Daca este sa ne uitam la industria aviatica, aceasta a explodat literalmente in ultimii 20 de ani. Intrarea in noul mileniu a dus la explozia companiilor low-cost si nu numai. Miliarde de oameni care nu si-ar fi inchipuit nici in visurile lor cele mai indraznete ca vor pasi vreodata in vreun avion au inceput sa se simta la bordul unui avion la fel de familiar ca si cum ar fi in vreun tramvai. Anul acesta, se estimeaza ca vor exista nu mai putin de 4,3 miliarde de pasageri ai companiilor aeriene la nivel mondial. Ei bine, datorita acestei explozii, a aparut, pe langa nevoia de avioane (in conditiile in care marile companii producatoare de avioane si-au crescut exponential capacitatile de productie, iar altele noi au inceput sa apara sau sa renasca in tari ca Rusia, Ucraina, China sau Japonia), si nevoia de piloti si stewardese, de personal cu o calificare sa manuiasca zecile de mii de avioane care decoleaza si aterizeaza zilnic in lume.
Nu este un secret. Exista o criza de piloti. Megacompanii precum Ryanair au trebuit sa treaca prin purgatoriul unui oprobriu general pentru ca au trebuit sa anuleze mii de zboruri si zeci de rute, din lipsa de piloti. Si nu sunt singurii – cam toate companiile aeriene „vaneaza” piloti, iar salariile sunt, evident, in crestere. Este o perioada foarte buna sa fii pilot de avioane comerciale, in zilele noastre.
Pana la explozia companiilor private, in perioada dominata de companii de stat sistemul era simplu – fiecare companie aeriana isi crestea pilotii, daca chiar aveau nevoie de mai multi, puteau recurge la piloti militari, totul era simplu. Dar miile de companii aeriene care opereaza acum nu au si scoli de piloti (mai exista, dar nu prea multe) si cauta piloti disponibili pe piata. Care, teoretic, fie sunt pregatiti de altii si atrasi de conditii mai bune la alte companii (vezi companiile din Golful Persic), fie investesc banii proprii in cursuri de pilotaj, in ideea ca atunci cand vor incepe sa zboare, sa-si scoata banii de scolarizare. Da, se poate, nu e o problema, dar scolile de pilotaj sunt foarte scumpe – trebuie sa aduci foarte multi bani de acasa, de domeniul zecilor de mii de euro.
Cum ziceam, exista o criza de piloti la nivel mondial, asa ca unele companii care vor sa evite probleme cu lipsa de piloti au luat o decizie care mi se pare inteligenta – sa-si deschida scoli proprii de piloti, iar acestia sa zboare pentru compania respectiva. O astfel de companie este Wizz Air care, pentru a evita dezastrul Ryanair, a decis sa-si deschida o scoala de piloti – Wizz Air Pilot Academy. Romania este cea de-a treia tara, dupa Polonia si Ungaria, unde Wizz Air deschide Wizz Air Pilot Academy… de altfel, dl Varadi, CEO-ul Wizz Air, anuntase asta in ianuarie, la ultima conferinta de presa, si, iata, dupa vreo doua luni, proiectul s-a materializat.
Practic, oricine, chiar fara experienta de zbor, dar cu dorinta de a deveni pilot de avioane de linie, poate aplica. Va urma o prima tura de cursuri la scoli de zbor din Nyiregyhaza, Ungaria (din noiembrie), sau Kavala, Grecia (din iulie sau septembrie). Primul modul trebuie sa-l finantati din banii proprii, iar pentru continuarea certificarii pana la a ajunge First Officer, veti fi finantati de Wizz Air care, de asemenea, va va si angaja si veti rambursa suma imprumutata lunar, din salariu. Evident, trebuie sa treceti numeroase examene, ca nu e chiar asa de simplu sa devii pilot de Airbus 320 sau 321!
Daca va intereseaza ideea de a deveni piloti, cei de la Wizz Air Pilot Academy organizeaza in Romania o sesiune de informare numita (ca in aviatie) „Open Days”, dupa urmatorul program:
Cluj-Napoca (West City Hotel): 23 – 24 martie;
Timisoara (Hotel Continental): 25 martie;
Bucuresti (Ramada Majestic Hotel): 23 – 24 martie;
Iasi (Hotel Intercontinental): 25 martie.
Toate informatiile (inclusiv cele financiare) le puteti gasi aici –-> Pilot Academy Romania.
Si mi-ar face placere ca, peste cativa ani, cat mai multi dintre voi sa ma „zburati” spre cine stie ce destinatie faina 😊.
vreu si eu in asia!
Asi dori să fac școala de piloți cât costă și cum se procedează?
chiar am si eu o persoana potrivita careia sa ii transmit informatia. multumesc
Care este vârsta maximă la care se poate face școala?
Toate amanuntele sunt in articol si in linkuri.
Buna ziua ! M.ar interesa foarte mult cursurile de pilot.ce trebuie sa fac?multumesc
Sunt foarte pasionat de munca de pilot.cum pot sa ajung sa.mi îndeplinesc marele vis al vieții mele?multumesc.zi buna
Toate detaliile sunt in articol. Citeste-l !
Unde mă pot înscrie?
criteriile de selectie pentru wizzair pilot cadet sunt foarte subiective! fiul meu a sustinut examenul si a picat !matematica scris fizica scris psihologic engleza peste 70%! Compass 80%, matematica mentala arithmetical mental pauza ! exemplu 34ori 24 raspuns in 10 secunde ! 234 ori 23 raspuns in zece secunde ! e o bataie de joc! mama si tatal geniilor in matematica nu pot face asa ceva ! toti pilotii din lume nu pot sa faca asa ceva! recrutarea e o bataie de joc ! ori lucrezi in sistem la ei steward sau altceva ai sanse ! nu exista afisare de rezultate nu poti sa faci contestatie macar la scris! spun asta pt ca nu este o angajare , cu toate ca si la un concurs de angajare se afiseaza rezultatele macar de ochii lumii si , acum si la scoala de soferi se poate face contestatie! ma gandesc ca politica de recrutare ar trebui sa fie foarte obiectiva! nu poti sa dai totusi un avion pe mana unui tampit ! asa ca dragi aspiranti va doresc succes dar cred ca este ca la loto!