Dupa atatia ani de imobilism in care Tarom parea fix boxerul ala care primea pumni dupa pumni fara sa schiteze vreun gest de aparare, dar ramanand totusi in picioare, iaca au inceput sa apara si niste schimbari care sper sa fie de bun augur. Sa le luam pe rand.
Astazi, Tarom a anuntat ca va primi doua noi avioane. Vor fi tot avioane Boeing 737-800 Next Generation, dar spre deosebire de Marea Unire si Sarmisegetusa care au intrat in flota anul trecut si care au configuratie de low-cost (adica high-density in ceea ce priveste spatiul intre picioare, lipsa business class si lipsa unor facilitati de a oferi mancare calda), aceste avioane sunt in configuratie potrivita pentru o companie legacy – au si business class, probabil si facilitati pentru mancare incalzita. Spre deosebire de celelalte 2 NG-uri, noile avioane care vor fi botezate Mihai Viteazul si Alexandru Ioan Cuza, noile avioane vor transporta 160 pasageri vs. 189. Compania a anuntat ca avioanele vor fi luate in leasing operational (in zilele noastre, companiile aeriene nu prea mai cumpara avioane, ci le iau in leasing) pe 7 ani si ca nu se va plati nimic in primele 24 luni.
Sa le salutam si sa aibe parte de zboruri line.
Zilele trecute, Tarom a anuntat lansarea cursei interne Iasi – Cluj Napoca. Dupa cum unii stiti, Blue Air care a lansat triunghiul intern Iasi – Cluj – Timisoara a renuntat la el in februarie si datorita unei dispute cu aeroportul Timisoara, iar Tarom a revenit ulterior lansand Iasi – Timisoara si Cluj – Timisoara. Iasi – Timisoara se pare ca merge bine (cel putin asa au anuntat oficiali ai companiei), Cluj – Timisoara aparent nu prea (de fapt se pare ca a si disparut din motoarele de cautare bilete avion), dar acum Tarom a anuntat lansarea cursei Cluj – Iasi operat de un avion tip ATR-72 cu incepere din 11 iunie de 3 ori pe saptamana. Pretul biletelor incepe de la 40 euro dus-intors cu toate taxele incluse, bagaj de mana, bagaj de cala si ceva de mancare.
In perioada urmatoare, Tarom va lansa cursa Bucuresti – Tbilisi. Cursa a fost deja anuntata de site-uri georgiene, dar si de paginile oficiale ale aeroportului Tbilisi, dar nici un comentariu de la Bucuresti. Conform surselor georgiene, Tarom va opera de 3 ori pe saptamana cu incepere de la 1 octombrie. Pare o decizie ciudata la prima vedere, dar asa cum am scris de multe ori, este singura optiune a Tarom. Tarom nu poate sa se bata in costuri cu Ryanair sau Wizz Air nici chiar daca nu ar mai fi capusata, ar avea numai profesionisti printre angajati. Pur si simplu, ar trebui sa aibe 300 avioane si 90 baze pentru a se putea lua la lupta cu Ryanair si asta nu se va intampla. Taromul poate supravietui, fiind o companie aeriana de transfer intre zonele limitrofe din est (Orientul Apropiat, Caucaz, Asia Centrala) si Europa Occidentala. Niciodata o cursa Bucuresti – Roma point-to-point nu va fi profitabila, dar daca aceasta cursa este umpluta jumatate cu pasageri georgieni, iranieni, armeni, azeri, kazahi, etc, atunci va fi. Fiind companie de stat, Taromul nu poate sa anunte cursa pana se primesc aprobari guvernamentale din partea celor 2 tari (care vor fi date, e vorba de formalitati), asa ca noua cursa va fi anuntata si biletele puse la vanzare abia cand toate hartiile vor fi stampilate si semnate atat la Bucuresti, cat si la Tbilisi. Wizz-ul de exemplu a dat drumul la vanzare la cursa Bucuresti – Kutaisi inainte de a primi toate hartiile, dar ei sunt privati, nu de stat.
Taromul va avea o mai mare libertate manageriala. Asa pare sa sugereze articolul de azi publicat de economica.net. Fostul ministru al transporturilor nu stiu cate a facut, dar a spus un mare adevar. Daca Taromul poate lua decizii doar in conditiile legislatiei actuale, va disparea. Aviatia este un domeniu extrem de competitiv unde deciziile trebuie luate rapid, uneori peste noapte. Cand TAP s-a retras acum cativa ani de pe ruta Bucuresti – Lisabona, lui Wizz si Blue le-a trebuit doar cateva ore pentru a anunta ruta parasita de transportatorul portughez. Taromului i-ar fi trebuit luni in sir pana cand ministrul, camerele reunite ale Parlamentului si Curtea Constitutionala s-ar fi reunit in sedinte extraordinare pentru a aproba noua ruta. Taromul trebuie sa aibe o libertate similara cu cele ale companiilor aeriene straine si romanesti private daca se doreste supravietuirea companiei de stat. Si se pare ca azi se va da o Hotarare de Guvern in acest sens.
Taromul a inceput sa comunice. De ani de zile, Taromul a incetat sa comunice. Deciziile (sau indeciziile) Tarom erau aproape secrete, iar directorii generali ai companiei erau invizibili complet. Se schimbau la fiecare 4 – 5 luni si singura informatie publica venea doar cand erau schimbati. In rest, pauza. De cand a venit noua conducere, au inceput sa apara public atat WWW, noul CEO al companiei (WWW adica Wilhelm Werner Wolff), cat si Directorul Comercial, Camelia Enescu, dand inclusiv lungi interviuri televizate. In plus, WWW nu s-a abtinut sa dea cu aeroportul de pamant, plangandu-se de starea deplorabila a pistelor de pe Otopeni. S-a imflamat si ministrul Sova, dar pana la urma, dupa ani de zile, lucrurile s-au urnit si socant, chiar se asfalteaza pistele de decolare / aterizare si caile de rulare ale aeroportului Henri Coanda. E drept, a dat o mana de ajutor si El Al-ul care la decolarea unui Boeing 747 Jumbo Jet a luat pista suferinda cu el, lasand in urma numai gropi si ciulini.
Sa vedem ce va urma. Sa speram ca va fi bine.