Urmaresc inca din 2020 tot soiul de studii facute in strainatate cu privire la intentiile de calatorie si cum vor calatorii oamenii in 2021 si in perioada post-pandemica. Pandemia de COVID a dus evident la un salt enorm in domenii precum tehnologia, comunicatiile, stilul de viata, dar si de munca si asteptarile sunt ca vor fi schimbari mari si in ceea ce priveste calatoriile –vor scadea numarul calatoriilor de afaceri (Zoom, Teams, etc au luat un avant fara precedent), dar vor creste enorm calatoriile de placere (leisure trips) pentru ca o gramada de oameni care obisnuiau sa calatoreasca mai mult sau mai putin frecvent au ramas acasa de mai bine de un an. Asteptam sa vad o astfel de cercetare si in Romania, o cercetare profesionista si de amploare si in fine, a aparut. Cei de la Vola.ro au comandat un studio de amploare agentiei Mercury Research (pe care ii cunosc inca din anii 90 cand nu erau o companie de sine statatoare, ci un mic departament in cadrul Mercury si intotdeauna au fost extrem de profi) si da, rezultatele pe care le-am vazut de la Vola.ro relevante pentru Romania se potrivesc cu rezultatele aparute in alte parti ale Europei, sau prin SUA. Sa trec in revista cele mai importante concluzii (tineti cont ca toate rezultatele sunt relevante pentru Romania urbana).
Exista un numar masiv de romani care sunt hotarati sa calatoreasca in strainatate in 2021. 44% au spus ca vor pleca, iar 29% nu stiu. Din pacate, nu exista o cercetare similara facuta sa zicem anul trecut sau in 2019, sa vedem daca acest 44% e un numar mare sau nu, dar cu toata obisnuinta romanilor de a pretinde mai mult decat chiar au de gand s-o faca (asa-zisul “overclaim”) cifra mi se pare destul de mare. Confirma dorinta ca atunci cand nu vor mai simti obstacole (gen carantine, zone galbene, test PCR, riscul de anulari de zboruri, etc), multi vor rupe lantul si va fi o perioada de glorie pentru atat de incercatul sector de turism – transport.
Principala piedica in a calatori este frica de imbolnavire. S-o spunem pe sleau. Majoritatea oamenilor nu calatoresc nu ca-i sperie carantina sau un bat in nas, ci pur si simplu, pentru ca le e frica sa nu se imbolnaveasca. Este principalul motiv pentru cei care au spus clar ca nu vor calatori (61% dintre ei), cifre destul de mari si printre cei care vor sa calatoreasca sau nu stiu inca (44%, respectiv 57%). Toti o stim asta, dar nu este prea “public” – nimeni nu clameaza pe Facebook “eu nu calatoresc ca imi este frica sa nu ma imbolnavesc”. Sau cel putin, eu nu am vazut. Vaccinarea va ajuta enorm in aceasta privinta – atat direct, cat si indirect. Direct, pentru ca odata vaccinat, omul se simte mai protejat, indirect pentru ca atunci cand se va ajunge la un anumit procentaj de populatie vaccinata, numarul de cazuri va scadea dramatic – vezi cazul Israelului si partial al Marii Britanii. Eu personal am refuzat ferm invitatii de a ma duce in Zanzibar, Mexic, Turcia (asta-vara) si alte tari de risc inalt, calatorind in zone cu risc redus (gen Praga asta-vara, insulele grecesti, Sudan, coasta egipteana, Maldive). Dupa vaccinare, plec in Republica Dominicana zilele acestea ;).
Frica de izolare la intoarcerea acasa este mare. Imensa majoritate li se pare lista galbena o loterie, desi nu e. Adevarul este ca lista galbena este destul de predictibila pe termen de 1-2 saptamani (pentru anumite destinatii, doar un cataclism galactic le-ar putea trece pe lista galbena), dar e adevarat trebuie sa o urmaresti sau sa intrebi un blogger care stie 😉 Din nou, cu cat mai multi romani se vaccineaza, cu atat aceasta frica va disparea – pentru cetatenii UE, lista galbena nu mai este relevanta atata timp cat au trecut 10 zile de la vaccinare – se poate intra in Romania fara nici o restrictie. In acest moment, aproape 800.000 romani sunt in aceasta situatie, vor fi 1 milion la inceput de aprilie si circa 2 milioane de Pasti (fara a-I lua in considerare pe cei vaccinati in strainatate). Aceasta este confirmata si de cifrele la intrebarea ce ii va convinge sa calatoreasca – 60% au raspuns “carantina nu va mai fi obligatorie”, iar 52% daca se va reduce riscul de imbolnavire cu COVID.
Nu sunt prea multi doritori sa calatoreasca fix acuma. Peste 52% au spus ca la vara si mai tarziu, destul de departe de restul de raspunsuri – mai mult decat dublu. Adevarul este ca marea majoritate a statelor europene (unde logic se indreapta imensa majoritate a turistilor romani) sunt acum inchise, fie in lockdown, fie ai parte de carantina obligatorie, fie au hotelurile, restaurantele, muzeele inchise. Dar cam toti sunt acum in lockdown strict pentru a pune premisele unei veri deschise. Imi e frica ca la noi unde nu exista aproape nici o restrictie, va fi pe dos – ma rog, depinde foarte mult si de viteza de vaccinare, dar nu cred ca vom fi la 60 – 70% din populatie la vara. Daca gasiti bilete ieftine pe Vola.ro poate nu ar fi rau sa vi le luati din vreme mai ales spre destinatii care clar vor fi deschise (gen Grecia, Croatia).
Interesant, desi 2020 a fost anul Romaniei, sunt inca destui de multi care vor sa viziteze Romania si in 2021. 54% vor sa calatoreasca in Europa si 45% in Romania. In 2020, o imensa majoritate dintre cei care isi petreceau vacante intregi in strainatate, au ramas si au descoperit ca, surprinzator, Romania e frumoasa si are imens de multe locuri si lucruri de descoperit. In lipsa oricarei intentii guvernamentale de dezvoltare a turismului in Romania in perioada electorala curenta (2021-2025), in mod logic, dupa un 2020 “romanesc” ar fi trebuit sa apara un reflux. Dar eforturile mici si locale i-a convins pe multi ca merita sa vizitezi si Romania. Atat cifrele cat si asteptarile mele sunt ca va exista un mix mai balansat intre a vizita locuri din afara si din Romania. Probabil, vacantele din Romania vor fi mai scurte – gen weekenduri prelungite sau maximum o saptamana, dar e bine ca vor fi mai multi romani sa viziteze Romania.
Motivul principal de a calatori in 2021 este stresul. Din nou, nu e o surpriza, iar validarea cifrelor este clara (49% din respondenti au ales acest motiv). De 12 luni traim niste luni extrem de stresante – frica de imbolnavire (atat personala, cat si a celor dragi), stresul creat de pastrarea locului de munca sau de continuare a afacerilor – in cazul afacerilor mici mai ales din HORECA si nu numai, stresul provenit din faptul ca nu mai exista o interactiune sociala la nivelul celei de dinainte de 2020. Nici o surpriza. Si da, 26% sunt cei care “vor rupe lantul” – 26% nominalizeaza frustarea ca nu au putut calatori in 2020. Da, la multi ne e dor de un zbor cu avionul, de o plimbare aiurea pe strazi pitoresti, de o masa pe o terasa cu o priveliste de poveste, de plaje.
2021 este anul last minute. Aproape jumatate au spus ca si-ar rezerva vacanta cu pana la 2 luni din momentul ei. E logic, cu toate schimbarile care au loc peste noapte. Doar un sfert si-ar rezerva vacantele cu mai mult de 3 luni in viitor.
66% isi vor face o asigurare medicala, iar 57% o asigurare storno. Nu stiu cum aratau cifrele astea in 2019, dar au explodat. La fel s-a intamplat in toata lumea. Iar cazarile care ramburseaza platile sau nu cer plata decat cand ajungi efectiv in hotel vor avea de castigat.
Romanii ca de altfel toti calatorii din Europa si SUA revin la agentiile de turism – 40% din cei care prefera sa isi organizeze excursiile independent prefera sa cumpere de la o agentie de turism in 2021. Nu este o noutate, toate cercetarile de piata din SUA, UK, Germania, Franta si din alte tari pe care le-am citit indica faptul ca chiar si cei care calatoresc independent sunt tentati sa isi cumpere serviciile printr-o agentie de turism. Motivul? Simplu – daca in 2019, nu prea avea ce sa se intample (in afara de vreun ciclon, greva sau mai stiu eu ce eveniment punctual), in 2021 se pot intampla extrem de multe si de la o ora la alta, asa ca te simti mai in siguranta daca ai pe cineva la care sa suni la nevoie. Si eu am auzit destui care n-ar fi cumparat vreun pachet de la o agentie de turism sa-i pici cu ceara ca au inceput sa caute oferte pe la agentii de turism. Evident, este momentul in care iti doresti sa pasezi responsabilitatea si sa ai incredere ca primesti informatii sigure. Este anul in care agentiile de turism vor “make it or break it”. Iar domeniul in care vor trebui sa exceleze il reprezinta customer service – serviciul clienti. Cine isi va organize un serviciu clienti cat mai responsiv, mai bine pus la punct si contactabil pe mai multe canale (de la banalul telefon la Facebook, chat sau alte mijloace moderne) va castiga. Si nu doar in 2021, ci in orizontul urmatorilor 3 – 5 ani.
Ce as mai zice ? As zice ca ar fi minunat daca vola.ro sa isi va repeta studiul anual. In momentul in care ai un set similar de date de la an la an poate fi de mare ajutor. Cum ziceam, de cele mai multe ori nu valoarea absoluta este relevanta (mai ales in Romania), ci tendinta. Si asta o poti citi daca ai o recurenta.
Va invit sa descoperiti toate informatiile pe un infografic foarte clar facut de vola.ro –-> Studiu vola.ro