Acum 2 zile, lumea aviatiei romanesti a fost socata de o decizie luata peste noapte de autoritatile aeriene romane. Mai precis, un NOTAM emis de autoritatea aeriana care continea destule informatii vagi si un link spre o pagina inexistenta anunta interdictia de zbor spre toate tarile aflate pe lista ne-exceptata de la carantinare. Decizia de interdictie de zbor spre mai bine de 160 state ale lumii inclusiv spre tari unde se operau zboruri au luat pe nepregatite operatorii aerieni. Practic, toate zborurile spre Emirate, Qatar, Suedia, Portugalia, Serbia, Moldova, Turcia si alte cateva tari erau interzise. Daca spre Turcia era deja o prelungire a unei interdictii valabile de la inceputul lui aprilie, spre celelalte tari erau interdictii noi – noute – niciodata de la inceputul crizei COVID zborurile spre aceste destinatii nu au fost interzise de catre autoritatile romane – cele spre Emirate au fost interzise de autoritatile de la Abu Dhabi, iar cele spre Serbia si Turcia de asemenea de Belgrad si Ankara, dar in cazul tuturor acestor tari, restrictiile fusesera ridicate si unele zboruri erau operate (zborurile spre Suedia si Portugalia, bunaoara s-au desfasurat non-stop de cand a inceput criza).
Interdictia de zbor a fost emisa pe 17 iulie la orele 12:07:01 adica atunci cand o aeronava a companiei Qatar Airways era deja in zbor spre Bucuresti, urmand ca mai apoi sa zboare la Sofia. De asemenea, decolase si Fly Dubai dinspre Dubai, dar si Wizz Air-ul plecase spre Malmo.
Zborul Qatar Airways care intrase deja in aterizare a primit interdictie de aterizare si a fost re-rutat la Sofia. Zborurile dinspre Turcia si Serbia care urmau sa fie operate in orele urmatoare au fost anulate (cred ca pasagerii de la Belgrad si Istanbul erau deja la aeroport gata de imbarcare). Evident, a aparut o criza la nivelul Qatar Airways – ce ne facem cu pasagerii romani care ii lasam la Sofia, dar cu cei romani care asteptau deja zborul la Bucuresti. Pana la urma, presupun ca s-a ajuns la o intelegere dupa interventile companiei aeriene qatareze si astfel de la Sofia, avionul a revenit la Bucuresti, a lasat pasagerii, a luat pasagerii si s-a intors la Doha. Restul de zboruri Doha – Bucuresti – Sofia si retur au fost anulate pana pe 19 august.
Ce s-a intamplat mai exact ?
In Hotararea 476 / 16 iunie 2020 care instituia starea de alerta pe tot teritoriul Romaniei se specificau exact tarile spre care exista interdictie de zbor. Lista aceea era cam eterogena si ciudata, mostenita de pe la inceputul lui aprilie cand de abia incepuse pandemia – nu lua in consideratie ca intre timp tari precum Israel, Rusia, Serbia sau Moldova duduiau cu cazuri ca sa ma refer doar la tari spre care existau legaturi inainte de pandemie, pur si simplu era un cut & paste fara ca cineva sa se gandeasca efectiv la ce face.
Articolul 4.1 scria asa: Suspendarea zborurilor efectuate de operatorii economici din aviație spre Belgia, Franța, Iran, Italia, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, Regatul Țărilor de Jos, Spania, Statele Unite ale Americii și Turcia și din aceste țări către România pentru toate aeroporturile din România, potrivit art. 37 din Legea nr. 55/2020.
In Hotararea 553 / 15 iulie 2020 care prelungea starea de alerta, textul era schimbat.
Articolul 3.1 scrie asa: Suspendarea zborurilor efectuate de operatorii economici din aviație spre țările care nu fac obiectul excepției de la carantinare/izolare stabilite de Institutul Național de Sănătate Publică și aprobate de Comitetul Național pentru Situații de Urgență și din aceste țări către România pentru toate aeroporturile din România, potrivit art. 37 din Legea nr. 55/2020, cu modificările ulterioare
Deci, s-a trecut la interzicerea zborurilor spre toate tarile care nu sunt verzi. Adica vreo 160 de tari.
Ceea ce nu inteleg este daca hotararea a fost adoptata pe 15 iulie si probabil publicata in aceeasi zi de Monitorul Oficial de ce Autoritatea Aeriana nu a citit-o pana pe 17 iulie dimineata. Ceea ce banuiesc este ca nimeni de la Autoritate nu s-a obosit sa citeasca noua Hotarare si cineva s-a trezit in dimineata de 17 iulie ca expirase NOTAM-ul de pe baza precedentei hotarari si practic, oricine putea ateriza in Romania. Haos, alergatura, telefoane (asa imi inchipui), si Autoritatea descopera umita ca au primit o groaza de tari interdictie de zbor. Panica, nebunie, Qatarul era deja in aer se pregatea de aterizare, Fly Dubai deja zbura spre Bucuresti, Wizz-ul se pregatea sa decoleze spre Malmo, pasagerii se indreptau spre aeroporturile din Istanbul si Belgrad sa ia zborurile Pegasus si Air Serbia si cineva a scris pe branci un soi de NOTAM cu un link catre nimic (e bine totusi ca link-ul nu era spre Pornhub cum am vazut recent la Timisoara) si au bagat bietele companii aeriene in criza. Ulterior, au dat un alt NOTAM ceva mai clar, dar care permite zboruri spre tari care nu au nici un aeroport cum ar fi Vaticanul, Andorra, Liechtenstein sau Monaco :).
Pana la urma, Qatar-ul s-a zbatut pentru pasagerii lor si au reusit cum necum sa-i lase la Bucuresti pe cei veniti de peste mari si tari si sa-i ia pe cei care urmau sa plece la Doha, dar acesta a fost ultimul zbor pe luna asta.
Ce se intampla daca aveti bilete cumparate pe Qatar Airways in perioada urmatoare? Ai urmatoarele optiuni:
Iti poti schimba biletul – poti sa-ti modifici data (adica sa zbori dupa 19 august in caz ca se reiau zborurile) sau sa optezi sa zbori spre o alta destinatie – trebuie sa fie pe o raza de 5000 mile in jurul Bucurestiului (e mai mult decat generos). Poti sa schimbi data de oricate ori vrei pana pe 31 decembrie 2020.
Poti sa obtii un voucher + 10% bonus din ce ai platit pentru a cumpara alte bilete Qatar Airways.
Poti sa obtii QMiles la rata de 1 dolar = 1oo QMiles valabile 3 ani.
Cere banii inapoi
Mai multe informatii poti gasi aici.
Ti-am mai spus, nu orice babuin are dreptul sa zboare, in viitor (adica aprox. 7 ani cat mai tine „viitorul”…). O sa iti aduci aminte 🙂
pai vedeti, nu merita baietii si fetele astea de la autoritatile aeriene romane salarile alea mari ? ce le pasa lor de prostii care sunt afectati..ca doar nu e cineva din familia lor. O decizie justa , dreapta si corecta.
https://ziare.com/economie/stiri-economice/afacerile-companiilor-aeriene-in-cadere-libera-decolul-financiar-de-abia-din-2022-1620848
Da, jumatate spun ca de abia in 2022 se va reveni, altii zic ca din 2024.