Si a fost si Social Media & Mobile Strategies for Travel Industry

3. Primul Panel.jpg

Saptamana trecuta, Bucurestiul a fost lovit nu de una, ci de doua conferinte dedicate dimensiunii digitale a turismului… Ma rog, mi se pare cam ciudat ca, dupa ce Bucurestiul n-a avut parte de o astfel de conferinta cred ca niciodata, sa fie palit deodata cu doua, una dupa alta, dar asta e. Acum, nu stiu exact care a fost prima si care a aparut hop! al doua, dar in cazul meu in mod cert am auzit mai intai de Social Media & Mobile Strategies https://smms.eventur.ro/ … iar “parintele” acestei conferinte, Alex Filip, m-a invitat inca inainte de lansarea sa oficiala ca sa fiu blogger oficial si, evident, am acceptat cu cea mai mare placere! Invitatia pentru a doua conferinta a venit la spartul targului, cand, din pacate, aveam alte intalniri programate, asa ca nu pot sa va fac o comparatie, ci doar sa va povestesc despre Social Media & Mobile Strategies sau cum i s-a mai spus “conferinta de miercuri” (fata de cealalta, numita. evident, “conferinta de joi” :)).

Deci, miercuri dimineata mi-am facut aparitia, cu putin inainte de ora 10:00, la hotelul Ramada, gazda intalnirii… Trebuie sa recunosc ca as fi intarziat daca marile bulevarde ale Bucurestiului n-ar fi fost surprinzator de degajate.

Din capul locului, mi-a placut atmosfera… lumea zumzaia in jurul unor pateuri (numite prin blogosfera si „piscoturi”), dar ce era realmente fain este ca m-am intalnit cu atata lume cunoscuta… de fapt, tot evenimentul l-am simtit ca un eveniment familiar, aproape ca intre prieteni, fara fite si cu vorbitori care aveau ce sa spuna :). Oricum, cea mai mare parte a blogosferei turistice era prezenta la datorie, asa ca m-am bucurat sa ma vad cu aproape toti, tinand cont ca am ratat intalnirea precedenta (da, sa stiti ca noi astia din blogosfera de travel ne mai intalnim la o bere si la povesti…).

Ce s-a discutat. Pai, la inceput, a aparut un vorbitor-surpriza, care nu era pe agenda, Ciprian Enea, primul PR-ist si om de marketing din industria turistica. Si nu de azi, de ieri, ci de vreo 10 ani… Nu stiu foarte exact care sunt clientii lui, dar in mod cert printre ei se afla Christian Tour, care a cam „bubuit” pe la targul de turism de acum o saptamana… Nu stiu daca ati fost pe acolo, eu nu, ca eram plecat in China, dar, chiar si de acolo, am vazut sute de comentarii pe Facebook cu privire la „oferta de 1 euro” – vacante la Paralia Katerini in cel mai mort sezon cu putinta (prin noiembrie), dar… la 1 euro. Acum, evident ca sunt pareri pro si contra, personal cred ca a fost o mare lovitura de marketing si probabil a fost „subiectul nr. 1”… al doilea moment a fost organizarea la pavilion a unui „Harlem Shake” (sub numele de „Crazy Shake”) care iar a cam facut sa ii faca pe cei de la Christian Tour sa fie vedetele targului (sau, cel putin, cam asta am perceput eu in urma discutiilor de pe net)… Oricum, mi-a placut ca Ciprian nu si-a arogat paternitatea ideii (cum, probabil, ar fi facut-o altii) si a spus ca ideea i-a venit patronului de la Christian Tour si, evident, a costat nu 1 euro (ca ofertele), ci 0 euro :).

Cu ce n-am prea fost de acord au fost ideile lui cu privire la social media si la blogosfera de travel. Sunt de acord ca „blogurile nu vand”… e normal, colaborarea cu blogurile nu va duce la vanzari prea multe imediate, ci mai ales va ajuta imaginea si notorietatea celui care face reclama… In ultima instanta, social media, Facebookul, blogosfera sunt partea a doar unui P dintre cei 4P de care a auzit orice student care a facut vreun curs de marketing… daca produsul nu e cine stie ce, daca distributia lasa de dorit, iar pretul nu te scoate in evidenta, poti sa pompezi cat vrei in imagine, inclusiv in Facebook sau bloguri, ca degeaba o faci… dar daca ai un produs nediferentiat fata de altii (gen city break la Roma pentru 250 de euro pe care o au cam toti), taman atunci te ajuta publicitatea… Ma rog, am auzit ca Christian Tour a aruncat cu banii pe fereastra pe nu stiu cate panouri (din cate banuiesc, achizitia de pachete turistice nu este un serviciu de impuls pentru care panourile sunt foarte folositoare) si pe pliante cat sa distruga un intreg versant de paduri… Ma rog, pliantele sunt folositoare, de cate ori ma duc la un targ de turism mama are destula hartie pe care sa curete cartofii sau sa taie ceapa pentru o lunga perioada de timp… de obicei pana la targul urmator :). A… si o idee cu care sunt de acord – bloggerii stiu mai bine produsul decat agentii de turism… intr-adevar, sunt convins ca bloggerii de travel stiu mult mai multe despre multe destinatii decat multi agenti de turism. Imensa lor majoritate calatoresc mai mult sau mai putin independent si trebuie sa stie exact ce si cum…

A urmat Mihai Popescu, de la Vola.ro. Mi-a adus brusc aminte de una dintre ideile de baza care le-am auzit la TBU Porto, conferinta internationala a bloggerilor de travel la care am participat as-vara. Blogurile sunt perfecte pentru „story telling”. Turistii obisnuiti nu mai sunt la mana agentiilor, ca acum 10 ani, pentru a afla unde sa se duca, se documenteaza pe internet, inclusiv pe bloguri… iar daca sunt atrasi de povestirile pe care le intalnesc aici, in mod cert se vor duce intr-acolo… de cand am dat drumul la blog, sute, poate mii de oameni mi-au transmis ca au fost in locul X sau Y pentru ca au citit la mine pe blog. Si motivul pentru care am fost extrem de fericit este ca toti mi-au spus ca am avut dreptate si ca le-a placut, a fost o experienta placuta… Acum eu nu cred in cifra de 100%, fie ca e vorba de alegeri sau sondaje de piata, probabil exista si oameni care n-au fost asa de fericiti cu parerile si sfaturile mele, dar nu mi-au spus-o direct.

Apoi a vorbit si Carmen Pavel, de la J’Info Tours. Nu pot spune ca am aflat ceva nou, pentru ca eu, cunoscandu-ma cu ea si fiind invitat la diverse evenimente, stiu ca este una dintre putinele agentii din Romania care acorda o atentie mare blogosferei si zonei digitale. Sunt absolut de acord ca marketingul traditional este depasit, iar zona digitala si de social media este viitorul (si chiar si prezentul). Nu mai stiu cine zicea, parca Alex, ca nu trebuie sa intrebi cat te costa social media, ci cat te costa sa nu fii acolo. Si J’Info este. As putea spune ca unul dintre cele mai tari evenimente a fost sa-l invite pe Melvin, de la Travel Dudes, acum vreo luna si ceva sa tina o conferinta in Romania… iar Melvin este unul dintre cei mai cunoscuti travel bloggeri/PR-isti de turism din Europa. Mi-a placut finalul apoteotic – „Social Media este instrumentul viitoarei generatii de lideri”. Perfect de acord, si nu numai in turism!

Calin Fusu, de la Neogen, a povestit despre site-ul de discounturi colective Zumzi. Cum eu am citit pe net despre numeroase tepe ale acestor Grupoane (nu mai stiu daca am citit vreodata ceva urat la adresa lui Zumzi, chiar nu stiu, dar am citit destule experiente negative de la site-uri de tip Groupon), nu pot spune ca m-a convins ca este o alternativa viabila la agentiile de turism… ma rog, pentru agentii probabil ca e mai ieftin decat Google, pentru ca agentiile platesc doar daca li se vinde produsul intermediat de site-uri de tip Groupon, pe cand la Google poti sa platesti si sa nu vinzi nimic.

A urmat Marcela Manolica, de la Travelport, care a avut o prezentare despre tehnologii de distribuire de produse turistice… fiind adresate mai mult agentiilor, desi pareau un pic cam futuriste (desi disponibile si azi), nu am urmarit cu mare atentie.

A urmat apoi unul dintre specialistii recunoscuti din digital – Mugur Patrascu, de la ILeo… Social media este jobul lui si omul stie numerele – 7 milioane de utilizatori de Google, 6,3 milioane calare pe Facebook… Si a spus una tare: „agentiile de turism sunt cele mai nesociale entitati cu cel mai mare potential de socializare” :). Turismul are o mare legatura cu publicul, agentii de turism trebuie sa-i sensibilizeze, sa-i informeze, sa-i faca sa viseze… dar asta nu se poate face doar punand poze luate de pe Google… oamenii au nevoie de mai multa substanta si iar revenim la partea de story telling.

Si ca veni vorba de specialisti, a venit si Monica Jitariuc, de la agentia The Practice, una dintre cele mai mari agentii de PR din Romania care nu s-a adresat agentiilor, ci mai degraba bloggerilor de travel… Sa scrii pentru oameni si nu pentru SEO (de-a lungul timpului am vazut numeroase articole scrise strict pentru Google, si nu pentru cititori) – desi este destul de simplu sa impaci capra cu varza – scrii pentru cititori (ca totusi, in ultima instanta, pentru ei ar trebui sa scrii nu pentru roboteii lui Google) si pe urma mai poti face niste lucruri in jur pentru a fi sesizat de Google… fara ca sa faci compromisuri la ce scrii.

Si ca vorbeam de bloguri, a urmat si Cristina Bazavan, una dintre cele mai citite si mai apreciate bloggerite din Romania. Am apreciat si eu ca totusi a venit, desi in ziua respectiva era in focurile unei lansari la care a lucrat luni in sir, e vorba de lansarea piesei „Doi somnambuli” a trupei Vunk, care tocmai a avut loc exact in ziua conferintei… nu stiu cati din sala stiau, eu stiam si de aceea am apreciat ca nu s-a recuzat si a onorat invitatia de a vorbi… Cristina a vorbit despre bloguri, dar nu neaparat despre blogurile de travel, ci despre blogurile de companie, ale agentiilor de turism… principala idee este ca pentru un blog de agentie de turism e mai greu sa-ti gasesti un limbaj (in cazul bloggerilor de travel e simplu, in cazul imensei majoritati blogul reflecta bloggerul si de aceea gasirea unui limbaj este un lucru firesc), incerci sa nu mai fii companie, ci un profesor… Iar concluzia cea mai faina: „un blogger vinde emotii, experiente si amintiri – cel mai sexy produs!”. A, si sa nu uit o alta vorba de duh, raspandita instantaneu pe Twitter – „Nu te simti Dumnezeu cand capeti putina notorietate! Nu esti!”… un sfat corect pentru o comunitate in care exista destui Dumnezei…

A urmat apoi Delia Constantinescu, de la Social Media Coach, care a impartasit cu o viteza greu de urmarit nu mai putin de 37 de idei despre cum sa fii in Social Media… Din pacate, a tipat cam tare in microfon, iar slide-urile aveau niste culori la fel de tipatoare si, sincer, mi-a fost foarte greu s-o urmaresc… sper ca restul salii a fost mai receptiv.

In al treilea val (ala de „Mobile Applications”) au venit baietii cu tehnologia, adica exact punctul meu slab. Asa ca nu pot decat sa mentionez ca Alexandru Lapusan, de la Zitec, a vorbit despre aplicatiile mobile de la Paravion si Hotel Peeps (din pacate, nu le pot folosi pentru ca am o porcarie de Samsung pe care nu merge nici macar aplicatia de Facebook, d-apai cea de Paravion!), Filip Lepus (Travelio), care a vorbit despre un numar mai mare de aplicatii de mobil, si Catalin Macovei (Infoturism), care a prezentat o aplicatie numita „Last Minute”, descarcata deja de 100.000 de ori (din nou, nu ma aflu printre ei din cauza  Samsungului meu „de vis”).

Evident, a fost si interactiune cu sala, au aparut intrebari, a fost si ceva controverse (am auzit de cateva ori ca „ce ne facem fetelor, a venit Booking in Romania, ne mananca cu fulgi cu tot”)… Sincer, pentru mine, Booking a venit in Romania de vreo 3 sau 4 ani din momentul in care am rezervat prima camera pe booking.com! Cica are contract cu vreo 2.000 de unitati hoteliere din Romania. Bravo! Am aflat, de asemenea, ca Booking ii plateste lui Google pentru reclama nu mai putin de 1 milion de dolari pe zi! Asta ar insemna ca ii plateste 365 de milioane pe an! Tinand cont ca vanzarile Google pe 2012 au fost de 46 de miliarde, sa fi contribuit Booking cu aproape 1% din veniturile Google?

In fine, daca doriti sa cititi prezentarile vorbitorilor, le gasiti online aici. Apasati cu incredere pe linkul cu numele lor si in pagina urmatoare gasiti de unde sa va descarcati pdf-ul.

In rest, cum am spus… o atmosfera faina, multa lume cunoscuta si prietenoasa, serviciile furnizate de gazde de varf, piscoturi de calitate superioara… totul a fost fain, asa ca nu pot decat sa il felicit pe Alex, ca si pe restul sponsorilor… pe care ii voi mentiona, fiindca, nu-i asa, am fost „blogger oficial” :).

Apropo, a fost careva la piscotareala de joi? Cum a fost?

#SMMST a fost un eveniment organizat de Eventur in parteneriat cu Ramada Bucharest ParcJ’Info Tours, GoTravelTravelportTravelioInfoturism si Infopensiuni… si il astept si pe urmatorul!

Imagini Social Media & Mobile Strategies

1. Piscotareala la Ramada.jpg

Poza asta e facuta cu mult inainte de a ajunge eu 🙂

2. Alex Filip da interviu.jpg
Alex e asaltat de presa

3. Primul Panel.jpg

Primul panel gata de start

4. Ciprian Enea.jpg

In deschidere, Ciprian Enea

5. Carmen Pavel.jpg

Carmen Pavel de la J’Info Tours ne-a povestit despre planul de social media a agentiei pe care o pastoreste

6. Plan social media - J'Info Tours.jpg

Sa tragem un ochi la plan

7. sala participanti.jpg

Sala plina, dar atmosfera destinsa si interesata

8. salate la pranz.jpg

La pranz, n-au fost piscoturi, ci o baterie de salate (si nu numai)

9. Panelul 2.jpg

Panelul doi, gata de prezentari

10. Monica Jitariuc.jpg

Invataturile Monicai Jitariuc catre fiica sa, blogosfera

11. Cristina Bazavan.jpg

Cristina Bazavan, cu mintea in sala, cu inima la „doi somnambuli”

12. Panelul 3.jpg

Alex da drumul la panelul 3, cel mai tehnologic dintre toate

13. Participanti SMMS.JPG

Si o mica parte din blogosfera de travel prezenta plus gazda noastra 🙂

Categorii:
Evenimente

Comentarii

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest