Acum ceva timp, m-am întâlnit cu cineva cu state vechi de servicii în turism şi transport, care a lucrat ani şi ani în aviaţie la cele mai înalte niveluri. Evident, au fost câteva ore de discuţii extrem de interesante despre aviaţie… pentru mine întotdeauna e o plăcere să discut cu cineva din “inside”… şi, probabil, a fost interesantă şi perspectiva mea, a cuiva din “outside”, dar care a zburat mai bine de un milion de kilometri, căruia îi place aviaţia şi urmăreşte ce se întâmplă J. Ei bine, în discuţia asta, la un moment dat am ajuns la subiectul croaziere. Am făcut greşeala să zic “păi, când voi împlini 70 de ani, sigur voi merge într-o croazieră”. Dacă până atunci a fost o conversaţie, a urmat o oră de monolog, în care respectivul domn încerca să mă convingă că croazierele nu sunt pentru pensionari (deşi, iniţial, au fost gândite fix pentru pensionari)… La final, a luat decizia: “Te invit într-o croazieră să vezi cu ochii tăi”. Şi s-a ţinut de cuvânt :).
Aşa că, într-un aprilie, mă îmbarcam într-un avion Tarom în direcţia Barcelona, pentru a mă urca la bordul unui vas de croazieră Royal Carribean în jurul Mediteranei. Era o croazieră relativ scurtă, de doar cinci zile: Barcelona – Villefranche (undeva între Monaco şi Nice) – Civitavecchia (Roma) – Livorno (lângă Pisa) – pe mare – Barcelona. Nu pot să zic că nu mi-a plăcut, dimpotrivă, a fost o experienţă faină… şi, poate, mi-a zdruncinat un pic din prejudecăţi.
Croazierele sunt numai pentru pensionari – nu e chiar adevărat, la bord erau destui tineri. E drept, am înţeles că în această industrie, deja foarte dezvoltată, există tot soiul de vase şi de branduri specializate – sunt croaziere pentru pensionari, croaziere pentru familii, croaziere pentru tineri. La mine la bord, erau cam din toate categoriile, Royal Carribean având numai vase masive şi adresându-se tuturor… e un brand universal, la bord găsindu-se facilităţi pentru de toate… puteai să faci surfing pe o maşină de surf, puteai patina (erau o groază de copii), piscine, multe, multe… Deci, m-am lămurit că croazierele nu sunt doar pentru pensionari.
Nu prea poţi să vezi mare lucru, pentru că se stă puţin în port – parţial adevărat, dar depinde şi de croazieră. În cazul croazierei mele, se ajungea în port destul de devreme dimineaţa şi se pleca seara. Într-adevăr, era puţin cam frustrant să nu vezi oraşul noaptea, dar nu mă pot plânge că nu am avut prea mult timp. Am avut timp destul să văd ce mi-am propus din Monaco, la Pisa, timpul nu a fost o problemă, Roma, într-adevăr, nu poţi vedea Roma în câteva ore… îţi trebuie săptămâni! De când am fost în croazieră, am văzut tot soiul de programe de croaziere în care vasul se opreşte vreo 4-5 ore într-un anumit loc. Păi, nici n-ai timp să cobori, că trebuie să te urci!
Îmi trag un glonte în cap de plictiseală, în zilele când vasul este doar în larg. Fals. A fost cea mai intensă zi. Am “tras” tare, n-am reuşit să stau decât 15 minute în jacuzzi. În fiecare seară, îmi venea “ziarul” cu programul de a doua zi. Aşa că, în ziua în care am fost pe mare, am fost la spectacolul de patinaj artistic care a fost fantastic (îl văzusem o dată şi acum mă duceam a doua oară, pentru că voiam musai un bis”), am văzut primul film din seria Hobbit în 3D, am fost la spectacol de tip Broadway (Saturday Night Fever), am făcut o tură de vas pentru a vedea şi acele colţuri pe care nu le văzusem. Şi m-aş fi dus şi la gym, şi la spa, şi la piscină (de interior, că eram în aprilie şi nu era prea cald afară), dar, sincer, n-am avut timp.
Deci, a fost cu plusuri şi minusuri, dar parcă plusul a fost mai mare. Şi cred că mă mai duc.
Şi, ca de obicei, mai multe ponturi.
Când şi unde să te duci
Există mai multe zone unde bântuie vasele, cu predilecţie – cea mai apropiată este Mediterana, există croaziere şi în Marea Nordului, de-a lungul ţărmului plin de fiorduri al Norvegiei, dar probabil zona cu cel mai mare număr de croaziere pe kilometru pătrat de mare este Marea Caraibelor. În Mediterana, te poţi duce liniştit din mai până pe la început de octombrie, în Marea Nordului, du-te în plină vară (iulie – august), iar în Caraibe perioada propice este de prin noiembrie până în aprilie.
Dacă vrei să stai mai mult pe vas la un preţ bun
Poţi lua o croazieră zisă de “repoziţionare”… vasele de croazieră vin primăvara în Europa şi se întorc la sfârşitul toamnei spre Caraibe sau Oceanul Indian. Nu merg fără pasageri pentru că ar fi nişte costuri inutile, aşa că vând excursii şi în aceste “repoziţionări”, dar la preţuri reduse. În cazul repoziţionărilor, sunt mai multe zile pe mare, dar mai opresc pe drum în locuri cum ar fi Canare, Madeira sau Azore, aşa că nu o să vezi doar oceanul. Când am luat croaziera de la Barcelona, la bord erau foarte mulţi americani (din State, dar şi din Brazilia sau din Argentina), care veniseră cu o croazieră de repoziţionare şi continuau cu o tură prin Europa.
Cum să alegi o croazieră
Păi, în primul rând, după itinerariu. Uitaţi-vă şi de unde pleacă, şi de unde vine… preţurile pot fi bune, dar te mai costă să ajungi şi la vas. Uită-te la portul de îmbarcare şi de debarcare. Dacă este, să zicem, Barcelona sau Civitavecchia (lângă Roma), poţi să ajungi cu un low-cost relativ ieftin. Dacă este Bergen, în Norvegia, sau St. Petersburg, te va costa avionul destul de zdravăn.
Uită-te la cât timp petreci la mal. Dacă ai multe opriri de câteva ore, sincer, mare lucru nu vei vedea. Dacă obiectivul tău este şi să vezi ceva, nu numai să te bucuri de ofertele de distracţie, leneveală şi mâncare de la bord, atunci alege acele croaziere care stau minimum o zi întreagă în fiecare port. Există croaziere care stau şi două zile, asta înseamnă că poţi să aprofundezi respectiva destinaţie.
Uită-te la ce altceva se întâmplă la bord. Sincer, pe mine m-au încântat spectacolele de la bord – muzică, dans, patinaj artistic, chiar şi filme (la astea puteam renunţa, le vedeam şi la mall, la Bucureşti). Poţi să savurezi spectacole unice pentru care ar trebui să plăteşti o poală de bani dacă te-ai duce la aşa ceva la sol. Iar la bordul unor vase de croazieră nu sunt numai artişti de mâna a doua, dimpotrivă. Am înţeles că două patinatoare din trupa de balet pe gheaţă fuseseră în lotul naţional de patinaj artistic al Rusiei. Şi acolo nu ajunge oricine.
Atenţie la cabine! Dacă eşti claustrofob, evită cabinele de interior. Deşi vasul poate părea cât un bloc de 15 etaje, cabinele, în general, sunt mici, pentru că astfel de vase trebuie să transporte mii de oameni. Eu nu sunt claustrofob, am fost şi prin peşteri, şi prin tot soiul de locuri închise, dar, sincer, prima oară când am intrat în cabina mea am avut un atac foarte straniu de claustrofobie. Mi-am revenit imediat. Dar gândeşte-te dacă nu vrei cumva să investeşti un pic mai mult într-o cabină cu balcon şi pe care poţi s-o aeriseşti cu aer curat… e drept, pentru cabinele exterioare există şi reversul – dacă te sperie marea şi furtunile (se mai întâmplă).
Dacă vrei să faci o cercetare mai detaliată, să ştii că există şi un site specializat de tip TripAdvisor sau SeatGuru pentru croaziere. Acesta este Cruise Critic şi găseşti acolo tot ce vrei să afli pentru fiecare vas sau croazieră!
Pachete cu croazieră
Cum ziceam, în cazul oricărei croaziere, trebuie să zbori până la portul de îmbarcare şi să te şi întorci. Agenţiile româneşti vând atât pachete doar de croazieră, şi te descurci să ajungi în portul de îmbarcare, cât şi pachete complete, inclusiv cu bilet de avion, program preîmbarcare şi postdebarcare, precum şi însoţitor de grup. Astfel de oferte poţi să le găseşti la Paralela 45 pentru diverse destinaţii, dar şi la companii de vase de croazieră.
Voi aţi fost în croaziere? Ce părere v-aţi format?
Imagini croazieră
Strada mare de pe vas. Camera mea dadea geamul fix aici
Puteai sa inveti si surfing pe vas
In jacuzzi-ul cu fundul de sticla
sus, pe punte
te puteai intalni si cu personaje din desenele animate cum ar fi Fiona 🙂
Dar cel mai tare show a fost cel de patinaj artistic
Inainte de show-ul Satuday Night Fever – din pacate, nu a fost voie sa filmez sau fotografiez
Ce am vizitat ? Vreo 2 ore prin Barcelona inainte de plecare (dar ar fi fain sa ajungi 1 – 2 zile inainte de imbarcare)
Cam 1 zi in Monaco – a fost OK
Cam 6 ore in Roma – evident, doar sa iei o gura de Roma 😉
Si timp destul pentru Pisa
Abia m-am intors din prima. Parerea ? Una buna ! 🙂
Cezar un moment important neclar pentru mine si nu prea scris clar in articol,
Daca de ex croaziera pleaca din Barcelona spre Mexic, calatorul isi achita biletul de avion Bucuresti -Barcelona si apoi trebuie sa isi bata singur capul cu ce ajunge inapoi din Mexic in Bucuresti , pentru ca croaziera nu e dus – intors (Barcelona – Mexic tur – retur ) , ci doar dus, iar pentru intors trebuie sa achite dublu. E corect ???
Daca isi achizitioneaza croaziera de pe net, da, trebuie apoi sa-si faca rost singur de transport pana in portul (sau porturile) de imbarcare / debarcare. Daca isi achizitioneaza pachetul prin agentie, agentia respectiva ii face rost si de bilet de avion. In cazul celor de la Paralela 45 pentru anumite croaziere (cele din oferta). ofera si ceva tururi in orasul de imbarcare si insotitor de grup
La Roma am stat ca un vagabond pentru 2 saptamani. In perioada aia am avut si cazari de pomina. Cea mai nebuna o fost intr-un spital pe jumatate dezafectat. Daca mergeti acolo si aveti chef de adrenalina, un cadou iubitei de Sfantul Valentin atunci acolo-i locul. Aveti pe blog detalii, poze si spor la cautat camera unde am dormit. Data viitoare as sta mai mult la Roma pentru ca am auzit de alta cazari de genul acesta.
http://www.perdevara.info/2014/04/cazare-gratis-la-roma.html
Si inca ceva ce v/ar putea interesa!Nu achizionati excursiile optionale de pe vapor,sunt mult mai scumpe si neinteresante!Coborati de pe vas si cautati autobuzele locale sau impartiti taxiul cu alta pereche!Veti vedea mult mai multe locuri,la un pret mult mai mic!
Sa nu uitam, exista si croaziere pe rauri! Eu am avut o croaziera pe Nil, intre barajul de la Aswan si Luxor. Evident, vaporul era mai mic, nu aveam prea multe optiuni la bord (piscina, ceva spectacol seara, toate mesele incluse), dar a fost interesant. Se oprea de 2-3 ori/zi pt vizita la diverse obiective interesante (temple). De obicei pauza dura cam 2-3 ore. Intre vizite erau mesele, asa ca ziua se umplea.
Din ce am vazut, acum exista destule optiuni de navigat pe raurile Europei (Mosela, diverse sectiuni din Rin sau Dunare)