Schimbare de strategie la Blue Air – va zbura pe aeroporturile principale din marile capitale ale Europei

Frankfurt Airport

Aeroport Frankfurt

COVID-ul schimba extrem de multe lucruri adanc impamantenite in aviatia europeana. Am scris la un moment despre diverse tendinte care se profileaza, dar evident, odata ce timpul trece, apar mai multe miscari, unele dintre ele destul de surprinzatoare, dar care poate au sens.

Este interesant de urmarit care este strategia Blue Air. Da, stim cu totii, Blue Air nu o duce bine, pandemia a lovit-o in plin, taman cand trecuse pe plus dupa cativa ani de pierderi datorate investitiilor si expansiunii agresive (avioane noi, baze noi, rute noi), pana la urma, cu chiu, cu vai, guvernul a aprobat garantarea unui credit pe mai multi ani contractat de la Eximbank, iar Blue a primit bani din prima transa, dar marea majoritate s-au dus de fapt in buzunarul guvernului – pentru tot soiul de taxe si impozite. Sa speram ca va veni si transa doi pentru redresarea de la primavara.

Dar in aceasta perioada neagra pentru toata aviatia mondiala, Blue Air pare sa fi luat doua decizii comerciale strategice destul de importante.

  1. Blue Air continua sa implementeze strategia de a fi o companie low-cost, poate chiar ultra-low-cost. Asta a anuntat-o si CEO-ul Oana Petrescu inca de anul trecut si se pare ca se tine de plan. Am vazut numeroase preturi de 9 euro (pentru zboruri interne) si 19 euro (pentru zboruri externe), cred ca nu e saptamana de la Domnul sa nu apara reduceri de preturi (sincer, sunt cam multe), iar daca intri si compari cu Wizz si Ryan, sunt chiar preturi foarte competitive.
  2. A doua miscare care chiar m-a surprins este ca Blue Air ataca in forta aeroporturile mari – Londra Heathrow, Amsterdam, Frankfurt. Modelul low-cost lansat in forta in anii 2000 (si cu atata succes) avea printre elementele cheie si aterizarea pe aeroporturi mici, la cuca macaii si daca n-ar fi fost obligati de legislatie, Ryanair ar fi aterizat si pe vreo autostrada pentru a scapa de taxe aeroportuare. Asa au fost inventate aeroporturi complet obscure care in zilele noastre au trafic de milioane de pasageri anual – Luton era folosit doar de zboruri charter, Bergamo nu exista pe harta aviatiei civile in 1999 (iar azi este cel de-al treilea cel mai aglomerat aeroport al Italiei), iar Ciampino care este cel mai vechi aeroport al Romei devenise aproape un aerodrom pana la inceputul anilor 2000 cand tot traficul era operat pe Leonardo da Vinci.

Dar, a aparut o tendinta inca de acum cativa ani si iata ca low-costurile s-au apropiat de aeroporturi considerate tabu. Exista insa o nevoie din ambele directii. Pana acum vreo 2-3 ani, aeroportul din Amsterdam ar fi considerat o blasfemie sa vada vreun low-cost pe pistele lui (doar Easyjet fusese acceptat cu chiu si vai). Iata ca azi, pe Schiphol aterizeaza Air Arabia Maroc, airBaltic, Arkia, Eurowings, Iberia Express, chiar si Ryanair are 2 rute, si incepand din octombrie si Blue Air.

Cum ziceam, este o miscare din ambele directii. Odata ce companiile de linie clasice se low-costizeaza, companiile low-cost trebuie sa zboare si in aeroporturi mai de Doamne ajuta. Blue Air zbura de mult timp pe Bruxelles National si nu pe Charleroi si de ceva timp pe Paris – Charles de Gaulle si Roma – Leonardo da Vinci, nu pe Beauvais si Ciampino, dar iata ca criza COVID ii deschide usile si catre aeroporturi practic intangibile pana acum – Londra Heathrow, Frankfurt si Amsterdam Schiphol.

Ca si companiile aeriene, si aeroporturile au fost lovite in plin. Companiile aeriene au renuntat la rute, unele la frecvente, altele pur si simplu au dat faliment, asa ca aeroporturi care altadata erau pline, s-au trezit cam pustii. Si dupa cum spunea CCO-ul lui Ryanair “Acum, aeroporturile vor veni in genunchi la companiile aeriene sa le implore sa zboare la ei”. Ei bine, se pare ca asta se intampla in aceasta toamna, iar Blue Air profita de conjunctura, mutandu-si operatiunile pe aeroporturile principale.

Care sunt avantajele de a zbura in aeroporturile principale ale marilor orase – in general aeroporturile principale sunt mult mai bine conectate cu orasul deservit (Luton este singurul aeroport din zona Londra care nu e deservit pe cale ferata de oras, Beauvais e la cuca macaii, la fel si Ciampino, de aeroportul Torp din Norvegia nici sa nu mai pomenesc – un bilet de tren din Torp pana in Oslo poate fi mai scump decat un taxi de acasa pana la Otopeni + biletul de avion Bucuresti – Torp cu tot cu bagaje de cala)

Deci, iata care e situatia acum:

 

Belgia: dintotdeauna, Blue Air zboara pe aeroportul Bruxelles National, nu la Charleroi.

Franta: Blue Air a mutat deja zborurile de la Beauvias la Charles de Gaulle, principalul aeroport al Parisului.

Italia: Blue Air zboara la Milano Malpensa, respectiv Roma Leonardo da Vinci, si nu pe Bergamo sau Ciampino (in urmatoarele luni, temporar, va zbura pe Ciampino, dar se va intoarce pe Leonardo da Vinci)

Norvegia: Blue Air dintotdeauna a operat pe principalul aeroport Oslo – Gardermoen si nu pe Torp, aflat la peste 100 km de Oslo.

Suedia: Blue Air opereaza dintotdeauna pe principalul aeroport Stockholm Arlanda (35 km de capitala) si nu pe indepartatul Skavsta (aflat la peste 100 km de capitala suedeza)

UK: De la 1 decembrie, Blue Air va muta zborurile de la Luton pe Londra Heathrow care pana in febuarie 2020 era cel mai scump aeroport din lume ca sloturi. Vor fi si zboruri spre Luton, dar odata cu sezonul de vara (care incepe la final de martie)

Aeroporturi centrale deservite (singura companie low-cost care opereaza sau va opera din Romania): Frankfurt, Munchen, Amsterdam

Aeroporturi centrale deservite (dar pe care zboara si alte companii low-cost): Madrid, Barcelona, Viena, Praga, Copenhaga, Atena.

 

Categorii:
Companii aeriene

Comentarii

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest