Cei care urmaresc acest blog au remarcat ca, personal, sunt un mare fan al transportului in comun. Nu imi place sa conduc si, atunci cand sunt obligat, nu conduc mai mult de 200 – 250 km pe zi (raza mea maxima este pana la Sibiu – Fagaras sau Veliko Trnovo in cealalta directie :)), asa ca prefer transportul in comun – trenuri, autobuze, ferry etc. Si exista cazuri in mai multe locuri ca aceste mijloace de transport in comun, care, in general, au functiunea de a te transporta din punctul A in punctul B, sa treaca prin niste locuri absolut superbe… ca si cum ai da bani seriosi pentru un tur turistic. In Europa, exista numeroase linii de transport in comun cu ajutorul carora poti sa vezi niste locuri superbe, asa ca m-am gandit sa le pun intr-o lista. Evident, lista nu este 100% completa, e vorba de tururile pe care le-am facut eu, asa ca va rog sa completati aceasta lista. Multumesc.
- Vaporetto 1 – Venetia. Venetia nu are strazi, ci canale, asa ca transportul in comun nu este asigurat de autobuze sau metrouri, ci de vapor. Vaporetto 1 strabate Canale Grande, principalul “boulevard” din Venetia, de-a lungul caruia se afla sute si sute de palate, biserici, muzee, o adevarata expozitie de arta arhitecturala intr-unul din cele mai spectaculoase orase istorice ale Europei. Vaporetto 1 pleaca din Piazzale Roma (unde se afla parkingul de masini si autocare), trece pe la gara Santa Lucia, apoi pe sub podul Rialto, opreste la Piazza San Marco, centrul vechiului oras, avand statia terminus la Lido. Indiscutabil, este extrem de aglomerat in sezonul de varf, asa ca fie va recomand sa-l luati de la unul din capete, fie sa-l luati candva spre sfarsitul zilei sau dis-de-dimineata. Pret bilet: 7,50 euro.
- Tramvaiul 28 – Lisabona. Iconicul tramvai istoric nu este un tramvai turistic, ci chiar este folosit ca mijloc in comun. Strabate unul dintre cele mai interesante cartiere ale Lisabonei – Alfama, cu case istorice, unele tapetate cu celebrele faiante hispanice – azulejos, Baixa, centrul “de jos” al orasului, construit in sistem grid dupa distrugatorul cutremur din 1755 sau cartierul Graca. Modelul tramvaiului provine din anii 30 si pentru multi pare o minune cum micutul tramvai galben se catara pe dealurile uneori abrupte ale capitalei portugheze, dar o face de aproape 100 de ani si o face cu succes. Tramvaiul 28 pleaca din Praca do Martim Moniz (la nord de Baixa), trece prin fata catedralei si ajunge pana la unul dintre cele mai frumoase puncte de panorama din Lisabona, la Santa Luzia. Din Baixa, trece prin Chiado, zona teatrelor si Bairo Alto, cartierul plin cu baruri si cluburi, ultima statie fiind la Campo de Ourique. Este una dintre cele mai populare atractii ale Lisabonei, asa ca este destul de aglomerat. Incercati sa-l luati fie dimineata, fie spre sfarsitul zilei (ultimul 28 este cam pe la 9 seara). Pretul unui bilet: 2,85 euro (dar un bilet valabil o zi pe toate mijloacele de transport in comun costa 6 euro).
- Tramvaiul Bagcilar – Kabatas Istanbul. Nu este un mijloc de transport retro ca acelea din Venetia si Lisabona, dimpotriva, este un tramvai extrem de spatios si modern, dar trece pe langa cele mai interesante locuri din Istanbul. Pleaca din Bagcilar (nu prea ai ce face acolo), se intersecteaza cu tramvaiul care vine de la aeroport Ataturk, “taie” zidurile Constantinopolului, apoi trece prin fata intrarii Marelui Bazar, vezi celebrul duo Sf. Sofia – Moscheea Albastra, coborand apoi spre Cornul de Aur de-a lungul zidurilor palatului sultanilor Topkapi. Dupa ce vezi intrarea in Bazarul Egiptean, bazarul cu mirodenii si mult, mult rahat, strabate podul Galata peste Cornul de Aur, avand statia terminus la Kabatas, de unde fie poti lua funicularul spre rebela Piata Taksim, fie ferry-ul prin zona Istanbul. Nu este un tramvai luat cu asalt in special de turisti, probabil 80% dintre calatori sunt turci, asa ca incercati sa evitati orele de varf de la inceputul diminetii si 5-7 dupa-amiaza. Pretul unui bilet: 4 lire turcesti (1,20 euro), daca vei cumpara un jeton de plastic la intrarea in statie sau 2,30 lire (0,70 euro), daca ai un Istanbulkart.
- Ferry Istanbul – marea metropola turca se intinde de-a lungul tarmurilor Marii Marmara, dar si a stramtorii Bosfor. Evident, exista o retea bine pusa la punct de ferry-uri publice care fac legatura intre Europa si Asia si de-a lungul Bosforului. Luand unul dinre aceste ferry-uri, poti admira principalele monumente ale orasului – marea de minarete, dealul pe care se afla Topkapi, dar si numeroasele vile si palate care au fost construite de-a lungul Bosforului – de la palatul sultanilor Dolmabahce la citadelele construite de Baiazid Fulgerul si Mohamed Cuceritorul. Sa iei ferry-ul (chiar si pe cel public) in sus pe Bosfor spre Marea Neagra este una dintre cele mai faine experiente din acest minunat oras numit Istanbul. Preturile sunt identice cu acelea de la tramvai – 4 lire jetonul sau 2,30 lire, daca ai Istanbulkart.
- Tramvaiul 2 – Budapesta. Una dintre cele mai incantatoare promenade ale Budapestei este de-a lungul Dunarii. Unele dintre cele mai spectaculoase monumente au fost construite de-a lungul fluviului – sus, pe dealurile Budei se afla Bastionul Pescarilor, Citadela, Palatul Buda sau Catedrala Matei Corvin, iar jos, in sesul Pestei, se afla Opera Vigado, Parlamentul, hoteluri de lux si universitati. De-a lungul Dunarii, in Pesta, circula tramvaiul 2, o linie construita undeva imediat dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial. Tramvaiul 2 este folosit in special de localnici, asa ca incercati sa evitati orele la care budapestanii se duc sau se intorc de la munca. Un bilet costa 350 forinti (1,10 euro).
- Chao Praya Express – Bangkok. Bangkokul a crescut pe malul unui fluviu extrem de lat – Chao Praya, asa ca nu e nicio surpriza ca este o coloana vertebrala a transportului prin urbea si asa destul de aglomerata. Vasele sunt vechi sau, ma rog, modelele cred ca sunt din anii 50, dar daca il iei din zona Khao San pana la podul Taksin, nu numai ca vei trece pe langa unele dintre cele mai cunoscute monumente si hoteluri din Bangkok, dar vei putea savura si un pic din viata de zi cu zi a thailandezilor. E posibil sa te distreze omul factotum de pe vas – cel care leaga vasul de mal in timp ce pasagerii urca si coboara, care vinde biletele si fluiera pentru a-l ghida pe “sofer”. Imediat cum intri, in partea dreapta a vasului, este locul de calugari. Daca esti o persoana de sex feminin, incercati sa nu-I atingeti, este tabu. Arareori vasul este aglomerat de sa te calci in picioare, dar evident ca iti doresti sa prinzi un loc pe scaun pentru a fotografia in liniste, asa ca incearca sa nu te duci la o ora de varf. De-a lungul fluviului, vei putea admira maretul Wat Arun, vei vedea in departare spirele lui Wat Pho si mai ales padurea de blocuri inalte de birouri sau hoteluri construite fix pe malul fluviului. Atentie, exista mai multe tipuri de vas si le poti recunoaste dupa steaguri – steagul albastru este pentru vasele exclusiv turistice – sunt cele mai scumpe, dar ai parte de un ghid care povesteste pe langa ce treci. Pentru experienta locala, ia un vas cu steag galben sau portocaliu, iar biletul costa 15 – 20 baht (0,40 – 0,50 euro).
- Tramvaiul cu etaj din Hong Kong. Am vazut autobuze cu etaj folosite pe post de transport public in mai multe orase din lume: Londra, Skopje, Mumbai sau chiar si in Pyongyang, capitala Coreeii de Nord, dar tramvaie cu doua etaje nu am vazut decat in Hong Kong. Nu stiu daca mai exista in alte colturi ale lumii, dar, in mod cert, nu am vazut decat in metropola chineza cu influenta britanica. O linie de tramvai strabate nordul insulei Hong Kong de la Keendy Town la Shau Kei Wan (atentie, sunt 6 linii), strabatand bulevarde inguste, flancate de blocuri uriase. Este unul dintre cele mai interesante tururi pentru a lua pulsul orasului. Ia tramvaiul de la unul din capete, urca-te la etaj si incearca sa prinzi unul din locurile din fata (ai foarte mari sanse daca il iei de la capat). Relax si descopera Hong Kongul de la etaj, multimea de oameni care viermuieste pe strazi, blocurile avantgardiste, magazine colorate si ecrane publicitare stralucitoare. Pretul unei calatorii este de 2,30 dolari HK (0,30 euro) si poti plati fie cu cardul de transport Octopus, fie aruncand 2,30 dolari intr-o cutie la coborarea din tramvai (atentie, sa ai suma exacta, nu primesti rest).
8. Ferry New York din Manhattan spre Staten Island. Pentru una dintre cele mai frumoase panorame asupra Manhattanului, poti sa iei ferry-ul care pleaca la fiecare jumatate de ora si trece destul de aproape pe langa Statuia Libertatii. In timp ce se departeaza de Manhattan, te poti bucura de imaginea tuturor zgarie-norilor. Si cel mai bun lucru -> pretul unei calatorii este de 0,00 dolari americani, este gratis, fiind platit de municipalitatea New Yorkului !
Cam astea sunt cele mai “turistice” linii de transport in comun pe care le-am folosit – la preturi extrem de scazute, ai parte de o experienta de tur mult mai scump. Cum ziceam, astept si completarile voastre :). Multumesc !
Transportul in comun
Vaporetto din Venetia
O parte din ceea ce vezi de-a lungul lui Canale Grande
Vaporetto ajunge si in centru, in Piazza San Marco
Tramvaiul istoric din Lisabona
prin Alfama
Casa cu azulejos
Se, catedrala Lisabonei
Modernul tramvai din Istanbul
Intrarea la bazarul egiptean
Ferry transcontinental – intre Europa si Asia
Poze de pe ferry: moscheea Dolmabahce
Catedrala Sf. Sofia si Topkapi
Spre Cornul de Aur
Chao Praya Express – Bangkok
La ora de varf nu e prea gol
Trece pe langa Wat Arun
Dar si prin zona moderna – aici, mall-ul River City si hotelul Sheraton
Tramvaiul double-decker din Hong Kong. Cred ca e unic in lume, nu stiu sa mai fie altundeva
Hong Kongul vazut de la etaj… etajul 1 al tramvaiului 🙂
Si un bonus la 4.: nu stiu daca e valabil pe toate feriboturile din Istanbul, dar in cel cu care am mers eu (transport public) aveau si un mic bar de unde puteai sa iei un ceai sau un suc de rodii proaspat stors. Excelent!
Cable car din San Francisco, trenul spre Soller in Mallorca, trenul Oravita-Anina, tramvaiele din Riga, croaziera pe Dunare in Budapesta (inclus in biletele BKK de o zi), etc etc etc
– Cable car si F-Market & Wharves historic streetcar line din SF
– Double-decker bus din Londra
– Autobusul nr 100 din Berlin
– Funicular Capri
Multumesc de completari 🙂