Au trecut cateva zile de la conferinta de presa care anunta deschiderea noii companii aeriene, Fly Romania. Nu am sarit sa scriu imediat pentru a obtine mai multe informatii. Nu vreau sa sar nici intr-o parte, nici in cealalta, pentru ca nu in fiecare zi se naste o noua companie aeriana in Romania. Si, dupa cum am spus de fiecare data, pe mine ma bucura orice ruta noua si orice companie noua care apare pe aeroporturile din Romania. Cu cat exista mai multe zboruri, cu atat scad si preturile la biletele de avioane. Toate lumea se plange cat de mult costa biletele de avion pentru zborurile interne in Romania sau pe rute cum ar fi Bucuresti – Budapesta. E normal, sunt rute-monopol, nu exista competitie, preturile ridicate vin dintr-o regula de baza a economiei de piata – lipsa competitiei duce la preturi mari.
Dar sa va zic cate ceva despre compania nou venita – Fly Romania. Cine este patronul? Ovidiu Tender, unul dintre cei mai potenti si controversati oameni de afaceri romani. Sincer, habar n-am ce a facut si ce nu a facut, stiu ca la un moment dat a vrut sa cumpere echipa de fotbal Poli Timisoara, dar tranzactia nu s-a materializat si ca are afaceri mari prin Africa. Aici, in Romania, are o companie care inchiriaza avioane numita Ten Airways, aparuta din reorganizarea Jetran, companie care detine cateva avioane si pe care le inchiriaza prin Africa, dar si in Europa (la un moment dat si Blue Air a inchiriat avioane de la Ten Airways).
Si, daca omul tot avea niste avioane, s-a gandit sa faca si o companie aeriana de linie… exista numeroase companii aeriene mari care nu detin de fapt avioane, toate sau cele mai multe sunt inchiriate, asa ca, daca tot detii niste avioane, de ce sa nu-ti deschizi o companie aeriana.
Ce vrea sa fie Fly Romania? Nu vrea sa fie o companie low-cost, ci o companie care sa se situeze deasupra low-costurilor si sub companiile clasice de linie. Pretul biletelor va include si transportul unui bagaj de cala si se va servi mancare in mod gratuit – sandviciuri pe zboruri interne, mancare calda pe zboruri externe.
Unde va zbura Fly Romania? In primul rand, va opera din trei aeroporturi romanesti – Bucuresti, Tulcea si Timisoara. Iata, in sfarsit, cineva vrea sa investeasca in aeroportul de la Tulcea, aeroportul care a inregistrat cel mai mic numar de pasageri in ultimii ani (nu exista curse de linie, ci doar curse private). Dar daca este sa ne uitam la harta, aeroportul din Tulcea are cateva avantaje – poate atrage pasageri dintr-o zona destul de larga – Galati / Braila (legate de Dobrogea printr-un feribot), dar si intreaga Dobroge. Daca ne uitam la cine zboara pe Constanta??? (cum să zboare pe Constanța??), vedem ca nu zboara mai nimeni. Era Ryanair, dar si-a luat calabalacul si s-a retras, singurii care mai deranjeaza pista de la Kogalniceanu fiind Turkish Airlines, iar presa locala a anuntat ca, de prin iunie, Blue Air ar zbura spre Tel Aviv (desi transportatorul nu a anuntat inca nimic). Cert este ca nu prea multe avioane vor zbura la Kogalniceanu, iar motivul e simplu – aeroportul este folosit si de americani, iar cand se trezesc sa mai aterizeze vreun avion militar pe acolo, avioanele civile sunt deturnate te miri unde… si ce companie isi permita luxul asta? Deci aeroportul Tulcea are sansa de a atrage pasageri din judetele Constanta, Tulcea, Galati, Braila, dar si cateva mai indepartate… si sa nu pomenesc de marele potential al Deltei Dunarii.
La Bucuresti trebuie sa zbori, dar e bine sa cauti rute neacoperite. Din Bucuresti, Fly Romania va zbura la Genova (nu zboara nimeni acolo), Verona (doar Wizz), Frankfurt-Hahn (Fly Romania va avea preturi sub Tarom si Lufthansa care opereaza acolo) si Barcelona-Reus (un aeroport care nu este deservit de nicio companie din Romania). O inovatie va fi zborul spre Antalya… sunt curios cum o sa mearga!
De la Timisoara, initial, Fly Romania va zbura la Verona, iar din Tulcea la Frankfurt (Hahn) si Milano-Bergamo.
O alta inovatie sunt zborurile interne – conectand Bucurestiul de Tulcea (poate acum voi ajunge si eu in Delta, ca nu ma incanta cu masina pana acolo) si de Timisoara. Evident, preturile sunt mai mari… astea sunt preturile pietei, dar sper ca Taromul va raspunde pe Timisoara. In fine, puteti vedea programul de zbor mai jos.
Preturile anuntate sunt:
Timisoara – Bucuresti de la 70 de euro
Timisoara / Bucuresti – Verona de la 30 de euro
Bucuresti – Genova de la 30 de euro
Bucuresti – Barcelona Reus de la 30 de euro
Bucuresti – Tulcea de la 30 de euro
Tulcea – Bergamo de la 30 de euro
Cum am zis, in pret sunt incluse mancarea si bagajul de cala.
Cu ce se va zbura? In ultimele zile a fost o intreaga discutie cu privire la avioanele Fly Romania. Vor fi doua avioane MD 82, construite in 1993 si cumparate de la Alitalia. A circulat o poza cu un avion a carei inregistrare arata un avion construit in 1982, dar nu acela va fi folosit, m-au asigurat managerii Fly Romania. O sa iau primul zbor pe 15 mai si o sa va spun cum arata… Dar un avion din 1993 nu e un avion vechi (pana mai acum cateva luni, Swiss zbura la Bucuresti cu un avion retro de prin anii ’80, aratand insa ca in anii ’80) si in aviatie conteaza mai putin anii si mentenanta si respectarea standardelor Uniunii Europene care sunt destul de draconice (dovada ca numarul de accidente aeriene ale companiilor UE a scazut in ultimul deceniu)… si, evident, Fly Romania trebuie sa respecte aceste standarde, altfel nu ar zbura.
Despre daca va avea succes sau nu ? Doar timpul o sa spuna. In principiu, este loc pentru inca o companie aeriana pe cerul Romaniei, mai ales ca nu e foarte mare (doar 2 avioane), dar ce va conta va conta efortul de marketing. Pentru ca este greu sa incarci 2 avioane pe atat de multe rute fara o campanie serioasa de promovare cu de toate (TV, panotaj, evenimente, internet). In cazul in care aceasta campanie nu se va materializa, nu o vad prea bine.
Pentru mai multe informatii, aruncati o privire pe site-ul Fly Romania.
Oare cum de au reusit sa foloseasca sintagma „Romania” intr-o denumire comerciala??
Se poate folosi. Exista insa niste reguli si trebuie aprobari suplimentare.
Un strain ar crede ca e compania nationala.. Bine, ca si o firma de microbuze are management mai bun decat Tarom :))
Oare vor avea si rute catre Cluj? Ar prinde foarte bine!
Va aduc la cunostinta ca sunt pimul client al acestei companii cu un bilet cumparat pe ruta buc-antalya. De fapt 3 bilete la un pret foarte ,,mare””.68 euro.A depasit fly pegasud cu mult.Costa 122 euro, plus ca trebuia sa mai faci si escala la istanbul
Emil, te rog sa ne spui impresii cand te intorci! Multumim.
Aeronava companiei Fly Romania are 22 ani si iata istoricul ei:
http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-md80-49950.htm
Wowww eu m-am speriat cand am vazut prețurile !! Sunt adevărate?? Cei care ați călătorit cu aceasta companie lasa-ti impresii!!!