Descoperiti Balcanii ! Sunt atatea locuri incredibile ! Episod 3

Imagini Macedonia: Ohrid.jpg

V-ati gandit vreodata sa mergeti in Albania… Cred ca nu foarte multi dintre voi. Eu am fost de doua ori, e drept destul de demult, in 1999 si am gasit un loc fascinant la doar 7 ani de la caderea comunismului si la doi ani de la “revolta caritasilor suparati”. Intre timp, presupun ca tara s-a schimbat enorm, dar probabil continua sa fie cel mai exotic loc din Balcani… Si nu numai exotic, ci si extrem de pitoresc… orase istorice, dar si locuri in care gasesti comunitati aromane. Deci, la drum sa descoperiti Balcanii de la Budva la Bucuresti via Albania, Macedonia si Bulgaria !

Ziua 14 Budva – Tirana / Albania

Asta chiar ca va fi o zi lunga si grea… Incercati sa plecati cat mai devreme din Budva in directia Ulcinj. Pe net nu vad decat un autobuz care pleaca la 13:00 din Budva si ajunge la 14:45 in Ulcinj. Am dubii ca nu puteti gasi si ceva mai devreme chiar daca trebuia sa schimbati la Bar. De la Ulcinj, luati un mini-bus particular pana la Shkodra, in Albania. Nu exista nici un orar care sa fie respectat, diversi intreprinzatori particulari fac legatura intre Muntenegru si Albania si mai sunt eventual vreo alte 2 autobuze dintre care ultimul pleaca la 12:30. Interesati-va pe la autogara din Ulcinj si cu putin noroc, puteti gasi chiar si un mini-bus (numit “furgon”) sau masina care sa va duca direct la Tirana pentru circa 25 dolari. Altfel, un drum Ulcinj-Shkoder este in jur de 5 – 10 euro. Cat va dura este relativ, depinde de cheful de munca din frontiera.

Odata ajunsi in Shkodra, aveti mai multe oportunitati – fie una din multele furgoane, dar poti prinde si un tren… merge insa extrem de lent, asa ca mai bine iei un furgon. Din Shkodra, faci cam 1,5 – 2 ore pana la Tirana si minibuzul poate costa circa 300 leke (vreo 3 euro).

In fine, daca cum necum ajungi in Tirana, nu fi surprins sa nu vezi nici o autogara pentru ca orasul chiar nu are asa ceva. Da-te jos cu restul lumii si fa rost de vreun taxi sau mergi pe jos, Tirana nu e chiar atat de mare.

Pentru cazare, din cate am studiat, Hotel Eder la 35 euro dubla poate fi o alegere buna.

Albania are propria moneda nationala, leka, dar euro si mai ales dolarii sunt destul de apreciati.

 

Ziua 15 – Tirana / Albania

Ha, va aflati intr-o tara care acum 20 de ani era in situatia Coreeii de Nord – era ermetic inchisa. Nu veti avea parte de niste monumente incredibile – piata centrala numita Skandenberg este o imensitate stalinista, flancata pe o parte cu cladiri de la Enver Hodja si de cealalta parte de cladiri in stil Italian construite in anii 30. Nu ratati Piramida – vechiul mausoleu-muzeu al Marelui Lider, al carei arhitect a fost insasi fiica marelui lider. In anii 90, cladirea a gazduit un celebru club – numit cu  mult umor “The Mummy” – Mumia si acum se discuta despre demolarea ei pentru a face loc unui parc.

Desi capitala unei tari nominal musulmane, Tirana are un numar disproportionat de mare de biserici, multe proaspat construite in ultimii 10 ani. Aveti parte si de catedrale catolice (Maica Tereza este al doilea erou al tarii dupa Skendenberg), dar si ortodoxe (cladirea care arata ca o centrala nucleara in centrul orasului este de fapt noua Catedrala Ortodoxa a Albaniei). Dar de departe cea mai interesanta perioada a zilei este seara cand toata lumea face un gjiro – adica o plimbare pe principalul bulevard al orasului, terminand in Piata Skanderbeg. Tirana este un oras mult prea plin de viata pentru a nu avea sute de restaurante, carciumi si terase… asa ca aveti garantia ca va veti umple de burek si pizza chiar foarte bune.

Ziua 16 – Berat / Albania

Ati auzit de “orasul cu o mie de ferestre” ? Probabil ca nu. Atunci, e bine sa nu ratati unul dintre cele mai pitoresti orase din Albania. Aflat la 2 ore cu autobuzul de capitala Albaniei, este bine sa-l vizitati ca pe un “day trip” – ai 2 autobuze pe ora si platesti doar 400 leka (4 euro) pe sens. Beratul a fost salvat de furia anti-religioasa a regimului (Albania este singura tara din lume unde religia a fost complet interzisa in 1967 si numeroase biserici si moschei au devenit sali de spectacol in cel mai bun caz sau pur si simplu au fost demolate) datorita faptului ca a fost declarat “oras-muzeu”, asa ca vei gasi pe dealurile pe care este construit orasul nu numai vile otomane, ci si temple religioase. Desi placutele cu strazi sunt inexistente, iar numele acestora sunt adevarate zvonuri, nu iti va fi greu sa descoperi Citadela orasului, dar si celelalte locuri frumoase… nu e nevoie de o harta (oricum nu vei gasi asa ceva decat in Lonely Planet), ci doar de fler… si norocul de a gasi locuri frumoase, autentic balcanice.

 

Ziua 17 – Gjirokastra / Albania

Parasiti zapacita capitala a Albaniei pentru orasul-muzeu numarul 1 din Albania – Gjirokastra. Nu este numai cel mai frumos oras istoric al tarii, dar este si locul de nastere a doua personalitati care si-au lasat o amprenta de nesters asupra Albaniei secolului XX – Enver Hodja, marele lider comunist, dar si scriitorul Ismail Kadare. Daca primul a declarat-o “oras muzeu” si a salvat-o de la demolare pentru a face loc unor blocuri nefericite (daca credeti ca noi detinem cele mai urate blocuri din Europa de Est, va inselati amarnic ! Albania rulz !), cel de-al doilea a inscris-o in literatura mondiala prin cartea “Cronici in piatra” a carei poveste se desfasoara in acest oras catarat pe versanti abrupti. Nu ratati castelul, bisericile, dar si ulitele pline de atmosfera dintr-o alta epoca… Sa nu credeti ca este un oras mort. Nici pe departe, fiind oras studentesc, este plin de viata si baruri !

O sa fiti surprinsi, dar o sa gasiti chiar si niste hoteluri faine, dintre care Cajupi la 40 euro dubla nu este o alegere proasta, dimpotriva !

 

Ziua 18 – Gjirokastra – Korca / Albania

Drumul dintre Gjirokastra si Korca este incredibil, aparent, unul dintre cele mai spectaculoase din Europa. In acesti munti, de milenii, ciobanii aromani si-au pastrat limba si nationalitatea, asa ca este o zona care merita vizitata chiar si doar pentru interesul istoric al nostru, al romanilor. Drumul poate dura pana la 6 ore pe sosele de munte, dar merita. Korca este astazi centrul aromanilor din Albania si unul dintre cele mai importante orase ale Albaniei, datorita proximitatii Greciei… Daca doriti sa simtiti atmosfera de acum 200 de ani, puteti sta in cele 4 camere rezervate strainilor in multi-secularul Han Elbasan (5 euro camera dubla), cu conditii ca acum cateva sute de ani, dar curat si ieftin. Daca vreti ceva mai cochet, poate Hotelul George va poate fi pe plac la 46 euro dubla.

 

Ziua 19 – Moscopole (Voskopoje) / Albania

In 1750, Moscopole era cel mai mare oras din Balcani cu o populatie de 35.000 de oameni (imensa majoritate aromani), 24 biserici, academie, biblioteca si prima tiparnita din Balcani. Daca nu existau atacurile otomane care au distrus orasul si i-au alungat pe marea majoritate a locuitorilor, probabil ca astazi Moscopole ar fi fost capitala unei Aromanii, stat independent in Balcani. Dar nu a fost sa fie. Astazi mai sunt doar 7 biserici, un sat tipic pentru Balcani, dar inca destui aromani… In ziua de Santa Maria Mare, pe 15 august 2010 a avut loc cea mai mare reunire a aromanilor din Balcani la Moscopole si se spera ca acest eveniment sa fie sarbatorit in fiecare an. Din Korca, ajungeti in Moscopole cel mai bine cu un taxi (exista si cate un furgon pe zi, dar nu ai timp sa vizitezi urmele metropolei aromane)

 

Ziua 20 – Descoperiti Balcanii: Korca – Pogradec – Ohrid / Macedonia

Astazi, e timpul sa parasiti Albania. Aproape orice autobuz care pleaca din Korca trece prin Pogradec, orasul albanez de pe malul lacului Ohrid, iar de aici nu e greu sa ajungi in Ohrid. Poti sa gasesti un taxi direct spre Ohrid (500 leke pe persoana sau 2000 leke daca il inchiriezi cu totul, adica 20 euro) sau sa prinzi un microbuz pana la vama, sa o iei pe jos vreo 500 metri pana la biserica Sveti Neum (absolut superba) si de aici sa prinzi un autobuz pana la Ohrid. Daca iei taxi direct, faci cam o ora, daca mergi din bucatele, poate dura vreo 2 – 3 ore. Daca nu ati auzit de Ohrid pana acum, atunci este mare pacat… este probabil cel mai frumos oras istoric din Balcani. Capitala al primului imperiu bulgar (sau al cel de-al doilea imperiu macedonean, depinde ce carte de istorie citesti, bulgara sau macedoneana), pe malul lacului Ohrid, sub niste dealuri abrupte, vei gasi un oras istoric incremenit acum 1000 de ani pe vremea imparatului bizantin Vasile al II-lea Bulgaroctonul. Ohrid este un Dubrovnik al Macedoniei !

Cazarea poate fi foarte ieftina – uite-te la lista de apartamente de aici, si vei gasi camera chiar si la 16 euro !

Moneda nationala a Macedoniei este denarul, iar cetatenii romani nu au nevoie de viza, ci doar de un pasaport valabil pentru a intra in tara.

 

Ziua 21 – Ohrid / Macedonia

Descopera orasul ! Savureaza-l ! Plimba-te prin vechea citadela ce se oglindeste in lac ! Mananca “pastravul de Ohrid”, o specie unica in lume ! Fa baie in lac ! Bucura-te de acest loc splendid si gandeste-te ca in curand turul tau balcanic se va termina…

 

Ziua 22 – Ohrid – Skopje – Sofia / Bulgaria

Exista numeroase autobuze care leaga Ohrid de capitala macedoneana Skopje. Daca il iei pe cel de la 7:30, pe la 10:30 – 11, esti déjà in Skopje si te va costa 500 denari (8 euro). Poti sa-ti lasi bagajul in autogara si sa arunci o privire pana la ora 16:00 cand ai autobuz spre Sofia. Skopje este un oras fara nimic special – a fost ras de pe fata pamantului de un cutremur in 1963. Intreaga omenire a parut ca sare in sprijinul bietei metropole pe atunci iugoslave, asa ca arhitectii de la Belgrad au gandit un oras al viitorului, inspirandu-se din filmele SF…. Din pacate banii promisi nu au aparut niciodata, asa ca planurile extraterestre au fost incepute si neterminate…

Revenit la autogara, cursa de Sofia dureaza cam 6 ore (deci ajungi seara in Sofia) si costa circa 32 leva (17 euro). Odata, ajunsi in Sofia, puteti trage linistiti la Easyhotel Sofia unde veti da doar 19 euro pe noapte pentru o dubla.

 

Ziua 23 – Sofia, plecare spre Bucuresti

Aveti 2 posibilitati de plecare. Fie cu trenul la ora 20:40 si ajungeti la Gara de Nord la 6:35 si veti plati 35 euro, sau cu autobuzul la ora 0:30 si veti plati 35 leva (17,50 euro) pentru a ajunge in cursul diminetii.

In orice caz, merita sa vizitati Sofia ! Fie ca e bulevardul Vitosa, Muzeul de Istorie sau catedrala Aleksandr Nevski, o raita prin capitala bulgara nu poate fi ratata. Mai ales daca sunteti acolo ! Si veti observa restaurante si terase mult mai dragute ca la noi la jumatate de pret !

 

Cam asta ar fi tura propusa prin Balcani… V-a convins ? Cand lasati Parisul pentru Ohrid, Korca sau Sarajevo ?

Descoperiti Balcanii !

 

Descoperiti Balcanii: harta Balcanilor

Imagini Albania: Tirana.jpg

Piata Skanderbeg din Tirana

Imagini Albania: Berat.jpg

Berat, orasul celor 1000 ferestre

Imagini Albania: Gjirokastra.jpg

Gjirokastra

Imagini Albania: Moscopole.jpg

Biserica Sf. Nicolae din Moscopole

Imagini Macedonia: Ohrid

Ohrid… fara cuvinte

Imagini Bulgaria: Sofia.jpg

Catedrala Alexandr Nevski din Sofia. Sursa foto

Comentarii

  • lupiduph spune:

    Superb traseul, cu siguranta merita vazute toate locurile astea, mai ales ca sunt aproape de noi si accesibile…. dar timpul? atatea zile? … concediu de unde? 🙂 … in fine, merita facut si din bucati …. mi-ai dat de gandit pt anii urmatori, neaparat trebuie sa ajung, macar printr-o parte din locuri …

    • Imperator spune:

      Da, stiu ca e lung… dar asta a si fost scopul lui – sa dea de gandit 🙂
      Evident, se pot face si bucati (Serbia – Bosnia – Croatia – Muntenegru cu retur direct din Muntenegru via Belgrad sau Serbia – Muntenegru – Albania – Macedonia – Bulgaria)… evident, exista si alte versiuni (Taromul zboara vara la Dubrovnik)

      • lupiduph spune:

        Chiar la asta ma gandeam: cu avionul pana la Dubrovnik si pe urma un circuit de vreo 6-10 zile care sa cuprinda 40-50% din traseu. Adevarul e ca nu m-am gandit niciodata la zona asta si uite ce obiective faine sunt in zona. 🙂

  • Dianora spune:

    Super zona! Eu am locuit 5 luni in Sofia, am fost de 2 ori in Macedonia, am fost doar odata si in Albania. Si am planuri mari cu zona Balcanilor. Si sper sa reusesc sa le pun în practică cât mai repede. Până încă mai am timp.

  • Florin spune:

    Imperator vreau sa rectific la faza cu pasaportul in Macedonia. Romanii nu au nevoie de niciun pasaport. Trebuie doar sa aiba buletinul, la fel ca in majoritatea tarilor europene la intrarea in spatiul Schengen (cu toate ca Macedonia nu este).

  • Cristi spune:

    multumesc de posturi :d

  • Andrei spune:

    Eroul national al Albaniei se numeste Skanderbeg : http://en.wikipedia.org/wiki/Skanderbeg , banuiesc ca piata are acelasi nume. Denumirea sportului (skandenberg) este data dupa numele acestui comandant albanez care se pare ca a fost unul din primii practicanti.

  • marie france spune:

    superbe fotografii !………….numai vazindu-le, si iti vine sa mergi………..

  • Dudian spune:

    Frumos de tot… cât despre Ohrid, da, este absolut fabulos, şi e genul de loc din care nu ai mai pleca niciodată. Îmi permit să dau un sfat despre cazarea în Ohrid (o să scriu şi pe forum), noi am stat la Vila Ohrid ( http://www.hostelworld.com/hosteldetails.php/Villa-Ohrid/Ohrid/35120 ), o cameră de 4 a costat 7,65 euro iar condiţiile sunt excepţionale, ca să nu mai spun de priveliştea asupra oraşului vechi şi a lacului. Acum văd că e ceva mai ieftin:).
    Te-aş contrazice puţin în ceea ce priveşte Skopje. Este un oraş comunist până-n măduva oaselor cu un grad de poluare inimaginabil (chiar şi ptr un bucureştean), dar merită văzut pentru bazarul turcesc. Mie mi-a plăcut chiar mai mult ca şi cel din Sarajevo, e mult mai puţin comercial, iar uliţele sale în pantă sunt cu adevărat minunate. Mai e cetatea Kale de unde oraşul se vede ca-n palmă şi cam atât. Dar măcar o zi merită:). Cât despre Albania…n-am ajuns dar e ţara din Europa pe care o „vânez” cel mai tare.

  • […] Descoperiti Balcanii ! Sunt atatea locuri … – ImperatorTravel […]

  • Pentru cei care sunt intresati sa viziteze Albania recomand acest blog despre Albania in limba romana: albaniaperomaneste.wordpress.com

  • Aroman din Macedonia spune:

    Salut! Imi place la nebunie site-ul tau, mai ales articolul despre Coreea de Nord! Imi pare rau ca nu ai stat mai mult timp in Macedonia, sunt atatea locuri de vizitat acolo! Pentru toti cei interesati, va spun o parte din ele: Skopje, in caer este un proiect arhitectural imens in decurs, se numeste Skopje 2014, in care orasul va primi o noua infatisare, raul Treska si canionul Matka, in apropierea capitalei, parcurile nationale Mavrovo, Galicica si muntele Sar Planina, manastirea sv.Jovan Bigorski(cea mai frumoasa manastire din tara mea), orasul si lacul Ohrid ( Ierusalim din Est), sub patrimoniu UNESCO, cel mai frumos oras din Balcanii, orasul Struga, la doar 15km de Ohrid,manastirea Sv.Naum si izvoarele lacului Ohrid( ambasadorul japonez isi petrecea fiecare weekend aici datorita similaritatii locului cu cele mai linistite locuri din Japonia), orasul Krusevo, unde a fost prima Republica din imperiul otoman, in 1903, orasele antice Heraklea, Stobi, orasul antic din Ohrid,biserica sfanta Sofia din Ohrid si cascadele din zona orasului Strumica ( cascada Kolesino si cascada Smolare). Pentru cei pasionati de sporturile de iarna, anul acesta se deschide cel mai frumos si modern centru de ski si sporturi de iarna din estul Europei – Kozuf, la doar 14 km de granita cu Grecia. Sper ca v-am convins sa ne vizitati 🙂 Sa aveti o calatorie frumoasa!

    • Imperator spune:

      Imi pare bine ca ti-a placut articolul… Si mie imi place mult Macedonia, din pacate nu am mai ajuns de mult pe acolo. Dar cand am fost, intr-adevar mi-a placut extrem de mult Ohridul care mi se pare unul din cele mai frumoase locuri din Balcani, am fost in Sveti Neum, in Skopje si destul de in fuga prin Bitolia. Dar sper sa revin candva 🙂

  • corneliu spune:

    domne, esti senzational! sper ca esti constient ca esti unul dintre „alesii sortii”! ce-ai inmagazinat( trairi,sentimente,aventuri) trebuie popularizat nu doar prin intermediul blogului, ci in toata media romaneasca! garantat esti o alternativa la columbeni,zavorani si restul circului! sa calatoresti in maniera ta prin zeci de tari nu este un lucru comun,accesibil! ai merita o mai mare notorietate! oricum sunt multumit ca te-am descoperit! ceva asemanator, dar la alta scara, a facut bogdan(de la atlantic tour)! bravos natiune! avem si noi ceva urmasi de mari calatori!!

    • Imperator spune:

      Multumesc pentru cuvintele frumoase si ma bucur ca iti place blogul 🙂 Despre alte medii, am mai dat interviuri la ziare, TV foarte demult am fost invitat la 2 emisiuni pe Money Channel… Nu-l stiu pe Bogdan de la Atlantic Tours, dar ma bucur cand aud de altii care calatoresc… si asta incerc aici sa incurajez cat mai multa lume sa calatoreasca 🙂

  • rs spune:

    sint interesat de balcani si albania in special macedonia bosnia sint specialist dezvoltare eco sint interesat de oferte de munca

  • Laur spune:

    Continuam cu calatoria prin Balcanii de vest.
    De la Budva la Ulcinj (aproape de Albania), ai autocar in medie la fiecare 2 ore, calatoria dureaza cca 2-2.5 ore, dar este bine sa il luati cel tarziu pe cel de 9.30 daca vreti sa ajungeti la Tirana in aceeasi zi. Biletul pana la Ulcinj costa 7 euro. Si aici drumul este superb, ramane valabil sfatul de a sta in partea dreapta a autocarului, chiar daca nu mai e asa aglomerat. Autocarul Ulcinj-Tirana pleaca la 12:30 din Ulcinj, iar biletul este 9 euro.
    Puteti sta in autogara, pana atunci, au un barulet destul de ieftin, am inteles ca si un market in apropiere, iar la bar au wi-fi moka si neparolat pe care il poti folosi sa vorbesti pe Viber. Inainte de plecare, soferul strange pasapoartele si face o lista cu ele, retinandu-le pana la granita. Spre deosebire de autocarele din Bosnia, aici nu mai platesti 0.5-1 euro taxa de bagaj mare, ci e gratuit. Atentie la acest aspect, sa aveti marunt la voi !
    Autocarul va pleca apoi catre granita albaneza, iar drumul nu va mai serpui pe malul marii. La granita, poti sta 1-2 ore, noroc ca autocarele au toate aer conditionat asa ca nu veti suferi prea rau de caldura. Spre deosebire de Serbia, Bosnia si Muntenegru, aici pasaportul nu va fi stampilat. Dupa granita albaneza, drumul va serpui pana la Skhodra prin sate, asemeni drumurilor judetene de la noi. La Skhodra, toti pasagerii vor cobora din autocar, si vor fi preluati de diverse microbuze Mercedes Sprinter, fara alte costuri suplimentare insa. Fiind singur, am avut noroc si am prins loc in primul, chiar in fata, la sofer, prin urmare nu stiu cat au asteptat altii pentru al doilea microbuz. De la Skhodra la Tirana, microbuzul va face cam 3 ore, va merge pe drum national, apoi drumul se va transforma in autostrada, dupa 10 kilometri, autostrada se va ingusta iar ca drum national, vei vedea cum soferul se saluta cu politistii de pe masinile de radar, vei apasa cu picioarele in podea cand vreun cretin de pe contrasens va taia linia continua si va intra pe un drum secundar fix prin fara microbuzului, iar politia nu va zice nimic pe motiv ca „nu s-a intamplat nici o nenorocire”.
    La intersectia cu Durres, va opri pe dreapta, iar pasagerii ce doresc sa mearga in aceasta directie vor fi invitati sa pofteasca in alt microbuz ce ii asteapta pe margine. Apoi isi va continua drumul catre Tirana. Dupa ce va intra in Tirana, la 2 km de centru, va trage pe dreapta, iar pasagerii vor fi invitati sa coboare. Daca tineti drumul pe jos tot inainte, ajungeti in centru, Tirana nu e prea mare. Probabil mai mult de 3-5 euro nu aveti voie sa dati pe un taxi. Eu am stat la Trip’n’hostel cu 12 euro pe noapte, decent, la cca 700 de metri de centru, dar drumul trece printr-o tiganie mai urata ca-n Ferentari. Diversi comercianti vand pe o patura pe strada tigari, pantofi, robineti, etc, exact ca-n Obor la noi, mai sunt magazine si ateliere de reparat biciclete, magazine de mobila ieftina si proasta, masini de spalat second, etc. In Tirana poti plati si cu euro, poti chiar retrage euro de la bancomat (eu am Raiffeisen si la un bancomat Raiffeisen am vazut si soldul cardului), insa ca si oras e total diferit de restul balcanilor, eu pot sa zic ca nu prea mi-a placut. Atentie la trafic, se circula infernal si prost, risti sa fii calcat pe trecerea de pietoni pe verde, soferii vor trece prin fata ta si se vor uita urat la tine. Personal mie nu mi-a placut.
    La hostel mi s-a aratat cum sa ajung la locul de unde pleaca autocarul de Skopje, tot aici aveau si orarul pentru diferite destinatii, precum Atena, Istanbul, Pristina, etc. Biletul costa 17 euro, il cumperi de la o agentie de turism vis-a-vis de maternitatea din Tirana, dupa care astepti autocarul la ora 9 dimineata in fata agentiei de turism. Drumul va fi destul de lung si vei ajunge la 7 seara la Skopje, dupa ce vei sta 3 ore in vama Macedona. Skopje e mai spalat decat Tirana, centrul e in modernizare si se intentioneaza a fi ceva maiestuos, in contradictie cu aspectul restului tarii sau cu autogarile, unde nu prea intelegi de ce trebuie sa platesti la vreo toaleta infecta. La Skopje am stat cu 10 euro pe noapte si, de asemenea, poti merge si pe jos.
    De la Skopje am facut o vizita in Kosovo, la Pristina. Autocarele circula la fiecare 2-3 ore iar biletul costa cam 20-25 de lei per sens. Drumul dureaza tot cam 2-3 ore si, de la intrarea in Kosovo, devine din ce in ce mai aglomerat, pe o parte si pe alta a drumului vei avea numai benzinarii, hoteluri, depozite de materiale de constructii, magazine, restaurante, etc, zici ca esti la Afumati. Si asta pe zeci de kilometri. Pe ultimii kilometri pana la Pristina chiar vei intra pe o portiune de autostrada.
    De la autogara din Pristina, idem, poti merge pe jos cam 2 km pana in centru, dar orasul nu e cine stie ce spectaculos. In schimb, e mult mai civilizat decat Tirana, chiar nu exista nici un motiv sa-ti fie frica mai mult decat in alta parte, in ciuda tuturor recomandarilor privitor la aceasta republica separatista. Aici se poate plati in euro, au bancomate, la wi-fi-urile poti folosi linistit facebook-ul, inclusiv in autogara. Autocarul de intoarcere pleaca la ora 17:00 si ajunge 3 ore mai tarziu la Skopje, dupa controlul vamal si stampilatul pasapoartelor.
    De la Skopje am plecat apoi la 12 noaptea cu autocarul Eurolines catre Sofia, unde am ajuns la 6 dimineata. Biletul costa 17 euro si mai trebuie platita si o taxa de cca 4 lei de acces pe peron. Drumul este destul de greu, eu nu m-am prea odihnit in autocar. Pe la 3 noaptea am ajuns la vama, unde vamesii bulgari ne-au pus sa descarcam bagajele pentru control de bautura, tigari, etc, stiut fiind ca in tarile non-ue acestea sunt sensibil mai ieftine. Dupa care ne-am continuat drumul.
    Autogara din Sofia este exact langa gara, insa am fost prea obosit sa mai vizitez si Sofia, in plus voiam sa ajung cat mai repede acasa. Trenul Sofia-Bucuresti pleaca la 7:55 din Sofia si ajunge la 17:35 in Bucuresti. Are in componenta 3 vagoane bulgaresti si un vagon romanesc de pe vremea lui Pazvante, cu 8 locuri in compartiment, dar curat si functional in rest. Mi-a fost insa util sa pot dormi insa. Biletul costa cam 28 de euro. La Ruse ai din nou control vamal, iar la Giurgiu se va schimba locomotiva. De la Giurgiu, trenul va face cca 3 ore, via Rosiorii de Vede.
    Cam asta a fost calatoria mea prin Balcani, desfasurata de-a lungul a aproape 2 saptamani iar ca si costuri, sub 500 de euro. Data urmatoare voi aprofunda diverse regiuni, acum am facut calatoria neplanificat (cand am plecat din Bucuresti intentionam sa merg doar pana la Belgrad, apoi sa fac un tur al Romaniei, nu sa ajung la Budva), insa nu mi-a parut rau. Chiar daca am plecat singur la drum, n-am fost niciodata singur, nici in trenul catre Timisoara, nici pana la Belgrad, cu nemtii cu care am ajuns sa impart acelasi hostel, nici cu italienii din camera de la Zagreb, cu atat mai putin cu colegele de la Sarajevo cu care am iesit la bere, cu australienii din autocarul de Dubrovnik-Budva, sau cu gazdele de la Freedom hostel Budva, cu care am iesit la bere dupa ce s-a dat stingerea la hostel, impreuna cu alti cativa backpackeri.
    Per total, nu e nici o problema in a pleca singur prin Balcani, cu conditia sa o faci cu autocarul si sa dormi la hosteluri, pacat insa ca romanii inca nu s-au obisnuit cu acest stil de a calatori cu rucsacul in spate.

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest