Poate acest articol este pentru multi dintre voi “prea din interior”, nu este unul din acele articole in care povestesc despre destinatii, despre experiente cu ponturi si informatii… Este un articol despre lumea travel bloggingului si nu neaparat de la noi, ci din strainatate. Dar m-am gandit sa-l scriu si pentru alti colegi din blogosfera de travel romaneasca, dar si pentru cei interesati sa arunce o privire prin ce inseamna bloggingul, mai precis cel de travel. Iar acest articol vrea sa impartaseasca cu voi ce am aflat de la conferinta “Travel Bloggers Unite” de la Porto de acum cateva zile.
In primul rand, un pic despre TBU si participarea mea acolo. Travel bloggingul a aparut, probabil, pe la inceputul deceniului precedent, dar a devenit cu adevarat un fenomen in ultimii 3-4 ani in lumea anglofona. Asa ca, alaturi de numerosi bloggeri de travel, a aparut si ideea unor conferinte care sa stranga bloggeri de succes, dar si incepatori, precum si firme potential interesate sa comunice prin intermediul blogurilor. Una dintre aceste conferinte este TBU – Travel Bloggers Unite, organizata de doua ori pe an, editia la care am participat la Porto fiind cea de a patra editie.
Sa spun clar inca de la inceput. Travel bloggingul nu este un hobby sau o pasiune, pentru multi, este un business. E drept, exista numerosi bloggeri care scriu din pasiune, fara sa se gandeasca la partea materiala, unii scriu pentru familie si prieteni, dar cei care au participat la TBU, pe langa pasiune, vad si gandesc travel bloggingul ca pe un business, iar conferinta a fost o conferinta de business. De ce este travel bloggingul un business? Simplu, exista numerosi oameni (dar si unii din Romania) care isi doresc sa isi traiasca viata calatorind si nu stand la un birou de la 9 la 5 (sau 6, 7, miezul noptii), savurand cele una sau doua saptamani de vacanta (in cazul tarilor europene, ceva mai multe). Si daca nu ai castigat la loto ori n-ai mostenit vreo avere de la o matusa fara copii, trebuie sa-ti cam castigi existenta. Unii predau engleza in tari exotice, altii lucreaza proiecte in IT (un job pe care poti sa-l practici de peste tot unde ai o conexiune decenta la internet), iar unii s-au gandit sa scrie despre calatoriile lor, ajungand sa fie cititi de zeci de mii sau sute de mii de cititori pe luna. Iar industria turismului s-a prins ca in epoca de declin a televiziunii, bloggingul este unul dintre cele mai eficiente si efective canale de comunicare (conform unor agentii de PR din UK, posibil cel mai efectiv in acest moment).
Asa ca au aparut bugetele de investit in blogging – fie sub forma de excursii sau experiente oferite blogerilor, fie sub forma de bani. Nu mai arunci banii pe TV, ii bagi in online, in social media, in blogging. Sau, poate, partial in TV, dar si in blogging. Deci, travel bloggingul a devenit un business… sa nu credeti ca a ajuns insa cineva milionar din asta, banuiesc ca nu, dar multi traiesc destul de decent prin tari mai ieftinute.
Prima lectie este ca, in general, nu blogul scoate bani, sau, ma rog, bani din care sa traiesti confortabil. Blogul scoate experienta si crearea unui brand propriu. Da, mai exista si advertoriale, bannere, posturi platite, concursuri si alte forme, dar nu aduc prea multi bani. Cu blogul, primesti excursii in jurul lumii, safari luxoase, salturi cu parasuta, dar destul de greu bani… ceea ce aduce bani in industrie sunt mai ales lucrurile ce le faci pe langa blog – si acestea pot fi o gama destul de larga de produse – de la e-bookuri pe teme de calatorii, dar si de blogging (internetul e plin de carti cum sa devii un blogger de travel de succes), ghiduri, jurnalism free lancing (un blogger faimos poate primi mult mai multi bani decat un ziarist obisnuit pentru articole “speciale”) sau devenind ambasadori ai vreunui brand (si multi travel bloggeri straini se asociaza pe termen lung cu un brand sau altul). In plus, un blogger de succes trebuie sa fie si un expert in retele sociale, unii operand conturile de Facebook, Twitter sau mai stiu eu ce pentru diverse firme din industrie. Unii se pot specializa pe retele de nisa – yTravel blog are nu mai putin de 1,9 milioane de followeri pe Pinterest! Pe cine as crede mai mult ca se pricepe la Pinterest – vreo firma oarecare de social media sau pe Caz & Craig?
A doua lectie este ca poti sa ai succes mai ales prin colaborare. La TBU Porto, cinci bloggeri au lansat o colectie de e-bookuri intitulate “The traveler’s handbook”, dar si alte colaborari pe proiecte sunt de succes si pot fi vandute mai bine potentialilor clienti. Blogtripurile sunt, de asemenea, o forma de colaborare intre bloggeri. De ce s-au inventat blogtripurile? Simplu, pentru ca daca aduci mai multi bloggeri intr-o excursie, acestia, scriind simultan, vor inunda blogosfera si Facebookul cu poze, povesti, filme si relatari… si stim din istoria advertisingului TV ca atunci cand vrei sa ai impact iti trebuie “o explozie” punctuala (lungimea ei fiind, evident, determinata de buget). Anul trecut, Iordania a bagat sume imense in bloggeri, mari sau mici, mii de bloggeri s-au perindat prin Iordania… nu trecea zi de la Allah sa nu fiu bombardat cu articole, poze si povesti despre Iordania. Si, aparent, autoritatile turismului iordanian raporteaza cresterea numarului de turisti in conditiile unei zone afectate de razboaie si revolte (Bahrain, Siria, Egipt, Libia, Israel, Palestina sau Yemen) si vazuta instabila de multi, iar investitiile in blogosfera de travel este vazuta ca fiind determinant in acest succes.
Este mult mai eficient si de succes ca un blogger sa se asocieze cu o firma pentru un proiect specific pe termen lung care poate avea impact. Am aflat de un proiect al lui Kash de la Budget Traveler in colaborare cu diversi sponsori cum ar fi EasyJet sau InterRail intitulat – “The luxurious hostels of Europe”. Desfasurat pe durata catorva luni, Kash a vizitat numeroase hosteluri din Europa si le-a prezentat publicului lui.
Ce s-a mai discutat la TBU? Pai, nu a fost un curs despre “cum sa” sa devii blogger. Au fost si conferinte de genul acesta, dar in general au fost exemple sau discursuri destul de motivante care te faceau sa te gandesti la ce poti face tu cu blogul tau. Da, au fost si conferinte de retele sociale – am aflat ca este mai eficient sa iti prezinti linkul articolului zilei cu o poza mare pe Facebook (am incercat asta cateva saptamani, trebuie sa imi analizez rezultatele), nu mai mult de doua hashtaguri pe twitter, poze portrait pe Pinterest sau alte sfaturi concrete.
Evident, cele mai audiate seminare au fost cele cu privire la cum sa iti faci rost si sa exploatezi un blog trip – atat in interesul blogului tau, cat si in interesul celui care te invita. Aici, a excelat probabil Kate de la Adventurous Kate, regina neincoronata a blog tripurilor in cele mai ciudate locuri, iar la prezentarea ei s-a stat in picioare (toata lumea iubeste excursiile gratuite, romani, americani, britanici :)). Si nu au fost niste idei nemaiintalnite, pur si simplu au fost prezentate intr-o ordine logica si atotcuprinzatoare. Cati dintre bloggerii invitati pe aiurea au scris ulterior un raport dupa trip? Cate like-uri, tweeturi, vizitatori, comentarii, vizualizari? Eu am scris de vreo 2 ori si atat.
Ce a fost interesant a fost prezenta unor potentiali client – birouri de turism (au fost prezenti Portugalia, Portugalia de Nord, Flandra, Berlin si Finlanda), agentii de PR specializate in travel (de prin UK si Germania), firme de rezervari hoteluri/bilete avion online, agentii de turism. A existat si o sesiune de “speed-dating” intre bloggeri si companii – intr-o sala, fiecare companie a avut un birou, iar cei interesati aveau la dispozitie 10-15 minute sa se prezinte. Evident, nu se semnau contracte, dar era o prima luare de contact din care pot iesi contracte. Directoarea unei firme de PR din UK chiar a discutat despre cum sa lucrezi tu ca blogger cu o firma de PR… au fost si conferinte “the other way around” pentru companii cum sa lucreze cu bloggeri… de exemplu, blog tripurile nu trebuie sa se desfasoare de la 7 dimineata la 2 noaptea pentru ca acestia au nevoie de timp sa raporteze. Cele mai eficiente comunicari sunt cat timp acestia “sunt acolo” – comunitatea lor fiind mult mai activa la relatari cat de cat live… lucru care pot sa-l confirm… primesc mult mai multe like-uri pe o poza pe facebook cat timp sunt in locul respectiv decat daca as pune poza respectiva doua saptamani mai tarziu! In plus, daca esti in strainatate, una dintre ideile aplicate de parca biroul de turism al Africii de Sud a fost ca fiecare invitat din strainatate a primit un SIM cu acces nelimitat pe internet… transferul de date in roaming costa imens, iar wifi nu este chiar la fiecare colt de strada!
Si ca vorbeam de birouri de turism. Evident, conferinte de genul TBU sunt o mana cereasca pentru un oras sau regiune cum a fost in cazul meu Porto. Ganditi-va ca au fost 180 de bloggeri care au dat mii de tweeturi, au pus poze, au scris articole, Porto avand parte de un boom mediatic international probabil fara egal – doar daca dadeau milioane pe CNN si Euronews. Habar n-am cat au platit, dar cred ca li s-a intors cu varf si indesat.
Mai exista astfel de evenimente? Evident. TBU se tine de doua ori pe ani, TBEX tocmai a avut prima conferinta in Europa. Mai exista si targurile de turism de genul WTM (World Trade Market) Londra si ITB Berlin (cea mai mare expozitie turistica a lumii). La TBU au venit si cei de la WTM sa se prezinte. Exista si ceva program pentru bloggeri, dar acolo focusul este altul. Intr-adevar, vin expozanti din toate tarile lumii, este un spectacol fain, dar travel bloggingul este undeva un subiect secundar… evident se duc bloggeri la WTM, dar nu nu cred ca este la fel de eficient ca intalnirile in care travel bloggingul este subiectul principal. Cei de la WTM au povestit ca exista o sesiune speciala de networking cu bloggeri, dar in general, este unul din cele nu stiu cate evenimente din WTM. In schimb, proiectul TBEX – ITB de la targul din Berlin pare mult mai interesant. Oricum, participarea la oricare din targuri este un mare show cu sau fara treaba, pentru ca fiecare tara si operator turistic isi vor aduce dansatorii, cantaretii etc. etc… si in plus, pentru un blogger, intrarea e gratis – te poti inregistra ca orice ziarist :).
Cred ca ar mai fi foarte multe de scris si povestit. Este TBU un eveniment care merita? Pentru un travel blogger da si, sincer sa fiu, am fost foarte bucuros ca am fost la TBU si in calitate de travel blogger roman – cred ca am fost primul prezent la un astfel de eveniment si am putut afla ca exista tari care par mari si pline de calatori unde blogosfera de travel este insignifianta… O participanta din Austria imi spunea ca in tara ei nu sunt mai mult de trei bloguri de travel. Da, sunt mult mai multe in germana din Germania, dar nu din Austria. De asemenea, discutand cu cineva din Ungaria, aveam sa aflu ca nici prin Ungaria nu sunt cine stie ce… pe cand la noi sunt cateva sute… zise cineva la prima conferinta de marketing online pe teme de turism desfasurata saptamana trecuta la Piatra-Neamt.
Voi ce parere aveti de blogosfera de travel de la noi?
Nota:
Participarea la conferinta Travel Bloggers Unite Porto mi-a fost facilitata de cei de la Paravion.ro care mi-au asigurat transportul si cazarea si carora le multumesc pe aceasta cale.
Imagini TBU Porto
Hai sa incepem cu partea funny – zeci de bloggeri, milioane de cititori pe un vas pe raul Douro 🙂
Alexandra cu nelipsitul aparat de fotografiat
Aici a avut loc cocktailul de bun venit – Pousada de Porto
Deschiderea TBU
Foarte inspirata deschidere asigurata de Dave & Deb de la PlanetD
Din lucrarile primei zile … cum sa lucrezi cu firmele de PR
Si evident, si in seara a doua am avut o receptie – la fosta Casa a Vamilor din Porto, transformata in sala de evenimente
Impreuna cu Kate
Blonde Gypsy a trecut si prin Romania si a zis ca mai vine
Kash, ilustrul autor al „Luxurious Hostels of Europe” cu Bianca, venezueleana nomada
S-au dat si niste award-uri pentru starurile travel bloggerilor de limba engleza
Cu Kate si Kash printre castigatori
Iar la final s-a cantat si s-a baut… deh, party !
A doua zi dimineata, Uncornered Market ne-a povestit despre cariera lor
Aici s-au tinut intalnirile cu firme interesate in colaborarea cu bloggeri
Cred ca Alexandra vrea sa mearga in Colorado 🙂
Social Media Tools
Iar la prezentarea lui Kate a fost arhiplin… toata lumea vrea un blog trip
Important – indiferent de cat trafic ai
Iar finalul, evident in cel mai adecvat loc pentru niste calatori – un hostel, dar aparent cel mai fain din Europa – Galleria Hostel
Multumim de informatii. Chiar daca nu sunt bloger mi-ai satisfacut o curiozitate, ai dat putin perdeaua la o parte sa aruncam si noi o privire. Ma simt si eu un pic mai insider.
Daca tu ai fost la TBU, eu o sa merg in noiembrie la WTM…
P.S. Ce sexy esti in camasa! 🙂
WTM este cel mai probabil un show memorabil cu peste 200 de tari prezente, cu calusarii, dansatorii, inghititorii lor de flacari si asa mai departe. Nu este exact locul ca un blogger sa se faca cunoscut sau sa aibe contacte serioase pentru ca focusul este in general in alta directie. Asa, ca fun, probabil este un mega-show 🙂 Targul de la Berlin mi se pare mult mai potrivit datorita atentiei acordate blogosferei.
Diferenta este ca eu nu vreau sa fiu doar blogger. 🙂 Asa ca ma duc la WTM si cu alt scop. Sincer, pana acum nici nu am depus cerere pentru acreditare ca blogger. O sa ma duc si la Targul de la Berlin in martie, asa ca voi putea face si o comparatie pe bune, nu pe auzite.
Te-ai intors si cu materiale (prezentari ppt, etc) de acolo? Daca da, please share 🙂
Am vreo 2. Am link-uril pe laptopul de acasa (acum sunt la Oradea), o sa-ti dau linkurile maine. Am vorbit cu cei de la TBU, strang prezentarile, nu le au undeva centralizat.
Multumesc!
Iata prezentarea lui Kate. https://docs.google.com/file/d/0B511JG2RJkoBWEpka1FhSFF6TUU/edit?pli=1
Si eu sunt interesata de materiale. Multumesc .
Superreclama pt Porto. Ce ar insemna sa gazduim in Bucuresti o viitoare editie a TBU ? Oare ar ajuta la cresterea numarului de turisti in Romania ? Daca s-ar combina si cu ceva blogtrip-uri prin restul tarii sponsorizate si cu numar limitat la care fiecare participant sa poata sa se inscrie in functie de interes.
Eu cred ca a fost o super-investitie in comunicare. Dupa conferinta, au existat si blog tripuri de 2 zile si 2 nopti prin zone din jur la care au participat toti cei care au fost prezenti la TBU. Eu nu am participat, aveam bilet de intoarcere marti seara si blog trip-urile s-au terminat miercuri dimineata 🙁 Asta e. Iar dupa blog tripuri, multi au continuat sa viziteze Portugalia – unii inca mai sunt pe acolo si povestesc in continuare despre Portugalia. Un TBU ori TBEX Bucuresti ar fi probabil una dintre cele de impact forme de promovare a destinatiei turistice Romania (cativa bloggeri vizitasera Romania si absoluti toti au avut acelasi feedback – o experienta incredibila, una din cele mai tari destinatii care le-am vazut, noroc ca nu sunt turisti)
Foarte buna intrebarea: „Voi ce parere aveti de blogosfera de travel de la noi?”
Sunt tanar am 25 de ani si cred ca in Romania exista un singur blog de travel adevarat cel putin din punctul meu de vedere si acesta este al tau Cezar 🙂 Am dat de el in urma cu 3 ani si am ramas pe spate adica pentru mine ca si traveler a fost o adevarata comoara de informatii si un model de personalitate si un anumit stil de viata greu de imaginat pentru Romania chiar si acum in 2012, cand intalnesti romani prin diverse locuri dar cu ghidul in brate si care nu stiu de capul lor si cred ca trebuie sa ai f multi bani pentru a transforma calatoritul in „full time job” si desigur calatoresc prin agentii la all inclusive.
Ti-am mai scris la un moment dat cand eram in India si am tot calatorit intre timp independent desigur si budget traveler si sa stii ca de fiecare data am aruncat un ochi pe site-ul tau si informatiile au fost foarte bune de fiecare data iar in rest am apelat la blog-uri in lb. ebgleza sau germana pentru ajutor mai detaliat pe un anumit segment.
Ar mai fi ceva blog-uri pe langa imperatortravel dar greu poti sa le bagi in categoria travel bloggers cand most of them sunt doar turisti cu full time job la birou si nu fac din travel un stil de viata!
Oricum admir diplomatia si finetea cu care atingi anumite puncte.
Una peste alta foarte interesant articolul si asta vreau sa fac si eu in urmatorii anu adica un travelblog din suflet care sa imi poata aduce si un anumit buget cat de limitat dar sa pot calatori si asta ar fi o viata implinita.
Multumesc
Multumesc frumos de aprecieri… sincer, asta ma motiveaza cel mai mult… ca te / va ajuta la calatorii 🙂 Si bafta si cu blogul 🙂
At least I understood most of this post via photos 🙂 And memories! Thanks for including me in here 😀 I mean, of course haha
Of course, Alexandra, you were a star. Next week, I will have this article in English on the English blog 🙂 So, you can also read it 🙂 And disagree or agree 🙂
Articolul tau e foarte folositor pentru mine.Sunt un hobby blogger deocamdata, dar in scurt timp vreau si eu sa ma ocup de travel blogger-ismul adevarat, daca se poate :). Mersi pt articol, il consider foarte util! Si keep up the good work! 😀
Multumesc frumos si ma bucur ca ti-a fost de folos. Ma gandesc sa mai scriu niste articole poate pe subiecte specifice
Interesant articolul! Astept si eu mai multe materiale daca se poate! Si ce „tendinte” in travel blogging ai descoperit? Pe langa info tripuri ma refer… of course daca vrei sa ne povestesti
Nisarea… intr-o lume cu mii sau zeci de mii de bloguri in engleza, nisarea joaca un rol important… Se pare ca vloggingul e pe cale sa creasca foarte mult si nise gen „travelling with pets”.
Da pe nisa asta cred ca ar merge si in Romania, cel putin printre cititori stiu o gramada cu caini, dar eu nu ii pot ajuta 🙁
Am observat si eu o evolutie mare fata de cate bloguri erau acum 3 ani! Si cate sunt acum 🙂 Si cate se fac lunar!
Dragos ma intreba la un moment dat cat costa TBU pentru sponsorul principal. Nu am gasit cifre despre TBU Porto, dar iata ce povestea Oliver, organizatorul TBU despre TBU Innsbruck desfasurat cu un an inainte in toamna lui 2011
Take TBU Innbsruck for instance;
– we had 104 delegates (70 bloggers).
– 18 million twitter impressions over a 2 week period of the conference, using the hashtag
– we reached over 400,000 unique people on twitter
– making an average of 45 tweets per each on of the above
More impressively is the Return on Investment figure from the tourist board. The support we received from the various supporting tourist boards came to approximately £25,000 gbp. Innsbruck looked at all the tweets above, the amount of blog articles & readerships, youtube videos, photos etc… and calculated THEIR R.O.I figure as 37.5 to 1. That means the £25,000 investment generated a return of… £937,500!!
TBU created the event, travel bloggers created the value!
[…] Popescu, de la Vola.ro. Mi-a adus brusc aminte de una dintre ideile de baza care le-am auzit la TBU Porto, conferinta internationala a bloggerilor de travel la care am participat as-vara. Blogurile sunt […]
Foarte interesant articolul, nu este deloc prea din interior, l-am descoperit intr-un tarziu dar mai bine decat niciodata, sunt curioasa cum vor evolua lucrurile in viitor in domeniu, o sa fiu cu ochii pe evenimente 🙂