zilele acestea, hai sa le zicem de sarbatoare, ai batut un alt record – ai un interimar al directorului interimar! Adica, un director numit pe o luna! Taromule, daca tu chiar vrei sa faci ceva, iti trebuie o echipa profesionista, o echipa care sa stie ce inseamna aviatia mondiala, o echipa care sa vina nu numai cu probitate, profesionalism, ci si cu cunostinte despre una dintre cele mai competitive industrii din lume. Si nu iti trebuie doar un CEO. Iti trebuie si un Consiliu de Administratie format nu din ziariste de cancan, pensionare, someri si militieni. Ci din oameni care chiar stiu business si stiu aviatie. Ai nevoie si de o echipa de conducere executiva competenta si curajoasa… dar si de un esalon inferior… pentru ca, nu cred ca stii, o companie merge bine doar cu un middle management bun… pestele de la cap s-o imputi, dar ca sa construiesti ceva, iti trebuie baze si stalpi de sustinere.
Taromule, iti urez ca cineva sa-ti faca o strategie, sa-ti traseze o viziune si sa „deseneze” un plan de afaceri. Taromule, e normal sa fii confuz. Habar n-ai cine esti si ce vrei. Vrei sa fii low-cost? Vrei sa ramai o companie de linie sau legacy? Habar n-ai. In momentul asta, esti o companie low-cost scumpa. Suna contradictoriu? Pai, chiar e… O companie de linie trebuie sa asigure conectivitate, sa fie o transfer airline care sa transporte pasageri dintr-o regiune in alta regiune prin hub-ul tau de la Bucuresti. Cati pasageri „de transfer” ai? 5% din total? 10% din total? Nu cred ca ai mai mult de 15%. Restul sunt pasageri „point-to-point”. Adica, fix ce fac si low-costurile. Asta faci si tu, dar la preturi mult mai mari. Taromule, trebuie ca cineva sa-ti faca o strategie, sa-ti spuna ce esti, ce vrei sa devii si cum sa te bati cu competitia – care ar trebui sa fie punctele tale de diferentiere fata de companiile low-cost, de ce pasagerii sa zboare cu tine si nu cu Wizz. Taromule, nu stiu daca ai aflat, dar deja ai cazut pe locul 4. Te-a luat pana si Ryanair-ul la numarul de pasageri, care nu are decat patru avioane pozitionate in Romania! Tu ai peste 20!
Taromule, iti urez sa ai o noua flota uniformizata si eficienta. Taromule, acum ai o flota formata dintr-un numar-record de modele de avion. Ai Airbus 318 (A318), cel mai exotic model de mid-haul al Airbus, ai vreo trei modele de Boeing 737 (B737), ai si vreo doua tipuri de avionase ATR – ATR 42 si ATR 72. Iar in contabilitate, mai ai vreo doua Airbusuri 310 (A310), pe care conduceri succesive s-au codit sa le amortizeze si care acum zac parcate in fata atelierului de reparatii, care pare sa fie frecventat doar de gugustiuci (nu am mai vazut vreun avion in el de mult si trec de vreo trei-patru ori pe luna prin Otopeni). Cum naiba sa fii profitabil, cand ai tot Babilonul asta de aparate, fiecare cu cerintele sale (diferite), de mentenanta, de training si certificare ale echipajelor? Toti ministrii transporturilor din ultimul deceniu, toata armata de CEO s-au plans ca flota ta trebuie uniformizata, dar toti au asteptat ca Allah sa iti schimbe avioanele si sa-ti uniformizeze flota. Dar Allah, din pacate, a fost ocupat cu altceva. Mai nou, ultimul specialist, in carbune, care a uzat fotoliul de CEO in ultimele cateva luni a facut rost peste noapte de doua avioane, habar n-avand daca sunt avioanele care iti trebuie, care e viziunea flotei, ce rute vor fi deservite, care este potentialul real de pasageri. Le-a luat peste noapte ce au aruncat altii (e drept, sunt noi), fara vreo logica, strategie si viziune. Cucu i-a ordonat sa faca rost de niste avioane, le-a luat. Conteaza mai putin ca au o configuratie low-cost (nu are business class, nici posibilitatea de a da mancare calda la tot avionul, iar randurile sunt inghesuite ca la Ryanair). El le-a luat. Sa fie acolo, sa zboare pe rutele care au fost scoase taman pentru ca nu erau profitabile. Taromule, iti urez ca cine o sa faca strategia si viziunea sa calculeze si de cate si de ce avioane ai nevoie. Si sa ai si banii sa le achizitionezi… In leasing, evident, cine mai are bani in ziua de azi sa cumpere avioane? Doar Qatar Airways si Emirates!
Taromule, iti urez sa ai parte de un departament de marketing si de unul de vanzari. Spre surprinderea unor ministri si a unor CEO, avioanele nu se umplu profitabil doar pentru ca exista. Si, cu tot respectul, nu pilotii si stewardesele umplu avioanele. Echipajul ii transporta pe pasageri in conditii de siguranta, cat de cat confortabil, dar nu ii aduce si in avion. In avion ii aduc mult-hulitii oameni de la marketing si vanzari. Evident, trebuie sa aibe si buget ca marketing fara buget este o iluzie a unor minti comuniste. Stiu ca avand ghinionul ca esti proprietate de stat, nu poti investi in publicitate, din cauza unei ordonante idioate a vreunui prim-ministru fara cap. Dar e obligatia ta sa incerci sa schimbi situatia. Imi e foarte neclar cum iti vei umple avioanele, fara marketing, fara produse noi, fara rute, fara un departament de vanzari care sa se ocupe de ce stie mai bine, de vanzari, nu sa faca check-in-ul pasagerilor la aeroport. Sau, ma rog, poate geniile Consiliului de Administratie te vor invata. Ar intra in istoria marketingului mondial.
Taromule, iti urez sa nu te mai uiti la trecut. Taromule, cartile de istorie sunt pline de companii aeriene glorioase. Pan Am a fost cea mai mare companie aeriana din lume. Cand un echipaj Pan Am pasea pe vreun aeroport, orice aeroport, restul echipajelor luau automat pozitia de drepti. Swissair era cea mai luxoasa companie a lumii si a creat primul grup de aviatie global, celebrul Qualiflyer Group. Malev a fost, decenii de-a randul, cea mai buna si dinamica companie aeriana din Estul Europei. Si as putea continua cu Spanair, Fly Europe, Balkan Air, Sabena si cu multe altele. Ce le leaga pe toate ? Faptul ca au dat faliment. Taromule, nu conteaza ce frumos ai fost, ce Ilyushine zburai spre Karachi si ca aveai cele mai tari avioane care aterizau pe aeroportul din Berlinul Rasaritean. 2017 este la secole distanta de 1989. Chiar si fata de 2000. Acum, traiesti intr-o lume competitiva cu sute de companii private, extrem de fasnete, inovatoare si rapide, care te zapacesc… Pentru ca tu te misti in conformitate cu unele HG-uri, decizii ale ministrului nu-stiu-care, proceduri validate de prim-ministrul Ilie Verdet, si nu cu ce se intampla pe piata. Taromule, nu te mai uita la trecut, e complet irelevant, uita-te la prezent si la viitor.
Taromule, iti urez sa iti creezi un produs consistent, mai ales in Business Class. Hai sa-ti zic un secret, sigur niciun expert de la tine nu il stie. In cazul companiilor de linie, o buna parte din profitabilitate este adusa de calatorii de la clasa business. In economy, trebuie sa ai preturi care sa se lupte cat de cat cu companiile low-cost, dar in business class poti sa faci bani. Dar cum sa ii atragi pe cei care nu se uita la pret si vor sa zboare business class, cand acestia trebuie sa ghiceasca cu care avion zboara pentru a sti cum arata clasa business si ce servicii vor avea? Vei zbura cu cele mai noi avioane, mandria flotei, celebrele „Marea Unire” si “Sarmizegetusa”. Ghinion, nu au business class, sunt avioane low-cost. Vrei sa zbori cu avioane ATR care, de altfel, formeaza majoritatea flotei Tarom? Ghinion, pentru clasa business au fost alese cele mai proaste locuri din tot avionul. Ma mir ca nu au amenajat clasa business in compartimentul de bagaje. Daca ai ghinion, vei zbura cu spatele, daca ai noroc, cu fata, in plus, vei fi ultimul care coboara din avion, pentru ca usa se afla in spatele avionului. Stiu, tu, calatorule la business class care tii industria mondiala de aviatie in aer prin preturile pe care le platesti, te astepti sa fii primul care iese din avion, sa ai loc de bagaje si sa te lafai. Ghinion… Dar ce poti face, Taromule, ca asa arata ATR-urile, nu le prea poti schimba. Pai iti zic un secret: uita-te la ce a facut faimoasa companie Air Madagascar. Da, din Madagascar, una dintre cele mai sarace tari ale celui mai sarac continent de pe Planeta. Si aia au ATR-uri ca tine. Dar cineva s-a gandit ca locurile de la business class sa fie in spate. Calatorii de la business ies primii pe usa, sunt cel mai aproape de minibucataria avionului, nu zboara cu spatele si, in plus, au loc de bagaje. WOW !
Si as mai avea urari sa-ti fac, dar ma opresc aici… ar fi prea multe. Am insa o urare finala, care este absolut obligatorie, daca vrei ca cineva sa-ti ureze La multi ani si la 75 de ani, si la 100 de ani. Privatizeaza-te! Nu vei supravietui in calitate de companie de stat. Pentru ca o companie de stat nu se ghideaza dupa piata si principii de management, ci dupa proceduri, hotarari de guvern sau decizii ale vreunui ministru mai mult sau mai putin batut in cap. Nu te imbata cu apa rece. Cu cateva exceptii notabile, in Europa nu mai exista companii nationale aeriene (sau flagship airlines, daca iti place mai mult pe engleza, mai ales ca tu iti vinzi biletele in euro, in timp ce compania maghiaro-elvetiana Wizz Air vinde biletele in lei romanesti). Lufthansa, KLM, Iberia, British Airways sau Air France nu mai sunt companii nationale. Sunt companii private multinationale. Poate iti e frica sa devii 100% privat sau se opun fosilele comuniste de prin sindicate si ministere. Atunci uita-te la Air Serbia. Vei vedea ca 51% apartine statului, 49%, investitorului Etihad, care are insa mana libera in conducerea companiei. Uita-te la CSA-ul de acum cativa ani (acum e deja aproape privata, statul mai detine doar 22% din fosta companie nationala ceha). Poti sa devii flexibil, rapid, modern si detinut partial de stat. Dar sa nu isi mai bage nasul acolo ca de 27 de ani a demonstrat cu prisosinta ca nu se pricepe.
La multi ani, Tarom!
FABULOS ! FABULOS ! Ca om din Tarom, ai 100% dreptate si vezi mai bine ca altii din interior. Sigur nu lucrezi la Tarom ?
Nu, nu am lucrat la Tarom. Nici in aviatie. Dar am lucrat si lucrez in marketing, comunicare si business. Si imi place mult industria aviatica. Citesc, ma informez, mai vorbesc cu oameni, ma duc la conferinte si gandesc.
Multumım Cezar Dumıtru !
Mıe mı se pare „crystal clear” şi … SIMPLU !
cum ar suna imperator ceo la tarom?
Nu prea bine 🙂 Tocmai scriam ca le trebuie o conducere care a lucrat in aviatie. Eu nu am lucrat in aviatie. Si cred ca noul CEO, dar si oamenii de sub el ar trebui sa aibe si deschidere internationala, sa fi vazut si altceva, nu numai Tarom, ci si Orientul Apropiat, Europa sau Orientul Indepartat.
felicitari, Cezar pt. articol, sper sa-l citeasca si cine trebuie!
imi aduc aminte de un caz celebru de „eficienta manageriala” din istoria relativ recenta a companiei, cazul Columb (o fosta directoare de vanzari catastrofala, data afara, apoi reangajata si mutata la agentia Tarom din Viena)
Salut, Imperator! Foarte bun articolul. Eu zic sa il pastrezi la sertar, banuiesc ca sfaturile astea vor fi valabile si peste un an, doi ani, sau X ani, pentru ca sunt foarte sceptic cu privire la sansele Taromului de a-si reveni cumva, candva. Sa fim realisti, totusi. Piata serviciilor de transport aerian este liberalizata, competitia este uriasa iar modelul de business este romanesc (a se citi carpato-danubiano-pontic) si bine intepenit, nici o sansa…
Modelul de business nu este romanesc. Este de stat 🙂 O mica diferenta. Si cum ziceam, Taromul nu are decat o sansa – privatizarea. Ramane de stat, ne vom lua adio de la el in cativa ani.
„Babilonul” flota neuniforma de care s-au plans persoane cu putere de decizie dar fara pregatire/incompetente are avantajul de a fi economica pe distante scurte si pe distante medii si bine ar fi sa mai apara un tip pentru distante lungi. O conducere pregatita si competenta vede apoi ca salariile mai mici care se pot plati in Romania pentru aceiasi munca din Vest sunt un atu si sporeste numarul angajatilor, investeste in baza de reparatie si repara un „babilon” de tipuri de aeronava pentru ca odata cu flota neuniforma are si certificarile necesare pentru repararea lor. Atelierul de reparatii adica hangarul se deschide pentru toate aeronavele TAROM, inclusiv A310-urile la conservare iarasi tinute sa zaca in mod zevzec. In trecut se deschidea des pentru clienti externi. Este ceea ce diferentiaza TAROM de simpli transportatori aerieni iar un Tarom cu latura tehnica externalizata ar varsa mult mai multi bani pentru intretinere, in cost intrand profitul mare pe care trebuie sa-l faca reparatorul, procente adaugate la orice achizitie si in ultimul rand salariile mai mari ale mecanicilor si celor care-i urmaresc.
Sa se-ndeplineasca cele de mai sus.
Exista companii care nu au o flota Babilon si au avioane economice si pe distante scurte si pe distante medii. Compania se numeste LOT, este poloneza, este tot de stat si opereaza Embraer 170, 175 si 195 pe distante scurte si medii. Nu au inceput cu avioane de 189 pasageri pe care sa nu le poate umple. Cand a crescut numarul de pax, si-au adaugat B737-800. Si pe distante lungi, au B787. Noi, avem cateva ATR 42 pentru distante foarte scurte, cateva ATR 72 pentru distante relativ scurte, niste A318 pentru distante asa si asa, o mana de B737 pentru distante mai lungi si fostele A310 pentru distante lungi (ma rog, ce inseamna lungi pentru Tarom, ie TLV, MAD, BCN). Pacat ca nu avem si niste Embraere, Sukhoi, Mitsubishi (prototip) si niste Caravelle mai retro 😉
Relativ la baza tehnica, atata timp cat deserveste doar pe Tarom si sporadic ce mai pica, e mai degraba o piatra de moara decat un centru de profit. Si ar putea fi.
Azi, 9 octombrie trebuia sa intre pe site-ul TAROM promotiile pentru iarna 2017-2018. Aseara era reclama, iar acum dimineata au sters-o. Astia nu ne merita banii.
Azi nu am fost in tara, dar am vazut ca a aparut totusi promotia.
[…] In sfarsit, Taromul face pasi in a se transforma incet, incet in ceea ce trebuie sa fie – o companie care sa transporte pasageri dinspre Est spre Vest, beneficiind de locul de pe harta unde se afla Bucurestiul. Taromul pentru a supravietui trebuie sa fie o companie care conecteaza Caucazul, Orientul Apropiat, sudul ex-URSS de Europa Occidentala. In acest moment, Tarom este o companie point-to-point la fel ca Wizz si Blue. Si niciodata nu va putea oferi preturile lui Wizz si Blue pentru ca nu are costurile acestora. Taromul nu va face bani cat e haul de pe rute gen Bucuresti – Roma si Bucuresti – Londra. Dar va face bani, daca aduce georgieni, armeni sau ucraineeni in Londra si Roma via Bucuresti. Sa se transforme intr-un transfer airline. Cam asta scriam nu mai demult decat in septembrie anul trecut aici. […]