Pana mai acum cateva zile, singura mea experienta cu privire la targurile de turism era targul de turism al Romaniei, desfasurat traditional la Romexpo, iar in cativa ani impartit intre Romexpo si Palatul Parlamentului. Saptamana trecuta, la invitatia TAP Portugal, compania aeriena a Portugaliei, si a Biroului de Turism al Portugaliei, am participat la Targul de turism al Portugaliei, numit BTL 2013. Unde am descoperit un altfel de targ decat cel de la Bucuresti.
In primul rand, sa nu credeti ca targul de la Lisabona e mai mare decat cel de la Bucuresti. Ca intindere, cam aceeasi suprafata, dar ceea ce m-a impresionat in mod pozitiv a fost atentia acordata promovarii Portugaliei ca destinatie turistica. In ultimii ani, Portugalia a fost cuprinsa de o criza mai crancena decat a noastra. Rata somajului a ajuns la 17% (in Romania e de 6,7%), PIB-ul s-a prabusit trei ani la rand, iar statul este pe buza falimentului, luand niste masuri de austeritate fara precedent. Dintotdeauna, Portugalia a fost tara saraca a Uniunii (mai ales in perioada de dinainte de 2004), acum situatia s-a inrautatit dramatic… In aceste conditii, numarul turistilor portughezi a scazut enorm, iar industria turistica a avut de suferit… Cum sa acopere gaura creata de lipsa turistilor interni? Biroul de turism al Portugaliei, birourile regionale si mediul privat s-au indreptat cu toate bugetele spre atragerea turistilor straini – englezi, nemti, rusi, brazilieni, venezuelani, polonezi, din Emirate, chinezi si, de ce nu, si romani!
Asa ca biroul de turism, impreuna cu TAP, a invitat nu mai putin de 24 de romani pe spezele lor, la Lisabona – un grup eterogen, acoperind insa foarte multe zone de interes – bloggeri de travel (am fost invitati eu si Roxana de la Lumea Mare), ziaristi (Capital si Ziarul financiar), cei mai experimentati PR-isti din domeniu (Traian Badulescu si sotii Enea) si numeroase agentii de turism – atat mari, cat si mai mici, dar dornice sa descopere si sa ofere destinatii mai putin promovate la noi. Si sa o spunem p-a dreapta – sunt mult mai putini romani care au calcat in Portugalia decat in Spania sau Italia… cu scop turistic, vreau sa spun. In plus, TAP ofera zboruri directe intre Bucuresti si Lisabona incepand din iunie 2012, in vara aceasta crescand numarul de zboruri la sase pe saptamana, adica aproape in fiecare zi!
Ce inseamna “hosted buyer”? Inseamna ca organizatorii invita pe potentialii “cumparatori” de servicii turistice din Portugalia sa vina la targ, sa-i intalneasca pe potentialii parteneri portughezi (am avut obligatia de a ne intalni cu cel putin sase entitati portugheze in fiecare zi de targ) si mai apoi am avut parte de un tur de doua zile prin diverse zone ale tarii – centrul Portugaliei, nordul Portugaliei, Azore, Madeira, Alentejo sau Algarve. Eu am ales Algarve si va promit ca o sa va povestesc despre aceasta zona faina a Portugaliei!
Care e principala diferenta intre targul de la Bucuresti si cel de la Lisabona? Targul de la Bucuresti este, de fapt, locul unde bucurestenii (si nu numai) vin sa isi cumpere vacante – e un targ destinat cu precadere consumatorului final, in care curg reduceri, se ofera vacante prin toate partile lumii, iar succesul targului nu se masoara in parteneri de afaceri, ci in cate vacante s-au vandut. Nu am nimic impotriva acestui tip de targ, sper ca este un targ cat mai eficient pentru toti participantii… In Lisabona, in primele doua zile, accesul publicului a fost interzis, intrand doar cei veniti pentru afaceri. Asa ca cei veniti cu treaba nu s-au inghesuit cu mii de gura-casca veniti dupa pliante colorate, spectacole folclorice si vacante la reduceri. Si, cel putin judecand dupa ce am auzit de la colegii din delegatia romana, intalnirile au fost fructuoase… chiar si ale mele au fost fructuoase si sunt convins ca se vor concretiza in proiecte noi anul acesta, nu numai in Portugalia :).
In plus, desi a fost destula prezenta internationala (tari precum Brazilia, Mozambic, Capul Verde sau diverse regiuni ale Spaniei vecine aveau ditamai standurile), targul “respire” a Portugalia era un targ destinat in mod evident Portugaliei. Daca vizitezi targul de la Bucuresti, ce iti sare in ochi sunt Paralia Katerini, Antalya si Nisipurile de Aur… e drept, de la o vreme, mai exista si standuri ale diverselor asociatii de promovare din judetele, orasele si chiar si satele patriei, dar care, cu mici exceptii, sunt cam pustii. Apropo, si asta este un lucru interesant – daca, in Romania, fiecare judet si multe localitati au ceva asociatii de promovare turistica, unele cu fonduri europene, dar nu cine stie ce bugete, in Portugalia exista birouri de promovare a regiunilor “mari” ale Portugaliei – Porto & Norte, Centro, Lisabona, Alentejo, Madeira, Azore sau Algarve cu bugete, strategii de marketing, strategii de comunicare si tot ce trebuie! Pe cand si la noi vreo Asociatie de Promovare Turistica a Banatului sau Bucovinei?
Sa revin… dupa ce m-am dus la Lisabona, m-am lamurit ca una dintre problemele turismului romanesc o reprezinta absenta (cu desavarsire) a unor evenimente de incoming, dedicate tour-operatorilor straini cu un focus pe business – intalniri cu tour-operatori romani, evident urmate de Fam-trip (calatorii de familiarizare cu obiectivele si infrastructura turistica dintr-o anumita zona). Probabil ca mai exista diverse fam-tripuri organizate izolat cu potentiali parteneri din strainatate, dar, din cate stiu eu, nimic de anvergura celei organizate de portughez … cum ziceam, am fost vreo 20 si ceva de romani, dar in total au fost 240 de “hosted buyers” din tari ca Rusia, Polonia, Cehia, Anglia, Germania, Venezuela si altele intr-un parteneriat TAP (care a dat biletele de avion pe cursele proprii) si Biroul de Turism al Portugaliei (care s-a ocupat de cazare, un cocktail si tururile post-targ care au fost, de fapt, organizate de birourile regionale).
Maine ma duc la un astfel de eveniment, un eveniment pur business-to-business in care nu vor exista nici macar standuri, ci doar intalniri intre potentiali parteneri. Un eveniment cu un singur obiectiv – sa atraga turisti intr-o anumita destinatie… Este vorba de evenimentul “Go China Summit” organizat la Zhenjiang in China. Este un format gandit si implementat de o firma specializata in astfel de evenimente – International Tourism Marketing. Ma voi duce sa vad cum functioneaza acest tip de evenimente, sa intalnesc potentiali parteneri si, nu in ultimul rand, sa vizitez o zona din China pe care nu am vazut-o. Nu este departe de Shanghai unde am fost asta-vara, dar nu am ajuns, iar unele localitati care vor fi vizitate sunt cu adevarat speciale – cum ar fi Suzhou, Nanjing, dar si gazda evenimentului Zhenjiang.
Voi pleca sambata dimineata cu un avion SwissAir si ma voi intoarce duminica urmatoare, deci va fi o saptamana chineza plina… plina cu intalniri, cu locuri frumoase si, mai ales, cu lucruri de invatat pe care ma voi grabi sa le impartasesc cu voi…
Si, nu in ultimul rand, as dori sa multumesc International Tourism Marketing pentru invitatie, dar si J’Info Tours si Asociatiei de Turism a Municipiului Bucuresti pentru sprijin in a calatori spre China.
Lounge-ul pentru „hosted buyers” – aici, aveam o cafea si un loc unde sa stam (piscoturile au lipsit aproape cu desavarsire)
Dar arata bine, nu ?
Ce mi-a placut la targ este ca era aerisit, mult spatiu. Presupun ca nici in zilele cu public, nu te calcai in picioare 🙂
Dupa targ, am mers in Algarve !
Evident, am ciocnit pahare de vin la greu 🙂
M-am pozat cu bastinasii din Amazonia
Am sarbatorit 25 de ani de BTL
Au fost si standuri nationale – cum ar fi Cuba
Macao, fosta colonie portugheza
sau Turcia !
Cu parere de rau o sa-mi iau adio de la site-ul tau pe care il accesam aproape zilnic pana acum ceva vreme. Chiar nu mai suport sa citesc despre agentii de turism, linii aeriene cu asa zise promotii la preturi exorbitante si targuri de turism care nu intereseaza pe nimeni. Inteleg ca asta este noua ta modalitate de a vedea lumea si de a ne impartasi experientele tale, insa mi se pare cam mult. Calatorii frumoase in continuare…
Din asta traieste / calatoreste Imperator acum…evident ca nu este pe gustul celor care stiu cum se calatoreste independent…ci mai mult pentru cei din categoria” cada para malaiata in gura lu’ natafleata”…in fine, recunosc ca nici eu nu prea mai am lipici pe aceasta pagina…totusi, este site-ul lui, stilul lui nou de a vedea lumea si personal ii urez succes. Am prins ponturi/idei interesante de aici si de pe softpedia, in timp, astfel incat eu unul ii multumesc…voi vizita acest site, apar stiri interesante cateodata si nu se stie de unde sare iepurele…bafta Imperatore !! si printre mormanele de posturi publicitare te mai astept si cu prajiturele…sper eu.
Octavian…dar care sunt promotiile acelea la preturi citez ” exorbitante”? Da-mi un exemplu te rog , poate nu stiu eu sa caut…
Razvane, ultima a fost chiat TAP-ul. Dar, nu vreau sa intru in polemica pe tema asta. Il respect pe Cezar, apreciez ceea ce a facut pana acum si nu are sens sa ne pierdem timpul amandoi cu argumente pro si contra. Evident, au fost si promotii pe bune (pentru care Cezar merita felicitat), dar nu despre asta era vorba.
O seara placuta…
Imi pare rau , dar nu am gasit vreodata o promotie pe acest blog ce sa fie MAI SCUMPA( EXORBITANT e termenul folosit de tine) decat in orice sistem de rezervari-ticketing, AMADEUS, WORLDSPAN,GALILEO, ( si crede-ma am acces si pot verifica mult mai bine decat o poate face un om care nu lucreaza in domeniu).
Interesant ca ei impart targul in 2 etape, cea pentru B2B si apoi B2C. Cred ca alor nostri le este teama sa faca asta…dar, nu cred ca este o idee rea deloc
Razvane, in principiu e vorba de Qatar Airways, Air France, British Airways etc. care se promoveaza cateodata prea agresiv pe aici. Si de agentiile de turism care te duc cu 2500 eur in Japonia, de exemplu. Si de alte cateva lucruri. Pur si simplu nu mai pot accepta publicitatea asta care vine in cascada. In rest, munca lui Cezar este admirabila. Am luat decizia sa ma retrag, asa ca asta va fi ultima postare. Altfel exista riscul sa-i scoatem din sarite pe cei care, pe buna dreptate, asteapta informatii legate de calatorii, mult mai interesante si utile, de altfel.
[…] cateva saptamani am fost invitat la targul de turism al Portugaliei, la Lisabona. Si cum se obisnuieste in cazul unor astfel de evenimente, invitatii urmau sa viziteze anumite zone […]
Preturile si ofertele difera de la agentie la agentie. Nu suport ofertele de 500E care promit marea cu sarea, si undeva jos precizeaza ca taxele de aeroport in valoare de 175E nu sunt incluse in pret.