Unele dintre cele mai frecvente intrebari pe care le primesc sunt cele cu privire la zboruri – cu ce pot ajunge acolo, ce companii opereaza spre destinatia X sau Y. Evident, de fiecare data, daca stiu, raspund cu placere, dar toate intrebarile astea m-au inspirat sa scriu o serie de articole pe care le incep acum – care e lista companiilor low-cost care zboara spre o anumita destinatie. Si nu ma refer la tarile europene, in general e simplu sa afli, te uiti pe site-urile lui Wizz, Blue sau Ryan si afli imediat, dar va voi spune care sunt companiile low-cost care opereaza in destinatii turistice ceva mai indepartate… Si prima tara pe care o iau la rand este, evident, una dintre cele mai dragi mie, dar si una dintre cele mai vizitate destinatii turistice – Thailanda.
Voi incepe cu companiile care au hub-uri in Thailanda, urmand cele care opereaza spre Thailanda.
Air Asia (Thailand). Banuiesc ca ati auzit de Air Asia. Este compania malaysiana care a revolutionat transportul aerian in Asia. Nu este compania care sa inventeze low-costul, dar are meritul sa-l fi introdus in Asia de Sud Est. Air Asia a fost fondata in 1993 de o companie de stat, dar a fost preluata de Toni Fernandes, cetatean al Malaysiei, fost manager la Time Warner, care a decis ca „now, everybody can fly”. Din 2002, Air Asia a devenit prima companie low-cost din Asia, lansand celebrele oferte de bilete de avion de 1 ringgit (1 leu) din hub-ul lor initial din Kuala Lumpur. A urmat o istorie glorioasa, avioanele rosii ale Air Asia impanzind cerurile Asiei… Astazi, exista mai multe filiale Air Asia in tari precum Thailanda, Indonezia, India sau Filipine, dar si Air Asia X, care zboara spre destinatii long-haul.
Thai Air Asia a fost prima filiala a Air Asia din afara tarii-mama, Malaysia, si a inceput sa opereze din 2004. Actualmente, este, probabil, cea mai mare companie aeriana low-cost din Thailanda, operand 45 de avioane (media de varsta este de 4,3 ani).
Air Asia are un hub principal pe aeroportul secundar al Bangkokului, Don Muang, dar a deschis cateva huburi secundare la Chiang Mai, Phuket si, pe cel mai nou, in aeroportul U-Tapao, situat in apropiere de Pattaya.
Din aeroportul Don Muang (atentie, nu este aeroportul pe care aterizeaza zborurile trans-continentale, daca sositi din Europa si vreti sa luati imediat o cursa Air Asia, trebuie sa intrati in Thailanda, sa platiti viza si sa schimbati aeroportul!), Air Asia opereaza 64 de curse spre destinatii din Thailanda (cum ar fi Chiang Mai, Krabi, Phuket si multe altele), India (Bengaluru si Chennai), Malaysia, Laos (inclusiv Luang Prabang, o ruta care a fost monopol Bangkok Airways pentru numerosi ani), Cambogia (inclusiv la Siem Reap / Angkor Wat), Vietnam, Myanmar, China (inclusiv Shanghai si Hong Kong), Indonezia (inclusiv Bali), Japonia (Osaka si Tokyo), Coreea, Singapore.
Atentie, in caz ca vreti sa zburati spre diverse insule unde fie nu exista aeroporturi, fie Air Asia nu opereaza (cum ar fi Koh Samui, Koh Lanta, Koh Lipe si altele), Air Asia vinde si pachete combinate de tip zbor + autobuz + ferry pana in destinatii.
Din Chiang Mai sunt doar zboruri interne, iar din U-Tapao se poate zbura spre Macao, Kuala Lumpur, Singapore si spre doua destinatii mai obscure din China. Evident, exista si zboruri interne.
Air Asia este o companie low-cost si continua politica tarifelor scazute. Fiind o companie low-cost, trebuie sa platesti suplimentar bagajul de cala, mancarea, imbarcarea prioritara si locurile speciale, in schimb tarifele sunt clar de low-cost.
Flota este tanara, stewardesele, la fel de tinere, dragute, iar atmosfera la bord este chiar faina. De fiecare data cand am zburat, imbarcarea s-a facut in stil turma, asa ca dezvoltati-va talentele de rugbyst.
Nok Air este o alta companie low-cost, dar nu la fel de faimoasa si intinsa ca Air Asia. Spre deosebire de Air Asia, Nok Air (care inseamna „pasare” in thailandeza, de unde si pictura haioasa de pe avioane) s-a concentrat pe rute interne si astazi are reteaua cea mai extinsa pentru zboruri interne (din Bangkok Don Muang zboara spre 24 de destinatii din Thailanda), dar de curand a inceput sa opereze si zboruri in strainatate (Yangon, Ho Chi Minh, Hanoi, Singapore). Ca si Air Asia, ofera pachete avion + ferry + autobuz spre diverse insule thailandeze, dar si oferte fly & ride spre destinatii din Laos cum ar fi Pakse sau Vientiane.
Nok Air a fost fondata in 2004, ca reactie la aparitia „uratilor” din Malaysia, iar o parte din companie este detinuta astazi de Thai Airways (40%) si de grupuri financiare thailandeze si straine. Cea mai mare parte a flotei este formata din avioane Boeing 737- NG, dar are si cateva avioane mai mici, pentru destinatii interne de nisa. Nok Air a lansat o subsidiara long-haul (dupa modelul Air Asia X), numita NokScoot (in parteneriat cu compania low-cost Scoot a Singapore Airlines), care opereaza destinatii mai indepartate din China (cum ar fi Nanjing, Qingdao) sau Taiwan.
La inceputul lui 2016, Nok Air a fost zguduita de neintelegeri intre piloti si conducerea companiei, numeroase curse fiind anulate in februarie si martie din cauza demisiei a numerosi piloti si a imbolnavirii subite a altora. Nok Air a angajat numerosi alti piloti, dar a fost pusa in dificultate fiind obligata sa angajeze piloti thailandezi, conform unei legi care cere ca pentru anumite joburi (de la piloti la frizeri) sa existe o prioritate acordata thailandezilor. S-ar putea sa continue conflictul.
In rest, compania incearca sa se bata cu Air Asia – atat in preturi, cat si in servicii.
Thai Smile este o incercare a companiei nationale Thai Airways sa aiba o companie low-cost. Nok Air nu este controlata majoritar de Thai Airways si, de altfel, nici nu coopereaza cu aceasta (nici macar nu poate juca rolul de feeder pentru ca Nok Air zboara pe Don Muang, iar Thai Airways, pe Suvarnabhumi Airport), ci este o companie independenta. Asa ca Thai Airways a simtit nevoia sa se protejeze de challengeri seriosi precum Air Asia din segmentul low-cost, lansand Thai Smile.
Dar dupa mai multe discutii strategice, s-au hotarat ca Thai Smile nu va fi o companie low-cost ca Nok sau Air Asia, ci mai degraba un hybrid airline – intre legacy si low-cost. Numele companiei a fost ales din vreo 2.000 si ceva de propuneri si a fost lansata in 2012. Ca si Air Asia, Thai Smile opereaza numai avioane Airbus 320, dar are mult mai putine decat marele competitor malaysian.
Cum ziceam, Thai Smile nu este realmente low-cost, in pretul biletului fiind inclus un bagaj de cala de 20 kg, dar si mancare si bautura la bord. Dar asta nu inseamna ca Thai Smile este scump, dimpotriva, daca aveti bagaj de cala, daca puneti mana pe calculator si adaugati tariful de bagaje la pretul biletului de avion la Air Asia sau Nok, s-ar putea sa ajungeti la un tarif similar sau mai mic la Thai Smile.
Thai Smile opereaza rute interne de pe aeroportul Don Muang (doar Chiang Mai, Phuket si Khon Kaen) si alte zboruri de pe Suvarnabhumi, pentru a putea juca rolul de feeder pentru compania-mama, Thai Airways. Destinatiile Smile Airways sunt in Cambogia (Siem Reap), China (Changsha), Macao, Myanmar (Yangon) si Thailanda (10 destinatii, inclusiv Chiang Mai, Chiang Rai, Phuket, Krabi etc). Ca si Air Asia sau Nok Air, Thai Smile ofera pachete avion + autobuz + ferry spre insule, dar doar spre Koh Samui si Koh Phangan.
O sa ma intrebati de ce toate companiile low-cost nu zboara la Koh Samui, una dintre cele mai cunoscute destinatii de vacanta din insule. Motivul e simplu – aeroportul din Koh Samui este detinut de compania aeriana Bangkok Airways, care flituieste orice alt operator de pe aeroportul lor… Asa ca daca vrei sa zbori low-cost spre Koh Samui, uită-te la pachetele fly + ride + sail.
Thai Lion Air. Credeti ca doar malaysienii de la Air Asia au fost tentati de piata thailandeza? Neah. Iata ca si indonezienii de la Lion Air au venit sa zboare prin Thailanda. Daca Nok are ca simbol o pasare cam urata, Lion Air are un leut foarte simpatic…
Este cea mai noua companie low-cost din Thailanda. Zborul inaugural a fost in decembrie 2013 si in acest moment Lion Air-ul thailandez are un hub in Bangkok Don Muang, zburand mai ales spre destinatii interne (Chiang Rai, Chiang Mai, Krabi, Phuket si altele), dar si spre Kuala Lumpur si Singapore. Opereaza avioane Boeing 737 – 800 si, in acest moment, nu are decat 7 aparate, dar inca 13 se vor alatura operatiunilor thailandeze in curand.
Acestea sunt companiile low-cost care au baze operationale in Thailanda. O piata mare si patru competitori importanti, cu o multitudine de destinatii. Dar pe langa aceste patru principale companii, exista si companii low-cost straine care leaga destinatii din Thailanda spre alte tari. Iata care sunt acestea.
Le voi lista in functie de aeroporturile thailandeze pe care aterizeaza.
Pe Bangkok Suvarnabhumi mai opereaza:
Cebu Pacific (din Manila, Filipine), Easter Jet (din Seul si Jeju, Coreea), IndiGo (Kolkata, India), Jeju Air (Seul si Busan, Coreea), Jetstar Asia (Singapore si Fukuoka, Japonia), Jetstar Pacific (Hanoi si Ho Chi Minh, Vietnam), Jin Air (Seul, Coreea), SpiceJet (Chennai si Kolkata, India), Spring Airlines (spre o duzina de destinatii chinezesti), Tigerair (Singapore), T’way Airlines (Seul, Coreea) si Vietjet (Hanoi si Ho Chi Minh).
De remarcat ca aici aterizeaza si companii low-cost europene si australiene: Eurowings (din Koln / Bonn), Jetstar (Melbourne, Australia) si Norwegian Air Shuttle (Copenhaga, Oslo si Stockholm).
Pe Bangkok Don Muang, mai opereaza:
Scoot (Osaka si Singapore), Tiger Airways Taiwan (Taipei) si V Air (Taipei).
Pe Phuket, mai opereaza:
Cebu Pacific (Manila), Easter Jet (Seul), Eurowings (Koln /Bonn), HK Express (Hong Kong), Jetstar Airways (Melbourne, Sydney), Jet Star Asia (Singapore), Jin Air (Seul), Tigerair (Singapore).
Pe Krabi, mai opereaza:
Spring Airlines (Shanghai), Tiger Air (Singapore).
Pe Chiang Mai, mai opereaza:
HK Express (Hong Kong), Spring Airlines (Shanghai), Tiger Air (Singapore), V Air (Taipei).
DMK – DON MUEANG INTL
eu as mentiona si compania Cambodia Angkor Air. Desi nu este low-cost, zborul Siem Reap-Bangkok (BKK) a fost mai ieftin decat Air Asia. E drept, am zburat cu un ATR, dar a fost ok.
Multumim mult pentru informatii! As avea insa o sugestie: de completat articolul si cu informatii de zboruri din Europa catre Thailanda. Mai precis cum ajung cel mai usor si mai low cost din Romania catre Thailanda. Sper sa fie o sugestie buna, eu de curand am inceput sa caut informatii pe aceasta tema si inca nu am gasit acest raspuns. Multumesc, Cristina
Nu exista companii low cost care sa zboara din Romania (Europa) in Thailanda. Poti cu Wizz pana la Dubai, apoi cu IndiGo in India si apoi tot cu IndiGo in Thailanda, dar pretul va fi mai mare ca la o companie legacy. Preturile la companiile legacy variaza de la o zi la alta, uite-te pe momondo.
Imperator, multumesc pentru articol. Este foarte util, intradevar sunt multe variante de zboruri low cost in Asia. Daca prinzi o oferta buna de zbor din Romania pana in Asia, poti vizita foarte multe locatii pe acolo cu Air Asia&co la preturi f bune. Am probat-o noi 🙂 .
Despre zboruri low cost in America de Sud ce stii? Exista asa ceva? Ar fi foarte interesant un articol pe tema asta.
Sunt putine low-costuri in America de Sud, dar o sa scriu 🙂
Gasesti preturi bune si la Thai airways.Am zburat BKK-CNX cu 30 de euro si BKK-HKT cu 40 de euro,bagaj de cala inclus .
Se ajunge usor de la BKK la Don Muang? e transport in comun sau trebuie taxi?
Se stie ceva despre orarul zborurilor locale? adica respecta orarul sau au intirzieri? Ne ducem in Siam Reap, dupa aceea in Chang Mai si dupa aceea in Phucket si nu stiu ce interval sa lasa pentru escala in Bangkok intre ele. Cam cu cit timp inainte se face imbarcarea la cursele locale, tot 1,5 h ca la cursele internationale?
Exista bus intre cele doua aeropoturi, vezi aici: http://www.suvarnabhumiairport.com/en/122-transfer-bus-between-suvarnabhumi-don-muaeng
La ore de varf, pot fi intarzieri datorita ambuteiajelor.
La interne, probabil call-ul incepe cu jumatate de ora inainte ca au in general avioane tip B737 ori A320. Nicaieri nu trebuie sa mizezi ca intarzie sau nu, trebuie sa fi la ora X. As lasa timp de escala 5 – 6 ore sa fi sigura (in caz ca trebuie sa schimbi avionul). Livrarea bagajelor si controlul pasapoartelor se misca in general incet.
Vezi ca Air Asia a anuntat zboruri directe Siem Reap – Phuket
ce ne-am face fara tine? dar despre a traversa cu masina inchiriata din BKK granita cu Cambodia spre Siam Reap? parerile pe net sint si pozitive si negative, dar parca mai mult negative. Sa ne bagam la aventura? luam vize de Cambodia pe net.
Ei nici chiar asa. Nu ai voie sa treci cu masina thailandeza peste granita si nici invers. Oricum, volanul este pus diferit pentru ca in Thailanda se conduce pe stanga ca in UK, iar in Cambogia pe dreapta ca in Europa.
Biletul de zbor intern in Thailanda trebuie cumparat dinainte cu ceva timp pentru low cost? Sau ofertele sunt valabile in aceea saptamana?.Mulțumesc !
Poti sa-l cumperi si cu o ora inainte de la 7-11.
Preturile difera de la o saptamana la alta, daca ai gasit oferta cumpara.