Conferinta de presa la Ministerul Turismului – o premiera pentru mine !

Conferinta De Presa Ministrul Turismului

Mai acum cateva zile, casuta mea de mail a fost lovita de un mesaj venind de la Ministerul Turismului. Eram invitat la o conferinta de presa! A doua zi, pe la pranz! La minister! Wow, de cand am blogul acesta, am participat la zeci si zeci de conferinte de presa in Bucuresti, dar si pe alte meridiane, dar asta era prima conferinta de presa a vreunei institutii de stat, la care sa fiu invitat. Wow, pai macar din curiozitate m-am gandit sa ma duc, sa vad care e treaba. Oricum, Ministerul Turismului (sau ANT, pana acum cativa ani) a fost de-a lungul timpului unul dintre cele mai discrete ministere – nu-mi aduc aminte de vreo conferinta de presa organizata pe acolo. Deci, ministru nou, care, probabil, vrea sa se faca cunoscut.

Am ajuns cu cateva minute inainte. Ministerul Turismului este chirias la Ministerul Transporturilor, cladirea aia masiva de vis-à-vis de Gara de Nord, in fine, aveam sa aflu ca, surprise, surprise, urma sa intram pe usa principala, iar sala de conferinta de presa era imediat cum intrai, pe stanga. In fata cladirii, o dubita a Realitatea TV gata sa transmita live conferinta secolului (banuiesc ca nu au transmis-o). In fine, am intrat in sala pe la 12:05, conferinta era deja inceputa. Wow, ora de incepere era 12:00, nu am vazut aproape niciodata vreo conferinta de presa sa inceapa la secunda (parca la Wizz si Ryan, fiindca oamenii care tineau conferinte trebuiau sa prinda avionul).

Nu pot spune ca a fost o conferinta de presa cu un subiect anume. Ma rog, primul subiect a fost ca cica de la anul, Romania va reveni in cataloagele Dertour. In stanga ministrului se afla si reprezentantul Dertour Romania, care ne-a asigurat ca, gata, impasul a fost rezolvat si, de la anul, vom fi in cataloagele Dertour. Ma rog, inteleg ca exista un catalog Dertour dedicat Europei de Est, in care apareau diverse oferte din zona si de unde Romania a fost exclusa. „Hotelurile romanesti de pe Litoral sunt cu 20% mai scumpe decat cele din Bulgaria, care, in plus, au all-inclusive”, asa ca ofertele din Mamaia, Eforie Nord sau Saturn au zburat din sacrosanctul catalog Dertour. Ma rog, stau sa ma intreb, in epoca internetului nu stiu cat de relevante mai sunt cataloagele astea tiparite pe hartie, poate pentru niste pensionari carora le place sa le mai rasfoiasca, banuiesc ca si in Germania a aparut internetul, dar, ma rog, se pare ca a fost o tragedie nationala. In fine, de la anul, vom fi din nou, dar pana atunci nu vom aparea cu Litoralul, ci cu circuite culturale prin Ardeal. A… si o chestie interesanta – Dertour a renuntat la a mai vinde vacante individuale in Romania din cauza situatiei infrastructurii, recomandand turistilor nemti sa vina doar in cadru organizat, in circuite unde autocarele care isi vor rupe osiile in Romania sa-si puna la treaba asigurarile. Cineva a intrebat cate circuite d-astea vinde Dertour-ul, raspunsul a fost uluitor – 5. Înmulțite cu 48 de turisti, vreo 200 si ceva de turisti. Wow, un impact major!

In fine, reprezentantul Dertour a spus cateva adevaruri poate mai putin comode pentru don ministru, dar le-a spus – sosele proaste, hoteluri putine si scumpe, promovarea destinatiei Romania zero… de unde, turisti?

 

A vorbit si don ministru Bogdan Trif. Ardelean, nu chiar 100% molcom din Sibiu, fost sef la Mediu sau ceva similar. Omul mi s-a parut totusi relativ onest. Nu pare sa fi mintit, mi s-a parut destul de nevinovat, putin jenat ca a nimerit in postul asta. Mai ales ca Liviu Iancu de la profit.ro a tras la foc automat, nelasandu-l sa scoata mai mult de 5 cuvinte la fiecare intrebare.

Discutia a fost despre Targul de la Berlin. Acum vreo cateva zile, a aparut un articol al unui site mai putin cunoscut de stiri in limba engleza, Romania Insider, care a avut pe cineva la ITB, targul de la Berlin, si unde a descoperit o poza cu un nene la bustul gol, putin „obosit”, care aparea pe fundalul standului Romaniei. Ma rog, era o poza cam naspa, e adevarat, dar aflata in baza de imagini a onor’ Ministerului, deci care a fost aprobata de cineva de acolo si care, atunci cand a fost vazuta, a fost mascata cu o boxa. Ma rog, doar ziaristii respectivi au vazut-o, in rest, nimeni. Au pozat-o de prin spatele standului si au dat-o pe net… A urmat un mare scandal, ministrul a spus ca din cauza acestei poze targul a fost un esec (desi chiar el, la inceput, a precizat ca a avut discutii rodnice cu reprezentantii marilor tour-operatori germani gen Dertour, Neckerman, TUI), iar cel responsabil a fost dat afara.

 

Ce am mai aflat de la conferinta.

Turismul romanesc a crescut cu 11%, dar nu a fost vina sau meritul ministerului, care a investit in promovare mai putin decat Kosovo, ci pur si simplu ca asa s-a intamplat (ministrul mi s-a parut chiar onest, spunand ca aceasta crestere nu este meritul guvernului).

Am aflat ca dupa ce, anul trecut, PSD-ul a desfiintat birourile de promovare externa, iar cei mai buni oameni au plecat care incotro, anul asta le va reinfiinta, urmand sa recruteze in cel mai bun „caz” cine stie ce nulitati de la PSD.

Nici anul acesta, nu va fi organizata vreo promovare externa, Romania continuand traditia modelelor de promovare turistica din anii 1960 – 1970, care constau doar in prezenta (de multe ori, doar nominala) la diverse targuri. Anul trecut, ministrul a recunoscut ca in bugetul initial au fost 21 de milioane de lei de promovare, dar ministerul nu a fost capabil sa cheltuiasca decat 8 milioane (cateva targuri cu standuri ieftine, cativa ziaristi adusi in infotripuri si costurile generate de inchiderea birourilor de promovare), iar in bugetul de anul asta nu mai sunt decat 13 milioane, dar dl. Trif e optimist ca va mai lua la ceva rectificari. 13 milioane de lei inseamna vreo 2,5 milioane de euro, deci cam 20% din bugetul de promovare al Georgiei, de exemplu… poate, anul asta, vom cheltui mai mult decat Kosovo, sper sa ne apropiem barem de investitiile Albaniei.

Am aflat ca, oricum, chiar si daca ar fi prinse in buget, sumele astronomice din halucinantul program de guvernare al PSD nu ar fi putut sa fie cheltuite, ca nu exista nicio strategie si nici un plan de marketing. Asa ca 13 milioane nu vor fi nici ele cheltuite, mare minune daca vor reusi sa cheltuiasca 8 milioane, ca anul trecut. Domnul ministru evident viseaza la momentul cand Romania va investi in campanii TV, activitate on-line, aducere de ziaristi de la reviste de prestigiu si bloggeri cititi de milioane, dar asta nu se va intampla anul acesta. Pentru ca strategia si planul vor fi gata mai pe la iarna. Cel putin, stie ce ar trebui facut.

A mai mentionat ceva despre faimosul Master Plan in turism, din care se pare ca nu a mai ramas decat domeniul schiabil din muntii Fagaras (care, si ala, este ingropat in negocieri cu Ministerul Mediului, dar si al Apelor, Padurilor, Cerului si Timpului Liber), intrucat autostrazi nu vor fi construite in urmatorii ani, aeroportul Brasov va ramane aceeasi Fata Morgana, ce o mai scoate sectorul privat, ca in rest, mai nimic.

In schimb, s-a promis ca mult-discutata Lege a Turismului va fi pusa pe masa guvernului in doua luni in procedura de urgenta (oricum, primul ministru nu va intelege despre ce e vorba si, probabil, o va trimite la analfabetii din Parlament), in curand va aparea si Fondul de Garantare care, aparent, nu va face decat sa aduca turistii ramasi in strainatate surprinsi de falimentul vreunei agentii de turism, dar nu se stie cand si cum.

 

Cum ziceam, dl. ministru Trif mi s-a parut inocent si cu ganduri bune, dar ca si predecesorii sai, incapabil sa faca ceva. Evident, nu exista autostrazi, strategii si planuri de promovare, partii de schi, statiuni la mare, avioane, dar am observat ca exista bunavointa. Dar din nou si din nou, un nou ministru o ia de la zero. Sau cel putin asa da senzatia. Constatarea ramane totusi ca PSD-ul a fost la putere timp de 64 de ani in ultimii 73 de ani, si fiecare ministru PSD da vina pe greaua mostenire (care, da, este grea) si o ia de la zero. Dar este grea din cauza partidului Domniei Sale.

In fine, a fost prilej de un pic de hahaiala cu niste amici cu care nu m-am mai vazut de mult si cu concluzia amara, dar reala, ca, oricum, nu se va intampla nimic. Si daca vor veni turisti straini in Romania, nu va fi datorita ministerului. Poate, doar „din cauza” sectorului privat, a unor administratii locale din Ardeal, a curiozitatii unor turisti mai aventurieri, de genul „aha, n-am vazut Romania, Kosovo si Belarus, hai sa ma duc sa vad care e treaba pe acolo”, si cam atat. Iar urmatorul ministru al turismului, care va fi numit in noiembrie 2018 (conform mediei de supravietuire a unui astfel de ministru), va spune ca nu a gasit nimic in minister si ca trebuie s-o ia de la capat. Ma gandeam sa intreb de ce Bucurestiul este singura capitala asiatica (cu exceptia capitalei Bangladeshului, Dhaka) unde in aeroport nu exista un birou de informatii turistice. Dar mi-a fost frica de faptul ca trebuie sa explic ce inseamna un astfel de birou de informatii si mi s-a parut o idee prea futuristica pentru autoritatile turistice romanesti.

Categorii:
Evenimente

Comentarii

  • demo spune:

    Standurile de la ITB au fost recilate de la WTM Londra (cel putin). Acolo mi-au parut ok, dar showul ITB e de 10 ori mai mare. Pacat, pacat si iar pacat. Se pot face multe. Doar daca vor.

  • Mihai spune:

    Te urmaresc destul de mult. Esti bun, esti la obiect, existi expert.
    Dar acuma ai politizat excesiv, te.ai dus prea departe față de analiza la rece cu care ne obisnuiseși.
    Prea evidentrea încrâncenată natura si viziunea politică.
    Ai scazut cu 73 de puncte.
    Poate vei reveni, nu stiu.

    • Dan spune:

      Ba dimpotriva ,a fost mult prea bland in exprimare,iar daca a spune adevarul,inseamna ca a scazut in ochii cuiva ,nici nu ma mai mir ca suntem in situatia asta jalnica. Avem o tara minunata ,dar din pacate cei care ar trebui sa se ocupe de promovarea turistica,nu sunt interesati decat de „ciolanul” lor.Si da este perfect adevarat cu cei 73 si 64 ani !!!

  • Cristiana spune:

    Apropo de Dertour, din experienta mea, tururile straine cumparate din cataloage sunt extrem de valoroase. Am lucrat cativa ani in hoteluri din Sibiu, unde acestea aveau o pondere importanta in totalul noptilor de cazare. In plus, au avantajul ca sunt rezervate cu mai mult de 12 luni in prealabil, si de multe ori in perioade care nu sunt foarte aglomerate (pentru a fi ieftine). Nu erau deloc de lepadat!

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest