Daca, in Europa, nu am mai vazut cine stie ce mari schimbari dramatice in ofertele companiilor low-cost, in schimb, in Asia, unde low-costurile au prins extraordinar, continua sa fie o efervescenta iesita din comun… “The final frontiers”, unde low-costurile nu au prea patruns, Japonia si China par sa se clatine, low-costurile pe distante lungi par sa ia avant, iar in pietele nationale nu putem decat sa observam o efervescenta datatoare de preturi mici si foarte mici… Asa ca, daca doriti sa vizitati aceasta parte a continentului, iata care sunt principalele miscari.
Evident, nu pot sa nu incep cu Air Asia, “parintele” low-costului asiatic. In cazul lor, as observa o concentrare mai mare asupra pietelor est-asiatice. Air Asia X, componenta “long haul”, pare sa nu se descurce asa de bine. De la inceputul anului, au anulat cursele europene spre Paris si Londra (plangandu-se de taxe prea mari, dar, de fapt, fiind lovite de preturile minuscule oferite de companiile “de lux” din Golf), au renuntat la curse spre India (Kuala Lumpur spre Mumbai si Delhi) si mult promovata cursa spre Christchurch, Noua Zeelanda, inchizand, practic, singura cursa directa low-cost din Tara lui Lord of the Rings si Asia de Sud-Est. L-am vazut, mai deunazi, la CNN, pe Azran Osman-Rani, CEO-ul Air Asia X, spunand ca un low-cost pe zboruri mai lungi de 8 ore nu prea are sens din punct de vedere economic, asa ca se ne asteptam la consolidarea curselor prin Asia de Est – spre Australia (in cele din urma, Air Asia X a inceput sa opereze, de duminica, cursa Kuala Lumpur – Sydney, dupa ce, ani de zile, au facut lobby pentru aprobare guvernamentala de operare).
In schimb, tunurile lui Toni, sefu lu’ Air Asia, sunt puse pe Asia. Incepand de saptamana trecuta, au inceput operatiunile celei mai noi subsidiare a Air Asia – Air Asia Philippines. Stabilindu-si hubul in Baza Clark de langa Angeles, orasul sexului filipinez (aflat la peste 100 km de Manila si legat de capitala filipineza prin unica autostrada din tara), zborurile inaugurale au fost catre Davao si Kalibo (servind Boracay), urmatorul pas fiind spre Palawan, la Puerto Princesa. Dar, evident, in curand, vom vedea si primele zboruri internationale ale Air Asia Philippines.
Air Asia Japan va incepe operatiunile in august cu zboruri interne de la hubul din Tokyo Narita spre Fukuoka, Okinawa si Sapporo, urmate de primele zboruri internationale spre Coreea de Sud in octombrie (Seul si Busan). Air Asia Japan este un joint-venture intre Air Asia si ANA (All Nippon Airways), unul dintre cele mai mari companii aeriene japoneze care au lansat deja un low-cost propriu cu hubul la Osaka numit Peach care a inceput deja zborurile pe 1 martie cu zborurile Osaka – Sapporo si Fukuoka. Din mai, Peach va incepe sa zboare Osaka – Seul, din iulie, Osaka – Hong Kong si din octombrie, Osaka – Taipei, devenind, practic, prima companie low-cost din Japonia! Sa fie primita si sa aiba succes!!!
Si ca tot vorbeam de “dezvirginarea” spatiului aerian japonez de low-costuri, o a treia companie low-cost va incepe in curand operatiunile. E vorba de Jet Star Japan care isi va incepe operatiunile in data de 3 iulie 2012, operand din hubul Narita spre destinatii japoneze: Osaka, Sapporo, Fukuoka si Okinawa, intrand intr-o competitie directa cu Air Asia Japan la circa o luna de la inaugurare… Deci asteptati-va la preturi mici si la zborurile din Japonia!
Dar despre deschiderea Japoniei catre low-costuri am mai scris si altadata asa ca astazi am de anuntat primul low-cost de pe teritoriul chinez. E drept, nu e chiar in Republica Populara, hubul va fi in Hong Kong, dar, probabil, acesta este primul pas spre o piata enorma. Daca, in Japonia, Air Asia a luat fata australienilor de la JetStar, cel putin, declarativ (parteneriatul Air Asia – ANA a fost anuntat cu o saptamana inaintea celui JAL – Jetstar – Mitsubishi), acestia s-au razbunat, anuntand pe 26 martie ca China Eastern si Qantas (parintele lui Jetstar) au decis deschiderea companiei low-cost Jetstar Hong Kong, care va incepe sa opereze din 2013, de pe aeroportul Hong Kong spre destinatii din Republica Populara, Japonia, Coreea de Sud si Asia de Sud-Est. Ma astept ca Air Asia sa nu stea prea mult la cutie si sa contraatace in curand cu Air Asia China, probabil cu hubul in Republica Populara.
O alta noutate importanta este ca Singapore Airlines a decis sa lanseze o companie low-cost pe distante lungi, pentru a contracara Air Asia X. Noua companie are un nume cam ciudatel, Scoot si va incepe operatiunile pe data de 27 iunie, din Singapore, spre doua destinatii in Australia: Sydney si Gold Coast, urmata de Tianjin (langa Beijing) in august. In ciuda dificultatilor Air Asia X, singaporezii sunt increzatori in Scoot. Sa-I urmarim!
Si in fine, o veste buna si din Filipine, Cebu Pacific, cea mai simpatica linie aeriana cu care am zburat vreodata, da, aceea cu stewardesele dansatoare, a anuntat ca va deschide o linie long-haul incepand cu trimestrul III al anului 2013. Milioane de filipinezi lucreaza ca menajere, constructori sau artisti in toata lumea, iar preturile la biletele de avion spre Filipine sunt in general prohibitive… asa ca Cebu Pacific se gandeste la curse low-cost din Manila spre Europa, Orientul Apropiat, Australia si SUA. “Sunt 293.000 de filipinezi care lucreaza in Arabia Saudita”, a spus CEO-ul Cebu Pacific… deci sa ne asteptam la o cursa Manila – Jeddah printre primele?
Deci, sa recapitulam calendarul exploziei low-cost in Asia.
1 martie 2012. Lansarea primei companii low-cost japoneze, Peach cu zboruri din Osaka spre Fukuoka si Sapporo
28 martie 2012. Zborurile inaugurale Air Asia Philippines: Baza Clark spre Davao si Kalibo (Boracay)
1 aprilie 2012. Zborul inaugural Air Asia X Kuala Lumpur – Sydney
Mai 2012: Prima cursa internationala Peach : Osaka – Seul.
27 iunie 2012. Compania Singapore long-haul Scoot incepe operatiunile cu cursele Singapore – Sydney si Gold Coast in Australia.
3 iulie 2012. Incep operatiunile JetStar Japan din Tokyo Narita spre Fukuouka, Osaka, Sapporo si Okinawa.
Iulie 2012. Primul zbor low-cost intre Japonia si China: Osaka – Hong Kong operat de Peach.
August 2012. Scoot incepe zborurile spre China: Singapore – Tianjin (langa Beijing).
August 2012. Air Asia Japan incepe operatiunile din aeroportul Tokyo Narita spre destinatii din Japonia: Fukuouka, Okinawa si Sapporo.
2013. Jetstar Hong Kong, primul low-cost chinez incepe operatiunile din Hong Kong.
August 2013. Primele zboruri long-haul ale Cebu Pacific din Manila. Destinatiile inca neanuntate, dar, in mod cert, vor fi si in Orientul Apropiat.
Si inca astept anuntul curselor Air Asia X Kuala Lumpur – Istanbul Sabiha Gokcen….
Air Asia
Jet Star
Peach
Asa va arata Scoot
Cebu Pacific
[…] merge mai departe către: Radu, Vali, Loredana, Imperator și Mariciu Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora: Tweet Follow […]
Imparate, nu stiu unde sa-ti scriu asa ca iarta-ma ca-ti scriu aici, ca stiu ca citesti.
Te rog, fa ceva cu site-ul, dureaza juma de ora sa se-ncarce o pagina. Nu zic ca netu’ meu ar fi ingeras care zboara cu viteza gigabitului, dar sunt prea multe flash-uri in pagina. Prea multe like it, share it, pin it, suck it, tweet it si alte prostii. Inteleg ca astea-ti mai aduc vizitatori si poate-un banut in plus sa tii site-ul teapan in picioare, dar zic eu ca n-ar fi o idee proasta sa faci si un lo-fi version pentru astia care vor mai putine bling bling-uri.
Fie-ti fapta concurenta cu voia mea si sper si-a altora,
Gogu
Gogule, englezii (sau americanii ?) zic ca „Great minds think alike”… in timp ce tu scriai asta, eu eram la Vlad si incercam sa facem site-ul asta sa mearga mai repede. Lucrul care il ingreuna cel mai mult era blogroll-ul care din pacate, a trebuit sa-l mut intr-o alta pagina.
Wow, inseamna ca poate dispun si eu de un „great mind”?! 🙂
Ma sacaia si pe mine chestia asta. Era singurul site la care imi spunea Chrome ca a „inghetat” si ma intreba daca mai vreau sa astept sau sa il strang de gat si sa-mi vad de viata.
Dar azi parca merge mult mai bine deja!
Subscriu intru totul la ce a scris Gogu.
da, e mult mai bine.
lowcosturile astea cu rute noi suna bine din pacate mi-as fi dorit si unele pina in asia sau macar oferte faine. si acum regret oferta aia 247 de euro in brazilia.
eu cel putin caut de vreo 3 saptamini pe diverse destinatii si parca toate ofertele cit de cit bune au intrat in pamint…nimic, nimic.
Sincer, nici eu nu am mai vazut mare branza… ca as fi anuntat 🙂
[…] acum ceva timp, scriam despre noutatile de pe piata efervescenta a low-costurilor din Asia, iar saptamana trecuta despre ce curse noi mai apar in Romania, si am vazut ca au fost niste […]