Azi pe la orele pranzului, am primit un mail surpriza. Mai intai in engleza si apoi la vreo ora si in limba romana. Ryanair anunta inchiderea bazei operationale de la Timisoara unde avea stationat un avion cu incepere de la 25 martie 2018. Cu aceasta ocazie vor fi inchise cursele care legau Timisoara de Bruxelles, Berlin, Dusseldorf, Frankfurt (Hahn) si Londra (Stansted). Vor continua cursele spre Bucuresti si Milano (Bergamo), dar care vor fi operate de avioane din bazele Bucuresti si Bergamo.
Motivul invocat de transportatorul irlandez este performanta comerciala slaba a bazei din Timisoara si faptul ca Ryanair are oportunitati mult mai mari daca muta avionul acesta intr-una din celelalte zeci de baze raspandite in Europa si Orientul Apropiat.
Pasagerii care aveau bilete cumparate pe destinatiile de mai sus pe zboruri operate dupa 25 martie, vor primi banii inapoi sau vor fi rerutati pe o ruta alternativa – pasagerii vor fi (sau probabil au si fost notificati pe mail sau SMS).
Evident, acesta este un esec. Nu stiu daca al lui Ryanair (desi personal am dubii despre anumite destinatii cum sunt cele din Germania ca ar fi zbarnait), cat mai ales al aeroportului Timisoara. Nu stiu exact a cui e vina, dar mie mi se pare ca acolo ceva pute. Pute a prostie manageriala. Acum cativa ani, aeroportul Timisoara a decis „executia” Carpatair care facuse din Timisoara un hub de tranzit spre Germania si Italia (cu precadere) a numerosi pasageri din Ucraina, Moldova si Romania. Acum vreo doua saptamani, Blue Air a anuntat public ca renunta la zborurile interne spre Timisoara datorita aeroportului. Au aparut tot soiul de voci care ziceau ca de fapt cursele acelea nu mergeau, ca o avea probleme Blue Air, ca… Azi, lucrurile devin clare, e ceva putred la Timisoara – la nici doua saptamani dupa ce Blue a anuntat inchiderea urgenta a zborurilor spre Timisoara, Ryanair a decis si el sa dea bir cu fugitii cat poate de repede.
In mod cert, companiile aeriene din ziua de azi nu zboara asa aiurea, de capul lor, unde cred ei ca ar merge o ruta. Ele primesc tot soiul de stimulente de la aeroporturile unde opereaza, de la autoritatile locale, de la birouri de turism locale pentru ca in ziua de azi, este OBLIGATORIU ca un oras sau o regiune sa aibe o conectivitate cat mai buna, cat mai multe rute aeriene care aduc turisti, comert si investitori. Si este de o importanta fundamentala pentru un oras ca sa fie cat se poate de bine conectat. Iar viitoarea capitala culturala a Europei isi permite sa piarda in decurs de 2 saptamani 2 din principalele 3 companii aeriene din Romania. Taromul opereaza doar Bucuresti – Timisoara si nu cred ca va reactiona la plecarea Ryanair (nici nu ar trebui, nu are de ce), asa ca Timisoara ramane doar cu Wizz Air. Cam putin si cam riscant. In Iasi sunt 3 companii aeriene majore ale Romaniei si vine si Ernest Airlines, pe aeroportul din Cluj este inghesuiala, pe cand Timisoara pierde major… si asta se va resimti in toata economia orasului.
Daca ma intrebati pe mine, cred ca in spatele retragerii precipitate a Ryanair de la Timisoara o reprezinta si faptul ca aeroportul nu a oferit stimulente. Sau nu a mai oferit… Sau pur si simplu are o conducere proasta. Asa, ca Ryanair si-a luat la revedere. De fapt e interesat de semnalat ca fix in aceeasi zi, dl. Barabas, sales & marketing executive pentru Romania (adica omul lui Ryanair care se ocupa de Romania) sarbatorea la Oradea cel de-al 100.000-lea pasager. Dupa ce a deschis sampania si a mancat tortul, si-a luat laptopul, a prins un pic de net si a trimis mailul ca inchide Timisoara.
In ceea ce priveste Ryanair, retragerea de la Timisoara demonstreaza ca Romania continua sa fie o prioritate mica pentru cel mai mare transportator low-cost european. Mai ramane baza de la Bucuresti si un numar relativ limitat de rute (care cresc, dar extrem de incet), mai e un zbor asa, din neant pe Valencia – Craiova si sase rute operate din Oradea. Daca ar fi sa speculez, ma astept ca in curand Ryanair sa mute baza de la Timisoara la Oradea cand noul terminal va fi deschis. Pentru ca la Oradea exista niste oameni cu idei clare si o strategie extrem de eficienta de atragere de turisti si investitii… si in fata carora, imi ridic palaria.
LATER EDIT
Intre timp, am primit o reactie de la Ryanair la articolul de mai sus. O public in citat.
“Așa cum am arătat în comunicatul de presă de ieri, închiderea bazei este o consecință a performanței comerciale slabe într-o perioadă când aeronavele noastre sunt solicitate pe alte aeroporturi europene. Vom continua să avem o relație bună cu echipa managerială a Aeroportului Timișoara și, în viitor, în funcție de condițiile pieței, am putea reveni.”
Ar fi o recomandare pentru Ryanair, sa-si mute interesele in cealalta parte a tarii, la Iasi, unde varianta aeriana de mobilitate este singura posibila, cea terestra prin lipsa unei autostrazi face practic o oportunitate pentru dezvoltarea aeroportului de acolo
La Iasi sunt deja Wizz si Blue, Ryan in mod cert nu s-ar duce acolo la bataie. Poate sa bage vreo 2 rute din Suceava, baza, cert nu. Ma astept insa sa deschida baza la Oradea.
Aveti perfecta dreptate, se repeta scenariul „CarpatAir”, doar ca acum nu mai este Wizz oponentul principal, ci Lufthansa. Personal cred ca AIT pierde foarte mult, atit in imagine cit si in incasari, prin plecarea acestor companii. Sincer imi pare foarte rau pentru Timisoara si AIT, dar trebuie sa va dau dreptate ca acolo unde exista seriozitate (Cluj,Oradea etc)lucrurile stau cu totul altfel.
O veste extrem de proastă după cea venita de la Blue… păcat… mare păcat… aeropprtul ăla are potențial. Și cum bine zici, Bravo Oradea!