In sfarsit, Taromul face pasi in a se transforma incet, incet in ceea ce trebuie sa fie – o companie care sa transporte pasageri dinspre Est spre Vest, beneficiind de locul de pe harta unde se afla Bucurestiul. Taromul pentru a supravietui trebuie sa fie o companie care conecteaza Caucazul, Orientul Apropiat, sudul ex-URSS de Europa Occidentala. In acest moment, Tarom este o companie point-to-point la fel ca Wizz si Blue. Si niciodata nu va putea oferi preturile lui Wizz si Blue pentru ca nu are costurile acestora. Taromul nu va face bani cat e haul de pe rute gen Bucuresti – Roma si Bucuresti – Londra. Dar va face bani, daca aduce georgieni, armeni sau ucraineeni in Londra si Roma via Bucuresti. Sa se transforme intr-un transfer airline. Cam asta scriam nu mai demult decat in septembrie anul trecut aici.
Si totusi lucrurile au inceput sa se dinamizeze de asta-iarna, de cand s-a schimbat echipa de conducere. Taromul a reactionat la disparitia Blue de pe rutele inter-marile orase ale Romaniei, au anuntat ca aduc inca 2 avioane Boeing 737-800NG in flota, am inteles ca pana la urma au vandut cele doua A310 care freaca menta in fata hangarului de reparatii, au anuntat rute noi din provincie, iar aeroportul Tbilisi a anuntat deja ca Taromul va lega Bucurestiul de capitala Georgiei din toamna. Iata ca azi, site-ul Routes on Line care monitorizeaza rutele noi (sau schimbarile de frecvente / capacitate / etc) a anuntat ca Taromul a actualizat rute noi in sistem, cu informatii preliminare. Asta inseamna ca exista o sansa extrem de mare sa fie lansate pana la finalul anului. Aceste rute (care au inclusiv coduri) sunt:
Bucharest – Baku RO139/140, A318
Bucharest – Odessa RO119/120, ATR72
Bucharest – Tbilisi RO129/130, A318
Bucharest – Yerevan RO109/110, A318
Cluj – Paris CDG RO387/386, 737-300
Constanta – Chisinau RO758/757, ATR72
Constanta – Suceava RO634/633, ATR72 / corectie: nu este Suceava, ci Constanta – Satu Mare RO634/633 !
Sibiu – Stuttgart RO221/222, A318
Timisoara – Chisinau RO756/755, ATR72
Timisoara – Paris CDG RO385/388, 737-300
Timisoara – Stuttgart RO223/224, A318
Deci, pe scurt
In fine, primii pasi decisivi in a transforma Taromul dintr-o companie point-to-point intr-un transfer airline prin lansarea zborurilor spre toate capitalele tarilor caucaziene (Baku, Erevan si Tbilisi), dar si spre cel mai important oras din Ucraina de Sud – Odessa (oras cu un milion de locuitori).
Zboruri spre Litoral (probabil sezoniere) dinspre Chisinau si Suceava, destinatii care nu sunt deja deservite de Blue Air.
Feeder pentru Air France din alte 2 orase romanesti prin zborurile dintre Paris CDG si Cluj / Timisoara. In mod cert, zborurile vor fi operate in parteneriat cu Air France, oferind pasagerilor din Ardeal si Banat conexiune cu reteaua mondiala Air France.
Zboruri spre Stuttgart din Timisoara si Sibiu. Sincer, zborurile astea nu le prea inteleg (mai ales ca Blue deja opereaza de ani de zile ruta Sibiu – Stuttgart), dar, ma rog, o fi ceva potential acolo.
Conectarea Chisinaului cu Timisoara. Ruta Bucuresti – Chisinau este profitabila (e drept, este si una din putinele rute de transfer ale Taromului), posibil si Timisoara sa mearga bine. Sa vedem.
Singura ruta care este activa si pe care se vand bilete este Sibiu – Stuttgart, pentru restul, trebuie sa mai asteptam un pic.
In sfarsit, apare un pic de lumina si de la Tarom dupa ani si ani de retrageri si lipsa de nautati. Multa bafta, dar si investitii in comunicare in pietele tinta din Est !
Cred ca Bishkek si Dushanbe ar fi aeroporturi unde va avea succes cu bilete de transfer. Frunze, cum se numea, are la fiecare colt cate o aviakassa, se vând bilete de avion in nestire către multe destinatii
Zbor saptamanal pe ruta OTP-STR si zborurile sunt la capacitate 90-100% ,fara exagerare. Ar merge foarte bine si un zbor CLJ-STR pentru ca sunt foarte multe firme germane in Ardeal si foarte multi romani care lucreaza in Baden Wutternberg.
Mai sunt limitari in ceea ce privesc echipajele. Un echipaj nu poate zbura mai mult de nu un numar de zboruri / ore si cum avioanele vin de fapt din Bucuresti. Sunt convins ca daca TSR – STR si SBZ – STR vor merge, va aparea si CLJ – STR.
Posibil si Teheran sa fie o destinatie buna pentru TAROM.
Cred ca se poate opera cu 737 linistit.
Cand se va normaliza situatia in Siria, ma astept sa reapara si Damascul.
Sunt convins ca Teheranul poate fi o destinatie buna, problema este ca Taromul are niste datorii istorice datorita caruia se haraie cu Iranul. Pe vremea cand zbura la Dubai, trebuia sa zboare pe o ruta ocolitoare (Turcia – Egipt – Arabia Saudita) ca iranienii nu-i dadeau drept de survol. Sa speram ca se rezolva.
[…] cateva saptamani, va anuntam ca au aparut in sisteme noi rute ale Taromului. Dupa ani de zile in care de abea aparea cate o ruta pe an (si se renunta la vreo 10), iata ca […]
[…] cum va anuntam mai acum vreo 2 luni, Taromul in sfarsit a hotarat sa devina din ce in ce mai mult o companie care arunca un ochi pe […]