Nu e nici un secret ca din toate formele de turism cea mai lovita a fost segmentul croazierelor. Daca avioanele au mai zburat (sau au carat marfa mai ales asta-primavara), daca hotelurile au mai fost deschise ici si colo, daca restaurantele au operat non-stop (in conditii de take-away sau doar in aer liber), ei bine croazierele au fost toate trase pe dreapta. Absolut toate vasele de croaziera au oprit cursele in jurul lumii si s-au adapostit in diverse porturi (avand echipaj la bord pentru a asigura mentenanta), asteptand sfarsitul pandemiei sau ma rog aparitia si distribuirea pe scara larga a vaccinurilor.
Motivul e simplu. In conditiile unei boli transmisibile prin aer precum COVID, multa lume intr-un spatiu de cele mai multe ori inchis cum sunt vasele de croaziera, acestea sunt un mediu ideal de transmitere a bolii. Imi aduc aminte ca la inceputul pandemiei, vasul Diamond Princess (Diamond Cruises) a fost arestat intr-un port din Japonia si mai multe saptamani, nimeni nu a avut voie sa coboare de pe vas pana ce autoritatile japoneze au ajuns la concluzia unui protocol de debarcare si evacuare a pasagerilor si echipajului. Sau vasul MS Westerdam (Holland America Line) a fost refuzat de toate tarile din Asia pana cand dupa doua saptamani de navigare pe mare si lobby pe langa toate guvernele din zona, pana la urma, autoritatile cambogiene au permis debarcarea pasagerilor la Sianoukville.
Au urmat luni de zile, mai bine de un an, timp in care intreaga industrie a croazierelor a ramas in porturi. In 2019, croazierele au transportat 30 milioane de turisti, au oferit locuri de munca la 1,1 milioane oameni si au generat 134 miliarde dolari in venituri. Totul a disparut peste noapte.
Primavara 2021 a venit cu un val de vaccinari la nivel global si cu perspectiva redeschiderii croazierelor. Evident, atunci cand te frigi cu supa, sufli si in iaurt, asa ca marile companii de croaziere au creat un protocol strict, consultandu-se frecvent cu cei mai importanti virusologi la nivel mondial, dar si cu principalele institutii care se ocupa de prevenirea bolilor infectioase cum ar fi CDC-ul american si ECDC-ul european.
Royal Caribbean International a dat drumul la croaziere, mai intai in Caraibe, dar incepand cu 10 iulie si in Europa, mai precis cu plecare din Limassol pe un traseu circular prin Marea Egee : Limassol – Atena – Mykonos – Santorini – Creta (Chania) – Rhodos – Limassol, iar tura aceasta va fi repetata saptamanal pana prin toamna. Dar inainte de a porni prima cursa, cei de la Royal Caribbean au invitat mass-media din Europa de Est si Centrala, dar si parteneri din Cipru (era mai simplu ca se pleca din Limassol) intr-o mini-croaziera pentru a prezenta care sunt masurile luate pentru a preveni COVID-ul si mai ales pentru a vedea cum arata o croaziera in perioada pandemica. Era practic un “cruise to nowhere” cum au fost denumite cele cateva croaziere organizate in Singapore – am plecat din Limassol spre larg, am stat pe mare timp de o zi si ne-am intors in Limassol a treia zi.
Vasul cu care se navigheaza este Jewel of the Seas, ultimul vas construit in asa-numita Radiance Class, unul din vasele mai mici ale RCI cu o capacitate de doar circa 2000 pasageri (cele mari pot lua 4000 – 5500 pasageri). Am mai fost intr-o croaziera acum aproape un deceniu cu Liberty of the Seas, dar acel vas era din cu totul alta clasa – poate lua aproape 4000 pasageri la bord si este indiscutabil mult peste Jewel. Dar in perioadele astea in care nu sunt prea multi calatori – fie ca e vorba de hoteluri, avioane, destinatii si evident si croaziere, Jewel este o optiune potrivita.
De altfel, cifra de aproape 2000 pasageri este una pur teoretica. Atata este capacitatea navei, dar numarul de pasageri in acest moment este limitat la 30% din capacitatea navei, deci vorbim de un maxim de 30% la bord adica vreo 700 – 800 oameni la capacitate maxima. Croaziera in care am fost se pare ca a avut un grad de incarcare de doar 20%, asa ca in consecinta, in multe locuri de pe vas mi s-a parut complet gol. Inutil sa spun ca am avut jacuzzi-ul din Solarium doar pentru mine, iar in piscina daca erau 2-3 oameni. In ciuda tuturor masurilor de distantare, nu am avut problema sa gasim loc la masa, asa ca daca vreti sa aveti parte de o croaziera mult mai relaxata ca pana in 2019, acum este indiscutabil momentul oportun.
Care sunt conditiile de a urca la bordul unui vas Royal Caribbean International ? Simplu – sa fi vaccinat. Nu se accepta test PCR, rapid, anticorpi. Simplu – doar vaccinatii. Aceasta cerinta nu este obligatorie pentru copiii sub 18 ani care se vor supune unui test rapid inainte de imbarcare in portul Limassol. Trebuie ca sa fi trecut 14 zile de la rapel sau de la unica doza Johnson & Johnson. Tot echipajul de la bord este vaccinat.
In plus, toti oaspetii – vaccinati sau minori nevaccinati, vor trebui sa faca un test antigen rapid care se face inainte de imbarcare si este gratuit. Rezultatele vin in general in 10 – 15 minute, timp in care astepti pe niste canapele comfortabile din lounge-ul de imbarcare sau arunci un ochi intr-un mic magazin tax-free.
In croaziera “mea”, cum ziceam, nu am mers nicaieri, doar in larg, asa ca nu am experimentat si o debarcare de vizitare printr-un port. Mi s-a spus ca in cazul vaccinatilor, acestia pot cobora independent si sa viziteze locatia ca si pana acum, dar in cazul celor nevaccinati (copiii), nu pot cobora decat in excursii organizate care sunt vandute la bordul vasului. Evident, insotiti de parinti.
Deci, s-o iau pas cu pas ce am vazut si ce s-a intamplat
Am plecat dimineata cu un zbor Blue Air spre Larnaca si de acolo am fost asteptati de o masina care ne-a lasat in fata terminalului pentru vase de croaziera din portul Limassol. Mare, frumos, spatios, am senzatia ca a fost construit recent cu ideea de a deservi cat mai multe nave de croaziera simultan. Acum nu e cazul, in port nu era decat Jewel of the Seas si inca un vas care a plecat mai devreme, dar in perioada care urmeaza, probabil vor fi mai multe simultan.
Check-in-ul nu se mai face pe vapor la o coada de multe ori semnificativa, ci doar on-line, pe aplicatia Royal Caribbean pe care o puteti descarca fie pe telefoane Android, cat si pe Iphone. Tot acolo, faci check-in-ul cu cateva zile inainte de a pleca, dar si raspunzi la un chestionar de sanatate cu 24 ore inainte de imbarcare. Nu va bateti capul, o sa va traga aplicatia de maneca.
Nu stiu exact prin cate filtre am trecut si nu mai stiu exact ce documente au cerut, dar indiscutabil, trebuie sa ai la indemana telefonul cu check-in-ul pe aplicatie si certificatul de vaccinare (eu l-am avut pe cel european, dar este acceptat si cel romanesc). Intr-un final, autoritatile de granita cipriote mi-au verificat buletinul si am urcat la bord. Daca datile trecute, trebuia musai sa trec la receptie pentru a-mi ridica cardul pe baza caruia puteam plati tot la bord (si pentru acces pentru vas), de data aceasta ma astepta in usa – cameristul zonei era insa atent ca sa nu intre oricine in camera.
Spre deosebire de croaziera Royal Caribbean de acum aproape un deceniu, acum am avut parte de o cabina spatioasa cu balcon. Data trecuta am avut o cabina interioara (e drept, cu privire la atrium) si a fost prima si ultima oara in viata in care am avut un atac de claustrofobie. In copilarie, am ramas si in lift cand Ceausescu ne lasa fara curent timp de zile intregi si nu am avut probleme, singura data cand am avut un atac de claustrofobie a fost in cabina interioara… asa ca va recomand sa luati baremi una cu hublou – vedeti marea :).
Principala obligatie este sa porti masca de protectie (primesti 2 in cabina, banuiesc ca poti cere mai multe daca ai parte de o croaziera mai lunga) atat in spatiile exterioara, cat si interioare. Nu si in cazul in care esti in piscina sau stai pe langa piscina. In realitate, atunci cand te afli intr-o zona neaglomerata (si atunci cand ai 20 – 30% grad de incarcare o buna parte din vas este putin populata), nu e chiar nevoie sa porti masca. Am purtat mai ales in zonele interioare mai aglomerate, iar personalul de la bord care purta masca cu sfintenie nu am vazut sa atraga atentia la nimeni. Dar in general, lumea de la bord a respectat masurile de protectie.
Toate restaurantele si barurile sunt deschise, dar o sa vedeti ca exista mese la care nu te poti aseza pentru a asigura distantarea sociala. Cand intri in bar sau restaurant, se intra cu masca, dar, evident, cand te asezi, ti-o dai jos. La bordul vasului se afla un restaurant mare tip bufet (nu se mai practica auto-servirea, in fata fiecarui stand cu mancare se afla 1-2 ospatari care te vor servi ce le arati ca vrei), dar si restaurante a la carte – acolo, evident, esti servit, poti acces meniul pe aplicatie (mai erau insa si niste meniuri pe hartie) si masa de langa tine este obligatoriu libera.
Evident, in ambele seri am fost la spectacole. Evident, nu le puteam rata. Nu au avut amploarea celor de acum un deceniu, dar ambele au fost dragute. In prima seara, un cuplu de acrobati rusi – ma asteptam la obisnuitele rasuciri in aer, dar spectacolul acesta a fost cu adevarat dragut – a fost foarte mult balet, foarte multa coregrafie, o poveste romantica, adica povestea vietii lor – cum s-au cunoscut, casatorit, copii si mai putin exercitii de forta (au fost si acestea, dar totul invelit intr-o coreografie faina). Al doilea spectacol a fost o trupa de baieti din UK care au combinat un pic de umor britanic cu muzica si dans. In ambele cazuri, sala a respectat conditii stricte – la fiecare rand, cate un rand gol si doua locuri libere in dreapta si stanga grupului (sau cuplului) care venise la spectacol. Plasatorii, plasau niste semne de locuri ocupate in functie de “configuratia” grupurilor.
Jewel of the Seas are doua piscine – una in aer liber, dominata de un ecran gigantic unde apar diverse filmulete si muzica (acolo s-au difuzat noaptea meciurile de la EURO 2020) si o zona numita Solarium – este practic o a doua piscina care este dedicata doar adultilor. Are un acoperis retractabil in caz ca ploua sau e frig (foarte fain !) si toata zona este decorata in stil … thailandez – cu niste pavilioane aducand cu temple thailandeze, cu niste tigri si elefanti din bronz (sau culoare similara), cu jacuzzi (m-am bucurat de el singur), cu piscina, e un loc foarte fain. Si nu am inteles deloc de ce cei cativa care voiau piscina erau in piscina obisnuita si nu la Solarium… asa ca m-am rasfatat in liniste. Mai exista de asemenea si un mini-aqua park cu tobogane si tot dichisul. Nu a fost deschis in timpul croazierei mele (in general, aqua parkul este pentru copii si nu am vazut mai mult de 2 copii la bordul croazierei “catre nicaieri”), dar sunt sigur ca acum e operational.
De asemenea, sunt deschise si atractiile mai sportive – exista un teren de mini-golf, dar si un perete de catarari. Nu am vazut pe nimeni sa mearga acolo desi erau functionale, dar cel mai probabil odata ce croazierele “obisnuite” au reinceput, vor fi destui clienti. Evident, te poti duce cu programare pentru a evita aglomeratia.
Per ansamblu, o calatorie placuta si relaxanta. Dupa aproape un an, am tras si un somn de dupa amiaza cu briza marii intrand pe usa, un somn linistit, fara vise. Plecarea a fost la fel de simpla. In caz ca as fi consumat ceva extra, trebuia sa trec pe la guest relations si plecarea a fost la ore speciale. Cum mai aveam timp de stat in Larnaca, am decis sa nu stau in aeroport ore in sir, asa ca am mai dat o fuga prin Larnaca. Liniste si pace, doar localnici, cativa turisti pierduti pe promenada de langa cetate. Continui sa cred ca acum e momentul sa calatoresti J:).
Calatorii faine si sigure va urez.
Imagini Jewel of the Seas / Royal Caribbean
Foarte frumos terminalul din Limassol
Am inceput cu un test rapid 🙂
Iaca – Jewel of the Seas !
O poarta atat de mica pentru un vapor asa de mare 🙂
Aceasta a fost cabina mea – cabina cu balcon
Si din celalalt unghi
Baia
Si balconul unde poti admira marea 🙂
Primii oaspeti de pe Jewel of the Seas de mai bine de un an au fost intampinati cu tort 🙂
Bufetul – o armata de ospatari gata sa te serveasca
Eu cred ca erau zambitori 😉
Eram pe Mediterana, nu se putea sa nu avem munti de creveti
si tot soiul de fructe de mare
Compania este totusi americana – nu se poate fara hotdog si hamburger
Solarium – un crampei de Thailanda sub un acoperis retractabil
Un jacuzzi doar pentru mine
Piscina „oficiala”
Nu, nu e un ninja, e salvamarul de la piscina
Terminalul Limassol vazut de sus
Restaurantul a la carte. Pe vremuri, pe scarile acelea, ospatarii cantau ceva cantonete italiene. Acum, nu, poate dupa terminarea pandemiei
Impresionantul Atrium de pe vas
Zona de shopping
Poti sa achizitionezi si arta
Aquaparkul pentru copii va fi inaugurat cu prima cursa
Se poate juca si baschet sau ping pong
Zidul pentru escaladare a fost deschis si in timpul „cruise to nowhere”, dar nu stiu cati doritori au fost
Si pe la gym cam batea vantul. Dar daca e cineva doritor, are destule aparate
Unul din barurile
cu panorama
Vas de croaziera fara cazinou ? Nu se poate asa ceva !
Exista si un kids club. Nefiind kids, era cam gol
Acele apusuri de vis ale Mediteranei…
Pentru cinefili, la bord era si un cinema. Nu am avut timp sa ma duc la film
Pentru ca am preferat sa ma duc la teatru pentru spectacole
Un rand gol, un rand plin, dar la doua scaune distanta de vecini
Show-ul din prima seara – dansuri acrobatice si o poveste romantica
Seara 2 – un boys band britanic
Iar afara, pe punte, langa piscina se urmarea EURO 2020
Debarcarea … La revedere, Jewel of the Seas… sau poate adio 🙂
In zbor spre Atena, survoland portul Limassol unde se aflau trase doua vase Royal Caribbean – Jewel of the Seas (cel mic, in stanga) si Harmony of the Seas (cel mare, in dreapta)
ma asteptam la psicine mai mari