Mai acum ceva timp, scriam un articol despre dezamagirile de inceput de guvernare din zona turism-transporturi – sanatate (partea aia care are de-a face cu calatoriile) si atunci m-am referit ca dintre cei trei ministri care acopera zona asta (intamplator, toti de la USR-PLUS), doar ministrul transporturilor, d. Catalin Drula chiar face ceva, dar doar intr-o anumita zona a mandatului sau, in zona care il pasioneaza cel mai mult – cea a autostrazilor. Cum ziceam si atunci, d, Drula este un excelent ministru al autostrazilor, nu e saptamana in care sa mai apara un proiect aprobat, un segment dat in constructie, un constructor nominalizat sa se apuce de nu stiu ce lot, etc. Evident, soselele nu se construiesc peste noapte si nu cred ca cineva ii poate reprosa ceva domnului ministru ca nu se vor deschide nu stiu cati kilometrii de autostrada anul asta (ce se deschide anul asta este rezultatul muncii unui Cuc, unei Dancile, unui Dragnea), dar cel putin in domeniul autostrazilor, soselelor expres, centurilor si asa mai departe lucrurile se misca la o viteza nemaintalnita pana acum. Sper sa ramana tot asa :). Dar problema care o vad este ca d. Drula nu este Ministrul Autostrazilor, ci Ministrul Transporturilor, iar transporturi nu inseamna doar autostrazi, ci si transporturi feroviare, maritime si aeriene. Despre care d. ministru este inca general cam tacut.
Fata de articolul de acum cateva saptamani, l-am mai auzit pe larg vorbind de reteaua feroviara – trebuie spus ca reteaua de autostrazi in Romania este la ani-lumina de dezastrul feroviar care se perpetueaza de cel putin 40 ani si de faptul ca probabil suntem ultimii in Europa la cai ferate. Taman tipul de transport care te cam scapa de poluare. Viteza medie pe cai ferate in 2021 este inferioara celei din 1989, iar de la Bucuresti la Giurgiu faci cu trenul mai mult decat se facea in 1869 cu ocazia inaugurarii primei cai ferate din Romania (in 2021, ajungi cu trenul in 2 ore jumatate – 3, in functie de alternative, iar in 1869, se facea intre o ora si jumatate si doua). Ma rog, pe atunci preotii spuneau ca trenul este o inventie a Diavolului care va duce la sfarsitul lumii si probabil blestemele popilor si babelor au dus la faptul ca 150 ani mai tarziu, viteza sa fie cu mult mai mica decat in 1869 pe ruta Bucuresti – Giurgiu.
Dar, ma rog am auzit o idee articulata si o strategie clara expusa in cateva minute la un post TV – upgradarea cailor ferate pe principalele magistrale feroviare ca sa ajunga la niste viteze decente pentru anul 2021, un nou parc CFR (multe locomotive sunt de prin anii 70, cu ceva modificari si modernizari), in fine. Am auzit ceva ce suna a plan.
In schimb in aviatie, Nula. Zero. Nema. Nimic. Inteleg ca e un subiect care nu-l intereseaza pe d. Drula, dar din nefericire, este unul de importanta strategica. Si nu neaparat pentru cele cateva sute sau mii de piloti si stewardeze care lucreaza in aviatia romaneasca, ci pentru intreaga economie nationala.
Am ascultat vreo duzina de aparitii televizate ale domnului Drula care au fost postate cu drag si spor pe pagina de Facebook a ministerului si cred ca doar intr-unul s-a referit mai mult de 5 minute la sectorul aviatic si mai ales cu privire la soarta Companiei Nationale TAROM a carui patron temporar este insusi domnul Drula. L-am auzit spunand doua vorbe despre acea Fata Morgana numita Noul Terminal al Aeroportului Bucuresti si intr-adevar a luat o decizie corecta cu privire la metroul de aeroport. Avem acum tren de la gara la aeroport, vom avea si un terminal nou prin 2050 – 2060, o linie de metrou chiar nu are sens. Ar avea sens spre noul terminal si nici acolo nu sunt sigur. Pana se deschide noul terminal masinile terestre vor fi inlocuite de vehicule zburatoare..
Dar sa revenim la oile noastre, la TAROM. Strategia companiei nationale este RESTRUCTURAREA. Atat, nimic altceva. Nu am auzit o silaba despre ce va face Taromul, dupa ce se restructureaza. Deci, singura ideea a domnului Drula cu privire la compania pe care o stapaneste este sa scada numarul de angajati de la 1500 la 750 pana la finalul verii. Hai sa zicem pana in septembrie, deci in 6 luni. In septembrie, foarte probabil, domnul Drula va veni si va anunta ca strategia TAROM pentru urmatoarele 6 luni este sa reduca numarul de angajati de la 750 la 375 in urmatoarele 6 luni. Vine martie 2021 si in continuare, strategia de business va fi reducerea de la 375 la 190 angajati. In consecinta, pana la finalul mandatului, in TAROM nu vor mai fi decat un director general, o secretara, un pilot si o stewardeza. Adica o schema de personal moderna, adaptata noilor vremuri.
Ma rog, hai sa zicem ca nu va cobora la mai mult de 300 angajati la TAROM, adica nu va trece prin 3 restructurari, ci doar prin 2, dar atunci, intrebarea este – care este gandirea domnului Drula cu privire la TAROM ? Pana acum, a vorbit doar de restructurare si taiere costuri si a anuntat pompos ca in 2024 va trece pe profit. Indiscutabil, daca in 2024 va raporta 150,75 lei profit, va fi un succes notabil sa zicem. Dar ce va fi acest nou TAROM ? Cum va arata ? Catre cine se va adresa ? Cum se va adresa ?
Ce a mai aparut pe presa a fost un intreg pomelnic de reduceri – de la reducerea nivelului de pregatire a echipajelor la nivelul absolut (la runda 2 de restructurari se va recomanda folosirea de catre piloti a Play Station pentru pregatire) la inchirieri de birouri (pai normal, in curand personalul TAROM va putea intra linistit intr-un apartament de 3 camere ceva mai mare), renuntarea la agentii externe si interne, renuntarea la relatii cu publicul, renuntarea la vanzarea de bilete, etc, etc. Si o satisfactie enorma ca familiile din TAROM vor fi date afara. Ramanand doar burlacii si minorii.
Deci, care e viitorul TAROM si ce as fi curios sa aflu de la domnul Drula:
- Cine este directorul general al TAROM ? Mai e vreunul sau a fost restructurat, plecat voluntar? Intrebandu-l pe Google, pare sa fie un domn cu numele Mihaita Ursu. Nu stiu daca mai e in functie ca ultima mentiune despre d. Ursu apare in iunie 2020 cand tocmai a fost numit in plina pandemie si ca era numit interimar pe timp de 4 luni, adica pana in octombrie 2020. Despre d. Ursu nu se stie decat ca a lucrat in vanzari pentru materiale de constructii gen tigle, plastic, dar desi unii tipa ca de ce “nu e din aviatie”, nu asta ar fi problema. Ryanair a fost creat de un contabil, WIzz Air de un vanzator de pampersi, Air Asia de un vanzator de muzica iar Air Canada a fost salvata de un avocat. Important este profesionalismul, experienta, cunostiintele si spiritul de lider. Dar intrebarea cheie este: oare d. Ursu chiar exista ? Sau daca inca mai este la TAROM pentru ca este complet invizibil.
- Care este numarul optim de angajati ? 750 ? 350 ? 100 si un pic ? Ultima cifra vehiculata este 750, dar cand patronul nu vorbeste decat de restructurare ca unica strategie a TAROM este evident ca se va merge sub 750. De exemplu, inainte de a da faliment, fosta companie de stat ceheasca CSA mai avea 430 angajati. Un pic sub cat va avea TAROM dupa restructurarea 1.0.
- Ce doreste sa fie TAROM ? Probabil d. Drula nu are nici o idee, dar incerc sa-I dau mai multe raspunsuri posibile: a) companie point-to-point in lupta directa cu companiile low-cost de pe piata romaneasca unde doar pretul conteaza si atat. b) companie de transfer, conectand destinatii din estul Romaniei cu cele din vestul Romaniei prin hub-ul de la Bucuresti – putin probabil cu 300 angajati. c) companie regionala cu cateva ATR-uri care sa deserveasca destinatii de nisa point-to-point spre care nu ar zbura Blue, Wizz sau Ryan nici sa-i bati.
Adevarul ca asta pare solutia cea mai fezabila. Daca tot strategia cheie este restructurarea, renunti la Boeinguri (mai tii Airbusurile 318 in caz de ceva), dai toate echipajele afara si zbori doar la Chisinau, Sofia, Budapesta, Salonic, in tara, poate mai incerci si un Kiev, Izmir, Cernauti, Varsovia, Lviv, Plovdiv. Poate sa functioneze. Brici. Sunt niste rute fara competitie, cum necum, in vremurile bune poti sa le incarci la 60%, bagi niste preturi mari si indiscutabil iesi pe profit. Eventual, semnezi un acord sa devii feeder la Blue Air care sa-ti ia pasagerii din Plovdiv si Salonic sa-I duca la Londra, Paris sau Madrid, si TAROM renunta la orice destinatie care e mai departe de Viena. Indiscutabil, este o posibilitate profitabila, dar ce ne facem cu mandria de companie nationala ?
- Ce flota va avea TAROM ? D. Drula a bagat lozinca aia care am auzit-o de vreo 15 ani incoace cu uniformizarea flotei de la absolut fiecare ministru sau sinistru al transporturilor. Pai flota cam pare uniformizata sau pe cale. Are numai ATR-uri 72 pe short haul (noi noute, nu stiu daca le-au trimis la Toulouse pe cele vechi, posibil), iar pe mid-haul au avioane mari (737-800NG) si medii (A318). Mai sunt cateva Boeinguri 737 de pe vremea lui Emil Constantinescu care trebuiau vandute de acum un an, dar a venit COVID-ul si nu cred ca mai au vreo sansa (doar sa le vanda pe sest la iranieni precum A310-urile). Sa inteleg ca de fapt domnul Drula a bagat o soparla mai profunda si anume uniformizarea flotei va consta si in vanzarea celor 4 avioane marisoare – B737-800NG ? Si n-a vrut sa spuna cu subiect si predicat sa nu-i sara unii in cap ? De urmarit.
- Exista vreun plan de vanzare a biletelor sau se asteapta sa iti bata clientii la usa sa te intrebe daca mai existi ? Ma uit la Blue. Si Blue sufera enorm, supravietuieste cu greu, dar se zbate – promotii peste promotii, rute noi, rute vechi renascute, servicii noi. Blue Benefits, baze noi, cate si mai cate. La TAROM nimic, probabil au concediat deja tot departamentul comercial si ideea este sa taie costurile cu o viteza mai mare decat scaderea vanzarilor care, cum, necum mai pot merge undeva din inertie. Sau pur si simplu, traiesc din inchirierea de avioane catre Karpaten sau Cocktail sa le foloseasca ca chartere pe Egipt, Kenya si Capul Verde.
Si o ultima intrebare intrebatoare.Cheie. Oare TAROM mai prinde 2021 ? Nu de alta, dar pe 9 aprilie 2021, voi zbura peste a 186-a oara cu TAROM (spre Hurghada). Si imi doresc sa nu fie ultimul zbor cu compania nationala.
În mintea voastră aviația este formata doar din piloți și stewardese? Sau inginerii și mecanicii nu mai exista? Sunt curios se mai urca vreun pilot în avion fără semnatura sau stampila unui inginer?
Noi mecanicii sau inginerii suntem primi care suntem dați afară și cu salariile cele mai prăpădiți.
La 700 de angajati, nu cred ca vor mai fi mecanici la Tarom. Munca se va externaliza la o alta companie.
Daca as lucra la Tarom nu as astepta sa fiu data afara. As pleca eu.
Caile ferate reprezinta un lux, nu o necesitate. In loc sa investesti in doua sisteme, de drumuri si feroviar, si sa fie amandoua de rahat, mai bine ai un sistem de drumuri performant. Numai tarile bogate isi permit sa aiba un sistem feroviar. In cazul cel mai bun, sistemul feroviar il folosesti exclusiv pentru transportul de marfa ca sa iei o parte din camioane de pe drumuri. Pentru asta nu ai nevoie de infrastructura performanta, ajung si caile ferate de la 18xx.
Concluzionand strategia Romaniei de a neglija caile ferate este una corecta. Din pacate Romania a facut prea putin pentru reteau de drumuri si de aeroporturi.
Cum sa se piarda o asemenea companie??? Nu mai cu ei am zburat cind am avut nevoie, súper multumita….