Cand eram mic, pe vremea lui Ceausescu, ma pasiona geografia. Si, studiind atlasurile, am descoperit cu surprindere ca undeva, fix pe granita cu Romania, in cadrul marii si „iubitei” Uniuni Sovietice, se afla un mic teritoriu numit „Republica Sovietica Socialista Moldoveneasca”. Moldoveneasca? Pai, Moldova e o provincie romaneasca, Moldova este la Iasi, Suceava, Focsani sau Galati. Confuz, am intrebat-o pe mama ce este cu aceasta „Republica”. Si atunci am aflat ca acea regiune este una romaneasca, parte din Romania, dar care ne-a fost rapita de rusi in 1940. A… Este o alta Romanie? Si brusc am devenit din ce in ce mai interesat de acel taram romanesc aflat sub ocupatie sovietica.
A trecut timpul, URSS s-a refugiat in cartile de istorie, iar RSS Moldoveneasca a devenit Republica Moldova. Nu neg ca acum, ca si in anii ’80, consider ca Basarabia trebuie sa reintregeasca Romania si ca sper ca acest lucru sa se intample in timpul vietii mele, dar asta este o cu totul alta poveste. In articolul de azi, vreau sa va povestesc despre ce puteti vedea in Republica Moldova alias Basarabia si sa va incurajez sa va duceti acolo. Un weekend, o saptamana, cat aveti timp si chef, si sigur veti gasi un taram interesant – este Romania, dar nu este ca Romania… Este cealalta Romanie, o Romanie care a fost rupta si izolata de Romania pentru secole, dar care este tot o Romanie. O alta Romanie.
- Cramele de la Cricova si Milestii Mici. Daca exista vreun obiectiv turistic care il lasa cu gura cascata pe orice calator, acesta il reprezinta cramele de la Cricova si Milestii Mici. Zeci si sute de kilometri de drum subteran, sapat in dealuri, poti intra cu microbuzul in aceste doua orase subterane pentru a ajunge apoi in niste sali pompoase ca pentru tarii rusi (si presedintii romani). In crama Cricova, vei descoperi si rezerva de vin a lui Basescu, a lui Putin si a lui Merkel… primite cadou cu ocazia vizitelor in Moldova. In plus, cele doua crame sunt la doi pasi de Chisinau. Milestii Mici sunt, practic, o suburbie a capitalei basarabene, iar Cricova este la doar 16 km.
- Cetatea Soroca. Voievozii moldoveni si-au intarit frontiera estica (de acolo de unde au venit cam toate nenorocirile) cu un sistem de cetati puternic fortificate: Hotin – Soroca – Tighina – Cetatea Alba. Soroca este unica cetate ramasa in Republica Moldova, Hotinul si Cetatea Alba fiind acum in fruntariile Ucrainei, iar Tighina, in regiunea separatista Transnistria (desi se afla in dreapta Nistrului). Soroca a fost recent restaurata si poate fi vizitata. Cand am ajuns la Soroca, in 1997, nu am intrat, ca baiatul cu cheia nu era de gasit… Pe atunci, Soroca nu avea niciun restaurant, dar lucrurile au evoluat spectaculos :).
- Manastirea Capriana. Stefan cel Mare este, in mod evident, eroul legendar al basarabenilor. Statuia sa a rezistat ocupatiei sovietice si in jurul ei s-a cristalizat miscarea de renastere nationala, iar figura sa se afla pe toate bancnotele de lei moldovenesti. Desi se zice ca Stefan ar fi construit cate o biserica sau manastire dupa fiecare dintre cele 47 de batalii ale sale (45 castigate), dovedite sunt insa doar 26 si numai una a fost ctitorita intre Prut si Nistru – manastirea Capriana. Manastirea Capriana ii precede insa marelui voievod, fiind prima oara mentionata documentar intr-un act emis de bunicul sau, Alexandru cel Bun, Stefan refacand-o dupa marele cutremur din 1471, dar pentru basarabeni, a ramas drept manastirea lui Stefan. Desi printre domnitorii care au reparat-o se numara Petru Rares, Alexandru Lapusneanu si Vasile Lupu, biserica actuala nu arata ca o biserica clasica moldoveneasca, cum le stiti pe cele din Moldova de Sus, ci mai degraba ca o biserica ruseasca. Doua din cele trei biserici au fost ridicate in perioada tarista, iar biserica construita de domnii Moldovei a primit turle noi in stil neo-rusesc. Dar, chiar si asa, Capriana a jucat un rol unic pentru romanii basarabeni si merita vizitata.
- Orheiul Vechi. Numele de Orhei si Raut imi aduc aminte de unul dintre romanele mele istorice favorite din scoala generala – „Neamul Soimarestilor”. Mi-aduc aminte ca eram suparat ca nu gaseam pe harta unde se desfasura actiunea romanului – raul Raut, Orhei si alte nume de sate… Le-am descoperit cu surprindere ani mai tarziu, in Basarabia. Si cand am ajuns pentru prima (si ultima) oara in Orhei, mi-am adus aminte de lecturile copilariei mele. Ati citit sau nu “Neamul Soimarestilor”, v-a placut sau nu, cert este ca pe malurile Rautului veti descoperi un relief spectaculos – dealuri abrupte care rasar aproape din apa Rautului si pesteri folosite de pustnici pe post de chilii. Din pacate, vechea cetate-resedinta a parcalabilor de Orhei a fost distrusa de Alexandru Lapusneanu, probabil ca la ordinul turcilor, si s-a pierdut… Dar merita mers pentru peisajul natural, istoria si, mai ales, pentru chiliile-pesteri.
- Desi nu se afla in Basarabia, ci dincolo de fluviul Nistru, fruntaria noastra rasariteana, Tiraspolul face parte de jure din Moldova, dar de facto este capitala autoproclamatei Republici Transnistrene, republica rusofona. Odata ce treci in Transnistria, toate semnele se transforma automat din romana in rusa (daca stii literele chirilice, vei descoperi din greseala si cateva inscriptii in „moldoveneasca” – romaneste scris cu litere chirilice), iar atmosfera si arhitectura orasului te vor face sa te simti teleportat in timp. Stiti cantecul acela al lui Beatles „Back in the USSR”? Nu a fost unul dintre marile lor hituri, dar nu conteaza. Ei bine, asta va fi sentimentul – ca ai ajuns undeva in Uniunea Sovietica a anilor ’70, intr-un oras incremenit intr-un timp demult apus.
Evident, nu poti sa ratezi Chisinaul, dar exista si alte locuri faine care ar merita mentionate. Sper sa revin anul urmator in Moldova, barem pentru un weekend… sa vizitez in sfarsit cetatea Sorocii si sa mananc niste ciocolata Bucuria in Piata Marii Adunari Nationale 🙂
Cand sa mergi in Basarabia
Climatul este fix ca la noi. Primavara e superba, vara este fierbinte, iar in toamna se sarbatoreste noua recolta de vin… principalul produs al Republicii Moldova si mandria pe drept cuvant a tuturor basarabenilor.
Cum ajungi in Basarabia
Exista zboruri directe intre Bucuresti si Chisinau operate de Tarom si, din decembrie, Air Moldova, dar poti sa ajungi atat cu trenul Prietenia (merge noaptea), cat si cu masina. Drumurile sunt pe alocuri crancene, dar principalele drumuri nationale sunt rezonabile.
Documente pentru a vizita Republica Moldova
Cetatenii romani pot intra pe teritoriul Republicii Moldova doar pe baza cartii de identitate, nu este nevoie de pasaport. Aveti nevoie de pasaport insa daca vreti sa mergeti in Transnistria, unde veti obtine, cu un pic de noroc, o viza de tranzit de sase ore.
Imagini Basarabia
In curte la Milestii Mici
Cu masina prin tunelurile Milestilor Mici
„Arhivele” Milestilor
Sala de degustare
La Cricova
Tunelurile din Cricova
Salile ca pentru tari
Nistru. In dreapta, Basarabia (Tighina), in stanga, Transnistria (Tiraspol)
Welcome to Tiraspol
Piata Mare
Statuia lui Suvorov, unul din „eroii” Transnistriei
Tiraspol – Capitala Transnistriei 🙂
Primaria Chisinaului
Magazinul fabricii de ciocolata Bucuria
Arcul de Triumf de la Chisinau
Doua comentarii:
* Un moment foarte bun pentru a vizita Chisinaul este festivalul vinului de la inceput de octombrie. Mancare, beutura si muzica.
* As adauga doua alte destinatii obligatorii:
– Biserica ingropata de la Causeni, probabil cea mai pitoreasca biserica din Republica Moldova, din pacate nerestaurata. Pastreaza pictura medievala si semne de iconoclasm tatar si comunist.
– Satul gagauz Besalma (95% gagauzi), la 3 ore de Chisinau, unde profesorul Cara-Ciobanu a fondat un muzeu satesc cu tot ce vrei sa afli despre cultura gagauza. Mini-cinematograful din incinta face toti banii – cu multe role de film din perioada interbelica.
ce arc de triumf….zici ca e de jucarie! dar probabil asta zic si francezii cand il vad pe al nostru 🙂
Asta zic si nord-coreenii cand ajung la Paris 😉
Daca ar putea ajunge la Paris…
Unii ajung. Ambasadorul Coreeii de Nord la Bucuresti de acum cativa ani fusese inainte ambasador in Franta 😉
cum e cu norocul la trecerea in Transnistria? Sa le zic ca merg la Odesa cu oprire in Tiraspol?
in principiu n-ar avea de ce sa nu te lase, chiar daca zici ca mergi doar sa vizitezi. sa nu ai camere video, aparate foto profi la tine….ca atunci trezesti suspiciuni. cu vreo 4 ani in urma am reusit sa intru chiar cu masina inmatriculata in RO, dar am stat vreo 2 ore in „vama”, completat declaratii, platit taxe, etc…
Sunt cetatean roman si am fost de cam 5 ori in regiunea transnistreana (Tiraspol, Tighina-Bender, manastirea Noul Neamt Chitcani), se poate vizita sau tranzita fara nicio problema. La asa-zisa frontiera se prezinta pasaportul, se completeaza un mic formular cu datele din pasaport (carte de imigratie), apoi primesti o asa-zisa viza gratuita de 10 ore ca sa vizitezi sau sa tranzitezi zona (adica o stampila pe acel formular numit „carte de imigratie” care trebuie pastrat pana la iesirea din regiune). In rest nicio problema, poti vizita ca turist sau tranzita regiunea fara nicio problema. Doar daca vii cu masina personala vei pierde ceva mai mult timp la asa-zisa granita transistreana, deoarece vei mai avea de completat un formular si pt masina + o taxa de drum + asigurare auto.
Eu as adauga inca 2 obiective: Manastirile Saharna si Tipova. Relieful din zona respectiva te lasa fara cuvinte. Iar in satul Lalova (langa Tipova) gasesti o pensiune unde poti manca cele mai gustoase bucate moldovenesti. (home made)
Multumesc frumos. Notez pentru data viitoare
Pe langa cele prezentate in articol si cele adaugate in comentarii, eu as mai completa cu inca niste obiective turistice f interesante care, zic eu, ca n-ar trebui ratate la o vizita prin Moldova:
– vinariile (cramele viticole) de la: Purcari, Castel Mimi – Bulboaca, Chateau Vartely – Orhei, Asconi – Puhoi, pivnitele Branesti etc;
– cetatea Tighina (Bender);
– manastirile: Hancu, Noul Neamt, Curchi etc;
– statiunea Vadul lui Voda – supranumita „marea moldovenilor” – plaja, baie in Nistru, multe pensiuni etc;
– conacul lui Manuc-Bey de la Hancesti;
etc
Pe langa trenul zilnic „Prietenia” Bucuresti – Chisinau si retur (vagoane de dormit, bar-bistrou), mai circula in weekend (vineri, sambata, duminica) si trenul modern „Unirea” Iasi-Socola – Chisinau si retur, plus doua perechi zilnice de trenuri intre Iasi si Ungheni. De asemenea, exista f multe microbuze si autobuze ce leaga Moldova de principalele orase din Romania.
Pentru calatorii (excursii individuale) in Moldova – Chisinau, Tiraspol, Soroca, Tighina, Hancesti, Orheiul Vechi etc; Ucraina – Cernauti, Liov, Odesa, Kiev etc sau Polonia – Cracovia, Auschwitz, Varsovia etc, precum si pt. servicii de ghid personal, va stau la dispozitie, cipriancristea_2000@yahoo.com
(completare):
Iar in Chisinau n-ar trebui ratate nici urmatoarele locuri:
– parcul Dendrariu; parcul Valea morilor; parcul Valea trandafirilor;
– delfinariul Nemo (filiala a celebrului delfinariu Nemo din Odesa); gradina zoo; circul;
– Muzeul Național de Etnografie și Istorie Naturală; Muzeul Național de Istorie; Turnul de apă; Muzeul Militar; Complexul Memorial Eternitate; gara feroviara; casa memoriala Puskin, etc;
– Mănăstirea Ciuflea; Biserica Sfânta Teodora etc;
– restaurantele traditionale (moldovenesc, ucrainean, gagauz, uzbek, georgian, caucazian, cehesc etc);
– centre comerciale (Shopping MallDova, Grand Hall, Atrium, Zity Mall-Zorile etc)
ma gandeam sa merg la vara pe ruta Iasi- Chisinau- Odesa.
am inteles ca cea mai recomandata vama e cea de la Palanca.
stie cineva daca reparatiile la drumul si podul din zona s-au terminat sau o sa continue si anul asta?
– o idee f inspirata, un circuit deosebit de frumos;
– vama Palanca e recomandata daca veniti dinspre Chisinau cu mijloc de transport auto; daca mergeti cu trenul sau dinspre Galati, de exemplu, exista si alte solutii; sau daca vreti sa tranzitati Transnistria, deasemeni exista o alta varianta;
– soseaua Odesa – Reni este in continuare in plin proces de reabilitare, dar reparatiile la podul peste Nistru de la Maiaki nu au inceput inca;
Pentru calatorii (excursii individuale) in Moldova sau Ucraina, precum si pt. servicii de ghid personal, va stau la dispozitie.
Podul peste Nistru de la Maiaki este momentan inchis pentru reparatii capitale. Asa ca, pentru a ajunge la Odesa, cele mai bune trasee sunt:
1. daca veniti cu masina dinspre Iasi/Husi: Albita – Leuseni – Hancesti – Cimislia – Causeni – Stefan-Voda – Tudora – Starokazacie – Bilhorod-Dnistrovskyi – Karolino-Buhaz – Ovidiopol – Odesa;
2. daca veniti cu masina dinspre Galati: Giurgiulesti – Vulcanesti – Vynohradivka – Bolhrad – Tatarbunary – Sarata – Monashi – Bilhorod-Dnistrovskyi – Karolino-Buhaz – Ovidiopol – Odesa;
3. daca veniti cu masina dinspre Iasi/Husi si vreti sa mergeti prin regiunea transnistreana, pe cel mai scurt drum: Albita – Leuseni – Hancesti – Ialoveni – Anenii Noi – Tighina/Bender – Tiraspol – Pervomaisc – Kuchurhan – Odesa;
4. tren sau autobuz Bucuresti/Iasi – Chisinau, apoi Chisinau – Odesa
Exista si autobuzul Bucuresti – Galati – Ismail – Odesa, circula vineri si luni: Bucuresti-Gara de Nord (19,00), Galati (aprox. 23,00), Ismail/Izmayil (1,50), Odesa-Pryvokzalna (7,00); retur joi si duminica: Odesa-Pryvokzalna (17,30), Ismail/Izmayil (aprox. 22,40), Galati (aprox. 2,00), Bucuresti-Gara de Nord (6,00);
Poliția de Frontieră din Moldova anunță că, din data de 15 mai anul curent, va fi redeschisă circulaţia prin punctul de trecere Palanca – Mayaky, amplasat la frontiera moldo-ucraineană, ca urmare a unei informări primite din partea Serviciului Grăniceresc de Stat al Ucrainei; s-au finalizat lucrările de construcție a unui drum, amenajat temporar, care va face legătura intre punctele de trecere a frontierei Palanca (MD) și Mayaky (UA).
Astfel ca, pentru a ajunge acum la Odesa, cele mai bune trasee sunt:
1. daca veniti cu masina dinspre Iasi/Husi: Albita – Leuseni – Hancesti – Ialoveni – Anenii Noi – Causeni – Stefan-Voda – Palanca – Mayaky – Odesa;
2. daca veniti cu masina dinspre Galati: Giurgiulesti – Vulcanesti – Vynohradivka – Bolhrad – Tatarbunary – Sarata – Monashi – Udobne – Mayaky – Odesa;
3. daca veniti cu masina dinspre Iasi/Husi si vreti sa mergeti prin regiunea transnistreana, pe cel mai scurt drum: Albita – Leuseni – Hancesti – Ialoveni – Anenii Noi – Tighina/Bender – Tiraspol – Pervomaisc – Kuchurhan – Odesa;
4. autobuz direct Bucuresti – Odesa;
5. tren sau autobuz Bucuresti/Iasi – Chisinau, apoi Chisinau – Odesa
Recomandari hoteluri Chisinau (in ordinea pe care o propun eu mai jos, in functie de preturi si distanta fata de centru; primele 7 au cele mai bune amplasamente):
1. Hotel Zarea (aici fac cazarile excursiile din Romania)
2. Hotel Turist
3. Hotel Mesogios
4. Hotel Lidia
5. Hotel Cosmos (aici fac cazarile excursiile din Romania)
6. Hotel Chisinau
7. Hotel Edem
8. Hotel Olimpia
9. Hotel Zimbru
Trenuri Romania – Moldova si retur:
1. Bucuresti – Iasi – Chisinau, tren “Prietenia” zilnic: Bucuresti (19,15), Ploiesti-Sud (20,06), Buzau (21,29), Focsani (22,44), Bacau (0,29), Iasi (2,49 – 3,09), Iasi-Nicolina (3,17), Ungheni (5,02 – 7,12), Calarasi (8,40), Chisinau (9,33); retur zilnic: tren “Prietenia” Chisinau (16,45), Calarasi (17,42), Ungheni (19,02 – 20,45), Iasi-Nicolina (22,13), Iasi (22,18 – 22,38), Bacau (1,00), Focsani (2,42), Buzau (3,58), Ploiesti-Sud (5,09), Bucuresti-Nord (6,04);
2. Iasi-Socola – Chisinau, tren “Unirea”, circula vineri, sambata, duminica: Iasi-Socola (17,12), Ungheni (18,57 – 19,17), Calarasi (20,24), Straseni (20,47), Chisinau (21,13); retur vineri, sambata, duminica, cu trenul “Unirea” Chisinau (06,43), Straseni (7,13), Calarasi (7,45), Ungheni (8,57 – 9,35), Iasi-Socola (11,00);
3. Iasi – Ungheni, tren local zilnic: Iasi (5,05), Iasi-Nicolina (5,11), Iasi-Socola (5,17), Ungheni (6,55); apoi legatura spre Chisinau cu tren local Ungheni (7,12), Calarasi (8,40), Chisinau (9,33); retur zilnic: tren local Balti (4,00), Falesti (5,28), Ungheni (6,56), apoi legatura spre Iasi cu tren local Ungheni (7,55), Iasi-Socola (9,22), Iasi-Nicolina (9,28), Iasi (9,33) sau tren local Ungheni (17,00), Iasi-Socola (18,22), Iasi-Nicolina (18,28), Iasi (18,33);
4. Iasi – Ungheni, tren local zilnic: Iasi (13,12), Iasi-Nicolina (13,18), Iasi-Socola (13,24), Ungheni (15,05); apoi legatura spre Chisinau cu tren Ungheni (16,10), Calarasi (17,37), Straseni (18,08), Chisinau (18,43) sau legatura spre Balti cu tren local Ungheni (16,28), Falesti (17,58), Balti (19,33); retur zilnic: tren local Ungheni (17,00), Iasi-Socola (18,22), Iasi-Nicolina (18,28), Iasi (18,33);
Pentru calatorii (excursii individuale) in Moldova, Ucraina sau Polonia, precum si pt. servicii de ghid personal, va stau la dispozitie, cipriancristea_2000@yahoo.com.