AirHelp are acum o aplicatie care iti spune automat daca ai sau nu drept la compensare in cazul in care zborul tau a fost intarziat sau anulat

Poze AirHelp

Din ce in ce mai mult, in ultimii ani, calatorii cu avionul din Europa au devenit din ce in ce mai constienti ca au drepturi, atunci cand cursa aeriana la care au un bilet este amanata, anulata sau daca se trezesc ca nu au loc in avion pentru ca s-au vandut mai multe bilete decat numarul de locuri. Asa-numitul over-booking este practicat in general de companiile de linie care stiu ca circa 5% din biletele vandute au o sansa masiva de „no show” – calatorii sa nu se prezinte la imbarcare. Asta e media. Evident, ca la orice medie, uneori se sare peste ea, asa ca unii raman pe dinafara si trebuie sa primeasca compensatii. Cum noi avem norocul sa facem parte din Uniunea Europeana, iar Uniunea se gandeste la multe lucruri la care guvernantii nostri nu s-ar gandi in veci, a aparut o Reglementare a Uniunii Europene numita EC 261 / 2004, care mentioneaza clar care sunt drepturile pasagerilor in caz de intarzieri etc.

In principiu, daca zborul este amanat, anulat sau suprarezervat, pasagerii afectati au dreptul la mancare, bautura, apeluri telefonice, sa fie re-rutati si, in caz ca trebuie sa ramana peste noapte, trebuie sa li se ofere hotel (mi s-a intamplat de vreo doua ori, daca tin bine minte, de fiecare data, in Istanbul).

Ai dreptul si la o compensare in bani (nu vouchere), in cazul in care zborul tau decoleaza de pe un aeroport din UE (indiferent ce companie opereaza zborul) sau aterizeaza pe un aeroport din UE (aici, doar daca e vorba de o companie europeana). De exemplu, daca zborul tau Bucuresti – Dubai cu Fly Dubai are o intarziere apreciabila, ai dreptul la compensare. Daca zborul tau Dubai – Bucuresti are o intarziere apreciabila, NU ai dreptul la bani de compensare daca ai ales sa zbori cu Fly Dubai, in schimb AI dreptul la compensare daca ai ales sa zbori cu Wizz Air. Avantaj Wizz Air.

Intarzierile cauzate de starea vremii sau de circumstante exceptionale (de exemplu, un atentat intr-un aeroport, cum a fost cel de la Bruxelles, sau urgente medicale care au facut ca avionul sa aterizeze de urgenta undeva, greve) fac invalida orice cerere de compensare. In schimb, problemele tehnice ale aeronavelor, da.

Sumele sunt fixe:

Pentru zboruri mai scurte de 1.500 km: 250 de euro

Pentru zboruri in cadrul UE mai lungi de 1.500 km: 400 de euro

Pentru zboruri intre o destinatie UE si una din afara UE intre 1.500 si 3.500 km: 400 de euro

Pentru zboruri intre o destinatie UE si una din afara UE mai lunga de 3.500 km: 600 de euro

Atentie, la primele trei cazuri intarzierea trebuie sa fie mai mare de trei ore (la aterizare, nu la decolare!), iar in cazul zborului de peste 3.500 km, intarzierea trebuie sa fie mai mare de patru ore! In caz ca intarzierea este intre trei si patru ore, aveti dreptul la doar 300 de euro!

 

Ca idee, un zbor Bucuresti – Londra este de 2.100 km, deci ati putea primi 400 de euro, iar un zbor Bucuresti – Milano este de 1.300 km, ati primi 250 de euro. Un zbor Bucuresti –Dubai este de 3.376 km, deci aveti dreptul la 400 de euro.

 

Atentie, se pot face plangeri pentru zboruri nu mai vechi de 3 ani!

 

Cam asta ar fi, pe scurt. E imposibil sa nu fi vazut ca au aparut cateva companii care va ofera sa va obtina banii de compensare de la companii aeriene. Sigur, le puteti obtine si singuri, dar trebuie sa fiti staruitori, sa stiti legislatia europeana, uneori sa puteti dialoga de la egal la egal cu avocatii companiei aeriene, daca nu va ignora (cum fac uneori companiile din Emirate sau din Rusia).

Cei de la Airhelp, care este cea mai mare companie din lume specializata in obtinerea de compensatii din partea companiilor aeriene, a lansat de curand si in Romania o aplicatie pe telefon chiar ingenioasa. Evident, este o aplicatie unde poti aplica fulgerator pentru compensatii in cazul in care crezi ca esti eligibil pentru compensatii si este evident ca poti fi cel mai nervos cand esti blocat in aeroport asteptand avionul, asa ca fix atunci te pui sa completezi cererea de compensare … evident, poti s-o faci si pe asta, dar cei de la AirHelp te ajuta chiar si cand ai uitat sau crezi ca nu ai dreptul la nimic si nu mai vrei sa-ti pierzi vremea cu vreo plangere.

Ei bine, aplicatia contine o harta. Daca intri pe harta si apoi iti conectezi aplicatia cu contul de mail Gmail (sau Hotmail, in caz ca mai are cineva Hotmail sau Outlook), aplicatia va cauta prin mailurile tale biletele de avion, iti va configura o harta si iti va spune automat: vezi ca zborul asta a avut o intarziere si esti eligibil sa castigi atatia bani! Totul automat, fara sa mai completezi nu stiu cate randuri!

Din pacate, nu va pot arata harta mea, pentru ca nu folosesc contul de Gmail – Aplicatia Airhelp si-a facut treaba, a scanat pe acolo dupa zboruri, dar cum nu exista decat spam si junk prin Gmail, nu a gasit nimic. Din pacate, aplicatia nu poate incarca zboruri din alte tipuri de mail (eu am yahoo) sau de pe site-uri unde unii pasionati isi incarca zborurile (cum sunt Flightmemory sau Openflights), acolo mi-ar gasi toate zborurile 🙂 … dar probabil ca o vor face, la un moment dat. Airhelp au ales doar aceste casute postale electronice din motive de siguranta.

 

Pana atunci, daca folositi un cont de Gmail, Hotmail sau Outlook, pentru a va „trage” mailurile, faceti click aici si vedeti, poate aveti de primit niste bani. Si chiar daca nu aveti de primit bani, aplicatia va poate desena o harta pe unde ati calatorit :).

 

Va urez zboruri line si fara intarzieri!

Categorii:
Tips & Tricks

Comentarii

  • Bla spune:

    Anul 2017 a reprezentat pentru mine anul cu 3 zboruri cu intarzieri foarte mari, 2 la ryanair si 1 la blueair. Cei de la ryanair m-au recompensat imediat, fara probleme. Cei de la blueair m-au refuzat, am apelat la flightright.com care s-au laudat ca au avocati, bla bla. Dupa 3 luni mi-au raspuns ca nu se inteleg cu cei de la blueair si ca din pacate nu au avocati in Romania. Am facut sesizare la OPC si dupa 2 zile am primit mail de la blueair in care imi cereau datele sa imi transfere banii. Asa ca nu va mai chinuiti cu altii care va iau 25-30% comision si faceti totul singuri, si daca nu merge asa apelati la OPC. Easy peasy…

    • Monica Partene spune:

      Bună. Te rog frumos poți să îmi spui cum se face sesizare la OPC? Mulțumesc anticipat. O zi frumoasa.

  • cat spune:

    dar daca zborul a fost anulat cu totul? nu a functionat niciodata sa cer compensatii pt zboruri reprogramate pt a doua zi sau anulate de tot – cazul ryanair – unde bineinteles nu am primit nimic in afara de voucher de 40E, desi a trebuit sa-mi iau singura alte bilete mult mai scumpe 🙁
    am vreo sansa?

  • Ioana spune:

    Depinde ce tip de voucher primiti, dacca e unul pentru cheltuieli la aeroport (mancare, apa), aveti in continuare dreptul la compensatie, va spun sigur, lucrez la o companie din domeniu, http://www.claimflights.ro. Problema apare cand acceptati un voucher cu titlul de despagubire sau oferte de mile pe care le puteti folosi pentru a lua alte bilete de la aceeasi companie, in aceste cazuri, e posibil sa pierdeti dreptul la despagubire.

  • Baciu Lazar spune:

    Tranzacția anulata si banii opriti pe card

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest