Am vazut ca un articol precedent care analiza punctualitatea companiilor aeriene pe trimestrul III / 2018 a fost de mare interes (judecand dupa numarul de cititori), asa ca am promis sa revin o data pe trimestru cu datele efective cu privire la punctualitatea companiilor aeriene.
Daca, in articolul precedent, am scris pe larg despre OAG, compania care colecteaza aceste date si cum sunt colectate, dar si despre cat de relevante sunt, astazi, o sa reamintesc cateva puncte importante, pe scurt.
Un zbor punctual este considerat daca a ajuns cu o intarziere de maximum 15 minute. 15 minute, nu 3 ore, cum e cazul pentru compensatii. Deci cifra de jos indica procentajul din numarul total de zboruri care au ajuns cu pana la 15 minute intarziere.
Procentajul este relevant pentru toate zborurile companiei respective. In cazul Tarom, este 100% relevant pentru Romania pentru ca nu exista decat zboruri spre si dinspre Romania, in cazul Blue Air, este probabil 70 – 75% relevant pentru Romania pentru ca cel mai mare operator aviatic roman are baze si in afara tarii, iar pentru Wizz si Ryanair, cifra este mai scazuta pentru ca au foarte multe zboruri in afara Romaniei. Dar si asa, este relevant pentru ca e vorba de companii care au un numar important de zboruri in Romania.
Deci concluzia este:
Blue Air continua sa fie compania cu cea mai buna punctualitate dintre cele care au un numar semnificativ de zboruri in Romania.
Blue Air a avut cea mai buna punctualitate in octombrie si in decembrie, fiind detronata doar in noiembrie, dar per ansamblul trimestrului IV continua sa conduca la punctualitate cu unele dintre cele mai bune cifre la nivel mondial. Deci, iata cifrele.
Rata Punctualitatii (%)
Blue Air | Wizz Air | Ryanair | TAROM | |
Octombrie | 88,2 | 85,0 | 78,2 | 79,2 |
Noiembrie | 86,7 | 88,7 | 84,0 | 72,0 |
Decembrie | 82,8 | 77,7 | 77,9 | 63,0 |
Orice este peste 80% este o cifra foarte buna, iar cifre gen 86 – 88% sunt printre cele mai bune din lume.
Decembrie este in general o luna mai dificila, din cauza conditiilor meteo (stiti vorba clasica “iarna nu-i ca vara”), dar, din nou, Blue nu a scazut sub 80% ceea ce este laudabil.
Ryanair si-a revenit dupa dezastrul de la sfarsitul lui 2017 si inceputul lui 2018, intre timp, incet, incet, s-a inteles cu angajatii, iar numarul grevelor mai mult sau mai putin spontane a scazut, dar in continuare sunt departe de 90%, cifra anuntata ca target acum vreo doi ani.
Tarom a avut un octombrie spectaculos, dar in noiembrie si, mai ales, in decembrie, punctualitatea a scazut semnificativ.
Dar hai sa vedem care sunt cifrele pentru alte companii aeriene straine, care insa au destule zboruri in Romania, deci este important sa stim cat de punctuale sunt.
Air France | KLM | Lufthansa | Austrian | Turkish | Fly Dubai | Qatar | |
Octombrie | 80,3 | 87,7 | 70,1 | 82,5 | 78,6 | 86,2 | 83,2 |
Noiembrie | 81,4 | 89,4 | 77,6 | 80,1 | 82,7 | 84,9 | 88,4 |
Decembrie | 79,0 | 84,0 | 68,4 | 72,1 | 79,2 | 79,0 | 86,5 |
Qatar Airways si KLM continua sa fie cele mai punctuale companii straine care opereaza si in Romania. De cand am inceput sa primesc datele, asta a fost constant situatia si continua sa tina steagul sus. KLM a reusit sa egaleze si sa depaseasca companiile low-cost (care in general sunt cele mai punctuale din industrie) si asta e o performanta de admirat. Chapeau!
Trebuie sa subliniez progresul impresionant al Air France. Poate si pentru ca n-au mai fost atatea greve, poate ca este si implicarea noului CEO canadian care a creat atatea valuri, cert este ca Air France a castigat aproape 10 puncte fata de inceputul anului.
In schimb, Lufthansa contrazice expresia “punctualitate nemteasca”. Poate, acum trecem la conceptul de “punctualitate austriaca”, pentru ca Austrian are cifre net superioare proprietarilor din Frankfurt. Sper sa-si revina in 2019.
Remarcabil si come back-ul Turkish. Afectata si de inghesuiala de pe aeroportul Ataturk, Turkish a reusit sa-si imbunatateasca spectaculos punctualitatea chiar daca deschiderea noului aeroport a fost amanata din octombrie in decembrie si apoi in martie. Cifrele de circa 80% in conditiile aglomeratiei excesive de pe Ataturk sunt remarcabile.
Zboruri line si fara intarzieri va urez !
Surse date: OAG – Connecting the World of Travel