Zilele acestea, sa traversezi o frontier in Uniunea Europeana este floare la ureche. Intre marea majoritate a tarilor, au disparut granitele, doar, din cand in cand mai apare un semn rutier care sa-ti semnalizeze ca tocmai ai trecut din Franta in Italia sau din Germania in Olanda. Dar si acum, am parca o mica strangere de inima cand traversez o granita. Pentru ca imi aduc aminte de cum in primii mei ani de calatorii, granitele si vamesii erau principalele obstacole in visul meu de a descoperi Europa. Deja, de 8 ani, putem calatori in Europa cu buletinul, de vreo 12 ani daca nu ma insel, nu mai avem nevoie de vize pentru Europa, iar de 20 de ani, nu mai exista frontiere intre tarile semnatare ale acordului Schengen. Dar am prins in calatoriile mele si perioada pre-Schengen cand iti trebuia viza pentru fiecare tara (Slava Domnului, Benelux avea o viza comuna, cele trei state Olanda, Belgia si Luxemburg au reprezentat niste precursori ale acordului Schengen), iar trecatorii era uneori controlati. E drept, nu prea erau controale daca luai trenul de la Maastricht la Aachen, nici pe la Strasbourg cand treceai din Germania nu vedeai picior de vames, dar orisicat… granitele existau, aveai nevoie de viza pentru fiecare tara in parte, iar asta a fost o mare durere de cap pentru mine in perioada studentiei.
Slava Domnului, astazi lumea in care calatoresti “doar cu buletinul”, destul de frecvent poti sa-ti planifici o calatorie prin mai multe state europene sau excursii scurte tip “city break extins” in cateva destinatii de multe ori transfrontaliere apropiate. Te afli la Amsterdam? Ce-ar fi sa dai o fuga si la Bruxelles. Te afli la Madrid? Pai Lisabona e acolo, ce-ar fi sa vezi si Portugalia? Si asa mai departe. In articolul de azi, as povesti despre ce poti face intr-o scurta excursie “crossing lines” de la Amsterdam la Bruxelles.
Am auzit pe multi care au fost la Amsterdam ca se duc si la Bruxelles si viceversa. De cativa ani buni, exista curse low-cost spre Bruxelles (la preturi uneori penibil de mici), dar la Amsterdam, se lasa asteptate. E drept, pe aeroportul din Amsterdam, nu prea opereaza multe low-costuri (doar Easyjet are hub acolo, dar Easyjet a dat-o de gard in Romania), cel mai apropiat aeroport pe care opereaza compania low-cost Wizz Air fiind la Eindhoven. Si de acolo, mai ai vreo 2 ore cu trenul sau autobuzul pana in Amsterdam. De altfel si daca zbori cu KLM sau Tarom pana pe principalul aeroport al Olandei, Amsterdam-Schiphol, cel mai convenabil si usor este sa iei trenul care pleaca fix de sub aeroport pana la gara Amsterdam Centraal, in buricul orasului.
Amsterdam este pe buna dreptate unul dintre cele mai vizitate orase ale Europei. Si are ce arata. Adevarul ca ramai cu gura cascata din momentul in care te dai jos din tren si iesi din gara. La exterior, gara arata ca un palat si daca ai cel putin cateva ore sa te plimbi prin Amsterdam, vei descoperi ca seamana teribil cu Rijksmuseum, principalul muzeu de arta al Olandei si unul dintre cele mai faine din Europa.
Dar sa ne continuam turul prin Amsterdam. Din momentul in care iesi din gara, te va izbi arhitectura colorata a cladirilor, dar si primele canale. De altfel, poti sa iei un tur cu vaporul pe canalele Amsterdamului (Amsterdam vine de la Amstel-dam, adica digul de pe Amstel, raul care se rasfira prin sute de canale in Amsterdam) chiar de vis-à-vis de gara. Daca o iei insa la pas (ceea ce e fain inainte de a te urca sa vezi Amsterdamul de pe apa), vrei, nu vrei, ajungi in Dam, principala piata a Amsterdamului. Cladirea dominanta aici este Palatul Regal, dar sa nu credeti ca Regele locuieste aici, capitala este la Haga unde se afla resedinta regala. Palatul poate fi vizitat, evident nu cand se afla Regele la Amsterdam, dar oricum, el trece destul de rar pe aici. Insa, un alt mare magnet turistic poate fi gasit in piata si acesta este Muzeul Madame Tussaud. Vrei sa te pozezi cu vreun politician faimos sau vreo vedeta ? Nu trebuie sa alergi la Los Angeles, Washington sau Berlin, ii ai pe toti in Amsterdam. E drept, nu in carne si oase, ci in ceara si metal.
Dupa Dam, ia-o la picior pe principala strada pietonala comerciala a orasului. Orice oras cat de cat din Olanda are o strada pietonala comerciala, si evident, Amsterdamul nu face nota discordanta. Se numeste Rokin si gazduieste toate numele mari ale comertului olandez – de la C&A si Hema pana la Kruidvat si Free Record Store. La capatul ei, dar de primul din marile canale semi-circulare. Ia-le la pas pe toate trei pentru ca de-a stanga si de-a dreapta lor, te vei bucura de cele mai frumoase cladiri din Amsterdam !
Ultimul popas este zona marilor muzee. Am mentionat deja de Rijksmuseum (da, seaman cu gara la exterior, dar colectia mai ales de maestrii flamanzi si olandezi este senzationala), dar langa, nu rata Muzeul Van Gogh. E mai nou decat Rijksmuseum, dar cred ca l-a intercut in popularitate. Sa nu credeti insa ca Amsterdam inseamna doar arta si cultura, ei bine, multi zic ca este un soi de Ibiza a Europei Nordice. Pe langa cluburi de tot soiul, aici este locul de nastere al berii Heineken, iar Heineken Experience este unul din acele puncte de interes care nu trebuie ratat !
Cum ziceam, daca te duci la Amsterdam, merita sa treci granita sa te duci si la Bruxelles. Dar nu te grabi, mai sunt niste locuri faine pe drum si merita din plin sa te opresti ici si colo. Sa zicem la Rotterdam, un oras cum altul nu-i in Olanda. A fost vizibil sifonat de aviatia nazista la inceputul celui de-Al Doilea Razboi Mondial pentru ca Rotterdamul era un port important (ca si acum, cand e unul dintre cele mai mari porturi din lume, prin care intra tot soiul de droguri, fildes sau alte materiale interzise, iar olandezii sunt fix aia care ne acuza ca nu avem un control efectiv al granitelor, in contextul aderarii la spatiul Schengen). Dar sa revin. Nemtii au bombardat zdravan Rotterdamul, care era un oras ca orice oras olandez, cu cladiri clasice, canale, piata centrala cu catedrala intr-o parte, primaria in cealalta, si nu a mai ramas mare lucru. Dupa razboi, olandezii s-au gandit sa nu refaca Rotterdamul asa cum era pana in 1940, ci sa-l faca un oras supermodern, un oras complet ne-olandez. Si zic eu ca le-a reusit partial. O fi aratat el drept orasul viitorului acum 30 de ani cu cladirile acelea in romburi Kijk Kubus, cu turnul de televiziune, dar acum au pierdut cursa modernismului in competitia cu marile metropole din Asia si Orientul Apropiat. Sincer, nu conteaza, atata timp cat Rotterdamul este un oras chiar placut. Pana si pentru infractorii internationali de prin portul Rotterdam.
Urmatorul oras important pe ruta spre Bruxelles este Antwerpen (sau Anvers, cum ii zic francofonii). Antwerpen are cateva muzee de arta deosebite (cel mai important este Muzeul Regal de Arta), aici e si casa lui Rubens, care a fost un antreprenor artistic de mare succes in perioada lui (judecand dupa ditamai viloiul si zvonurile ca nu toate operele sunt chiar create de mana lui, ci de numerosii negrisori angajati pe plantatia artistica a pictorului), dar pentru multi Antwerpenul este capitala diamantelor… aici, de ani intregi este capitala europeana (sau chiar mondiala) a diamantelor. Aici se afla meseriasii aia care taie diamantele la milimetru, importa diamante din zone dubioase lovite de razboaie civile, le prelucreaza si apoi le vand… ca vorba lui James Bond – “Diamonds are forever”. Nu luati un tur al diamantelor ca veti vedea niste cladiri anonime pe dinafara si veti afla ca inauntru sunt dealerii si taietorii… ca tot ce se intampla in lumea diamantelor ramane strict in interior. Daca sunteti pe cumparat diamante, e plin de magazine si multa lume spune ca este locul ideal de shopping. Daca planificati sa jefuiti vreun magazin de diamante, atunci trebuie sa va pregatiti foarte bine. Nici Obama nu are sistemul de securitate din cartierul diamantelor din Antwerpen.
In fine, destinatia finala este Bruxelles. Inima Europei. Sediul Uniunii Europene, al NATO, al zecilor de organisme mari si mici care se ocupa de bunul mers al Batranului Continent. Mai devreme sau mai tarziu, cam toti tursti nimeresc in zona Grand Place, unde masele de turisti (cei mai multi veniti in delegatie, nu chiar in vacanta) iau cu asalt celebrele stradute cu fructe de mare (cineva, un connaisseur, general manager la corporatie multinationala de succes, imi spunea mai demult ca Bruxelles e cel mai tare loc din lume de mancat fructe de mare, alaturi de Hong Kong. De altfel, zona veche a orasului (inclusiv cu Grand Place) se afla la doi pasi de gara centrala, asa ca personal va recomand pentru aceasta tura “crossing the lines” sa mergeti cu trenul. E rapid, e comod, sunt foarte frecvente (cam la fiecare ora) si garile sunt fix in centru – si in Amsterdam, si in Rotterdam, si in Antwerpen, si in Bruxelles.
Ideea articolului „Crossing the lines” mi-a venit de la un serial de pe AXN care se cheama fix asa – „Crossing the lines”. Sau mai pe romaneste – „Politisti fara frontiere”. Nu stiu daca l-ati vazut, dar e chiar fain (pentru cei carora le plac filme de aventuri de tip politist), nu numai datorita intrigii si actiunii, dar si pentru ca se desfasoara prin cele mai faine locuri din Europa si nu numai. Ideea serialului este ca cei de la Curtea Penala Internationala care investigheaza crimele trans-frontaliere si-a constituit o trupa de politisti de elita (evident si ei din mai multe tari) care investigheaza crime de rasunet, coruptia trans-frontaliera (da, exista si asa ceva ;)), rapiri de ostatici, pana si catastrofe radioactive. Filmul este fain pentru ca are un flavour european, nu ai de-a face de reteta standard hollywoodiana. Pana acum au fost 2 sezoane, incepand din 13 octombrie 2015, ora 22:00 incepe sezonul 3 pe canalul TV AXN si va recomand sa-l urmariti 🙂
De la Amsterdam la Bruxelles
Gara din Amsterdam
Dam – memorialul de razboi si Palatul Regal (in dreapta)
Aceste canale ale Amsterdamului….
Uneori, pline de lebede 🙂
Principalul mod de deplasare prin Amsterdam – fietsen !
Rokin – strada pietonala comerciala, intotdeauna plina
Cladirile clasice ale Amsterdamului
Asa se aduce mobila in Amsterdam. Cu scripetele 🙂
Amsterdam by night
Bruxelles – una din laturile Pietei Mari
Cladirile s-au lipit de biserica ca marca de scrisoare
Fructe de mare, specialitatea Bruxellesului
Uniunea Europeana
si pentru mine prima viza de iesire din tara a fost una benelux, in anii ’90… aia a fost de fapt „trip of my life 1” – o experienta ce m-a facut sa pierd o intreaga sesiune de examene in anul 2 de facultate dar m-a marcat pe viata… ceea ce sunt si am devenit se datoreaza in mare masaura si acelei prime calatorii (aproape initiatica) prin europa de vest…
in alta ordine de idei,
sa nu uitam o alta mare atractie a amsterdamului: the red light district… si fumatul de tot felul… 😉
Foarte bun si util articolul, dar eu zic ca are o scapare, mai ales daca drumul e facut cu masina e pacat sa nu te opresti si la Haga, doar e capitala.
Eu am vazut Haga cu Rotterdam , in aceeasi zi plecand din Amsterdam cu trenul
E pacat sa ocolesti Zeeland cu toate oraselele mici (Middleburg e superb) si soselele pe diguri, intre doua „mari”. Brielle, Zierikzee … Maine vreau sa vad Rockanje.
Middelburg e chiar fain :). In celelalte nu am ajuns.
Iar in Antwerp gradina zoological.