Hopa, noutati, noutati de la Tarom ! Nu va scriu astazi despre promotii de pret, ci de o miscare mult mai ampla decisa de compania aeriana nationala. Deschide un al doilea hub – la Iasi. O miscare interesanta, evident cu provocarile ei. Dar care poate sa aduca beneficii operatorului national.
In primul rand sa trec peste stirea seaca. Ieri, Sorin Georgescu, directorul general al Tarom a tinut o conferinta de presa la Iasi unde a anuntat stabilirea unui „nou centru operativ” in capitala Moldovei. Prima cursa anuntata este Iasi – Roma fix de Ziua Nationala, iar incepand cu sezonul de vara (care incepe pe la sfarsit de martie), destinatiile se multiplica: spre Torino, Verona, Paris si Londra. In plus, se iau in consideratie si atentiune, atentiune, curse interne: de la Iasi spre Timisoara, Cluj-Napoca si Constanta.
Miscarea Tarom mi se pare interesanta si indrazneata. Pana acum, Taromul avea un hub sacrosanct, la Bucuresti, e drept, mai existau (si inca mai exista) cateva destinatii externe operate din cateva aeroporturi din tara. Dar, o buna parte din piata transporturilor interne era sub-servita. In cazul Moldovei, aceasta a fost cedata cu arme si bagaje lui Blue Air care a concesionat aeroportul din Bacau, devenind probabil principala companie aeriana din Moldova.
Aeroportul din Iasi are hibele lui. Nu am mai fost demult acolo (am decolat o singura data din Iasi, acum vreo 5 – 6 ani), dar din cate am inteles, pista este foarte proasta, iar aeroportul e departe de un standard decent (nu stiu, cei care ati fost la aeroportul din Iasi, va rog sa-mi confirmati). Dar daca Consiliul Judetean ia intr-un final taurul de coarne si baga niste bani in aeroport si nu mai face parteneriate cu firme fantoma gen Air Vallee, atunci, cred ca sunt toate premisele ca noul parteneriat sa aduca niste bani si pentru Tarom, dar si investitori pentru Iasi.
Interesant este ca intr-un final, Taromul se uita la zboruri intre diverse orase din afara Bucurestiului. In conditiile unei infrastructuri rutiere lente si a unei feroviare sub-dezvoltate, transporturile aeriene ar trebui sa zbarnaie. Dar in momentul acesta, nu exista decat curse din Bucuresti spre diverse orase din tara (operate de Tarom la preturi de monopol) si din Timisoara operate de Carpatair. In rest, nema ! Si sunt convins ca ar exista o piata de business pentru diverse combinatii. Daca vrei sa mergi de la Oradea la Iasi, e musai sa schimbi la Bucuresti… la un pret pe masura. O initiativa a Tarom de urmarit !
Eu sunt din Iasi . Aeroportul e intr-adevar la pamant . Pot zbura doar ATR-uri si la limita A318 sau B737-300 . Aeroportul se modernizeaza teoretic de 20 de ani . Practic se incurca mereu in te miri ce si se cearta permanent de la orice in consiliul judetean . Acuma e la moda cu cearta daca sa faca pista de 2400 sau de 3000 m , flexibila , ca la Frankfurt . :)) Nu stiu ce sanse ar avea cursele anuntate , depinde foarte mult de pret . Daca vii cu un Iasi-Roma de la 120 euro in sus , ai LF de peste 50% . Daca faci ca Austrian care are Iasi-Viena de la 240 euro in sus , zbori cu 3 pasageri , chiar si spre Italia , ca se duc astia la Bacau de unde iau Blue Air
Rutele spre Paris sau Londra cu siguranta sunt ( vor fi ) niste curse otopeni – CDG sau otopeni – LHR cu un stop la Iasi . Se sta la coada pt sloturi pt aceste aeroporturi cu anii . Nu va primi in veci Tarom slot pt un avion care se duce la Iasi
La Roma sa nu fie un Aitalia codeshare efectuat de Carpatair :))
Pana nu vad cu ochii mei nu cred , aeroportul Iasi e o halta ordinara cu un trafic de 2 lei si nici zona nu te ajuta . Judetul Iasi mai este cum mai este , dar in judetele invecinate e o foame crunta .
Si eu am mai dubii ca zborurile Iasi – Paris / Londra ar urma sa fie operate spre Charles de Gaulle / Heathrow, ci mai degraba spre alte aeroporturi. Posibil chiar Beauvais / Luton, dar si Orly / Stansted sa fie o optiune. Nu stiu preturile, de urmarit… dar m-as astepta sa fie un pic mai mari decat Bucuresti – directiile respective, dar nu cu mult. Banuiesc insa ca vor opera cu ATR-uri in cel mai bun caz 72.
ATR-urile nu bat pana la paris sau londra , nici macar pana Roma . Au autonomie de zbor de vreo 1300 km . Deci pt Tarom raman A318 sau B737-300 . Ar fi o posibilitate sa sa fie curse Iasi-Luton/Stansted sau Iasi-Orly/Beauvais . E mult mai lejer sa primesti sloturi pt aceste aeroporturi . Chiar in cazul Orly e mai bine decit CDG , costuri mai mici pt deplasarea cu RER pana in centrul Parisului . Insa vorbim vorbe , pana nu vad nu cred . Mai ales dupa tzeapa Air Vallee , care si-a luat valea inainte sa miste un avion pe pista
Totusi Taromul e Tarom, nu poate disparea ca magarul in ceata ca in cazul Air Vallee 🙂 Cursele vor exista, sunt convins. Ce preturi, ce succes, ce se va intampla, ramane de vazut 🙂
E vorba de management privat la Tarom in perioada urmatoate si s-ar putea schimba lucrurile . Apoi miscari haotice marca Tarom cu deschideri si inchideri de rute am mai vazut . Pacat ca inca nu vad ca singura solutie pentru ei e extinderea spre est si zona orientului mijlociu
Nu mi se pare o decizie prea inteleapta, insa nici nu imi sta marketingul in sange.
Aeroportul din Iasi e mic, pista e pe deal, n-au unde o lungi, discutiile se poarta la nivel politic de cele mai multe ori. Ca si aeroport, Iasi-ul e deficitar, are o pb majora.
In ceea ce priveste concurenta Iasi – Bacau, e tricky, Tarom ramane totusi companie de linie. Insa depinde si ce preturi va avea.
Despre flota si distante pe care isi pot permite sa le parcurga cu ea cred ca si-au facut si cei de la Tarom ceva calcule.
Cat despre profitabilitate, ma astept sa tinteasca, precum Austrian-ul Iasi-Viena, publicul business. Si acolo chiar se simtea nevoia. Eu, ca sa ajung in Germania, am facut 2 escale, chiar cu existenta acestui Iasi-Viena direct.
Iar daca vor aparea tot mai multe optiuni de zbor catre Iasi, si companiile vor opta sa deschida centre acolo, sa mai ‘aeriseasca’ Bucurestiul si sa nu mai existe un dezechilibru economic asa mare intre Moldova si restul tarii.
Cel mai probabil aeroportul nu e pregatit fizic. Dar daca exista cerere, se vor simti nevoiti sa dea drumul proiectelor.
Tarom nu poate opera Paris/Londra/Roma decit cu A318 sau B737-300 , ambele avioane de 110-140 locuri . E cam putin trafic de business ca sa ai LF satisfacator pentru aceste rute cu avioane de dimensiunea asta . Decit daca accepti LF de 15-20% , dar preturile vor fi de rigoare , adica > 350 euro dus-intors .
Alta solutie e preturi mai mici , incepand cu zona 120-130 euro pt dus-intors , ca sa poti hali si din concurenta blue air de la Bacau
Mi-ar prinde bine o noutate: Reducere de 90% la un bilet SM-Bucuresti dus-intors . 🙂