Se apropie vara si sunt convins ca presa va umple internetul cu “asa ceva e de neimaginat”, “nici nu stiti ce s-a intamplat pe aeroportul din Cluj” si numeroase alte titluri la fel de inspirate. Daca nu au aparut extraterestrii, nu s-a defectat vreun vagon sau nu s-au luat la bataie niste betivi, subiectul nr. 1 va fi cel mai probabil de faimosul overbooking – adica pe unele curse sunt vandute mai multe bilete decat locuri in avion. “NU SE POAT-E ASA CEV-A” mai tuna unul si altul pe Facebook. Ei bine, se poate, s-a intamplat de decenii, se intampla in toata lumea si procedura este complet legala – nicaieri in lume overbookingul nu este ilegal, este acceptat de toate autoritatile. E regretabil, evident, compania respectiva va pierde clientul respectiv pentru cateva saptamani sau luni si asta e. The show must go on.
De ce apare overbookingul ? Ca idee, industria mondiala a aviatiei are o marja de profit extrem de mica. In 2019, cel mai bun an din istoria aviatiei mondiale, marja de profit a fost de 3,9%. Adica nimica toata. Exista o vorba care spune ca aviatia este industria care ii face pe investitori milionari. Din miliardari. Dar, evident, se fac bani – fac bani doar acele companii care controleaza costurile intr-un mod draconic (Ryanair si Wizz sunt niste guru in controlarea costurilor) si scot bani din piatra seaca. Ca idee, marginea de profit a Ryanair a fost pana in pandemie in jur de 30%. Adica de 10 ori mai mare decat media mondiala.
Pe de alta parte, aproape nu e cursa aeriana in care sa vina fix toti pasagerii care au cumparat bilete. O statistica a Uniunii Europene spune ca sansa ca absolut toti pasagerii care au platit biletul sa se imbarce este de 1 la 100.000. De asemenea, media mondiala spune ca 3-5% din pasagerii cu bilete platite nu se urca in avion. In consecinta, bazat pe calcule statistice si probabilitati, cam toate companiile aeriene ale lumii vand pana la 5% din locurile din avion peste capacitate. Evident, daca exista cerere. Si in cea mai mare parte din cazuri, nimeni nu stie ca avionul respectiv a fost overbooked ca nu vin toti pasagerii la imbarcare. Asa ca toata lumea e fericita. Evident, insa, cand se prezinta mai multi pasageri decat locuri, atunci apare problema. Iar in mod special la noi, se lasa cu urlete, racnete si amenintari.
Cum cred ca va fi 2023 in Romania ? Mult mai multe zboruri over-booked decat vreodata.
Stiti vorba aceea celebra “Iarna nu-i ca vara”. Asta era comentariul lui Basescu cu privire la starea drumurilor in vremuri de zapada. In cazul aviatiei, e pe dos “vara nu-i ca iarna” – vara este sezonul de varf in aviatie, avioanele zbor aproape non-stop, sunt arhipline si evident ca toate capacitatile sunt folosite la maximum.
In mod particular, in Romania, situatia va fi mai tragica. Iesirea Blue Air de pe piata, reducerea TAROM (sper ca nu si iesirea lui de pe piata), renuntarea Wizz Air si Ryanair la baze intregi si numeroase rute va duce la o cerere mult mai mare decat oferta. Sigur, preturile vor creste pana la cer (cred ca Romania va deveni cea mai profitabila piata pentru WIzz si Ryan), dar aparent chiar si o crestere estimata a preturilor cu 30 – 50% nu va potoli foamea de calatorit a romanilor. Asa ca indiscutabil, vor fi mai multe zboruri overbooked si mai multi pasageri uitandu-se lung la avionul care decoleaza fara ei.
Da, vor mai aparea companii aeriene noi cum ar fi Air Connect, iar Animawings si FlySky vor creste capacitatea, dar sa nu va asteptati la ceva spectaculos. Numarul de locuri oferite in vara lui 2023 pe destinatia Romania va fi sensibil redus fata de 2022. Nu de pe toate aeroporturile – Bacaul pare cel mai lovit, alaturandu-se Aradului, Constantei si Tulcei pe lista de aeroporturi bantuite de gugustiuci, Suceava, Oradea, Sibiu sau Timisoara vor avea mult mai putine zboruri datorita retragerii Ryanair, dar probabil Bucuresti, Iasi si Cluj vor inregistra cresteri de trafic.
Cum poti evita sa fi victima overbookingului
- Zbori cu un zbor charter. Zborurile charter nu sunt overbooked. Agentiile de turism nu vand mai multe locuri decat au acontate pentru ca apar probleme in lant (rezervari hoteluri, excursii optionale, etc), asa ca in mod normal, se feresc de overbooking. Pot aparea doar in cazul putin probabil in care compania aeriana care opereaza charterul trimite un avion mai mic, dar cum ziceam, extrem putin probabil.
- Cumperi bilet cu loc la zboruri low-cost. Da, costa mai mult decat “tarifele blana”, dar ai o garantie in plus ca nu vei fi pe lista de “ne pare rau”. Ca idee, cu cat alegi un bilet mai scump (si cu mai multe servicii), sansele de overbooking sunt mai mici.
- Faci check-in-ul cand se deschide – cu 24 ore, cu 48 ore, perioada de check in variaza de la o companie la alta. Intereseaza-te cand incepe si fi pe faza ! Pentru ca primul sosit, primul servit.
Ce mai poti sa faci
- Zboara cu companii clasice de linie in loc de companii low-cost. Nu e o diferenta in “cantitatea” de overbooking – si companiile de linie si cele low-cost practica overbookingul. Diferenta este ca in cazul companiilor de linie, te vor pune pe primul avion disponibil pentru a ajunge la destinatia dorita indiferent de companie (zbori la Frankfurt cu Austrian si zborul e overbooked ? Te vor pune pe primul loc disponibil pe TAROM, Lufhansa, LOT, Air Serbia sau vreo alta companie si vei ajunge destul de repede). In cazul companiilor low-cost, ti se va oferi primul loc disponibil pe compania lor, nu pe alta companie – ai bilet WIzz, te va pune pe urmatorul Wizz in cazul in care au locuri. Si daca ai un zbor spre o destinatie unde nu ai zboruri zilnice, ci de 2 ori pe saptamana, e posibil ca primul loc disponibil sa fie peste 3 sau chiar si 10 – 14 zile.
Si daca ramai la sol cu ochii-n soare ?
Compania aeriana trebuie sa-ti ofere trei optiuni
- Rambursarea pretului biletului.
- Re-rutare cu o alta companie.
- Mutarea pe un alt zbor la o alta data (evident, daca agreezi solutia aceasta).
Atentie – in cazul companiilor low-cost, tranzitul nu este garantat. De exemplu daca tu ai un zbor Bucuresti – Bergamo si apoi Bergamo – Marrakech cu companii low cost si nu te vei imbarca pe Bucuresti – Bergamo, zborul Bergamo – Marrakech il pierzi pentru ca transferul nu este garantat. Vei fi NO SHOW fara nici un drept, vei primi inapoi doar banii pe Bucuresti – Bergamo si eventual Bergamo – Bucuresti daca l-ai cumparat pe acelasi bilet. Sau mai pui o data mana pe card si iti cumperi vreun bilet spre Marrakech cu o alta companie. Daca zbori insa Bucuresti – Marrakech via Paris cu Air France de exemplu, chiar daca nu te urci in zborul Bucuresti – Paris din motive de overbooking, Air France iti va gasi o optiune sa ajungi la Marrakech chiar si cu o alta companie.
Rambursarea pentru retur (in caz ca esti overbooked pe zborul tur) se face NUMAI daca ambele trasee sunt pe acelasi bilet.
De exemplu, vrei sa zbori la Roma cu Wizz Air si ai parte de overbooking. Si evident, ai si bilet retur.
- Ai un alt bilet Roma – Bucuresti operat de Ryanair, nu primesti banii inapoi de pe acest bilet.
- Ai un alt bilet Roma – Bucuresti, chiar si operat de Wizz Air, dar e un alt bilet cu un alt cod de rezervare, nu primesti banii inapoi
- Ai un bilet Roma – Bucuresti tot cu Wizz si este pe acelasi bilet, primesti banii inapoi.
In plus, compania trebuie sa asigure:
- Bauturi racoritoare (nu te astepta la mai mult de aqua chiorensis), alimente (zi mersi de senvisuri), cazare (daca te-a re-rutat pentru a doua zi), transport dus-intors intre aeroport si locul de cazare, 2 apeluri telefonice, telex, fax, e-mail sau doua telegrame prin telegraf (banuiesc ca aceste “beneficii” provin dintr-o alta era. In mod surprinzator, nu primesti si 2 porumbei calatori). Daca nu vi se ofera, va cumparati singuri alimente si bauturi racoritoare si compania va trebui sa vi le ramburseze pe baza unor facturi si doar daca au fost “necesare, rezonabile si adecvate”. Sintagma este extrem de vaga, asa ca aici e loc garla de scandal si cearta (in mod normal, companiile low-cost vor considera o chifla, o punga de sticksuri si o sticla mica de apa ca fiind “necesare, rezonabile si adecvate”).
- Da, e vorba de faimoasele compensatii stipulate de Regulamentul CE nr. 261 / 2004 care acopera nu numai overbooking-ul, ci si intarzierea sau anularea zborului.
- 250 euro pentru zboruri pana la 1500 km (sa zicem un Bucuresti – Roma)
- 400 euro pentru zboruri peste 1500 km in cadrul UE sau pana la 3500 km in cazul zborurilor in afara UE – daca sunt operate de companii UE sau daca pleaca din UE indiferent de nationalitatea companiei aeriene
- 600 euro pentru zboruri de peste 3500 km daca sunt operate de companii UE sau daca pleaca din UE indiferent de nationalitatea companiei aeriene. De exemplu daca zbori de la Dubai la Bucuresti cu Wizz Air Hungary, esti eligibil. Daca zbori cu Fly Dubai, nu esti eligibil.
Zboruri fara peripetii si mai ales fara overbooking va urez !
Șanse mici să îți de-a despăgubiri liniile. Dealtfel Wizz și Ryan nu practică sportul overbookingului. Au însă metode sofisticate prin care evită checkinul. Baga o șopârla că zborul de legătură nu este disponibil, sau alte minciuni prin care să deturneze atenția de la overbookingul existent și prin care te face să revii a doua zi. Lufthansa e mare campion în overbooking. La alte linii se fac upgrade gratuit la business sau fiesta class
Ryan si Wizz nu au zboruri de legatura. Cumperi point to point. Da, in caz de overbooking, mai sunt upgrade-uri sau downgrade-uri (daca business-ul este overbooked – si el poate fi overbooked), dar exista cazuri in care tot avionul e plin – din cockpit pana in toaleta 🙂