Industria aviatica mondiala cere renuntarea la carantina, inlocuind-o cu testarea tuturor pasagerilor in aeroport

Avion in aterizare

Nu e nici o surpriza ca una dintre cele mai lovite industrii de pandemie este industria transporturilor, iar cea mai vizibila este evident, industria aviatica. Mii si mii de avioane au ramas la sol, mii si zeci de mii de oameni din industrie au ramas fara locuri de munca (fie ca au fost piloti, echipaj de bord, caratori de bagaje sau agenti de check in), iar situatia nu pare sa se imbunatateasca deloc. Lufthansa cere al treilea buget de salvare, British Airways e pe perfuzii, iar marile companii ale Americii Latine sunt in insolventa (ma rog, chapter 11 – protectie impotriva creditorilor). La noi este incredibil ca TAROM si Blue Air continua totusi sa supravietuiasca in conditiile nici unui ajutor de stat, este o performanta exceptionala.

Dar dupa o vara catastrofala, industria aeriana se asteapta la un sezon de toamna-iarna distrugator. Pe langa faptul ca “iarna nu-I ca vara” si oricum vara se faceau banii care sa acopere pierderile din iarna (iar in Asia unde iarna este sezonul de varf, practic nu mai sunt zboruri internationale, ci doar interne in tarile destul de mari sa existe nevoia de zboruri interne), mapamondul, in special, tarile europene sunt lovite de un al doilea val. Am fost plecat doar 10 zile in Grecia si in astea 10 zile, Franta, Ungaria, Cehia, Olanda, Belgia, Austria au explodat, sarind de 100 cazuri la 100.000 locuitori, iar Marea Britanie, Portugalia, Slovenia si Islanda vin tare din urma.

In aceste conditii, vor aparea mai multe carantinari reciproce, iar industria aeriana se pregateste de o a doua interzicere a tuturor zborurilor. Zvonurile spun ca Ryanair si Easyjet se pregatesc sa anuleze toate zborurile pentru urmatoarele cateva luni si sa inghete activitatea pana la primavara. Este probabil o solutie fezabila de supravietuire. Dar alte companii aeriene vor totusi sa zboare. Iar economia are nevoie de conectivitate.

Zilele trecute, d. Alexandre de Juniac (directorul general al IATA – organizatia care reuneste aproape 300 companii aeriene majore din lume – din Romania, TAROM, Blue Air si Carpatair sunt membri) a cerut statelor lumii sa renunte la carantinarea obligatorie daca pasagerii vin din anumite tari sau de oriunde din lume (cum ar fi cazul Ungaria, Ucrainei, Coreeii de Nord sau Thailandei) si inlocuirea acestei metode cu testarea obligatorie a tuturor calatorilor pe zboruri internationale inainte de decolare.

Cred ca multi dintre voi sunteti familiari (cel putin cu conceptul) de testare moleculara RT- PCR – sunt testele standard cerute de anumite tari pentru a putea intra pe teritoriul lor (Grecia, Austria, Islanda, Egipt ca sa mentionez doar cateva). Procesarea rezultatelor dureaza circa 3 ore din cate mi s-a spus, si evident, dureaza pana sunt trimise testele la analize (aparatul asta PCR e scump si nu il gasesti in orice dispensar) si pentru ca tariful sa fie tinut cat mai jos, trebuie folosit odata pentru un numar mai mare de teste. Plus partea de siguranta, bio-hazard, etc. Daca primesti rezultatele in 24 ore, esti fericit.

Exista insa un alt tip de test – asa-numitul test antigen (nu ma intrebati ce inseamna ca nu stiu) care functioneaza cumva ca un test de sarcina. In principiu, poti sa ti-l faci si singur (evident daca esti destul de masochist sa-ti bagi singur batul in gat), iar rezultatul vine pe loc – sau in maximum cateva minute. Problema este ca inca nu exista un astfel de test omologat la nivel mondial (dar marile, dar si micile laboratoare lucreaza furibund la dezvoltarea unui astfel de test), iar cele care mai sunt folosite ici si colo, au o acuratete relativ mica. Adica au un numar mult prea mare de “fals negativ” spre deosebire de testele PCR care daca sunt de calitate, sunt facute corect si procesate conform normelor, au o acuratete de circa 2 – 37%  spune Harvard. Rezultatele “fals pozitive” sunt zero exceptand cazurile in care testele sunt de calitate sub-optima (cum am mai vazut mai ales la inceputul pandemiei) sau daca exista o contaminare a testelor din momentul in care sunt prelevate pana la rezultate. Dar si asa PCR-urile sunt considerate testele cele mai elocvente si acceptate de majoritatea statelor care se bazeaza pe teste si nu carantina pentru a reduce riscul de cazuri de “import”.

Dar si asa, rezultatele vin cu intarziere, iar costurile sunt mari.

 

Solutia intrevazuta de IATA (care lucreaza asiduu impreuna cu marii producatori farmaceutici) sunt testele rapide – asa-numitele teste antigen – costul lor este estimat la circa 7 dolari si poate fi facut de oricine. Roche a anuntat ca va lansa la finalul lunii septembrie un test rapid, dar si Abbott sau alti mici producatori anunta ca vor produce aceste teste rapide in cantitati de milioane in octombrie.

Propunerea IATA e simpla – standardizarea si calificarea rapida a acestor teste si efectuarea lor obligatorie pe aeroport inainte de decolare. IATA vede ca pasagerii sa fie chemati cu jumatate de ora mai devreme decat in mod obisnuit si exista avantajul ca atunci cand te vei urca in avion vei fi aproape 100% sigur ca nu mai calatoresti cu alti oameni care au COVID. Desi dl. de Juniac nu a deschis aceasta discutie, exista posibilitatea ca daca toti pasagerii si echipajul sunt testati literalmente la usa avionului purtatul mastii sa nu mai fie obligatorie (desi cred ca obligativitatea mastii si a vizierei in mai multe tari din afara Europei va continua intr-o industrie care de obicei sufla si in iaurt cand e vorba de siguranta zborului).

Intrebarea este cat de acurate vor fi aceste teste ? Roche spune ca au o precizie de 99,68%. Abbott sustine cifre similare.

Acum trebuie sa vedem daca propunerea industriei globale aeriene va fi acceptata de OMS, dar si de autoritatile statale. Pe de alta parte, ar crea o complexitate masiva – in mod normal, doar calatorii care vin pe cale aeriana ar putea fi acceptati fara carantinare, in timp ce cei care vin cu masina, trenul sau pe bicicleta vor trebui sa se carantineze… sau pur si simplu statele sa faca testele respective la intrarea terestra in tara. Relativ simplu in cazul statelor care intretin puncte de frontiera pe toate granitele (cum ar fi Romania de exemplu), dar extrem de dificil in cazul tarilor care au renuntat la punctele de frontiera cum e spatiul Schengen – o testare de masa la granitele Schengen ar duce la paralizarea totala a punctelor de frontiera externe – ca sa treci din Romania in Ungaria ar dura cam 1-2 zile, dar ce te faci cu testarea in interiorul Schengen ?).

Sper ca totusi lobby-ul IATA va avea succesul scontat si unele state, daca nu majoritatea vor accepta renuntarea la carantinare in schimbul testelor antigen. Dar probabil este imposibil ca sa se creeze infrastructura necesara testarii peste noapte (vedem cum a evoluat capacitatea de testare RT-PCR in ultimele luni). De asemenea, unele tari vor fi mai rapide, altele nu, unele aeroporturi vor fi mai rapide, altele nu. Un aeroport privat cum este cel de la Budapesta va implementa testarea extrem de rapid, in timp ce Bucurestiul probabil se va misca cu incetinitorul – ca de obicei, de altfel.

Cum se va desfasura tehnic totul ? Cel putin cei de la IATA intrevad ca testarea sa fie facuta inainte de check-in. Aeroporturile vor amenaja cabinete la intrarea in aeroporturi (cu cat vor fi mai mari aeroporturile, cu atat mai multe puncte de testare), rezultatele vor veni in 10 – 15 minute si cu hartia in brate (sau trimisa pe email pe telefonul mobil), te vei prezenta la check in. Pretul testarii va fi inclus in pretul biletului (cum sunt taxele aeroportuare si acum cativa ani cand crescuse pretul titeiului, unele companii au introdus un “fuel surcharge”) in mod automat si in rest, va fi cum stim.

Ce se va intampla daca testul este pozitiv ? Indiscutabil, nu vei putea zbura. Vei putea primi banii inapoi – depinde de companie aeriana. Cred ca unele companii iti vor oferi un credit imediat, altele vor oferi schimbarea datei de calatorie cu minimum 14 zile mai tarziu, iar altele iti vor oferi compasiunea lor sincera.

Sa vedem cum va fi. Dar cel mai probabil vom asista la schimbari rapide pentru a putea ca industria aeriana sa poata sa ia o gura de aer proaspat prin redeschiderea rutelor aeriene. Si ca de obicei, cei care se misca mai repede, vor castiga cel mai mult. Lufthansa deja se pregateste sa dea drumul la testare incepand din luna octombrie. Alitalia deja a lansat zboruri COVID-tested intre Roma si Milano unde toti pasagerii sunt testati. E un zbor intern, dar se adreseaza fricii de a nu contacta boala in avion. Probabil daca se va ajunge la o acceptare a testelor rapide pentru a intra intr-o anumita tara fara carantina, Alitalia va fi una din primele companii care sa ofere aceste zboruri “COVID-tested”

 

Este indiscutabil ca pana la vaccinarea in masa a populatiei (lucru care nu se va intampla pana in primavera urmatoare), companiile aeriene si transportul aerian trebuie sa supravietuiasca cumva. Iar testarea de masa in aeroporturi.

Mai multe informatii: Al Jazeera.

Categorii:
Tips & Tricks

Comentarii

  • Hanis spune:

    O nebunie si cu testele astea. Virus poate fi detectat la o persoana care a fost bolnava , dar nu mai este contagioasa, pana la 3 luni: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/if-you-are-sick/end-home-isolation.html

    E chiar acuma un caz cu un tenismen, care desi a avut testul pozitiv, a fost lasat sa joace…pentru ca trecuse de cele 10-14 zile .

    Persoanele care au trecut prin virus, si care reprezinta un procent din ce in ce mai mare, ar trebui sa poate circula fara probleme.
    Ne place sau nu, cu totii, sau o mare parte, o sa trecem prin acest virus.

    • Imperator spune:

      Testele nu garanteaza, ci minimizeaza riscurile. Cealalta optiune este sa inchida complet granitele – cum au facut Israel, Thailanda, Indonezia, China, etc. Decizia guvernamentala este care e balanta corecta intre acceptarea de un numar de morti / bolnavi / greutate asupra sistemului de sanatate in urmatorii 10 ani si deschidere. Unii prefera sanatatea, altii prefera banii.
      Testarea in masa inainte de zbor este un compromis ok pentru ambele nevoi.

      • Hanis spune:

        Testele facute pt zbor nu rezolva mai nimic. Sa zicem ca faci testul inainte de zbor, ajungi la destinatie….bei o bere..si ai luat virusul. Statistica spune ca 97 % nu dezvolta probleme, ba mai mult…unii nici nu stiu ca au. La intoarcere in aeroport, mai faci testul..ca doar e obligatoriu..si surpriza…e pozitiv , desi esti ok. Ce faci? Te carantineaza …dar unde, si pe banii cui ? .. si uite asa apar problemele…si uite asta e motivul pentru care nu vrea nimeni sa se lege la cap. Plus de asta..zbori ..ca sa gasesti ce la destinatie? un oras blocat de masuri exagerate ?. Problema e frica…care a paralizat omenirea..si toate masurile exagerate luate..care au amplificat si mai mult teama. Practic un cerc vicios. Dpmdv solutia sunt testele in masa gratuite in orase \ sate , stimuli finaciari ca cei care sunt pozitivi sa stea acasa, si ridicarea restrictilor total. Ce se intampla acuma…sfideaza orice logica. Stiu un caz , care nu e lasat se isi faca tratamentul…pentru ca nu este lasat datorita restrictilor sa calatoreasca in tara unde are nevoie de tratament. Tratamentul daca nu e facut acuma..e practic o condamnarea la moarte. Zilele trecute, o alta situatie care sfideaza logica: ca sa faci test covid..trebuie sa treci proba temperaturii. Vrei sa iti rezolvi o problema stomatologica care a ajuns la o infectie….ghinion..ai temperatura..deci..demonstreaza ca nu ai covid. Etc etc etc

        • Imperator spune:

          Testele facute rezolva multe lucruri. Nu exista siguranta 100% si toate masurile luate sunt pentru a minimiza riscul, nu pentru a-l anula cu totul. Da, daca zbori undeva, iei virusul acolo si te gasesc pozitiv la imbarcare, nu vei mai zbura. Cine iti va plati spitalizarea / carantinarea ? Simplu… asigurarile. Trebuie sa-ti faci asigurare. Trebuia si inainte de COVID, va trebui si dupa.
          Testele covid se pot face si la cerere, dar costa in marea majoritate a tarilor din lume.

  • Lora spune:

    De ce nu te muti in Israel sau in Ungaria? Tot ce a scris Hanis e perfect adevarat! Discutam peste cateva luni…si nu, nu sunt cu teorii conspirationale si alte nebunii, ci e vorba doar depre logica…daca mai intelege cineva logica in aceste zile…

    • Imperator spune:

      Logica exista si este clara. Ca sa mai existe companii aeriene la primavara trebuie sa aibe ceva clienti si anul acesta. Pentru asta trebuie sa asigure statele care primesc pasageri ca nu au covid. E foarte simplu. Restul sunt prostii.

      • Hanis spune:

        pt mine aceasta varianta ma face sa nu mai zbor, pentru ca introduce un grad de necunoscut pe care nu sunt de acord sa-l accept. Nu pot sa stau cu teama in san pana la usa avionului daca o sa pot sa ma intorc sau nu. Dupa cum ziceam, zborurile sunt doar o mica parte din calatorie: iti dau exemplul meu, zilele trecute ai scris despre oferta turkish si ma batea gandul sa imi iau familia si sa ma duc la Los Angeles vreo 2 saptamani. Am inceput sa caut info despre ce pot face acolo…si am ajuns la concluzia..ca multe obiective ..sunt ba inchise..ba restrictionate puternic datorita masurilor luate. Cu ce ma ajuta ca pot lua un bilet cu 400 eur daca ajung acolo si ma simt ca la inchisoare ? sau poate peste o luna se inchid granitele si ajung sa ma milogesc sa-mi dea banii inapoi. Si daca intre timp baga si chestia cu testul in buza zborului de intoarcere… bag piciorul in el de concediu, nu multumesc..stau acasa si ma uit la netflix. Ce se intampla acuma, e exact ce fac si antivaccinistii…iau cazurile putine..si le vantura pe toate canalele de comunicare pana cand se creeaza panica si nimeni nu mai vrea sa-si faca vaccin. Citeam zilele trecute Factfulness,de Hans Rosling, si e descrisa acolo o situatie cu o epidemie prin Africa, care afecta un numar mare de oameni…si pentru ca nu stiau ce o cauzeaza, un politician a decis sa puna o bariera pe singurul drum existent pentru a bloca libera circulatie,crezand ca opresc raspandirea. Imediat, taranii care trebuiau sa ajunga sa-si vand marfa la piata, alternativa fiind sa moara de foame, au incercat sa evite acest blocaj traversand prin apa. Multi au murit inecati. A fost o decizie buna ? Ce se intampla acuma, mi se pare exact la fel dar la o scara globala. Daca s-ar pune in balanta, oamenii care au retrogradat ca nivel de trai, cei ce nu pot sa-si faca tratamentele necesare, cei ce depind ca economia modiala sa functioneze pentru a face pasul spre o viata normala….sunt sigur ca balanta ar arata alte decizii.

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest