Sincer, nu prioritizasem America de Sud pe lista destinatiilor despre care sa scriu taman pentru ca “Revolutia low-cost” nu a prea cuprins si continentul sud-american, dar cum cineva mi-a cerut asta, m-am gandit ca taman despre America de Sud ar trebui sa scriu si nu despre zonele prin care abunda companiile low-cost. Acolo e bine sa ai lista completa taman pentru a nu rata sa verifici toate oportunitatile pentru a alege cea mai ieftina optiune, dar in America de Sud nu prea ai de ales, ci mai degraba de cules. Asa ca hai sa iau lista la intrebari.
Exista companii low-cost in doar 3 tari – Brazilia si Columbia au chiar doua companii, in Chile, o companie incearca sa se reinventeze ca o companie low-cost, in rest, pauza, Pana si in tari mari si turistice ca Argentina ori Peru. Ce vreau sa va avertizez ca ideea de low-cost in America de Sud nu este ca poti zbura cu 10 euro cum mai gasesti frecvent oferte in Europa sau Asia), ci la tarife un pic mai mici ca cele umflate ale companiilor nationale.
Brazilia
GOL (evident, ce alt nume sa-i dai unei companii aeriene braziliene decat un nume care are de-a face cu fotbalul) a aparut in 2001 si este cea mai mare companie low-cost a Americii de Sud. Este a doua companie a Braziliei dupa TAM. Desi a fost lansata ca o companie low-cost in competitie cu colosul national VARIG (care de altfel in cativa ani a si dat faliment, iar acum brandul “Varig” este proprietatea GOL), in ultimii ani, GOL a devenit mai degraba o companie “full fare”, avand tarife bune destul de rar. Dar vreau sa-l mentionez pentru ca nu e o idee rea sa te uiti si pe site-ul lor daca ajungi in Brazilia. GOL este detinuta in majoritate de familia braziliana Constantino, dar grupul Air France – KLM detine 1,5% din actiuni.
GOL opereaza 145 avioane Boeing 737 si are trei huburi in principalele orase ale tarii – Sao Paolo (Congonhas), Rio de Janeiro (Galeao) si Belo Horizonte (Tancredo Neves).
Spre deosebire de Azul care se concentreaza doar pe zborurile interne (recent, scotand putin capul peste hotare), GOL are si o retea internationala destul de bogata.
Din Sao Paolo, GOL zboara spre Caracas (Venezuela), Aruba, Barbados, Tobago, Punta Cana (Republica Dominicana), Buenos Aires (Argentina), Santiago de Chile, Havana (Cuba)
Din Rio de Janeiro, sunt zboruri spre Buenos Aires si Montevideo (Uruguay)
Din Porto Alegre, sunt zboruri spre Montevideo, Buenos Aires, Cordoba si Rosario (Argentina)
Din Campo Grande, sunt zboruri spre La Paz (Bolivia)
Din Florianapolis, sunt zboruri spre Buenos Aires
Din Curitiba, sunt zboruri spre Asuncion (Paraguay)
Din Belem, sunt zboruri spre Paramaribo (Surinam)
Despre zboruri interne, gasiti o bogatie de rute.
Din Rio de Janeiro (Galeao), se poate ajunge in Aracaju, Belém, Belo Horizonte–Confins, Brasília, Buenos Aires–Ezeiza, Campina Grande, Campinas, Córdoba, Curitiba, Florianópolis, Fortaleza, Foz do Iguaçu, João Pessoa, Macapá, Maceió, Manaus, Maringá, Natal, Navegantes, Porto Alegre, Punta Cana, Recife, Rosario, Salvador da Bahia, São Luís, São Paulo–Congonhas, São Paulo–Guarulhos, Vitória
Din Rio de Janeiro (Santos Dupont), se poate ajunge in Altamira, Belo Horizonte–Confins, Brasília, Campinas, Carajás, Curitiba, Porto Alegre, Recife, Salvador da Bahia, São Luís, São Paulo–Congonhas, São Paulo–Guarulhos, Vitória
Din Sao Paolo (Guarulhos), se poate ajunge in Aracaju, Belém, Belo Horizonte–Confins, Brasília, Campo Grande, Caxias do Sul, Cuiabá, Curitiba, Florianópolis, Fortaleza, Foz do Iguaçu, Goiânia, Ilhéus, João Pessoa, Juazeiro do Norte, Londrina, Macapá, Maceió, Manaus, Maringá, Natal, Navegantes, Petrolina, Porto Alegre, Porto Seguro, Porto Velho, Recife, Ribeirão Preto, Rio Branco, Rio de Janeiro–Galeão, Rio de Janeiro–Santos Dumont, Salvador da Bahia, São Luís, Teresina, Vitória
Din Sao Paolo (Congonhas), se poate ajunge in Belo Horizonte-Confins, Brasília, Caldas Novas, Campina Grande, Campo Grande, Caxias do Sul, Chapecó, Cuiabá, Curitiba, Florianópolis, Goiânia, Ilhéus, Juiz de Fora, Joinville, Londrina, Maringá, Navegantes, Porto Alegre, Porto Seguro, Belo Horizonte-Confins, Ribeirão Preto, Recife, Rio de Janeiro–Galeão, Rio de Janeiro–Santos Dumont, Salvador da Bahia, Uberlândia, Vitória
Azul (“Albastru”) a fost fondata in 2008 de catre americanul de origine braziliana David Neeleman cel care a fondat si una dintre cele mai mari companii nord-americane low-cost – JetBlue. Dupa ce a condus personal JetBlue timp de aproape un deceniu, Neeleman a renuntat la pozitia executiva in compania nord-americana si a hotarat sa mai moseasca o noua companie de data asta in Brazila natala. Asa a aparut Azul (un alt numele luat in considerare a fost Samba, dar pana la urma a invins “Azul”) pentru ca Neeleman sa exploateze potentialul pietei in imensa Brazilie. In acest moment, Neeleman are un nou proiect, a achizitionat si TAP Portugal (achizitia a fost facuta in numele lui Azul) si evident se ocupa de integrarea celor 3 companii si profitabilizarea companiei portugheze. In schimb, o parte importanta al lui Azul a fost vanduta companiei chinezesti HNA Group, proprietarea companiei Hainan Airlines
Azul in acest moment are o flotila de 149 de avioane, marea majoritate Embraer (normal, suntem in Brazilia, deci Azul foloseste avioane braziliene), dar si ATR 72 si recent a comandat 63 de avioane Airbus 320neo.
Unde zboara Azul. In primul rand, are 2 huburi principale – la Belo Horizonte – Confins si Campinas, la 100 km nord de Sao Paolo, dar asta nu inseamna ca nu are zeci de zboruri pe zi de pe aeroportul din Rio de Janeiro (in special de pe cel mai mic si mai central – Santos Dumont). Din Santos Dumont, Azul are zboruri spre Belo Horizonte, Campinas, Campo Grande, Campos dos Goytacazes, Cuiabá, Curitiba, Goiânia, Maringá, Navegantes, Porto Alegre, Porto Seguro, São Paulo–Congonhas, São Paulo–Guarulhos, Uberlândia, Vitória.
De pe principalul aeroport din Sao Paolo – Guarulhos, Azul opereaza spre Belém, Belo Horizonte–Confins, Belo Horizonte–Pampulha, Brasília, Cascavel, Cuiabá, Curitiba, Ilhéus, Joinville, Juiz de Fora, Fortaleza, Londrina, Manaus, Maringá, Navegantes, Porto Alegre, Porto Velho, Recife, Rio Branco, Rio de Janeiro–Santos Dumont, Salvador da Bahia, Uberlândia, Vitória, Ribeirão Preto, Uberlândia , iar din Campinas, opereaza spre Aracaju, Araçatuba, Bauru/Arealva, Belém, Belo Horizonte-Confins, Bonito, Brasília, Cabo Frio, Caldas Novas, Campo Grande, Campos dos Goytacazes, Cascavel, Caxias do Sul, Chapecó, Corumbá, Cuiabá, Curitiba, Divinópolis, Dourados, Feira de Santana, Florianópolis, Fort Lauderdale, Fortaleza, Foz do Iguaçu, Goiânia, Ilhéus, João Pessoa, Joinville, Juazeiro do Norte, Juiz de Fora, Lages, Londrina, Maceió, Manaus, Marília, Maringá, Natal, Navegantes, Orlando, Palmas, Passo Fundo, Patos de Minas, Porto Alegre, Porto Seguro, Porto Velho, Presidente Prudente, Recife, Ribeirão Preto, Rio de Janeiro-Galeão, Rio de Janeiro-Santos Dumont, Salvador da Bahia, São José do Rio Preto, São Paulo-Guarulhos, Teresina, Três Lagoas, Uberaba, Uberlândia, Valença, Vitória
Dupa cum observati, pentru a ajunge cu Azul la cascadele Iguazu, trebuie sa zburati din Campinas, in schimb spre Manaus, capitala Amazoniei se poate zbura si din Sao Paolo – Guarulhos.
Singurele rute externe sunt operate din Campinas spre Fort Lauderdale si Orlando, ambele destinatii in Florida, SUA, iar in curand, Azul va incepe sa zboare si spre Lisabona (din Campinas), pentru a se conecta cu noua sa subsidiara, TAP Portugal. Se pare ca in cativa ani, TAP Portugal va ceda toate cursele sale spre Brazilia in favoarea lui Azul, ramanand sa se concentreze pe zboruri in Peninsula Iberica si posibil spre SUA pentru a deveni feeder pentru JetBlue. Zborurile Lisabona – Campinas incep de la pretul promotional 479 USD (daca va aduceti aminte, cand zbura TAP Portugal la Bucuresti, existau promotii la 500 euro pentru Bucuresti – Rio de Janeiro sau Sao Paolo !)
Chile
SkyAirline va fi prima companie low-cost din Chile. De ce folosesc verbul “a fi” la viitor ? Pentru ca SkyAirlines nu a fost o companie low-cost, ci o companie full fare care a hotarat sa adopte modelul low-cost. Aer Lingus, compania nationala a Irlandei a incercat tranzitia aceasta, dar nu a avut succes. E drept, contextul competitiv este cu totul si cu totul altul in Europa decat in America de Sud, asa ca tinand cont ca nu exista nici o companie low-cost care sa opereze pe teritoriul Chile, probabil va avea succes.
SkyAirline a fost fondata in 2001, facand competitie companiei nationale LAN Chile. Daca in primii ani a reusit, in ultimii ani, Sky a avut pierderi semnificative, asa ca proprietarii (niste milioanari chilieni de origine germana) au hotarat sa incerce si modelul low-cost. Am zburat cu SkyAirline in decembrie anul trecut si erau in plina tranzitie. Nu mai dadeau de mancare gratis la bord, in schimb bagajul de cala era inclus. Se pare ca din 2006, va trebui sa platesti pentru bagaj si vor fi introduse si alte elemente specifice low-costului, In schimb, preturile erau deja low-cost, eu am zburat de la Santiago de Chile la Calama, in nordul Chileului la un pret cam 30% mai mic decat la LAN.
In acest moment, SkyAirline are doar 16 avioane, toate Airbus (319 si 320) si opereaza in general rute interne, dar si cateva internationale. De altfel, in cazul unei tari care are aproape 5000 km pe lungime, zborurile interne sunt foarte populare. Hubul este pe aeroportul din Santiago de Chile, iar zborurile externe sunt spre capitalele tarilor invecinate: Lima (Peru), Buenos Aires (Argentina), La Paz (Bolivia).
Zborurile interne sunt efectuate spre Antofagasta, Arica, Balmaceda, Calama, Concepción, Copiapó, El Salvador, Iquique, La Serena, Puerto Montt, Punta Arenas, Temuco, Valdivia
Columbia
Inca o tara unde companiile low-cost au aparut in forta. Probabil fiind mai aproape de Mexic si SUA unde exista numeroase companii low-cost, Columbia si-a deschis aeroporturile si companiilor low-cost.
Viva Colombia este principala companie low-cost a tarii. Am zburat cu ei acuma cand am fost in Columbia si au fost foarte OK. Daca zborul de la Lima la Bogota mi s-a parut ca e deservit de un echipaj cvasi-militar (uniformele aveau ceva influenta militara, iar stewardezele erau la fel de incantatoare si suave ca niste trupe de comando) , pe zborul de la Bogota la Cartagena a domnit buna dispozitie. Avioanele sunt noi – Airbus 320, in rest fiind o companie low-cost tipica: adica platesti pentru bagaj de cala, pentru serviciu la bord, pentru check-in la aeroport, avionul e plin de reclame si asa mai departe.
Viva Colombia are doua huburi – unul la Bogota, in capitala tarii, cel de-al doilea la Medelin, acolo unde se afla de fapt si sediul companiei. In plus, e fain ca Viva Colombia zboara si international, spre destinatii populare: Lima (din Bogota), Quito (din Bogota), Panama (din Bogota si Medellin) si Miami (din Bogota si Medellin).
Din Bogota, Viva Colombia zboara spre Barranquilla, Bucaramanga, Cartagena, Cucuta, Medellín–Córdova, Montería, Pereira, San Andrés Island, Santa Marta.
Easyfly a fost prima companie low-cost a tarii fondata in 2007, dar care s-a concentrat doar pe destinatii interne. Are o flotila de avioane de mici dimensiuni – Bae Jetstream 41 si ATR 42 (avioanele cele mici din flotila Taromului) si astfel poate zbura si spre aeroporturi mai obscure spre care nu poti zbura cu ditamai Airbusul. Hubul companiei este pe aeroportul El Dorado din Bogota de unde opereaza spre Arauca, Barrancabermeja, Ibagué, Neiva, Popayán, Quibdó, Yopal. Mai exista un hub mai mic la Bucaramanga. Dupa cum vedeti, Easyfly nu prea se calca pe picioare cu Viva Colombia, fiecare cu destinatiile sale. Cuminti columbienii astia.
Cam astea sunt companiile low cost ale Americii de Sud. Cred ca o tara ca Thailanda are mai multe curse low-cost decat un intreg continent. Si acesta e un motiv de ce este mai scump sa calatoresti prin America de Sud decat in Asia, de exemplu. E surprinzator, dar tari ca Argentina sau Peru nu au nici o companie low-cost ! Sper insa ca incet, incet, America de Sud va urma exemplul Mexicului care si-a dereglementat spatiul aerian asa ca or sa apara si sa prospere din ce in ce mai multe companii low-cost. Pentru ca potential exista si e enorm !
O companie low-cost in Peru exista, pt zboruri domestice: LC Peru. Am zburat cu ei in sept 2016 de la Cuzco la Lima si au fost ok.