Tocmai ziceam ca anul 2018 s-ar parea sa nu fie la fel de bogat in evenimente in industria aviatica, cu un Blue concentrandu-se pe consolidarea numeroaselor rute noi existente, cu un Wizz focalizandu-se pe alte piete si cu un Tarom care nimeni nu stie ce va putea sa faca, ei, bine, iata ca surpriza vine de la compania aeriana nr. 3 din Romania – Ryanair. In nici o luna, a renuntat la o baza aeriana (cea din Timisoara), a anuntat anularea zborurilor din Oradea, a anulat singura cursa operata pe aeroportul din Craiova si, probabil, se va retrage complet din Romania – mai raman doar cateva zboruri in Bucuresti si nu ar fi neasteptat ca peste cateva zile (sau saptamani) sa anunte ca se retrag de-a binelea din Romania. Intrebarea este „de ce?”.
Evident, raspunsul nu il vom primi niciodata direct de la managementul companiei. Ryanair este o companie mare (a doua din Europa), cu zeci de baze de-a lungul si de-a latul Batranului Continent. Nu este nici prima, nici ultima data cand Ryanair inchide peste noapte rute si baze … odata cu baza de la Timisoara, a anuntat inchiderea si a bazei Glasgow, de unde operau 23 de rute (mai opereaza 3 rute, dar din alte baze). Motivul anuntat a fost Brexitul, dar, probabil, au existat si alte motive.
Dar sa revenim la Romania. Nu e prima oara cand Ryanair vine batand toba si apoi pleaca in viteza. A mai facut-o acum vreo zece ani, cand a venit sa opereze cateva curse pe aeroporturile Arad, Tg. Mures si Constanta. Era perioada cand cei de la Ryanair ar fi preferat sa aterizeze si pe DN1, daca i-ar fi lasat, pentru a nu plati taxe aeroportuare – ei priveau Aradul ca alternativa ieftina la Timisoara, Tg. Mures in loc de Cluj si Constanta ca alternativa la Bucuresti. Din Arad, au plecat aproape imediat, in Tg. Mures si Constanta au mai zburat cativa ani, scotandu-le apoi definitiv de pe harta Ryanair.
A venit Ryanair și a doua oara, se parea, mai serios. Mai intai, cu zboruri in Bucuresti (intre timp, Ryanair a decis sa zboare si pe unele aeroporturi principale), apoi cu baze la Bucuresti si Timisoara (nu cine stie ce, vreo trei avioane in Bucuresti si unul in Timisoara). A fost si legendarul lor CEO, Michael O’Leary, intr-o conferinta de presa la Bucuresti, au mai venit si alti sefi, care s-au plans la unison ca aeroportul Bucuresti nu si-a dat jos chilotii pentru ca vine Ryanair. Dar si fara chilotii dati jos, cei de la Ryanair au continuat sa adauge, incet, incet, curse spre Romania. Cand, poc, in februarie, au renuntat la operatiunile pe trei din cele patru aeroporturi romanesti care zboara si, probabil, vor renunta in curand si la Bucuresti.
Timisoara – aici, Ryanair avea o baza. Au anuntat ca, din cauza ca nu mergea financiar prea bine, au hotarat sa o inchida, dar se va mai zbura (nu stiu cat) spre Bucuresti si Bergamo cu aeronave din respectivele baze. „Timiexitul” Ryanair se facea pe graba – inchiderea bazei se anunta in februarie, ultimele zboruri, o luna mai tarziu. Tinand cont ca si Blue plecase cu doua saptamani inainte din Timisoara, banuiam ca e o problema care tine si de aeroport – sa ne amintim ca aeroportul Timisoara a ucis si singurul hub care functionase pe aeroportul lor – cel al Carpatair – si niciodata nu i-a interesat sa aduca companii noi in Banat.
Oradea – aici, este evident ca Ryanair are o problema cu Romania. In Oradea, nu exista baza, nu era niciun avion alocat, in schimb, opera cinci rute (Bergamo, Memmingen, Girona, Weeze si Stansted), din bazele respective. Inchiderea Timisoarei si faptul ca Oradea se afla intre bazele Wizz de la Debrecen si Cluj-Napoca ar fi indicat Oradea drept candidat pentru o noua baza Ryanair, pentru a stirbi din catchment area al celor doua aeroporturi Wizz. Ei bine, saptamana trecuta, anuntul a venit ca, tot din motive comerciale, nici Oradea nu se va mai afla pe harta Ryanair (dar asta, din toamna, nu la fel de precipitat ca Timisoara). Aici, situatia spune ca e ceva putred la Ryanair. Pe aeroportul din Oradea (spre deosebire de Bucuresti si Timisoara), Ryanair nu are competitie. Doar Tarom si Blue mai opereaza zboruri spre Bucuresti si atat. Si in conditiile in care Ryan nu avea competitie, Ryan a tinut preturile extrem de jos (deseori, vedeam zboruri la 5 euro). OK, au umplut avioanele, dar yield ioc. Si mi se pare extrem de straniu ca nu au crescut preturile sa obtina si yield. In plus, aeroportul din Oradea le oferea subventie.
Craiova – in Craiova, existau doar doua zboruri pe saptamana, de la Valencia. Zborul asta a fost deschis in ideea de a arata pisica aeroportului Bucuresti. La un moment dat, CCO-ul Ryanair a venit la Bucuresti si a tunat si fulgerat impotriva aeroportului Bucuresti, ca nu le da bani sa zboare la Bucuresti (aka datul chilotilor jos), si a doua zi, hodoronc-tronc, au anuntat deschiderea unei rute din neant, Craiova – Valencia. Era clar obisnuita strategie Ryan de aratare a pisicii. Dar nu prea avea ce pisica sa arate, pentru ca am dubii ca vreun pasager bucurestean s-ar duce la Craiova sa zboare undeva, chiar si la 5 euro. Ma asteptam sa inchida cursa asta dupa cateva luni, dar, iata, a rezistat miraculos cativa ani. Probabil ca route managerul din biroul din Dublin a uitat-o.
Bucuresti – Ryanair are trei avioane la Bucuresti care sunt subutilizate. Sau, poate, or mai zbura pentru alte baze, ca nu le vad ruginind pe tarmac, dar e clar ca din Bucuresti nu sunt folosite. Chiar si avioanele Tarom au un grad mai mare de utilizare. In plus, cam jumatate din cele 16 rute operate din Bucuresti (inclusiv cele anuntate pentru la toamna) nu sunt operate de baza romaneasca, ci din alte baze. Asa ca nu as fi mirat ca Ryanair sa se retraga si din Bucuresti.
Romania nu a fost niciodata o piata prioritara pentru Ryanair. Au venit asa, sa vina, dovada ca investitiile in marketing au fost minimale, iar frecventa deschiderii de rute, extrem de mica. Avioanele din bazele deschise nu au fost niciodata folosite la nivelul obisnuit al lui Ryan.
Oriunde se duce, Ryan tinteste locul 1 pe piata. In Romania, e imposibil, Wizz-ul este mult prea puternic si nici Blue nu poate pierde locul 2 decat daca Ryan chiar investeste. Si Ryanul a hotarat sa nu investeasca in Romania. Acum, la nivelul companiei, Ryan are probleme. Nu are piloti (de aceea au fost obligati sa renunte la zeci de rute asta-toamna, dupa un intreg haos al sutelor de anulari peste noapte), cu cei care a ramas se cearta (exista un intreg scandal cu sindicalizarea echipajelor, prin Europa Occidentala, se anunta chiar si greve), Brexitul este neclar, iar Ryan, desi e inregistrata in Irlanda, Europa, are numeroase rute din si spre UK, in plus, costul combustibilului creste. Competitia nu mai pare paralizata in fata Ryanair – companii low-cost ca Wizz, Easyjet sau Volotea nu numai ca rezista, dar si inving Ryan ici si colo, in plus, si vechile companii legacy, care timp de un deceniu pareau paralizate in fata asaltului Ryanair, contraataca cu succes – in special, grupul Lufthansa sau Air France / KLM. Ryan nu s-a aventurat spre est prea mult (a incercat marea cu degetul in Ucraina, a decis sa nu intre, acum vad ca s-au imbarcat intr-o neasteptata aventura iordaniana).
Ce se va intampla? Nebanuite sunt caile Ryanair-ului, dar nu as fi surprins sa se retraga definitiv din Romania pentru a doua oara (exact ca si Easyjet, care, ca si Ryanair, nu a inteles ca daca vrea sa faca bani in Romania, trebuie sa trateze piata cu seriozitate si sa investeasca).
Oficial, Ryanair ar trebui sa inceapa 4 rute noi anul acesta – Palermo (inchis asta-toamna din lipsa de piloti, ar reincepe în 24 martie), Paphos (27 martie), Marseille (29 octombrie), Amman (30 octombrie). Sunt insa sceptic ca zborurile din toamna vor decola vreodata. Sa vedem.
Retragerea Ryanair din Romania este un lucru trist. Pentru ca Romania are nevoie de cat mai multe curse si companii aeriene care sa opereze aici. Pentru ca asta inseamna preturi mai mici si conectivitate mai buna. Si de asta avem toti nevoie.
Si eu care voiam sa-mi iau bilete pt Milano in august….bănuiesc ca n-ar trebui sa ma risc.
E simplu,desi nu pare,Ryan Air e pe buza crah-ului financiar.S-au intins mai mult decit ii tine plapuma si n-au crezut vreodata ca pot fi concurati de cineva.Lumea s-a saturat de aerele Ryan Air si de conditiile de autobuz zburator pe care le ofera si a inceput sa migreze catre companii serioase.Dai ceva in plus,dar stai in fata.Ryan Air urmeaza exact traseul fostului Panam.Prea siguri de ei,vor sfirsi la fel.Sfirsitul Ryan Air ( si nu numai,sint vizate toate companiile low cost) va veni de la cei pe care i-au “ ingropat” acum 10 ani-companiile legacy care si-au adaptat ofertele de zboruri la preturi competitive,comparabile cu low-costurile(care,in afara de bilet,taxeaza orice,pina si aerul pe care-l respiri).Si uite asa,fiecare companie legacy si-a dezvoltat propriul arm low cost-Eurowings sau Lufthansa City,Transavia etc.La ce sa zbor ca un bivol cu Ryan Air,la care biletul cu bagaj de cala,alegerea locului,mincare,prioritate la imbarcare,etc,costa aproape cit biletul la KLM,Alitalia sau Turkish,in conditii omenesti si care-ti ofera mincare,transfer si aterizare pe main airports,nu la 140 km departare de oras.Low cost-ul e profitabil cind petrolul e ieftin si inflatia e mica.Nu mai e cazul,ingimfatul ala de O’Leary o sa-si vada sfirsitul curind.
Pentru cine vrea sa se joace de-a O’Leary
http://www.airlines-manager.com/
L-ai batut ? 😉
De pe Oradea nu mai zboara pe perioada iernii, zborurile de vara le păstrează , eu asa.am înțeles.
Da, vara asta se va zbura. Zborurile vor fi intrerupte de la sfarsitul lui octombrie. Din Timisoara, au plecat in graba dupa o luna pe alta.
ce baiat rau… mi-a anulat zborul din finalul lui mai… dar mi-a dat banii inapoi!
Sant politici care nu le putem sti noi,si totul este o intamplare fericita sau nu.Poate pentru multi nu conteaza banii dar pentru cei care calatoresc in scop turistic pe distante relativ scurte fiecare euro conteaza.Multe tertipuri si la ei sa mai scoata bani ulterior dar aceasta este societatea in care traim.
Una peste alta sa speram ca iti mai faci treaba cu ei.