In epoca proliferarii si multiplicarii curselor aeriene low-cost, in conditiile in care sunt din ce in ce mai multe aeroporturi deservite (si nu neaparat numai din Bucuresti), exista numeroase rute directe din orase ca Cluj, Timisoara sau Iasi, dar si unele mai mici, evident, cu mai putine rute, totusi cu destule conexiuni. In aceste conditii, in care ajungi in 1 – 2 – 3 ore la destinatie, de ce ai mai merge cu autocarul zeci de ore? Asa ca am incercat sa vorbesc cu mai multi oameni care au investit si care mizeaza pe transportul rutier, ca sa aflu de ce mai exista persoane care-l aleg in defavoarea celui aerian.
In primul rand, oricat de densa este reteaua de transporturi aeriene, companiile aeriene nu deservesc inca destule orase. Nu exista zboruri spre Toulouse, Maastricht, Dresden, Bremen, Southampton si alte sute si mii de orase si orasele si, evident, nu vor fi niciodata. Iar din Romania, oamenii vor sa mearga si la Braila, si la Sebes, si la Tecuci, si la Husi, nu numai unde sunt aeroporturi. Asa ca reteaua de transport rutier este si va fi intotdeauna mai densa decat cea de transport aerian.
In al doilea rand, multi care se deplaseaza, in special cei care locuiesc pe termen mai lung in strainatate, au de transportat mult mai multe bagaje decat daca pleaca intr-o vacanta. Iar transportul rutier este mult mai permisiv si are si costuri mai mici decat transportul aerian. De exemplu, in cazul lui Yani Travel, in costul biletului, ai posibilitatea sa iti iei un bagaj de 50 kg.
In al treilea rand, s-o spunem si pe asta. Exista destui carora le e frica de avion, asa ca prefera sa se deplaseze pe sosele si pe autostrazi.
Ce s-a intamplat pe piata de transport rutier? Pe piata romaneasca au intrat si operatori internationali cu retele dezvoltate in toata Europa. Eurolines a disparut, metamorfozandu-se in FlixBus, mai sunt si alti operatori cu autocare. Atunci intrebarea este unde mai e locul transportatorilor mici.
Am discutat recent cu Ionut de la Yani Travel despre care este piata unor transportatori mai mici si de ce acestia au clienti. Ei bine, ca aproape in orice industrie, principalul avantaj este tratarea fiecarui client ca avand nevoi si dorinte specifice, nu sa-I incadreze intr-o masa. Yani Travel are o flota de microbuze care leaga Romania de Anglia si de Germania si transporta clientii direct acasa in cazul destinatiilor externe. Lucru pe care nu il vor face vreodata nici companiile aeriene, nici companiile de autocare.
In caz ca pleci din Romania, se porneste de la un punct fix aflat in marile orase sau pe traseu, in timp ce in Marea Britanie si in Germania, te iau si te lasa fix acasa. Motivul este simplu. Daca mai exista diferente mari in preturile dintre Romania si Occident, asta se intampla cu pretul transporturilor de persoane. Sa mergi dintr-un aeroport sau autogara pana in oraselul sau satul in care locuiesti poate costa extrem de mult. Sa nu mai vorbesc de efort, bagaje, cine stie la ce ora ajungi si nu mai functioneaza transportul in comun etc, etc. Si da, cred ca daca locuiesc in satul Hunfelden aflat de 62 km de Frankfurt, in mod cert imi doresc sa ajung direct acasa si nu sa caut transport din Frankfurt. Acelasi lucru se intampla si la transportul spre Romania. Cei de la Yani te iau de acasa si te lasa in orasul tau in Romania.
Yani Travel foloseste doar microbuze rapide cu 8 locuri, cu 2 soferi, care indeplinesc toate normele UE. Tarifele de transport pentru Germania variaza intre 110 si 130 de euro per persoana, sunt incluse 50 kg de bagaj si o masa calda pe drum, iar plecarile sunt zilnice. Tarifele de transport pentru Marea Britanie sunt de 100 lire per persoana si sunt incluse 50 kg de bagaj. Plecarile au loc de 6 ori pe saptamana.
Se asigura de asemenea servicii de coletarie (Germania – 1,5 euro/kg, Anglia – 1,5-2 lire/kg, iar Irlanda ‒ 2 euro/kg) sau de transport auto pe platforma.
Voi ati avut experiente de transport rutier international? Puteti sa le impartasiti?
As dori sa stiu daca aveti ruta Londra_Stuttgart in data de 6 sau 7 aprilie