Am ajuns in Kenya, dar drumul “Overland Africa” continua spre sud, spre Capul Bunei Sperante. Dupa ce ne putem trage sufletul in Nairobi, e timpul sa ne imbarcam spre Tanzania.
Nairobi-Dar es-Salaam
Exista autobuze directe intre capitalele Kenyei si Tanzaniei. Aparent, compania recomandata se numeste… Scandinavia Express si nu este nici suedeza, nici norvegiana, ci … tanzaniana! Pleaca din Nairobi la ora 7:00 si ajunge in Dar pe la 20:00, ma rog, asta zic ei, poate sa ajunga si dupa miezul noptii, dar autobuzul dispune de aer conditionat (iar dorinta africanilor de a se racori la maximum in autobuz au darul ca te fac sa ai parte de o temperatura care sa te ajute totusi sa intelegi de ce o companie de transport tanzaniana se numeste Scandinavia). Pretul unui bilet Nairobi-Dar este de 3.200 de shilingi kenyeni (26 de euro). O optiune similara este Akamba Bus.
Daca ajungi la Dar es-Salaam, vei descoperi un oras OK, dar cam plicticos, fara nimic iesit din comun. Si daca vezi Oceanul Indian, poate ti se va face o pofta irezistibila sa sari in primul feribot si s-o iei spre Zanzibar, un loc cu adevarat special!
Dar es-Salaam-Lusaka
Aici, ai doua optiuni. Poti sa iei autobuzul de la aceeasi minunata companie Scandinavia sau trenul. Daca iei trenul, vei parcurge legendara cale ferata TAZARA (Tanzania-Zambia Railways), construita de chinezi in 1976, pe vremea cand atat Tanzania, cat si Zambia erau republici populare. Exista două trenuri pe saptamana – Expressul pleaca martea, la 15:50, si ajunge la Kapiri Mposhi, in Zambia, joi dimineata, la 9:25 (plus/minus 12 ore), iar ordinarul pleaca vinerea, la 13:50, si ajunge duminica, cam tot la aceeasi ora. Calea ferata are mai mult de 1.800 km si este unul din marile proiecte transafricane. Pretul biletelor variaza intre 43.200 de silingi tanzanieni la clasa a III-a (19 euro), dar probabil nu vrei sa stai inghesuit 48 de ore intr-un vagon tanzanian de clasa a III-a, si 72,600 shilingi (32 de euro) la clasa I, in cazul expresului. Ordinarul este mai ieftin: 36.000 de silingi (16 euro) la clasa III sau 64.000 de silingi (28 de euro) la clasa I. Mai multe amanunte pe site-ul TAZARA.
Din Kapiri Moshi, poti sa iei trenul spre Lusaka operat de o alta companie – Railway Systems of Zambia, care pleaca pe la ora 16:45, ajungand in Lusaka la miezul noptii… exista doar doua trenuri pe saptamana – lunea si vinerea. Ati ghicit, in ambele cazuri, o zi dupa ce soseste TAZARA de la Dar es-Salaam! Pretul: 13.000 de kwacha (vreo 2 euro) pentru clasa economy (unica, de altfel!).
Alternativ, poti sa iei autobuzul, aceeasi renumita compania Scandinavia, care pleaca dis-de-dimineata din Dar si ajunge, 24 ore mai tarziu, la Lusaka (remarci, e mult mai rapida decat trenul!), iar pretul este de doar 60.000 de silingi (26 de euro).
Lusaka este un mare sat – un mix nu tocmai fascinant intre blocuri de sorginte sovietica (tovarasul Kaunda a condus tara timp de decenii… intre timp, Zambia a trecut la democratie, iar tovarasul Kaunda a devenit… analist politic, o metamorfoza interesanta pentru un dictator african, care de obicei isi pierde si viata dupa ce cade de la putere) si piete africane pline de praf. Faceti o poza, doua si luati-o mai departe spre ceva cu adevarat magnific !
Lusaka – Victoria Falls (Livingstone)
Poate cea mai impunatoare minune a Africii sunt Cascadele Victoria de pe fluviul Zambezi. Iar acestea se afla la granita dintre Zambia si Zimbabwe in drumul spre Cape Town ! Autobuzul companiei CR Holdings face vreo 10 ore pana la Livingstone si costa circa 8 euro. Exista si optiunea tren, dar faci cam 18 ore si nu ai decat 2-3 curse pe saptamana… Ca si in cazul Dar – Lusaka, ia autobuzul !
Odata ajuns in Livingstone, este imposibil sa nu stai cateva zile pentru a admira superbele cascade si sa-ti simti adrenalina pompand – poti sa zbori, inoti, sa faci safari sau bungee jumping. Mai ales ca nu mai ai prea mult pana in Africa de Sud !
Victoria Falls – Johannesburg
De aici, ai parte de o multime de optiuni. De exemplu, in fiecare sambata, poti sa iei shuttle-ul Moonlight Travel care traverseaza Botswana si ajunge dupa 2 zile in Johannesburg. Pret: 850 ranzi sud-africani (78 euro) inclusiv cazarea intr-un camping din Botswana.
O alta optiune este sa traversezi Zimbabwe. Desi este o tara care pare sa se dezintegreze, datorita viziunii geniale ale presedintelui Robert Mugabe (cunoscut acum si sub porecla de “ultimul dictator al Africii”, transporturile inca functioneaza, iar hostelurile sunt inca deschise. In plus, economia se pare ca e stabilizata cel putin din punctul de vedere al inflatiei, de cand dolarul zimbabwean a disparut. Poate ati auzit de povestea dolarului zimbabwean, care detine recordul negativ de cea mai devaluata valuta din lume. Dolarul Zimbabwe a fost introdus in 1980, cand regimul de apartheid a fost abolit, iar Rhodesia s-a transformat in Zimbabwe. Atunci, 1 dolar Zimbabwe era egal cu 1,47 dolari US, deci era mai puternic decat cea mai puternica valuta a lumii ! In iulie 2006, un dolar SUA valora mai mult de 500.000 dolari zimbabweni cand a avut loc prima stabilizare. 1 dolar nou era egal cu 1000 dolari vechi si rata fata de USD a fost stabilita la 1 USD = 650 dolari Zimbabwe.
Al doilea dolar nu a dainuit mai mult de 2 ani. Daca la nastere, in iulie 2006, 1 USD insemna 650 dolari, la moartea sa doi ani mai tarziu, in iulie 2008, 1 USD era egal cu 758 miliarde dolari Zimbabwe !!! De la 1 august, o noua denominare: 1 miliard de dolari din a doua generatie era egal cu un dolar de a treia generatie.
Nici al treilea dolar nu a avut o viata prea lunga. Lansat la 1 august 2008 la rata de 1 USD = 1780 dolari Zimbabwe, in doar 3 luni, 1 USD ajunsese 669 miliarde dolari Zimbabwe.
La 2 februarie 2009, aparea cel de-al 4-lea dolar la rata de 1 dolar de generatia a 4-a = 1 trilion de dolari de generatia a 3-a. Pe 12 aprilie, dolarul Zimbabwe era scos de pe piata, in folosinta fiind doar dolarii americani, euro sau ranzii sud-africani.
Dar sa inchidem paranteza si s-o luam la drum din nou. Din Livingstone, trebuie sa iei un taxi pana la punctul de frontiera care se afla pe faimosul pod de pe Zambezi. Treci granita din Zambia in Zimbabwe pe jos si apoi poti sa iei trenul din Zimbabwe. Trenul pleaca zilnic de la Victoria Falls la ora 19:00 si ajunge a doua zi in Bulawayo cam pe la 9 dimineata (official, la 7). Biletul costa multe trilioane de dolari zimbabweni, adica 9 euro – clasa I cu pat de dormit intr-un vagon clasic britanic construit in anii 50. Desi Bulawayo este un oras placut si un parc national e la vreo ora, poate vrei sa mergi mai departe spre Africa de Sud. Va trebui sa renunti la tren (nu mai exista trenuri intre Zimbabwe si Africa de Sud de ani de zile, exceptand luxosul Blue Train care transporta turisti milionari cam odata pe luna spre Victoria Falls), asa ca ia autobuzul companiei sud-africane: Greyhound. Greyhound pleaca din Bulawayo la ora 16:00 si ajunge a doua zi dimineata la Johannesburg la ora 6:00, biletul costand 400 ranzi (37 euro).
Johannesburg – Cape Town
Johannesburg are partile lui interesante, dar este si una din capitalele criminalitatii in Africa de Sud. Iar autogara Park Station este inconjurata de cea mai periculoasa zona din metropola. Daca nu iei imediat un autobuz mai departe si vrei sa mergi in oras, incearca sa aranjezi pe cineva sa te ia de la autogara (eventual de la hostel).
Intre Johannesburg si Cape Town ai de ales intre numeroase companii de autobuze si poti lua chiar trenul. Compania feroviara Shosholoza Meyr ofera curse feroviare care sunt safe si comfortabile la preturi decente. Totusi, trebuie sa mentionez ca de dragul securitatii, este mai bine sa investesti mai multi bani si sa cumperi un bilet la vagonul de dormit (Shosholoza Meyr Tourist Class). Trenul de Cape Town pleaca din gara Park Station (langa autogara) la ora 12:30 si ajunge a doua zi la Cape Town la 15:30. Biletul de tren costa diferit in functie de luna de calatorie (perioada mai scumpa este in decembrie – ianuarie, in mijlocul verii cand toti sud-africanii pleaca in vacant). Pretul biletelor variaza intre 430 si 670 ranzi (40 – 62 euro).
Si cu asta, iata ca ajungi la capatul continentului, la Cape Town… De aici, vei mai avea doar cativa kilometri pana la Capul Bunei Sperante de unde incepe Oceanul nemarginit. Care Ocean ? Pai daca te uiti spre stanga, e Oceanul Indian, daca te uiti spre dreapta Oceanul Atlantic… Si drept inainte este Antarctica…
Partea a doua a traseului: Nairobi – Cape Town
Cursa Scandinavia Express spre Dar-es-Salaam
Dar e pacat sa mergi direct si sa nu savurezi parcurile nationale
si fauna lor
Drumul spre Dar, trece prin fata lui Kilimanjaro
iar autogarile (cum e cea din Moshi) sunt niste magazine ambulante
In Dar es-Salaam. prin centru
Legendarul TAZARA
si inca si mai legendara Victoria Falls
Soselele din Africa de Sud sunt ca in palma
Si daca tot ajungi si la Johannesburg, de ce sa nu mangai o girafa la Lion Park
Sau sa pozezi un leu alb
esti tare frate……povestile tale ne fac sa ne simtim ca intr un film interactiv….parca suntem prezenti si noi in excursia transafricana….felicitari!!!!
Trebuie neaparat sa fac o revizie la masina…ca mi-a venit dorul de duca!
Asta ma enerveaza üe mine, ca Victoria Falls e chiar pe granita. In Zambia inteleg ca nu e problema, iei VOA, dar in Zimbabwe mi se pare cam „pain in the … back”. Mie mi-ar place de ex. o tura prin Namibia, inclusiv Caprivi, si apoi Victoria Falls, dar ar trebui si viza de Zimbabwe pentru asta, pe langa cea de Namibia. Cu cei de la amb. Namibiei din Viena am vorbit la telefon, sunt destul de scortosi, ziceau ca trebuie neaparat ceruta personal, nu au auzit de DHL.
Ca multe alte tari africane sunt coplesiti si speriati de valurile de emigranti albi…. carora nu le mai pot face fata! Sa vezi cate cer aia din Sudanul de Sud
Zau?Asa ti-au spus, ca trebuie ceruta direct?Asa ne spun si noua cind telefonam la Bucuresti la anumite ambasade si intrebam, ca astia cred ca putem lua avion sau tren oricind din Ardeal pina in Bucuresti.Ce au cu noi?Nu putem sa venim cind vrem la Bucuresti ca e departe, ne musca ciinii si ne jecmanesc taximetristii.Iar agentiile iti fac rost de viza sau nu, dupa cum vor muschii lor, daca cumperi totul de la ei.
Salut. Asa ca o anecdota, ca io tot nu pot intelege un lucru cu privire la calatoria cu trenul prin Africa, nu ti-e frica de faptu’ ca poate printr-o gara din tanzania sau zimbabwe se urca in tren niste tigrii sau niste baieti cu kalashnikoavele ? 😀
Tigrii in nici un caz, cel mai apropiat exemplar e in India 🙂 Baieti cu kalashnikoave, in Tanzania sau Zimbabwe, exclus. Exista un risc de somalezi in nordul Kenyei
Io nush ce sa zic. Parca tot ii prea riscant. Daca, de exemplu, fura cineva o portiune din calea ferata? Si trebe sa astepte trenu’ prin ceva gara parasita pe nush unde, pana se repara 😀 Chiar daca, sa zicem, nu asteapta in nordul Kenyei.
Chestia cu furatul caii ferate este valabila pentru Romania si iti pot da cateva exemple din ultimii 2-3 ani.Exceptand Nairobi eu m-am simtit in siguranta in Uganda,Kenya si Tanzania .Am intalnit o groaza de femei care calatoreau singure sau in grup,mare parte dintre ele australience si uite ca au supravietuit unei aventuri in Africa.
niciodata nu asi merge intr-o astfel de excursie [nici pe gratis] !!!!!. nu stiu prieteni , cum sinteti voi …………………..dar eu ma duc in concediu sa ma relaxez, sa ma bine dispun , sa ma simt bine . dar sa ma duc sa fac foame , sa nu dorm, sa fiu sub amenintare .. sa intirzie trenurile sau masinile cu care merg etc,etc astfel de lucruri le traiesc aici la noi zi de zi . nu vreau si in concediu ……………………. niciodata !!! ma scuzati ca am intervenit , dar asa cred eu !!!
Cine vrea aventura……………………….gaseste destula in auto si in Cfr -ul nostru !!! multe succesuri !!
Hai sa nu exageram: esti mult mia in siguanta la Nairobi, Zanibar sau Dar Salaam decat la Oslo sau la Liege, ca sa dau doar doua exemple….
De acord cu dumneavoastra, fiecare are dreptul sa mearga unde vrea, dar si in Romania ne dorim turisti, nu-i asa?Sa stiti ca mai mult flaminzesti in Austria, unde e 2 euro un covrig, decit intr-o tara in curs de dezvoltare.Fiti mai curajos, doar sunteti barbat, nu se poate sa mergeti la all inclusive cu hoarda de turisti.
http://yourmoney.wall-street.ro/images/article_pictures/slideshows/5922_5_1323448351.jpg asta e loc de relaxare
FF interesant reportajul trans Africa.
Poti preciza cat timp ti a luat si cati bani ai cheltuit si in ce formula de grup ati calatorit?
Daca as merge numai cu prietena mea crezi ca ar fi oarecum riscant?
Cate vize sunt necesare?
Multumesc!
Nu am fost pe acest traseu… inca. E un vis mai vechi de-al meu. Am fost doar partial.
A fost cineva in Zimbabwe in ultima vreme? Unde este cel mai usor de aplicat pentru obtinerea vizei?
Dar pentru Malawi? As vrea sa merg in aceasta vara in aceste doua tari (de fapt este un Overland Africa) si nu stiu unde este cel mai simplu de aplicat pentru vize in aceste doua tari.
Multumesc!