De ani buni, suntem obișnuiți să ne rezervăm elementele călătoriei din timp – agențiile de turism au lansat de mai bine de un deceniu sistemul de „early booking” pentru produsele lor și, în ciuda unor temeri inițiale, au avut succes, iar companiile aeriene și hotelurile și-au „dresat” clienții că dacă îți cumperi totul din timp este mai ieftin. Ceea ce este adevărat. „Early booking” a devenit întotdeauna mult mai profitabil decât „last minute” și mult mai des folosit. Dar, din păcate, toate aceste obișnuințe au devenit un pic date peste cap în perioada aceasta cu coronavirus. Mulți care și-au cumpărat biletele de avion și și-au rezervat hotelurile din timp au decis să nu se mai ducă din cauza fricii (uneori, imaginară, alteori, normală) sau a faptului că la întoarcere primești automat 14 zile de carantină acasă – cum e cazul celor veniți din Lombardia și Veneto, de exemplu. În articolul de astăzi, o să încerc să vă explic ce se poate întâmpla în următoarea perioadă și ce trebuie să faci pentru a putea călători în continuare.
Pericolul de coronavirus. Exceptând probabil zonele roșii – provincia chineză Hubei, orașul sud-coreean Daegu, Iran (aparent, epicentrul se află în Teheran și Qom, dar în lipsa unor informații credibile, aș zice că întregul Iran este un no-go zone) sau provinciile italiene Lombardia, Veneto și Emilia Romagna, probabilitatea de a contracta virusul este extrem de mică. Evident, poți să îl iei de oriunde, dar la fel că și până acum, te puteai îmbolnăvi de te miri ce boală și chiar dacă călătoreai la Brașov sau Bangkok.
Există de asemenea riscul să te îmbolnăvești nu neapărat de coronavirus, pur și simplu să ai o viroză, o indispoziție, chiar și gripă obișnuită, și să devii brusc suspect de coronavirus. Și până se lămuresc autoritățile că nu ai coronavirus… dar hai să trec la așteptările mele pentru perioada următoare.
BILETE DE AVION
Numărul zborurilor în Europa și din Europa spre lume va fi drastic redus. Unele zboruri sunt tăiate pentru că sunt spre „zone roșii” – vezi zborurile spre Iran, Italia de Nord sau Coreea de Sud. Dar imensa majoritate a zborurilor vor fi tăiate din motive economice – o companie low-cost devine profitabilă în momentul în care gradul de încărcare sare de 90% (în plus, se obține un yield rezonabil), iar pentru o companie clasică, nivelul este undeva la 80%. Wizz Air a fost prima care a tăiat zboruri spre Italia, dar indiscutabil va fi urmată în curând și de alte companii (inclusiv Ryanair și Blue Air).
Până una, alta, din câte înțeleg, restul de zboruri nu sunt afectate de scăderea numărului de pasageri, dar acesta va scădea indiscutabil. Atunci, companiile aeriene vor tăia și mai mult. În primul rând, vor tăia rute afectate, apoi chiar și rute care sunt mai puțin profitabile. Este indiscutabil că în portofoliul chiar și al celor mai profitabile companii aeriene sunt rute mai puțin profitabile sau chiar care pierd bani, dar pe care companiile aeriene le consideră de viitor. În condiții de pierderi sigure generate de zborurile spre Italia, acestea nu vor fi cruțate – cele mai puțin profitabile vor fi out. În plus, este un mare efort de restructurare operațională – fiecare companie va calcula din nou fiecare avion ce curse poate face și dacă iese cu virgulă, acelea de dinainte de virgulă vor fi tăiate. Așa că să nu vă mirați să vedeți dispărute curse pe niște destinații în care nu se află niciun caz de coronavirus.
În zilele următoare, Ryanair va anunța tăieri de rute. Și vor fi multe! Ryanair este cea mai mare companie din Italia (mai mare decât Alitalia), doar în luna martie fiind prevăzute 18.408 zboruri și 3.479.112 scaune scoase la vânzare. Iar tăierile din Italia vor duce la tăieri din toată Europa, so prepare for the hard landing. Nu mă aștept ca zborurile să fie tăiate „de mâine”, ci de la 14 zile din momentul anunțării. Motivul e simplu – zborurile tăiate cu mai puțin de 14 zile înainte de data efectuării trebuie să fie compensate în conformitate cu reglementarea UE 261 / 2004. De aceea, Wizz a tăiat zborurile de Italia începând cu 11 martie (dată la 14 zile din momentul anunțării), pentru simplul motiv că e mai ieftin să zbori cu avioane goale (dar în care multe locuri sunt deja plătite) decât să plătești compensare la toți. Mă aștept ca Ryan și alții să procedeze la fel.
Ce trebuie să faci – simplu, urmărește cât poți de des dacă zborul tău încă există. Dacă există, bravo, vei zbura, dacă nu, trebuie să contactezi imediat compania aeriană. În general, aceasta îți vor oferi fie banii înapoi, fie re-rutare (în cazul companiilor low-cost, doar pe zboruri proprii, în cazul companiilor de linie, poți fi re-rutat pe alte companii). Este decizia ta. Dar urmărește cât poți de des dacă zborul tău încă există.
Dacă ai bilet de avion, zborul este efectuat, dar tu nu mai vrei să zbori, ai puține opțiuni – puține companii europene oferă posibilitatea să zbori la altă dată (Air France / KLM sau Blue Air oferă amânarea zborurilor spre Italia de Nord pentru zboruri până la 15 martie), altele aplică fix aceleași reglementări normale – fie plătești o taxă de schimbare a datei (care e, în general, 30 – 50 de euro pe segment), fie eventual îți dă înapoi taxele aeroportuare, dar asta doar dacă insiști.
HOTELURI – aici situația este că, în general, hotelurile nu fac rambursări. Dacă ai achiziționat deja cazarea și ai plătit-o, la revedere! Asta e.
Ce poți să faci: dacă îți iei cazare printr-o agenție de turism, informează-te clar dacă este rambursabilă și în ce condiții. De preferat este să îți iei și o asigurare storno, dar, din nou, fii foarte atent la condiții. În general, asigurarea storno acoperă costurile în caz că te-ai îmbolnăvit acasă și nu mai poți pleca în călătorie, nu că nu mai pleci că îți e frică de coronavirus. Discută cu agentul tău de turism toate posibilitățile de acoperire.
Dacă îți iei rezervarea prin booking, alege hotelurile care nu îți iau bani decât cu câteva zile înainte de data check-in-ului. Poate vei găsi hoteluri mai bune, dar unde rezervarea nu este rambursabilă, caz în care vă recomand să luați altceva. Alteori, vei vedea pentru aceeași cameră un preț (mai mic) dacă plata nu este rambursabilă și unul mai mare pentru fix aceeași cameră, dar pentru care poți renunța la rezervare până la câteva zile înainte de a ajunge în destinație. Este alegerea ta, să riști sau nu. Eu, de obicei, dau câțiva euro în plus pentru a avea flexibilitate.
ALTE SERVICII – sincer, nu mă pricep așa de bine la rent-a-car, dar dacă vrei să îți iei tururi, intrări la diverse atracții, mai bine le iei când ajungi la fața locului. Știu, există destule monumente în care se poate intra doar dacă ți-ai cumpărat accesul în avans on-line (de la „Cina cea de taină” al lui Leonardo și până la Vatican), dar, credeți-mă, în perioada asta nu o să fie îmbulzeală. Să ajungeți voi acolo și să vedeți că sunt deschise, pentru că mai ales în zona de focar, unele atracții sunt închise (vezi Scala din Milano sau chiar și Domul din același oraș).
PACHETE DE LA AGENȚII DE TURISM – verifică cu agentul de turism ce este rambursabil și când și ce asigurare îți recomandă să faci pentru a putea anula în caz de ceva și să-ți primești toți (sau majoritatea) banilor înapoi. Orice agent de turism bun te poate ajuta și îți poate recomanda cea mai bună soluție.
Este o perioadă grea pentru călătorit? Desigur, e mai complicat, dar cu ceva atenție, poți să călătorești fără probleme. Există un mare plus – e gol. Nu sunt mulți turiști. Nu sunt chinezi. Când crezi că o să mai poți admira Veneția pustie ?
zbor spre NYC la sfârșit de mai, un concediu la care am visat toată tinerețea. Eu tot zic că-s șanse minime să se întâmple ceva.
Vor fi intotdeauna zboruri din Europa spre New York, no matter what 🙂