Traim intr-o lume a vitezei, iar acceleratia este apasata tot mai mult si mai des. De cativa ani, au aparut liniile aeriene low cost care te pot duce dintr-un colt in altul al continentului pentru 50 euro si uneori inca si mai putin. Sari in avion si in maxim 3 ore ajungi in partea cealalta a batranei Europe. Pai in conditiile astea la ce ne-o mai trebui sa luam trenul ?
In primul rand pot sa spun ca sunt un veteran al mersului cu trenul. Primele mele escapade in afara tarii au fost cu trenul cand poate putini romani mersesera vreodata cu avionul. Cumparam bilete Inter Rail si apoi calatoream – pe vremea aceea era singura optiune viabila din punct de vedere cost. Am fost de 7 ori cu Inter-Rail-ul. Datorita acestui bilet magic am putut vizita Barcelona, Venezia, Parisul, Viena, Atena, Roma, Lucerna sau Cracovia. Am fost cu trenul pana dincolo de Cercul Polar, la Narvik, dar si pana la portile Saharei, la Marrakech. Ulterior, am mai calatorit cu trenul si in alte parti ale lumii, in India, Thailanda, SUA, Peru, Tunisia, Iran, China sau Egipt.
Trenul are sarmul lui. Chiar daca intre timp s-a modernizat, atat in Romania, cat si in restul Europei, vitezele au crescut, dar sarmul a ramas. In tren, mergi cu gasca si povestesti. In avion vorbesti in cel mai bun caz cu cel de langa tine. In tren, te bucuri de ce vezi pe geam, de privelisti de neuitat – cred ca nu voi uita niciodata drumul de pe buza fjordului spre Narvik, Norvegia, autostrazile suspendate ale Elvetiei sau trezitul la 5 dimineata pentru a admira Mareea Mediterana pe Coasta de Azur.
Dar cum sa calatorim cu trenul, cum sa ne petrecem o vacanta reusita ? E simplu – orice localitate cat de cat importanta din Europa are o gara prin care trece o cale ferata. Cu trenul, nu ai problema parcarilor, al politistilor, a faptului ca nu poti bea o bere. Multi spun ca merg cu masina sa aibe libertate… si cu trenul ai libertate, merge peste tot si in plus dupa o zi de alergat prin orase, cu picioarele rupte, nici nu va dati seama ce placere este sa te arunci pe un scaun si sa nu te mai stresseze sensurile unice si ambuteiajele !
Cand va ganditi la cucerirea Europei, luati in considerare si un bilet de tip Inter-Rail. Practic, cu aceste bilete ai libertate de miscare un anumit numar de zile in anumite tari. Poti sa iei practic orice tren (atentie, la unele va trebui sa platiti si suplimente nu foarte semnificative) si sa strabati o tara si o regiune in lung si in lat. Pe vremea, cand am inceput eu sa interrailez prin Europa, exista doar un singur tip de bilet – mergeai cu el o luna oriunde in Europa ! Intre timp, au aparut diverse combinatii bazat pe timp si tari vizitate.
Dar s-o luam cu inceputul. Inter Rail-ul a aparut pentru prima oara in 1972. Scopul initial a fost sa-I ajute pe tineri sa calatoreasca, sa cunoasca tarile Europei intr-o perioada in care dorinta de a vizita alte tari explodase in intreaga Europa. Primul bilet InterRail costa 27,50 lire sterline, era disponibil doar pentru tineri sub 21 ani si acoperea 21 de tari, inclusiv cateva din spatele Cortinei de Fier – RDG, Iugoslavia si Ungaria. Ulterior, limita de varsta a fost ridicata pana la 26 ani si mai multe tari au fost adaugate inclusive Romania. In 1985, cateva ferry boat-uri au fost incluse in Inter-Rail si continua sa fie si in ziua de azi (Algeciras – Tanger, Brindisi – Corfu – Igoumentisa – Patras si alte cateva).
In anii 80 si 90, Inter Rail-ul devenise atat de popular incat multe companii de cai ferate mai ales din tarile turistice (gen Franta, Spania, Italia) au cerut renuntarea la bilet. Dar, un euro-deputat italian caruia ii voi ramane pe veci indatorat s-a opus si a reusit sa treaca o rezolutie prin Parlamentul European care oblige caile ferate europene sa continue emiterea de bilete Inter – Rail. Si biletul a ramas pana in ziua de azi cu mentiunea ca incepand din 1998, exista si un Inter Rail pentru cei peste 26 ani, e drept mai scump decat cel pentru tineri. Si iar am avut noroc, ca in 1998, am implinit 26 ani si astfel am putut sa merg la Campionatul Mondial de fotbal din Franta si intre meciuri sa vizitez intreaga Franta !
Dar destul cu povestile, hai sa trecem la lucruri practice – ce bilete putem achizitiona – in primul rand, exista Inter Rail-ul clasic, acum numit Inter Rail Global. Preturile difera in functie de varsta (sub sau peste 26 ani), clasa (doar la cei peste 26 ani, exista posibilitatea sa cumperi Inter Rail pentru clasa 1) si de cate zile vrei sa umbli (5 zile in decurs de 10, 10 zile de calatorit in decurs de 22 zile, 22 zile in continuu si “Big Mac”-ul trenurilor europene, Il Classico – Inter Rail Global de 1 luna ! Ultimul costa 599 euro pentru cei peste 26 ani si 399 euro pentru calatorii sub 26 ani. Pare mult… ganditi-va ca asta inseamna 20 euro pe zi pentru adulti sau 13 euro pe zi pentru un tanar de sub 26 ani… Nu cred ca e asa de mult !
Exista si varianta Inter Rail One Contry Pass care acopera o singura tara. Aici algoritmul de oferte si preturi e mai complicat (in functie de tara, 3 grupe de varste, numar de zile, asa ca va las sa studiati oferta):
https://www.interrail.net/english/fares.php
Vreti sa stiti si mersul trenurilor ? E si el on-line pentru intreaga Europa:
https://plannerint.b-rail.be/bin/query.exe/en?L=profi&
Sincer, biletul Inter Rail mi-a dat o foarte mare senzatie de libertate… In lumea pre-Internet, ma duceam in gara si ma gandeam unde sa merg… sa fie Amsterdam cu canalele sale, Bruxelles-ul lui Mannekin Piss, Maastricht-ul cu cupolele bisericilor milenare, sau Koln cu Domul lui impunator ? Puteam alege orice. Oriunde. Oricand. Si plecam sa vizitez, sa explorez, sa ma incarc spiritual cu locuri noi si frumoase…. Just keep walking ! Si nu ocoliti transportul feroviar !
Tren montan in Elvetia – regiunea Interlaken
Tren al Cailor Ferate Olandeze – Nederlandse Spoorwagen
Faimosul TGV frantuzesc
Pe drumul spre Narvik
Si mie imi plac mult trenurile. Mi-au placut de cand eram mic, ma duceam la depou sa vad 'casa locomotovelor'. Ma gandisem mai demult sa ma duc cu InterRail, dar ma ajungea cam scump. Am fost in Turcia in vara cu Balkan Flexi Pass, iar vara viitoare ma gandesc sa ma duc ori prin Bulgaria, ori Ucraina cu trenul , ca e ieftin. Partea nasoala la ucrainieni e cu limba, asa ca o sa ma mai gandesc…
Nu e nici o problema, trebuie doar sa inveti rusa 🙂 Apropo, si eu am in plan la anu vreo 10 zile in Ucraina: cu trenul la Cernauti, de acolo, o vizita la Hotin, apoi la Lvov -> Kiev si poate si Crimeea.
In aceeasi ordine de idei recomand pentru vizitarea Elvetiei Swiss Pass-ul. Este asemanator cu Inter Rail insa poti merge doar in Elvetia si foarte putin in afara – spre exemplu pana pe Mont Blanc. O alta diferenta este ca include si transportul public din orase + multe vapoare. Nu exista nici un fel de restrictie la trenul in care te urci acoperind inclusiv Glacier Express-ul 🙂
Eu l-am folosit cand puteam vizita numai in weekend si a fost excelent, suma platita fiind incomparabil mai mica decat cumparand bilete individuale.
Mai multe detalii aici: http://www.myswissalps.com/swisspass.asp?lang=EN
Cezar nu inteleg cum ai gasit tren spre narvik, stiam ca in bodo se termina linia ferata in norvegia
La Narvik se ajunge via Kiruna, prin Suedia. Pe acolo am mers 🙂