Am promis, la un moment dat, ca voi continua seria de drumuri legendare, cum ar fi cu trenul spre India sau drumul spre China cu inca unul… este vorba de legendarul “Overland Africa” de la Cairo la Cape Town. Cand te uiti pe harta Africii la acest drum, te apuca sperietura si crezi ca este imposibil de facut. Ei bine, nu e chiar asa de imposibil, e drept, conditiile de calatorie sunt pe alocuri destul de inconfortabile, faci foarte mult, dar, cu mici exceptii, zonele prin care trece Cairo-Cape Town sunt zone destul de sigure, iar de cand chinezii s-au infipt serios in continentul negru, ca prin minune, soselele au devenit foarte practicabile… Xie, xie, frate galben!
Cu ceva timp in urma, am descris drumul terestru de la Bucuresti la Cairo, trecand prin Bulgaria, Turcia, Siria si Iordania, deci, iata-ne la Cairo, gata sa pornim in marea aventura transafricana. Despre Cairo am scris, puteti sa petreceti, linistit, o saptamana prin capitala egipteana si sa nu va saturati. Este, de asemenea, un loc bun de luat vize, pentru ca marea majoritate a tarilor africane au ambasada aici. Dar sa nu sarim inca la vize.
Cairo-Asswan
Ai optiunea trenului si a autobuzului. Prefer varianta trenului pentru ca este comod, ieftin si bun. Am luat un tren de noapte acum cativa ani si pot spune ca am fost impresionat de calitatea vagonului, dar si a serviciului. Aveti optiune de tren de zi (expressul pleaca la ora 8:00 din Cairo Ramses si ajunge la Aswan la ora 21:00, taman bine pentru o cina pe unul din vapoarele-restaurant de pe Nil) sau de tren de noapte, preferate de turisti (din ora in ora de la 19:00 la 23:00, sosesc la Aswan intre orele 7:20 si 11:25). Teoretic, turistii straini pot lua doar anumite trenuri, mai precis cele mai scumpe (overnight de luxe sleeper) care costa mult (60 USD), dar, daca cumperi bilete online, poti sa cumperi orice tip de bilete la orice tren (eu am mers cu clasa a II-a si a fost super OK). Biletele luate online costa 57 de lire egiptene (7 euro) la clasa a II-a si 113 lire (14 euro) la clasa I.
La Aswan puteti sa vizitati un frumos templu antic la Kalabsha, dar si sa va plimbati chiar si o zi intreaga cu felucca pe Nil printre ostroavele de la cataracta Nilului. Si e bine sa va obisnuiti cu navigatul pe Nil, pentru ca mai departe nu poti sa mergi decat cu vaporul!
Aswan-Wadi Haifa
E musai sa fiti gata de plecarea lunea din Aswan, pentru ca atunci este unica zi in care feribotul de Sudan opereaza. Bilete puteti cumpara inca din Cairo, de la o fereastra nesemnalizata din gara Ramses, sau direct din Aswan. Vaporul pleaca la ora 12:00 de la Marele Baraj si ajunge a doua zi, cam cand o vrea Allah. Un bilet la clasa I la cabina costa 500 de lire (61 de euro) sau 323 de lire (aproape 40 de euro) pe punte la clasa a II-a (dormiti sub barcile de salvare, nu pentru ca sa fiti primii in caz de scufundare, ci pentru ca e unicul loc de pe punte unde este umbra!). La clasa I, primesti si de mancare, la clasa a II-a, ia cu tine. Vaporul va trece insa prin fata impresionantului templu al lui Ramses al II-lea de la Abu Simbel, asa ca e bine sa ai bateriile la aparatul foto bine incarcate.
Odata ajuns la Wadi Haifa, e aproape obligatoriu sa te culci intr-un hotel. Datorita orei sosirii incerte, e putin probabil ca vei prinde vreun autobuz mai departe.
Wadi Haifa-Khartoum
Legendarul tren Wadi Haifa-Khartoum nu prea mai functioneaza de vreun an. Se lucreaza la consolidarea sinelor, iar data finalizarii lucrarilor este cunoscuta, de asemenea, doar de Allah personal. Chiar si daca functiona, trenul saptamanal pleca joi seara si ajungea sambata la pranz in Khartoum. Avea vagon de dormit clasa I si vagoane de clasa, clasa I, a II-a, a III-a, folosea vagoane din perioade pre-biblice si nu avea aer conditionat… ma rog, strabate Sahara, nici nu ii trebuia!
Chiar si in cazul in care trenul isi va reincepe activitatea, cel mai bine este sa iei un autobuz (care, in’shallah, are aer conditionat) si care zburda, literalmente, pe noile sosele construite, evident, de fratii chinezi. Daca inainte faceai vreo 2-3 zile, acum pleci dimineata din Wadi Haifa si ajungi seara la Khartoum, in’shallah! Pretul este destul de piperat pentru Africa, dar nu trebuie sa uitam ca transportul cu autobuzul este considerat un lux pe care trebuie sa ti-l permiti, cel putin, o data in viata. Veti da in jur de 85 de lire sudaneze (pe la 24 de euro). Autobuzul soseste la autogara Sajana, nu foarte departe de centru. Daca vreti sa mai luati o pauza, merita sa vizitati Khartoumul, dar mai ales necropola mai putin cunoscuta a sultanilor nubieni de la Meroe, unde veti descoperi ca nu numai egiptenii au construit Piramide!
Khartoum-Gonder
Banuiesc ca multi dintre voi ati auzit vag ca, pe la inceputul anului, Sudanul s-a rupt in doua si a aparut un nou stat numit (ce lipsa de imaginatie!) – Sudanul de Sud. Situatia in Sudanul de Sud continua sa fie tulbure si luptele inter-Dumnezeu stie ce factiuni continua. Stirea pozitiva este ca drumul spre Cape Town este mai oblu prin Etiopia, iar tranzitul pe teritoriul sudanez se desfasoara departe de teatrul de lupta, traversand o zona sigura.
Desi pare normal, ei bine, nu exista autobuze directe intre capitalele Sudanului si Etiopiei… o sa trebuiasca sa faceti destul de mult bus-hopping, dar, daca plecati dis-de-dimineata (adica pe la 4 dimineata), aveti o sansa mica, dar voinica, pentru ca noaptea sa puneti capul pe perna intr-un hotel fain din Gonder (e un oras istoric in Etiopia, nu e Gondorul din The Lord of the Rings!).
Deci, luati un microbuz din autogara Mina Bary (nu e aceeasi cu cea in care ati sosit din nordul Sudanului) si mergeti pana la Gedaref. De aici, sariti intr-un taxi care sa va duca in partea cealalta a orasului ca sa prindeti un alt microbuz spre granita sudanezo-etiopiana de la Gallabat-Metema. Nu exista niciun mod de transport organizat peste granita, asa ca puteti s-o luati la picior peste podul care separa Sudanul de Etiopia. De aici, puteti sa luati un autobuz direct spre Gonder. Khartoum-Gedaref face vreo 4 ore, Gedaref-granita vreo 5-6 ore, iar granita-Gonder vreo 7 ore. In principiu, se face in vreo 2 zile, dar, daca prinzi vreun camion grabit in Gedaref, ai parte de acea sansa minuscula de care v-am spus… Preturile sunt cam de 4-5 euro pentru fiecare segment.
Odata ajuns la Gonder, ar fi pacat sa nu zaboviti sa vizitati palatele regale inspirate de portughezi sau sa nu vizitati bisericile multiseculare de pe lacul Tana. Am fost prin zona asta-iarna si puteti sa va inspirati din posturile despre Gonder si din cel despre bisericile de pe lacul Tana, aceasta adevarata Bucovina a Etiopiei!
Gonder-Addis Ababa
Intr-o vreme, foarte recent apusa, soselele Etiopiei puteau fi confundate usor cu solul lunar. Dar, intre timp, o minune s-a intamplat… Arhanghelii asfaltarii au aterizat cu avionul de China si s-au pus pe treaba. Iar rezultatul este (inca) minunat – sosele ca in palma care serpuiesc printre campuri pitoresti, impecabil cultivate cu tef, care arata ca in Elvetia! Desi soselele sunt gata de vreun an sau doi, marile companii de autobuze nu au aflat de aceasta minune, iar orarele autobuzelor sunt facute luand in consideratie drumuri proaste… asa ca autobuzul Gonder-Addis face doua zile (la caderea serii, autobuzul se opreste in vreun oras mai rasarit de pe traseu, iar calatorii trag intr-unul din micile hoteluri locale care abunda pe aceasta magistrala transetiopiana). Biletul de autobuz costa in jur de 300 de birr (13 euro)..
Odata ajunsi la Addis, veti descoperi o metropola in adevaratul inteles al cuvantului. Desi nu exista McDonald’s, veti revedea malluri, restaurante europene, hoteluri de lux si multe alte imagini familiare. Iata un episod din expeditia mea etiopiana cand am stat vreo doua zile in Addis Ababa. Mancati bine, vizitati bisericile monumentale si pregatiti-va de inca o gura de Africa… Pentru ca mai e mult pana la Cape Town!
Addis Ababa-Moyale
Sunt circa 777 km intre Addis Ababa si granite Etiopiei cu Kenya. Autobuzul nu va costa mai mult de 200 de birr (8 euro), dar vei calatori cam doua zile si vei dormi pe drum, in complet neremarcabilul oras DIla. Prin zona sunt niste urme ale unei civilizatii care a lasat pictate pe peretii unei pesteri imaginile a nu mai putin de 3.000 de vaci stilizate (sa fi fost vreun recensamant?), dar probabil n-o sa le vezi, ci o sa mananci, bei si o sa cauti un loc de culcare. Pentru ca a doua zi, candva in timpul zilei, vei ajunge la Moyale. In principiu, nu sunt mai mult de 7 ore intre Dila si Moyale, dar, chiar si asa, probabil, vei gasi punctul de frontiera inchis. Moyale are doua incarnari: una in Etiopia, cealalta in Kenya. De fapt, frontiera trece prin mijlocul lui Moyale Mare.
Odata trecuti in Kenya, sunteti in Africa pe care v-o inchipuiti din filmele de pe National Geographic. Vehicule antediluviene, sosele inexistente, baieti care vand benzina la preturi fantasmagorice la PET de 2 litri. Welcome to Africa!
Moyale-Nairobi
Exista diverse versiuni despre cum poti sa faci drumul asta. Pe un site am descoperit un autobuz direct intre Moyale si Nairobi, dar, probabil, acel autobuz nu exista decat pe respectivul site, nu si in Moyale. Cel mai probabil, vei avea de stat in spatele unui camion pe un drum care nu s-a schimbat prea mult de 1.200 ani de la Moyale la Marsabit. Daca ai noroc, gasesti vreun englez care face Overland Africa intr-un 4×4 si te poate duce, cel putin, pana la Marsabit. Daca nu, pregateste-te de 10 ore de zguduiala prin praful si soarele Africii. Sa nu te mire daca ti se vor cere 600 de shilingi kenyeni (5 euro) pentru calatorie. Benzina costa al nabii de mult in Kenya nordica. In plus, s-ar putea sa trebuiasca sa mai astepti cateva zile prin Moyale pentru a veni vreo patrula militara ca sa te escorteze prin aceasta zona bantuita de somalezi..
Marsabitul o sa ti para o culme a modernismului si civilizatiei. De aici, poti sa iei un autobuz adevarat pana la Isiolo. Faci vreo 8 ore si costa tot cam 600 de schilingi (5 euro). Iar Isiolo e deja un oras adevarat, cu curse nenumarate spre Nairobi. Din Isiolo, vei reintalni un vechi prieten – asfaltul de pe sosele. Iar autobuzul Nairobi Express face doar 4 ore si jumatate pana la Nairobi, dar pleaca pe la 6-7 dimineata. Oricum, e foarte bine sa ajungi la pranz in Nairobi. Nairobi este poreclit Nairobbery si nu degeaba. De aceea, sari rapid intr-un taxi (de preferinta, aranjeaza-ti cazarea in avans si roaga-i pe cei de la hotel sa-ti trimita o masina la o autogara) si pregateste-te de primul dus cu apa de dupa granita cu Etiopia. Esti in capitala Kenyei, Nairobi, si de aici poti sa te intalnesti tête-à-tête cu leul, elefantul, girafa si zebra in superbele Parcuri Nationale ale tarii. Din pacate, marile parcuri sunt destul de departe de Capitala, iar drumurile sunt intr-o stare dezolanta (cu banii investiti in ele s-ar fi construit autostrazi suspendate cu 4 benzi pe sens prin alte parti, dar aici n-au dus decat la constructii de palate pentru cei de la Administratia Ulitelor Nationale). Daca totusi vrei sa vezi o girafa sau o zebra intr-un cadru relativ natural, poti sa dai o tura prin Nairobi National Park. Le vei vedea, dar incearca sa ignori Boeingurile 747 care survoleaza la inaltime redusa, deoarece aeroportul international Kenyatta este exact la granita parcului… Sa lasam zebrele pentru alta data si sa ne continuam drumul spre sud… Dar asta in episodul de maine!
Partea 1 a Overland Africa: Cairo – Nairobi
Punctul de plecare: Cairo, in poza de mai sus, moscheea Al-Ahzar
Piramidele nu sunt chiar atat de grele
Dar sunt cam inalte
Dar sa lasam confortul si sa ne aruncam pe drumuri africane
Soselele etiopiene sunt foarte bune, dar si cam populate
Autobuze etiopiene
Castelele in stil european de la Gonder
Manastire pe lacul Tana
Spre sud, soseaua Addis Ababa – Moyale
Autostrada in Kenya
Centrul Nairobi
Hranind girafe langa Nairobi
Bine ca nu ai propus un itinerariu pana in Africa de Sud.Eu unul nu as recomanda cuiva sa strabata Kenya cu masina sau autocarul.M-am intors recent de acolo si calatoria cu masina poate fi considerata sport extrem in anumite zone.Daca mergi cu masina din Nairobi catre parcul Masai Mara iti piere cheful de safari pana ajungi acolo.Nu ca nu s-ar putea face ceva, pentru ca in Tanzania de exemplu lucrurile stau cu totul altfel.Probabil ministrul transporturilor de la ei o fi studiat prin Romania si s-a inspirat din strategia noastra 🙂
Pareri si pareri! Am mers si in Kenya si In Tanzania cu autobuze ieftine, autobuze mai scumpe, chiar si cu masini inchiriate, motociclete sau scutere.
Drumurile sunt OK (adica asc cum ma asteptam sa fie!) si tot timpul m-am simtit in siguranta.
Ce e asta? Cadoul de Craciun? Multumesc!
Julini, asteapta pana maine, mai e si un episod 2 🙂 De acord cu drumurile in Kenya, sunt unele dintre cele mai proaste din Africa de Est (nici nu se compara cu soselele super-faine din Etiopia de exemplu) si intr-adevar drumul Nairobi – Masai Mara este (sau era in 2006), extrem de prost… Dar asta e, cu o masina buna, se trece 🙂
Si sa compari drumurile din Romania cu cele din Kenya, este o comparatie destul de deplasata. Poate cu drumurile din Romania anilor 90
Foarte interesant articolul. Poti sa dai un link, ceva pentru cazare in Wadi Haifa? Fiind un orasel de doar 15,000 de locuitori e cam greu de gasit.
Din cate stiu, e doar un hotel acolo – Hotel Nil… nu are site 🙂
Banuiesc ca intrebi de Wadi Halfa din Sudan pentru ca Haifa este prin Israel.Nu o sa gasesti prea multe informatii pe net despre hoteluri in aceasta localitate.Sunt 5 sau 6 „hoteluri” in aceasta localitate ,iar majoritatea ofera conditii modeste.O sa ai parte de un acoperis deasupra capului si un pat vai de mama lui.Cam acestea ar fi variantele:Nile Hotel,Ashraf hotel,Boheries Hotel,Siccotia Hotel si Deffurtoad Hotel.Nu te gandi sa faci rezervare ca oricum nu-ti foloseste cu nimic.Nu tin cont de ele.Cel mai bine ar fi sa eviti Hotel Nile care este mizerabil.Nu stiu cum sunt celelalte pentru ca nu am beneficiat de serviciile lor insa am inteles ca peste tot sunt cam aceleasi conditii.
Ok. Va multumesc!
http://blog.intotheworld.eu/
http://blog.intotheworld.eu/page/2
http://www.horizonsunlimited.com/hubb/ride-tales/democratic-republic-congo-lubumbashi-kinshasa-53285
http://www.youtube.com/watch?v=yO4niuCUPPI
ziceai ca e imposibil de facut traseul asta cand te uiti pe harta dar se face, dar ce zici merge hitchhiking-ul prin Africa?
Pe alocuri se poate, prin alte parti e periculos…
Am citit o carte a lui Paul Theroux care a facut drumul asta exact prin tarile descrise si de tine.
„Dark Star Safari – Overland from Cairo to Cape Town”
imparate cred ca tu vrei sa ne omori cu zile, nici nu s-a „racit” bine serialul cu turcia si acum ne ataci cu africa, sau instigi la jefuit de banci zau 😀 ca altfel de unde atata timp si bani pt atatea trasee 🙂 sudanul si piramidele din nord sunt pe wishlist de mult, de cand am vazut niste poze impresionante si am citit ca nu e picior de turist pe acolo
Oameni buni, asta e treaba de copii cu autobuzul, trenul, etc…. adultii o fac pe motocicleta sau cu Land Roverul 😉
Altul/alta care a fost născut/ă pe motoretă.
zici tu dar nu e o idee rea
Cu Landroverul poate oricine, sunt ambuteiaje pe ruta asta de jeep-uri – sosele bune (exceptand Kenya), de fapt poti s-o faci linistit si cu Loganul – repet, exceptand Kenya (mai ales cea de Nord, spre Etiopia)… Mi se pare cu transportul public un challenge mai mare 🙂
Tu tragi inainte cu Mama Africa…eu daca sunt blocat pe Asia…uite o chestie interesanta, zic eu.
AirAsia a introdus zboruri din KL si BK catre Surat Thani ( Thai ). Asta vine la aprox. 120 km de Ko Samui. Google zice ca faci pana in 3 ore ( terestru + ferry ), http://maps.google.com/maps?saddr=Hua+Toei,+Phunphin,+Surat+Thani+84130,+Thailand+(Surat+Thani+International+Airport)&daddr=9.31234,99.71036+to:9.371244,99.795222+to:Raja+Ferry&hl=en&sll=9.220049,99.681702&sspn=1.038336,1.778412&geocode=FQpjiwAdOMroBSFAOl8LvSMCDw%3BFVQYjgAdmHXxBSmFKtXFSG9UMDHh3_v2uyMCEw%3BFWz-jgAdFsHyBSmBTj5QtWBUMDHRpcP3uyMCEw%3BFVKukAAdqMH0BQ&vpsrc=0&mra=dpe&mrsp=1&sz=10&via=1,2&t=f&z=10&ecpose=9.11414661,99.26748271,506.91,96.922,74.984,0
Poate se sparge monopolul Thai Airways sau mai reduc din preturi. Depinde cat o costa acest transfer, poate ca AA o sa-l ofere optional, contra cost. Sau alte companii locale.
Din cate stiu eu aeroportul din Ko Samui apartine companiei Bangkok Airways care de altfel l-a si construit.Asa ca nu o sa vezi prea devreme Air Asia operand pe acest aeroport .Oricum iesi mult mai ieftin aterizand pe Surat Thani si utilizand ferry pana pe insula decat sa zbori cu cealalta companie
Stiu ca nu o sa poata zbura AA sau alt l.c. pe aeroportul din KS dar mi se pare buna aceasta varianta, fata de a zbura in Krabi si de acolo cu masina un drum mult mai lung pana la ferry. Totusi concurenta mai poate reduce un pic din preturile mari ale Thai Air pe zborurile catre propriu aeroport, care este o frumusete dealtfel.
Air Asia (AK) zboara demult din Bangkok in Surat Thani. Acum a deschis si dinspre Kuala
Habar nu am avut, eu mereu auzeam cum se ajunge mai ieftin in Ko Samui, zburand in Krabi si de acolo cu bus ( drum lung ) si ferry. Daca deja zboara din BK in Surat Thani, inseamna ca se stiu si preturile pentru transfer aeroport-insula, o sa caut. Thx !
Asta, cu blocajul pe Asia mi se intimpla si mie.Poate e o boala, dar de cind am fost prima data mi-a pierit interesul fata de multe destinatii.
Sud-africanii vin si ei overland in safari in Kenya. I-am vazut prin parcuri intr-un fel de autobuze imense, transformate in monster-truck, cu plug in fata (!) si tot dichisul. M-am interesat si eu de ce vin cu asemenea monstri. Mi-au spus ca drumul nu e deloc grozav si ca fara o scula din asta poti sa ai mari batai de cap. Si ei veneau in Kenya tot pe ruta Zimbabwe, Zambia, Tanzania. Daca mi-au spus ei prostii, atunci le dau si eu aici mai departe… 🙂
Stii care e diferenta aproape de la luna la luna.. au aparut chinezii care construiesc drumuri intr-un ritm infernal. Asta iarna am fost in Etiopia si citeam ghidul care fusese publicat cu un an in urma (deci, facuta cercetarea cu vreo 2 ani inainte) si scria despre segmentul X sau Y ca e criminal, moartea masinilor, „eats Landrovers for breakfast) si in realitate era ca in poza cu care incepe articolul. Dar drumul fusese gata cu vreo 3 luni inainte… Infrastructura africana se dezvolta formidabil
O curiozitate am si eu, cine munceste propriu-zis la constructia drumurilor ? Chinezii au cumparat bucati mari din Africa, investesc…dar cine munceste ?
Negrii sau chinezii ?
Si, si… sunt sute de mii, poate milioane de chinezi prin Africa.
cine are chef, macar pentru pozele faine , asta daca nu vreti sa folositi si un g-translation, aventura unui estonian acu 5 ani, care a facut Africa de la nord la sud dar pe partea vestica
link: http://www.moonsoftware.com/ahto/aafrika_2006/
Ma bucura faptul ca lumea din Romania este interesata de a parcurge drumul legendar de la Cairo la Cape Town si este normal sa fie asa deoarece este o experienta fantastica. In 2012 am plecat din Cape Town la Bucuresti cu masina. Cine este interesat de detalii despre aceasta expeditie va rog sa intrati pe situl
http://www.drumuriafricane.blogspot.com, unde am incercat sa scriu cat se poate de detailiat. Am facut aceasta Expeditie pentru Romania si pentru toti Romanii care vor sa strabata Africa si pentru cei ce sunt departe de casa, mottoul expeditiei a fost ” Oriunde te-ai afla , poti ajunge acasa”. Daca aveti alte intrebari sau nelamuriri, comentarii sau critici va rog sa imi trimiteti un mail la aringhe@gmail.com sau sa scrieti pe situl acesta minunat. Cu stima, Martin Aringhe
Extraordinar, felicitari 🙂 Chiar o experienta !!!!
[…] stiu exact când a început ideea asta cu Africa. Cred că citisem articolul „Overland Africa: Legendarul drum de la Cairo la Cape Town” de pe siteul lui Imperator și tare îmi plăcuse cum sună. De asemenea am citit și despre […]
Salutare Cezar.
Mulțumesc pentru „Pingback” și pentru imboldul ce mi l-ai dat cu articolul tău, de a face această călătorie. 🙂
Îți apreciez siteul și munca depusă pe acest blog.
Stimă.
Traian
http://www.dusdeacasa.ro
Ma bucur ca te-am inspirat si ca chiar ai facut-o ! O sa citesc cu atentie povestile tale, acum ca mi l-ai si dat. Si daca vrei sa scrii vreun guestpost la mine pe blog, cu cea mai mare placere 🙂
Îți mulțumesc Cezar. Nu prea știu cum funcționează chestia asta cu guestposturile. Ar trebui să scriu despre o țară anume sau un articol mai general?
Voi fi plecat până la sfârșitul lunii (și tu cred că ești pe drumuri) dar câd mă întorc, I get in touch și poate îmi explici. Mulțumesc pentru oportunitate. Cheers. 🙂
Sa scrii ceva despre experienta. Ce vrei 🙂 Cand ai chef, daca ai chef 🙂