Dacă este să te uiți la ce destinații erau operate din Otopeni (plus Băneasa, că așa era pe atunci) acum vreun deceniu, nu ai fi văzut prea multe rute. Erau evident, rutele „mari”, gen Roma, Madrid, Londra, Paris, etc., care oricum erau operate multe din anii ’50 – ’60 și puține altele mai „originale”. Între timp, au apărut o groază de destinații noi și la care nimeni nu s-ar fi gândit vreodată. Se zboară la Tbilisi și Erevan, se zboară la Nürnberg și Tenerife, se zboară în Malta și Bordeaux. Au mai fost Kutaisi, Eilat sau Riga, dar au dispărut. Deh, acum nu toate rutele care se lansează chiar și merg. În plus, s-au dublat sau triplat companiile aeriene pe aceeași rută, deci e competiție de prețuri – cine s-ar fi gândit că ar apărea un low-cost pe destinația Amman? Sau că spre Londra vor zbura nu mai puțin de 5 companii. Iar la Tel Aviv – 6. E drept, ne lipsesc zborurile lungi. Vara, Air Canada Rouge vine din Toronto și Montreal de vreo 2 ani, dar în rest, cam lipsa. TAROM anunță pentru la vară New York, Chicago și, posibil, Xiamen, dar să trăim, să vedem.
M-am gândit ca în articolul de azi să fac un inventar de rute. De rute care cred eu că au sens. Atât ca potențial de trafic, cât și pentru profilul celor patru companii aeriene majore de la noi. Pentru că, de exemplu, nu văd un Ryan sau Wizz zburând la Sofia sau Odessa. Dar TAROM, da… Așa că hai s-o iau una câte una.
TAROM
Compania națională este ceea ce se numește o companie legacy. Nu este low cost și nu va putea fi low-cost niciodată. Așa că TAROM trebuie să aibă (și are) și avioane mai mici cu care poate zbura spre destinații de nișă, iar modelul de business trebuie să fie de „transfer airline” – să aducă oameni dintr-o parte, să tranziteze Bucureștiul și să-I transporte în altă parte. Să fie o conexiune între est și vest și, posibil, între sud și nord.
Deci… spre est. Există destul de multe destinații care pot să funcționeze. Am auzit că Erevan și Tbilisi merg foarte bine. E drept, cu niște prețuri mai agresive (și nu mă refer pe relația București, ci mai departe), dar așa se cucerește piața. Am zis-o întotdeauna și cred că Odessa are potențial. Da, a fost lansată din pripă, a fost lansată toamna, când e sezon prost, habar n-am de or fi făcut reclamă pe acolo, poate o fi o problemă și de orar, nu știu. Dar în Odessa locuiesc 1 milion de oameni (și 5 – 10 milioane prin jur), sunt foarte mulți bani (că e port și pe acolo trece tot comerțul Ucrainei). Înțeleg că se va reveni la vară, să sperăm, cu mai mult avânt.
Dacă am fi avut relații mai bune cu Rusia, cred că un Rostov pe Don sau un Kazan ar fi fost niște idei bune, dar cum nu avem, nu știu dacă vom primi drept de zbor acolo. În mod sigur, un Teheran sau un Erbil ar merge ca focul, dar, din nou, sunt decizii politice și suntem prea mici pentru un război așa de mare. Și, apropo, cred că și în Bagdad ar fi o pâine de mâncat, și încă una mare.
În Turcia, cred că Izmir ar dudui. Există foarte multe businessuri turcești în România din Izmir și sigur le-ar conveni un zbor direct decât să o ia prin Istanbul. Plus vara, e potențial de călători leisure.
În Golf, am mari dubii că TAROM trebuie să revină la Dubai. Cred că deja e supra-capacitate pe destinația asta cu 2 zboruri pe zi ale lui Fly Dubai și 4 pe săptămână (în sezon) ale Wizz. Iar potențialul de trafic de transfer e zero, cu atâtea destinațîi europene deservite de Emirates. Dar cred că Abu Dhabi trebuie încercat. Și încercat în colaborare cu Etihad. Etihad-ul, probabil, ar zice mersi să mai primească un feeder din Europa, există comunitate românească și în Abu Dhabi, nu numai în Dubai, așa că cred că nu ar fi o idee rea.
Spre vest – mi se pare năucitor faptul că între București și Berlin (capitala celei mai importante țări din Europa) să nu fie decât Ryanair. Năucitor. Știu, în Berlin e mai multă politichie și nu economie, dar orișicât.
Evident, dacă chiar explorezi grămada de destinații de est despre care am scris, trebuie înțeles cam spre ce destinații e interesat traficul din Tbilisi, Abu Dhabi sau Izmir (în caz că vor apărea aceste rute).
Pentru trafic business, cred că Taromul ar trebui să revină la Zürich (sau în triunghi cu Geneva). N-ar fi rău să se uite dacă poate ateriza cu A318 pe aeroportul Londra City, fix în buricul târgului (din câte știu, A318 este maximum de avion acceptat acolo).
Și nu în ultimul rând, s-ar putea uita și la niște destinații estivale – poate un Salzburg sau Innsbruck de iarnă și niște Baleare de vară. Sau o Cluj-Varna, de ce nu?
Companiile low-cost
În general, companiile low-cost au cam împânzit Europa cu zboruri. Cred însă că mai există niște găuri. Da, înțeleg, ele operează Point to Point, trebuie să încarce avionul ăla de 189 de locuri până la plin, să scoată banul, iar zborurile scurte sunt complet neprofitabile – așa că în afară de Wizz-ul care zboară de la București la Varșovia, nu prea mai sunt zboruri low-cost pe aici, pe o rază de 1 – 1,5 ore de zbor de București. Doar Ryan s-a băgat pe Atena, dar încolo e trafic, iar vara asta a încercat și Creta… sper să repete și să vină cu mai multe destinații de vacanță. Să vedem ce 😊
Hai să luăm harta de la vest la est.
Cred că în Marea Britanie acoperirea e bună. Era o lipsă în Scoția (Edinburgh), dar a fost acoperită, așa că e OK. Sincer, dacă aș fi Blue sau Wizz, m-aș uita și la Belfast. Există o comunitate românească semnificativă și pe acolo și ar putea exista și ceva trafic de vacanță, de ce nu ?
Spania de Nord mi se pare sub-deservită. Până anul trecut, nu zbura nimic, anul ăsta, a încercat Wizz ceva timid la Santander. Deși este evident că marea parte a comunității românești și a obiectivelor turistice se află în partea sudică, cred că există potențial și în nord – un Bilbao, un Santiago de Compostella, ceva… ar merita încercat. De asemenea, știu că e un zbor lung și companiile low-cost nu prea agreează nici zborurile foarte scurte, nici pe cele foarte lungi, dar Porto ar fi o încercare care poate ar merita.
Franța, încet, încet, este acoperită, dar cred că nu ar strica că cineva să se uite și la Toulouse și, poate, la Nantes. Cred că ar exista potențial de barem două zboruri pe săptămână.
Prin Nordul Europei, acum trei-patru ani, bătea vântul (la propriu, dar și în cazul zborurilor dinspre România). Acum, de bine, de rău, harta s-a populat. Sincer, cred că mai există o singură destinație cu potențial atât turistic, cât și de trafic etnic – Bergen, în Norvegia. Orașul este fain, este și poartă de îmbarcare spre superbele fiorduri (fie că te urci pe vreun vas de croazieră, fie închiriezi o mașină) și cred că ar avea potențial…
În Benelux, cred că există potențial pentru low-costuri în zona superpopulată a Olandei, Știu, de Amsterdam nu se pot atinge, dar există aeroportul din Rotterdam. Wizz zboară la Eindhoven de mai bine de 10 ani și probabil e o rută bună, dar cred că Blue ar merita să încerce un Rotterdam. Deși nu există zboruri directe, nu cred că Luxemburg ar merge.
Germania, Elveția și Italia mi se par destul de bine acoperite.
Prin Centrul Europei, dacă aș fi Blue, m-aș uita cu mai mare atenție la Praga. Există o comunitate mărișoară de români în Praga, plus că este un punct turistic de megaatracție pentru tot continentul. La noi a rămas mai în umbră, taman pentru că nu există zboruri spre capitala Cehiei, așa că eu cred că există un potențial bun.
În Austria, aș încerca măcar iarna zboruri spre Innsbruck sau Salzburg. Viena care nu avea zboruri low-cost are acum, așa că e acoperită. Nu cred că altcineva se va mai băga peste Laudamotion / Ryanair.
Low-cost la Budapesta a fost încercat de două ori de Wizz și de fiecare dată a renunțat. Deci nu e. În alte orașe ale Europei Centrale, nu prea văd cine știe ce potențial. Wizz zboară la Varșovia de vreo doi ani, deci îi merge, LOT a încercat o București – Cracovia anul ăsta, a retras-o, se pare că nu a funcționat și e păcat. Evident, probabil dacă încerca Ryanair ar fi mers.
Există și zboruri de vacanță. Nu foarte multe companii aeriene low-cost s-au uitat cu atenție la acest segment de leisure. Doar Ryanair chiar m-a surprins cu cursa de vara asta de Creta. Și Palermo, și Paphos au o conotație de leisure destul de mare. Wizz a zburat și el spre Eilat sau Kutaisi (destinații clare de vacanță) și încă zboară în Tenerife. Dar cred că cel puțin pe zona de vară, companiile low-cost ar face bine să se uite la un Split, poate la o altă mare insulă grecească pe lângă Creta, poate Rhodos. Dacă Turcia ar accepta companii low-cost străine, Antalya ar dudui. Dar cine știe, poate vreun Baleare (da, Wizz a zburat la Palma de Mallorca, dar prețurile erau fantasmagorice), poate vreun Sharm el-Sheikh ar funcționa.
Voi unde credeți că ar avea sens să zboare TAROM sau low-costurile? Nu unde am vrea noi, ci să și aibă potențial. Aș exclude rutele lungi, acelea au o altă logică și deja s-a anunțat că TAROM lucrează la zboruri spre New York, Chicago și, posibil, Xiamen.
O, da! Sunt convins ca low-cost-urile s-ar umple (chiar bine de tot!) cu rute spre Gran Canaria tot anul ( fabuloasa destinatie!), Faro( cel putin perioada aprilie-octombrie) , Sevilla( comunitatea romaneasca este masiva in zona) sau , de ce nu, Paris Orly. In context,opinez ca Ryanair , de pilda, are inca o prezenta nesemnificativa in Romania .
Chiar daca e putin off topic, cred ca si Timisoara merita un zbor Tarom catre Londra. Momentan suntem fortati sa zburam cu WizzAir.
Ar fi frumos ca Taromul sa isi concentreze atentia si pe nevoile altor orase.
Multumim pentru articol, numai bine!
De pe OTP ar mai fi loc de multe alte rute… precum Sevilla,Bilbao,Leipzig,Genova,Berlin (niste concurenta a TAROM la Ryan nu ar strica), Reykjavik si Corsica (sezonier) si poate chiar si Cernăuți ar fi o posibilitate de a aduce noi pasageri de transfer pentru Tarom (căci cerere ar exista in acea mare regiune).
Sper sa vad cat mai multe rute peste timp din Bucuresti
Și spre Muscat,Oman,ar fi o idee buna.Exista acolo o mare comunitate romana.Numai bine va doresc!
Obligatoriu la Berlin asa cum ai spus. Kiev cred ca ar merge (tu sti mai bine). Eu as cere sloturi si as zbura pe rute pe care zboara doar alte companii si cu foarte mare succes – exemplu LOT are 3 curse pe zi intre Bucuresti si Varsovia cu Embraer 170 sau 190 si avionul este aproape plin la fiecare cursa. Alte exemplu ar fi Moscova.
am fost la inceputul verii in Izmir si vreau sa zic ca e un oras de-a dreptul european… aceeasi ospitalitate turceasca dar infrastructura si servicii occidentale… ca timisoarean a trebuit sa aleg punctul de plecare intre Belgrad si Budapesta, cu escala pe noul aeroport din Istambul.
te inseli in privinta Berlinului cred ca are cea mai mare crestere economica pe orasele din Germania pe startapp-uri si it, banking la fel de cat cu brexit-ul multi se orienteaza spre Germania si Berlin cum am facut si eu. Odessa uite sapt viitoare zbor cu low cost-ul pe cursa noua Berlin-Odessa sub 10e biletul. Ce cred ca ar merge dezvoltat si cu succes cursele din pastea de est a tarii, pe Moldova-Suceava/Iasi/Bacau foarte multi moldoveni din republica care acum vin prin Bucuresti ar veni prin Suceava/Iasi. In Moldova doar Chisinau opereaza ca aeroport si preturi mari curse putine la fel un low cost Bucuresti_Chisinau ar merge 100% si la fel ucrainieni din Cernauti care datorita situatiei ecomonice precare pleaca in milioane spre Polonia si vest la munca asa ca o cursa Suceava-Varsovia si preturi ok spre orase din vest ar fi recomandata.Pe distante lungi un Beijing/New Delhi de acolo ar veni f multi turisti cam astea sunt noile puteri si potentia turistic urias.
[…] Chiar dacă nu are parte de o expansiune majoră, o companie aeriană trebuie să lanseze rute noi. Și în noiembrie, doamna Petrescu a promis că se vor anunța 9 – 10 rute noi pentru la vară. Nu e musai să fie toate din București (nici nu cred că vor fi toate din București), ci din toate bazele existente – București, Iași, Cluj, Larnaca și Torino. Să vedem și să speculăm. […]
Nu stiu de ce Wizz a scos zborul de Budapesta. Eu am zburat de vreo 4-5 ori cu ei pe ruta si tot timpul era 100% avionul.
Ruta era extrem de neprofitabila. Faptul ca avionul e plin nu inseamna ca ruta face bani.
Eu nu imi pot da seama ce ar putea insemna a fi profitabila .Atat timp cat era plin . Si evident cautat. Prin urmare cred ca trebuia sa ramina.
Daca ar fi sa apare noi rute cred ca ar fi impetuos necesar sa incepem , ghici….cu Chisinau!
De ce nu Kiev , Cernauti , Belgrad , Sofia, Skopie ?
Aaa…poate ceva sezonier pe partea „Jugoslava” de Adriatica !