Despre falimente in turism

Faliment

Turismul romanesc a mai luat un upercut in plina figura cu garda jos, asa, la ceas de toamna. Daca, spre deosebire de anii trecuti, cand o agentie de turism intra in incetare de plati de obicei in plin sezon, anul acesta, falimentul anului a aparut in luna octombrie, intr-o luna in general molcoma din punct de vedere turistic. Si nu a fost orice faliment – a fost, dupa cum declara ministrul turismului „cel mai mare faliment de dupa 1990 incoace din turism”. Cifrele initiale anuntate sunt de 7,5 milioane de euro, dar, probabil cand se va da drumul la insolventa, vor aparea mai multi la masa credala. Oricum, cifrele sunt spectaculoase.

De ce a dat faliment Omnia? Nu stiu, cert este ca a intrat in criza de bani asa de mare incat patronul s-a aruncat de la etaj si a murit. Nu il cunosteam pe dl Negru, din auzite parea un tip foarte de treaba, extrem de profesionist si pasionat de ce face. De ce a dat faliment? Am citit cele mai fantasmagorice explicatii din mass-media mainstream de 2 lei care e in Romania – de la pierdut banii la Las Vegas in cazinou (mi-a adus aminte de legenda urbana crezuta cu sfintenie de toti in perioada lui Ceausescu conform careia Nicu Ceausescu a pierdut herghelia de la Mangalia la cazinou in Las Vegas. Inutil sa zic ca nici un cal nu auzise de asta si toate cabalinele erau bine mersi la malul Marii Negre) la bani pierduti pe femei (hmmm, cu 7,5 milioane s-ar fi culcat probabil cu toate Miss World din istorie). Ultima explicatie am auzit-o tot de la domn ministru, cum ca dl. Negru ar fi pierdut banii pe bursa. Acum, probabil, ministrul si-a bagat nasul prin mai multe hartii decat o fac muritorii de rand, dar mi se pare un picut ciudat – bursa romaneasca a bubuit in primavara asta si corectiile din toamna nu au fost dezastruoase (prabusirea va fi la anul, dupa toata topaiala fiscala a PSD-ului). Sa fi bagat bani pe burse externe? Nici cele mai mari din strainatate nu o duc rau. Ma rog, vom afla la un moment dat.

Dupa falimentele de anii trecuti, aparusera niste sfaturi de la diversi consultanti in turism cum sa te prinzi ca ceva nu e kosher cu o agentie. In primul rand, sa te uiti la vechime. Omnia era pe piata de ani buni (mai precis, din 1993), fiind una dintre cele mai vechi agentii de turism din Romania. Sa te uiti daca exista clienti. Omnia avea vanzari in crestere si clienti fideli (sunt, poate, sute de oameni care au mers in zeci de circuite Omnia Turism in ultimele doua decenii). Sa te uiti in bilanturile agentiei. Daca erai expert contabil si te uitai pe bilanturile contabile din ultimii ani, ai fi descoperit ca firma a avut profit in fiecare dintre ultimii 11 ani (exceptand o pierdere minuscula in 2007). E drept, exista o crestere spectaculoasa a datoriilor in 2016, dar nimic sa te nelinisteasca – firma a avut datorii mai mari si in perioade in care avea cifra de afaceri mai mici si totul a fost ok. Marja de profit este mult mai mare decat media pe industria turistica, avea aproape 50 de angajati (numarul fiind stabil), sediul il stia toata lumea. Sa vezi daca au fost niste tururi suspendate fara motiv. Tururile se executau, e drept, aparusera niste discounturi cam mari pentru tururile din 2018 si incepuse sa vanda pana si Revelion 2019, dar nici asta nu era ceva care sa traga semnale de alarma. Deci in conformitate cu criteriile specialistilor, Omnia Turism era o firma 100% stabila, sigura, de incredere. Si totusi a dat faliment, lasand aproape 8.000 de oameni fara vacante.

 

Falimentul este o normalitate a civilizatiei umane de dupa inventarea mediilor de schimb (a banilor). Oricine intra intr-o actiune antreprenoriala isi asuma niste riscuri. Au existat falimente imense – Lehman Brothers a dat faliment in 2008, lasand in spate pierderi de 691 de miliarde de dolari (adica de 92.000 de ori mai mari decat Omnia Turism). Au existat firme in insolventa care fie au disparut, fie au fost reorganizate, dar creditorii si clientii au pierdut miliarde – General Motors, Delta Airlines, Enron, Chrysler, Texaco, WorldCom. Mai aproape de industria turismului, cartea de istorie este plina de companii aeriene glorioase care au dat faliment – PanAm, Spanair, Swiss Air, Malev, SABENA si, ultima pe lista, cu voia dvs., Air Berlin. Au existat state in faliment – Imperiul Roman, Franta lui Napoleon, Suedia si Danemarca dupa caderea lui Napoleon, China, de multe ori, Argentina, la sfarsitul secolului trecut si altele. Romania a fost in incetare de plati (insolventa) in 1933, in faliment partial in 1981 si la doi pasi de faliment in 1999 (s-a salvat doar pentru ca Radu Vasile a reusit sa vanda Dacia companiei Renault, lovind doua obiective dintr-o lovitura – a salvat Romania de faliment, a salvat si Dacia de la inchidere).

 

Motivele sunt cam aceleasi la nivel micro sau macro – prostul management sau/si mediul economic. Omnia Turism a existat si a fost un tur operator important in piata turistica timp de aproape 25 de ani. Deci nu se poate spune ca unicul actionar – director general a fost un prost manager. Poate ca a facut greseli, poate ca a bagat bani pe bursa, poate ca a facut cine stie ce investitii paguboase in te miri ce. Cert este ca a intrat in faliment. Falimente ca Omnia au mai fost (e drept, nu la nivelul lui Omnia) si vor mai fi. E o regula a economiei din momentul in care oamenii au inventat banii.

 

Dar intrebarea este: ce trebuie sa faci pentru a nu-ti pierde banii?

Raspunsul este simplu si a venit tot de la Uniunea Europeana pentru ca, la fel ca in multe cazuri, daca nu vine de la Bruxelles, pe aparatul guvernamental de stat si de Partid l-ar durea la basca. Exista cazuri de falimente in industria turistica europeana pe langa care Omnia Turism e o firimitura nesemnificativa, mai ales in ultimii 15 ani, asa ca cei de la Comisia Europeana au dat o directiva de travel care ordona clar statelor membre sa introduca niste mecanisme de asigurare a pachetelor de calatorii vandute de industria turistica! E vorba de Directiva 2015/2302 din 25 noiembrie 2015. Din 2015, au trecut, iata, doi ani, dar niciun ministru sau secretar de stat nu a catadicsit sa faca mare lucru. Cei de la ANAT au tot facut si refacut propuneri de asigurare a pachetelor de vacanta, dar mai nimeni nu le-a luat in seama. A fost mai important ca guvernul si Parlamentul sa lupte pentru legalizarea traficului de influenta in Romania, iar spaga sa fie proclamata obligatorie prin lege, decat sa fie protejati cetatenii.

 

Poate ca unii dintre voi ati auzit de asigurari – gen asigurari storno. Acelea nu te ajuta in caz de faliment, acelea te ajuta doar daca din motive intemeiate (cum ar fi imbolnavire, moartea unui apropiat, concediere) nu mai poti pleca in vacanta contractata. Acea asigurare nu acopera riscul de faliment.

Exista posibilitatea ca atunci cand ti-ai platit serviciile turistice cu cardul de credit (ATENTIE – cardul de credit, nu cel de debit), compania de card de credit (VISA, Master Card sau altele) sa iti returneze banii. Dar si aici sunt niste limite.

Exista si o asigurare de insolventa turistica, pur facultativa, lansata de cei de la Gothaer. Dar aceasta nu a fost destul promovata si cred ca nici 10% din agentii de turism din Romania nu au auzit de ea. Dar, din nou, e facultativa, ca si asigurarea de sanatate pentru calatorii. Iti asumi ca daca iti rupi piciorul in America o sa dai din banii tai 10.000 de dolari pentru ca nu vrei sa dai 50 lei pe o asigurare de calatorie.

 

Pentru a asigura stabilitate si incredere in industria turistica romaneasca, trebuie insa generalizat un sistem de asigurare obligatorie (nu facultativ), care sa acopere turistii in caz de insolventa. Asa cum e la banci – in acest moment, daca o banca da faliment, orice cetatean care are la banca respectiva conturi si depozite de pana la 100.000 de euro va primi toti banii inapoi in maximum 30 de zile (a dat Domnul ca de cand a aparut Fondul sa nu mai dea faliment nicio banca. Dar inainte e un pomelnic intreg – poate ca numele Dacia Felix, Banca Internationala a Religiilor, Bancorex va spun ceva). Si nu vorbim de o industrie mica – anul trecut, romanii au cheltuit 1,9 miliarde de euro pe pachete de turism in strainatate (cel putin, asa sustine Gothaer), creand zeci de mii de locuri de munca directe si sute de mii indirecte.

 

ANAT (Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism) a inaintat o propunere legislativa inca din octombrie 2016, dar de abia pe 30 august 2017 a aparut o ordonanta de urgenta referitoare la garantarea pachetelor, care insa, evident, nu a intrat in vigoare pentru ca inca nu exista normele de aplicare. Daca PSD s-ar fi ocupat mai putin cu scaparea hotilor de puscarie si mai mult cu protejarea consumatorilor, pagubitii din urma  falimentului Omnia ar fi fost deja acoperiti de o forma sau alta de asigurare. Asa, fiecare primeste cam 4 dolari din fiecare pachet achizitionat.

Ca idee, iata articolul 24, cel relevant:

 

Art. 24. –

(1) Agențiile de turism care își desfășoară activitatea pe teritoriul național și comercializează către consumatori persoane fizice pachete de servicii turistice sau componente ale acestora au obligația să asigure furnizarea serviciilor turistice sau rambursarea tuturor plăților efectuate de către sau pe seama turiștilor, în măsura în care respectivele servicii contractate nu sunt furnizate ca urmare a faptului că agenția de turism se află în dificultate financiară, definită conform dispozițiilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare.

(2) În cazul în care în contractul privind comercializarea pachetului de servicii turistice este inclus transportul de pasageri, agenția de turism asigură și garanții pentru repatrierea turiștilor.

(3) Sistemele de garantare a răspunderii agențiilor de turism pentru furnizarea serviciilor turistice către consumator sunt reprezentate de scrisori de garanție bancară, polițe de asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite, care pot funcționa distinct sau asociat.

(4) Garanția este efectivă și acoperă costurile previzibile în mod rezonabil, inclusiv costurile estimate ale repatrierii.

 

Deci, vorbim de faptul ca agentiile de turism trebuie sa aiba scrisori de garantie bancara, polite de asigurare sau alte instrumente legale (fond de garantare sau orice altceva). Sa asteptam si normele de garantare… si sa speram ca, macar peste fix doua luni, toate pachetele sa fie garantate de agentiile de turism. Dar sunt curios daca toate aceste norme vor acoperi si alte cazuri – falimente de companii aeriene, feroviare sau rutiere, falimente de structuri de cazare sau falimente de intermediari on-line care nu opereaza din Romania (gen Booking, Airbnb sau altele). De urmarit …

Sursa foto

Categorii:
Diverse

Comentarii

  • Alin spune:

    In tara aceasta legea permite. Foarte mult adevăr in articolul asta…. spuneai la un moment dat de exemplu ca asig obișnuite nu acoperă 100%. Gothaer e din Canada, o țara cu alt nivel de dezvoltare. De la tn am învățat f multe…. și urmăresc blogul tău de peste 6 ani…. și am învățat sa îmi organizez solitar vacantele… si am ajuns in 12 ( !!!!)vacante in Italia, una in Brazilia, una in Argentina, și alte 4 in Dubai… și toate datorită tie…. pe lista mea f sus se afla Israel și insula Pastelui…..și Dubai din nou,,,,

  • vasilescu spune:

    Si totusi ce este de facut?De unde sa cumperi si ce garantie poti sa ai , ca totul este numai o vorba ! Asadar rog concret sa spuneti ce este de facut , daca stiti ?

  • Costi Adrian spune:

    Foarte echilibrat articolul! Bravo, Cezar!
    S-au vechiculat in aceste zile multe, foarte multe idei si comentarii, zvonuri si scenarii absurde, fantastice sau pur speculative care mai mult au confuzat oamenii decat au clarificat situatia, fara sa indice ce ar fi de inteles si de facut.
    Traim intr-o lume tot mai riscanta, cu falimente, dar si cu atentate, cu fenomene meteo extreme si tulburari sociale de amploare in toate destinatiile mapamondului.
    Ce sa facem, mergem cu prudenta inainte pentru ca nu avem un “clopot de sticla” in care sa ne izolam.
    Este foarte neplacut sa pierzi banii de o vacanta, e adevarat, dar vor veni si alti ani si alte vacante.
    Un semn de intrebare ramane:
    Putem sa capatam garantii ca firmele din orice domeniu nu vor da faliment?
    Pana la urma platim banii in avans pentru bilete de avion sau autocar, pentru un apartament catre un dezvoltator care ne arata doar niste desene si cate alte plati nu facem in avans?!

    • Imperator spune:

      Garantii nu vom primi niciodata. In schimb, astept planul acesta de asigurare a pachetelor in caz de faliment care trebuie sa fie introdus de la anul si care vor minimiza riscurile. In alte tari ale UE functioneaza, o sa trebuiasca sa functioneze si la noi.
      De exemplu acum vreo 2 luni cand Monarch Airlines s-a prabusit, cei care au cumparat pachete prin agentia lor de turism au fost despagubiti sau repatriati de ATOL, sistemul de garantare din UK. Romania va avea si ea un ATOL, dar se naste foarte greu. Pana atunci, daca vrei sa minimezezi riscurile, te uiti la asigurarea aceea de la Gothaer. Care si ea are niste limite, dar decente.

  • antonioro spune:

    Se intimpla pentru ca e Romania-tara unde,inca,oamenii isi cumpara vacantele si biletele de avion la agentii,fiind purtati cu turma in ” tururi”.Internetul e total nefolositor in Romania,lumea cumpara excursii ” cash”,ca sa fie ” sigura”…explicatiile sint multe,de la lipsa cartilor de credit si pina la ” nevorbitul” de limbi straine.M-am uitat de citeva ori pe niste ” oferte exceptionale” de la agentii de turism romanesti si m-am crucit cum pot jupui aia oamenii.Pachetelevluate din UK sau Germania(e drept,prin Thomas Cook sau TUI), sint la o fractiune devpret fata de alea romanesti,in plus-in premium locations.Dar asta e o boala tipica a romanului,sa se lase jupuit (a se vedea preturile imobiliarelor,marfurilor din magazine,pretul carburantului,etc).Pe principiul ” asta e,capul plecat sabia nu-l taie”.Cred ca e o pura idiotenie sa faci vacante prin agentii de turism si sa fii la mila lor,pierzindu-ti toata liberatea de miscare.Program ca la armata,cu turma.Pai ala e tot farmecul unui tur-” blend in”-sa te pierzi intre localnoci,sa n-ai program si sa te duci unde vrei si cind vrei,sa incerci toate felurile de mincare posibile in zeci de locatii,sa inchiriezi madini,sa iei autobuzul,sa poti sa te plictisesti si sa pleci in alta parte daca nu-ti place.Cum sa dai 2000 euro de persoana pentru 10 zile in Thailanda cind sint tone de hoteluri in Bangkok la 30 dolari pe noapte(si nu vorbesc de spelunci), iar promotii de zboruri gasesti la 500 euro round trip pe Momondo mai tot timpul?Si odata ajuns acolo,poti vedea si Tokio,si Kuala Lumpur,Singapore sau Hong Kong pentru citeva zeci de dolari biletul la Air Asia?Personal,daca vreau neaparat,imi iau pachet cu Expedia Travel,sint client vechi si am multe promotii si discount-uri.Cu astia nu se joaca nimeni,la toate hotelurile te roaga sa le pui review bun,ca sa mai trimita si pe altii.Tin minte ca aveam pachet luat cu ei spre Antalya si ,cu 6 zile inainte sa plecam a fost lovitura aia de stat in Turcia.Am primit imediat email de la Expedia ca pot anula tot si primesc banii inapoi daca nu ma simt confortabil sa merg acolo.Fara discutii.Asta in rimp ce agentiile romanesti o dadeau de gard cu ” nu-i nimic serios,viata merge inainte,n-o fi dracul chiar atit de negru”-numai ca sa nu dea banii inapoi.Ulterior ,Expedia ne-a schimbat pachetul ,fara nici un ban in plus,in Creta,la o locatie de vis(mult mai scumpa decit ce luasem noi in Antalya)…cu speranta ca vom ramine,in continuare clienti fifeli.Vezi tu,asta e diferenta dintre turismyl capitalist si cel de grota care se practica in Romania.Asa ca prin falimentul ala chiar ca nu s-a pierdut nimic,dupa cum nu s-ar pierde nimic daca ar disparea toate.Ca doar de aia exista Airbib,Hotels.com,Booking.com,Momondo sau Skyscanner.Or Expedia Travel,why not?

    • Mariana spune:

      Da, aveți dreptate. Pleci pe cont propriu sau prin agenții străine e ok, dar pensionarii prefera autocarele cu romani cu programe fixe, nu e ușor sa faci un circuit, dar îl faci și vezi ceva…
      Eram client fidel Omnia, acum păgubit, dar mă întreb: in cine sa mai ai încredere ? Atâtea lucruri pe care nu la știi dacă nu ți le spune cineva ?
      Și spusul asta e cu interes sau fără interes!
      In final …ce șanse mai au păgubiții Omnia sa-și recupereze din banii dați?

      • Imperator spune:

        Sunt absolut de acord ca nu e usor sa-ti creezi un circuit. Exista destule agentii de incredere in Romania si poti sa fi 100% sigur, platind cativa bani in plus pentru o asigurare. Probabil dupa mijlocul lui 2018, toate pachetele cumparate de agentii de turism vor fi asigurate. Biletele de avion nu vor fi insa asigurate daca vrei sa ti le cumperi singur.
        Relativ la pagubitii Omnia, am dubii sa ia inapoi mai mult de 5 – 6 dolari per pachet. Doar daca se vor mobiliza toate celelalte agentii sa creeze un fond, dar in ultima instanta, nu prea au nici un motiv concret. Dar stiu ca se discuta sa puna toti mana de la mana.

        • stronghold spune:

          Parerea mea e ca ar avea si un motiv concret: pierderile pe care le vor inregistra cel putin in urmatorul an – daca nu se rezolva nimic cu despaguburile clientilor de la Omnia – vor fi mai mari decat contributia pe care ar face-o la acest fond fiecare agentie. E clar ca multa lume nu va mai avea incredere sa cumpere pachete turistice prin agentii romanesti.

    • Imperator spune:

      In caz ca nu stiai, excluzand segmentul de business (delegatii, etc), cam 70 – 75% din calatorii sunt organizate de agentii de turism romanesti. Renunti la acest segment, inchizi si imensa majoritate a zborurilor din Romania si revii la situatia inceputului de ani 2000 cand un zbor la Londra era 500 dolari dus-intors, simplu. Expedia este la mine pe ban list pentru ca sunt cei mai mari tepari. Am cumparat bilete de avion de la ei cand zburam prin SUA (eram in interes de serviciu), zborul a fost anulat, am sunat la ei si au zis ca n-am ce sa faca, ghinion. Omnia Turism e mult mai serioasa decat Expedia.
      Iar cu betivi englezi si germani cu batul in fund ca parteneri de calatorie ti-i ofer tie 🙂

      • antonioro spune:

        M-ai lasat fara cuvinte-citi din Romania pleaca in vacanta in interes de business sau delegatie?O fi Romania vreo tara de businessman-i si nu stiam?Exact ce spuneai si tu mai devreme,dar acum o dai corita,asta e motivul pentru care folosesti credit card si nu debit card cind cumperi un bilet de avion-pentru ca are asigurare inclusa,iti recuperezi banii,no questions asked.In plus,daca erai mai atent la cumparat de bilet pe Expedia,ai fi vazit ca inainte de finalizarea tranzactiei,te intreaba daca vrei sa adaugi si asigurarea de calatorie(contra cost,fireste),caz in care esti reinbursed daca ceva se anuleaza sau nu corespunde.Ca n-ai bifat casuta aia,e partea a 2-a,ai ” salvat”,probabil,20 dolari.Daca esti din Romania,unde protectia consumatorului e la stadiul de gluma,evident ca nimeni nu davun scuipat pe tine daca faci scandal(a se vedea cazul prezentat,cu Omnia),daca esti dintr-o tara cu apa calda ,asta e o chstie f serioasa si nimeni nu se joaca cu asa ceva,ii poti da in judecata f simplu ,dar nu se ajunge niciodata acolo.Orice travel agency are insurance si depune bond ca sa intre in business,un escrow account ,o garantie detinuta de un tertz.Tu te indrepti impotriva bond-ului,nu impotriva agentiei,discuti cu escrow account-ul care e legat de protectia consumatorului,care apartine guvernului.Cit despre „tzepari”,hehehe,lasa-ma sa-ti spun ca asta chiar e un termen inventat in Romania.Asa cum spuneam,Romania chiar e un loc unde absolut oricine vrea sa-ti dea o tzeapa sau sa te jupoaie,uita-te in jur,poate ai calatorit prea mult si te-a luat valyl ca pe Tariceanu care recomanda romanilor sa-si cumpere imobiliare la Miami,asa de grozava vedea el Romania.Cit despre germani si englezi,betzivii de ei….well,mai avem vreo 2 glaciatziuni si 2 jurass-icuri pina-i ajungem din urma la civilizatie.Macar aia nu aplauda cind aterizeaza avionul…or fi englezii betzivi,dar macar sint betzivi civilizati,nu agresivi sau porcoshi ca romanii,macar scot sticla de whiskey din bagaj si sug din ea,in loc sa desfaca ziarul si,pe el,sa cojeasca oua fierte sau sa taie salam Victoria cu usturoi…

        • Stefan spune:

          Antonioro, dupa cum scrii tu pari a fi unul din capsunarii aia care traiesc din sparlitul din casele babelor pe care le speli la fund in Roma. Si dupa cum spuneai tu roman = hot. Fix asta esti tu doar ca iti bagi degetele prin buzunare prin gari

          • antonioro spune:

            Sincer,nu meriti sa-ti raspund,dar am s-o fac….nu ,nu traiesc la Roma si nici macar in Europa.Pare ca pentru tine,roman verde,toti romanii din afara Romaniei fura si sterg babe la fund.Nu-i deloc asa,dar n-am sa incerc sa te conving,pur si simplu nu meriti,stiu ca aruncatul cu rah..t e sport national in Romania si mi-e sila de asa ceva.Vezi-ti de viata ta,daca ai frustrari legate de altii refuleaza-te in particular

          • Stefan spune:

            Am mai vazut destui ca tine. Tata betiv, mama analfabeta, fugit din tara te miri unde sa faci pantofii, deci te-ai ajuns, asa ca iti versi veninul spre orice are de-a face in Romania unde nu impuscai francul. Spalatori de vase sau lustragii de pantofi sunt ca tine multi pe toate meridianele planetei.

  • antonioro spune:

    Ca sa-ti dai seama ca tzeapa si jupuiala s-au inventat in Romania,nici nu trebuie sa iesi din aeroport la Otopeni.Preturi la mincare,apa si bauturi de 2-3-4 ori mai mari ca la Amsterdam,Chicago,Munich sau Londra in aeroport.Plus ” personalul” care le serveste,plin de greatza si cu jeg sub unghii…iar romanul-calator inghite in sec,tace chitic si plateste preturile alea aberante.Daca nu stiai,afli acum….in America,dar si in majoritatea tarilor vest-europene,consiliul orasulyi sau judetulyi de care apartine aeroportul are legi care interzic vinzarea produselor de necesiate(mincare,apa,etc) la preturi mai mari cu maximum 20% decit produsele similare vindute la magazinele aflate pe o raza de 10 mile (km) in jurul aeroportului.Asta pentru ca un calator(mai ales in tranzit) evlegat de aeroport si nu poate alege.Asta se cheamavprotectia consumatorului.Ceea ce in Romania e la stadiul de(ca orice altceva,fireste) ” lege pe care nu o respecta nimeni.”.(De aia asigurarea de locuinta e obligatorie in Romania si nimeni n-o are,dar cind vine o inundatie in tara,toti urla la guvern sa le repare casele…).Asa ca reiterez,in ciuda impresiei tale excelente despre Romania si seriozitatea oamenilor ce-o populeaza-daca tzeapa sau jupuiala(imbogatirea peste noapte) trebuiau sa poarte alt nume,el ar fi fist,cu siguranta-Romania.Iar cind firma ta cea ” serioasa” ,Omnia,va plati despagubiri in full celor ramasi cu buzele tzuguiate a mirare,sa ma anunti si pe mine,iti cumpar un bilet de avion gratis unde vrei tu….ca de obicei,in Romania,pagubitul va ramine cu paguba dupa ce vreo 2-3 guzgani guvernamentali isi vor exprima ” indignarea” fata de cazul ” prezentat”,iar un reprezentant al Omnia va ridica neputincios din umeri,se va ascunde dupa ciresh si va clama,in cel mai bun spurit romanesc-” asta-i viata”…

  • antonioro spune:

    Iti reamintesc ca motivul pentru care romanii pot vedea Asia de sud-est la preturi modice(daca isi cumpara singuri bilete,pe internet) se datoreaza(mai ales) acelor milioane de germani si englezi cu batz in fund,prieteni cu sticla care creaza masa de turism necesara ieftenirii serviciilor si zborurilor.Inca n-am vazut zbor direct de la Otopeni la Bangkok,tot la Londra,Amsterdam,Paris sau Frankfurt trebuie sa zbori ca sa prinzi legatura de Thailand.Iar ca afirmi despre o agentie de turism care tocmai a dat faliment,lasind mii de pagubiti cu degetul in gura,ca e o ” firma serioasa”,asta e cel putin hilar,ca sa nu zic mai mult.Tot agentiile astea ” serioase” sint cele care vind sejururi la Mamaia la pret de Coasta de Azur in hoteluri infestate de gindaci,cu lenjeria patata de urina si cu mic dejun compus din ceai,piine,unt si gem ca pe vremea lui Ceashca ,la bilet luat prin sindicat?Nu-s tot alea care i-au lasat pe amaritii aia 3 zile in aeroportul din Lisabona sa manince covrigi si sa bea apa de la chiuveta,dormind pe sub bancile din aeroport?Inteleg ca nu poti fi obiectiv,pina la urma majoritatea trip-urilor tale sint sponsorizate de firmele astea ” serioase”,ar fi culmea sa mushti mina care te hraneste.Si nu,zborul la Londra nu mai e 500 dolari nu din cauza ” milioanelor de turisti” pe care-i trimit agentiile romanesti,ci din cauza liberalizarii vizelor si a milioanelor de capsunari plecati la munca in Europa.Iri aduc aminte ca inainte de liberalizarea vizelor,in Otopeni era ca in gara din Bahlui,adica nimeni,dadeai cu tunul,desi si atunci existau agentii de turism.Oare de ce incepe Air Canada sa zboare la Bucuresti,direct?Din cauza interesului brusc al turistilor romani pentru Canada?Ash,din cauza ridicarii vizelor.(ca pleaca toti ca si ” turisti” si nu mai vine nimeni inapoi,asta-i partea a 2-a).Uita-te cu atentie in jurul tau in Wizz-ul de Roma sau Londra-greu de crezut ca toti aia imbracati in trening si cu plasa de rafie in mina merg in turism de business prin agentie ca sa-si scoata dividendele de la bursa din City.Asa ca,mai usor cu pianul pe scari,exista inca o incompatibilitate intre cuvintele ” roman” si ” serios”(exista si exceptii,evident)…PS-Probabil ca replica asta,ca si cea anterioara nu vor fi considerate indeajuns de ” politically correct” vis-a-vis de serioasele agentii de turism romanesti si va fi ban-ata …ar fi un motiv in plus sa cred ca am avut dreptate.

    • DanDancu spune:

      Antonioro, desi in unele afirmatii ai dreptate,totusi exagerezi mult in altele. Agentiile de turism sunt o necesitate si desigur ca o excursie prin agentie este mai scumpa decat una organizata personal,dar cati sunt in stare sa-si organizeze singuri un trip? Nici eu nu sunt adeptul agentiilor,cred ca 98% din excursiile mele au fost fara a apela la o agentie ,si am calatorit mult ,am vazut peste 100 de tari ( cred ca 110 ) ,dar asta pentru ca citesc mult ,organizez personal cu mult inainte o excursie ,vorbesc mai multe limbi ,si am inceput cu mult timp in urma ,avand o experienta mare in acest domeniu( am aproape 60 de ani si calatoresc mult de aproape 30 de ani ) Am fost insa si in cateva excursii prin agentii,am fost si cu Paralela45 si cu DalTravel si chiar odata cu Omnia ( cu mai mult de 10 ani in urma) Chiar a fost OK de fiecare data ,dar desigur ca m-a costat mai mult decat daca as fi mers de capul meu. Cu Omnia am fost in Egipt si la vremea aceea asa am considerat eu ca este mai bine prin agentie.Ultima data am fost in vara aceasta cu DalTravel in excursia numita Cele 5 Stanuri ( Kirghistan ,Kazahstan ,Uzbekistan ,Tadjikistan ,Turkmenistan) pentru ca iar am considerat ca este mai bine prin agentie decat pe cont propiu.Am fost si pentru ca stiam ca am parte de un ghid exceptional ,doamna Cartianu pe care o cunosteam dinainte si de la care ai tot timpul ceva de invatat. Si asta este un mare avantaj ,al ghizilor de la care ai de primit multe informatii la fata locului .Sigur ca cei care merg in strainatate ,doar sa stea cu burta la soare,sa manance si sa bea toata ziua prin vreun resort all inclusiv,si sa piarda zile intregi doar pentru shoping nu le trebuie niciun ghid. In excursia respectiva erau foarte multi pensionari care ma ascultau foarte surprinsi cand le povesteam ca am fost de capul meu prin fel si fel de tari ca Filipine Cambodgia Laos Myanmar Belize Salvadoe ,Honduras ,Paraguay ,Kenya Tanzania Malawi ,Zimbabwe ,Zambia,si multe altele.Si atunci mi-am dat seama ca acesti oameni chiar nu se pot descurca de capul lor iar o agentie este absolut necesara pentru ei.Poate ca in tinerete nu au avut bani ,sau nu s-au priceput sau nu au avut timp si nu o pot face acum la batranete.
      Erau pensionari cu posibilitati financiare si preferau sa aiba un ghid care asa le poarte de grija M-a impresionat placut un cuplu in care el avea 88 de ani iar ea 80 de ani De cand au iesit la pensie au inceput sa calatoreasca mult si chiar am ramas impresionat ( au fost in toata Europa ,in Australia in America de sud ,chiar in Venezuela, bravo lor ) Pentru acest gen de oameni o agentie este singura solutie. Vorbesti de preturile mari ale agentiilor romanesti.Sa stii ca si afara este mult mai scump prin agentie decat pe cont propiu.Se poate ca pentru anumite locatii pretul prin agentia romaneasca sa fie mai mare decat prin agentiile din UK sau Germania,dar gandeste-te ca o agentie romaneasca face o excursie pe an in Australia ,pe cand una din Germania sau UK face mult mai multe ,si de aceea are si alte tarife pe care le primeste de la partenerii din Australia. Referitor la preturile de la mancare si bauturi ,eu stiu ca peste tot in lume in aeroporturi este mult mai scump decat in afara aeroportului O sticla de apa sau Cola costa 10 lei la noi si nu am vazut nicaieri in lume sa coste de 2,3,4 ori mai putin afara Asta ar insemna sub un euro ! Spune-mi si mie in ce aeroport ai cumparat o cola cu cativa centi? Costa tot in jur de 2 euro ,adica cat la noi.Din cauza asta iti spun,ca ai cam exagerat! Iar despre Israel si Iordania ,cu oameni primitivi…..chiar ca esti pe langa….Repet sunt si cateva adevaruri in ce spui,dar parca pare o lupta cu Imperator,ceea ce iar mi se pare deplasat Ceea ce face Imperator este un lucru minunat ,care ajuta pe multi,iar faptul ca primeste niste „avantaje”de la anumite agentii sau companii aeriene,este normal ,merita ,pentru ca promoveaza turismul !

      • Alex spune:

        Eu in Roma – Fiumicino am luat apa cu 0,5€. In Larnaca am baut o bere la dozator la 1€. In El Prat era 1€ o apa, 1,5€ – doua. Cei 10 lei din Otopeni sunt peste 2€.

  • demo spune:

    La WTM Romania a fost foarte bine reprezentata.

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest