TAROM – Tot mai mic, mai mic, mai mic pana n-o mai ramanea nimic.

Tarom B737-800 NG

TAROM B737-800 NG

Anul trecut pentru prima oara dupa 4 ani, aveam sa folosesc TAROM mai mult decat oricare alta companie aeriana. Dar tot anul 2022 am fost mai ales pe zboruri scurte – gen prin tara sau Budapesta si Belgrad, am prins chiar si un zbor lung la inceputul anului din Zanzibar cu oprire pentru a baga ceva kerosen la Hurghada, dar operat de unul din Boeingurile mai mici si mai vechi ale Taromului. Dar pana acum, in ianuarie 2023, nu am zburat cu noile avioane ale TAROM – ma rog, nu sunt chiar noi, au fost receptionate in 2017 si 2018, ma refer la cele mai mari avioane din flota TAROM si anul Boeing 737-800 Next Generation. TAROM are 4 bucati – 2 venite nou noute in 2017 (fusesera refuzate de Fly Pegasus, asa ca au o configuratie low-cost cu mai putin loc la picioare si fara business class) si 2 preluate de la Malaysian Airways (au business class, chiar si ecrane incastrate in scaune, dar evident, nu sunt folosite). De altfel, cel putin pe cel pe care am zburat pe cursa Paris – Bucuresti la inceput de ianuarie care a fost preluat de la Malaysian mi s-a parut OK, doar ca arata sictirul aratat de companie idei de marketing – totul este neatins de la malaezieni, nu are nimic cu atmosfera si culorile TAROM – ma mir ca nu au lasat placutele in malaeziana si le-au schimbat in engleza, ca in rest a ramas fix cum erau – zici ca urci intr-un Wizz Air mai degraba (culoarea scaunelor sunt ale Wizz Air), nu intr-un TAROM.


Dar, ma rog, uniformitatea, politica si produsul si marketingul sunt lucruri complet straine la TAROM, asa ca la ce sa te astepti. Zi mersi ca zbori si lasa-i pe altii gen Wizz, Ryanair, Air France sau Air Serbia sa fie interesati de marketing si produs. Banuiesc ca la avioanele luate in 2017 in continuare scrie in turceste peste tot desi nu au zburat un minut pentru Fly Pegasus.

Primele impresii ? Nu mai e TAROM-ul acela care il stiam inainte de pandemie – in care aveai bagaj de cala automat si mancare (evident pe zborurile scurte cum erau cele interne primeai o napolitana sau un sendvis, pe cele mai lungi, ceva mai mult). Acum au aparut diverse tarife si cel mai ieftin este cel doar cu bagaj de mana, iar mancarea in economy class se plateste.

Care au fost marile schimbari pe care le-am remarcat pe zborul ? Iaca:

In primul rand, au aparut asa-numitele „bundles” – sau categorii de preturi in care ai incluse o gama intreaga de servicii. A aparut de asemenea si pachetul „light” in care nu ai decat bagaj de cabina si check-in gratuit la aeroport. Stiu ca TAROM voia sa introduca aceste bundles de ani de zile, dar se chinuia cu programul informatic ca practic nu putea vinde decat un singur tarif. Si care orice schimbare la TAROM, a durat ani de zile, cel putin eu am auzit de schimbarea asta de peste un deceniu. De cativa ani, compania a experimentat pe ruta de Budapesta sa vanda diverse pachete la diverse preturi, dar totul se facea manual – un soi de dosar cu sina :). Aceste tarife diferentiate zise si „bundles” nu sunt ceva nou. Au existat de cand a aparut clasa business – in ultima instanta „economy” si „business” sunt bundles diferite pentru ca ofera servicii diferite, dar companiile low-cost au introdus diverse tipuri de bundles in economy – si dupa cativa ani in care companiile clasice au zis sa asa ceva este prea mult pentru onoarea lor au trebuit sa capituleze si sa ofere si ei bundles diferite in economy – inclusiv pachetul „blana” sau „light” – fara bagaj de cala, fara mancare, fara aia, fara ailalta. Air France este cel mai generos, accepta bagaje de cabina de pana la 12 kg la clasa light, altii nu. La TAROM nu se specifica, nu au fost atat de profunzi sa puna o limita la ce poti aduce in cabina.

In al doilea rand, nu mai ai mancare inclusa automat. Doar la business class. Din nou, asa e cam la destule companii europene – ultima oara cand am zburat cu Lufthansa parca prin 2016 sau 2018 de la Frankfurt la Bucuresti ne-au dat un pahat cu apa si in rest, rabdari prajite. Mi-aduc aminte imi era o foame, dar nici macar nu aveau nimic de vanzare – cumparam, cativa euro in plus nu era un capat de tara, dar Lufthansa oferea zero barat. Nu stiu cum o mai fi acum. TAROM a oferit de asemenea doar un pahar cu apa odata cu inceputul pandemiei pana la 31 decembrie 2022. Nu au fost singurii, toate companille europene si nu numai au renuntat la orice serviciu pentru ca sa reduca interactiunea dintre echipaj si pasageri. Odata ce pandemia a devenit mai blanda si lumea s-a vaccinat, s-a revenit la serviciul anterior, dar nu si la TAROM. Motivul era ca noua conducere (nu mai stiu care, s-au schimbat directorii generali ai TAROM mai des ca ciorapii) a concluzionat ca serviciul la bord costa prea mult – contractul cu firma emirateza dnata (detinuta cred ca de emirul din Dubai) era mult prea scump, dar nu putea fi reziliat. Asa ca TAROM a asteptat data de 31 decembrie 2022 cand a expirat contractul si a semnat un contract nou cu Uplift care vinde produse la bord. Ce este pozitiv este ca ai o gama larga de produse din care poti alege – senvisuri, dulciuri, saratele si inteleg ca vor mai aparea si alte produse (inclusiv mai multe tipuri de cafea si chiar si machete cu avioane TAROM). Partea proasta este ca evident ca TAROM a uitat sa anunte schimbarea – asa ca cel putin pe zborul asta, nimeni n-a cumparat nimic, in plus faceau niste ochi cat cepele cand le-au vazut pe fete cu caruciorul. Ca sa fiu cinstit nici fetele nu si-au dat absolut deloc silinta – la Ryanair zici ca ai parte de oferta secolului cand sunt anuntate vanzarile, la TAROM, o domnisoara sau doamna a susurat ceva pe sistemul audio destul de discret al avionului si ne-am trezit cu ele plimband caruciorul in viteza.

Ce au de vanzare ? Cam ce se putea cumpara pe Blue Air – e acelasi furnizor (Uplift) si au cam aceleasi produse – parca am remarcat ca au zacusca in plus.

 

Sunt TAROM de blamat ca nu mai dau mancare moca si trebuie sa platesti pentru bagajul de cabina ? Nu, e o tentinta globala (iar serviciul la bord e mai bogat ca la multe companii). Sunt de blamat ca de 15 ani sunt pe pierdere, ca nu exista o viziune, ca nu exista strategie, ca sunt luate avioane aiurea, ca marketingul e zero, ca nu au o conducere de vreo 5 ani (asta nu e vina lor, ci a patronului – adica Ministerul Transporturilor, fie ca a fost Cuc, Grindeanu sau Drula, i-a durut la basca de TAROM). Dar care sunt problemele la TAROM ?

Problema fundamentala este ca TAROM este o companie de stat. Punctum. Nu o spun doar eu (o spun de decenii), o spune si fostul CEO, Radu Catalin Prunariu – TAROM fiind o companie de stat este din capul locului o companie lenta in a lua decizii, neadaptata la piata, complet imobila si inchistata in procese si sisteme de pe vremea calcularii preturilor cu pixul cu pasta albastra. Este o companie paralizata de faptul ca e de stat si trebuie sa se comporte ca la stat. Pentru a lua o decizie cat de mica – o promotie, o ruta noua sau daca apa minerala la bord sa fie Borsec sau Dorna trebuie sa se stranga cele doua camere ale Parlamentului in sedinta plenara pe cand la o companie privata, decizia e luata imediat. Indiferent cate planuri minunate sunt anuntate cu emfaza de un Cuc, de un Drula sau de un Grindeanu, sunt pur si simplu vorbe goale atata timp cat TAROM ramane o companie de stat, cu o mentalitate de stat si cu o viteza a melcului turbat de a reactiona la schimbarile pietei. Exista vreo asteptare ca TAROM-ul sa faca ceva inteligent, sa preia controlul asupra pietei. Niciodata cat timp vor fi de stat.
In alta ordine de idei, privatizarea nu inseamna vanzarea totala. Modelul Air Serbia este relevant. Serbia a vandut 49% din compania JAT companiei emirateze Etihad careia insa i-a cedat managementul. JAT era praf, JAT era jale. TAROM-ul chiar si cel de azi este la ani lumina de cum era JAT in 2013 cand a fost cedata lui Etihad. Azi, 10 ani mai tarziu, Air Serbia (compania sarbeasca a trecut si printr-un proces total de rebranding, modernizare si relansare) este la 100 ani-lumina distanta de TAROM. Este alb si negru. O companie infloritoare care zboara spre 84 destinatii pe 4 continente spre deosebire de TAROM care zboara spre 27 destinatii dintre care 6 in Romania (deh, suntem tara mare, nu ca Serbia) si care e in moarte clinica.

TAROM nu are o conducere din martie 2016. Nu are un management de 7 ani. Este o minune ca o astfel de companie mai exista, dar mai exista ca e pe perfuzii guvernamentale. DIn 2016 incoace, s-au schimbat vreo 150 de directori generali, 300 de directori comerciali, 450 de directori financiari si asa mai departe. Evident, exagerez, dar nu foarte mult. Compania a avut directori generali care au condus compania si 3 zile, iar cei care au prins mai mult de 4 luni erau deja veterani. O companie aeriana are nevoie de o conducere stabila, pe termen lung care sa poata intelege compania si piata, sa vina cu o strategie, cu indicatori de performanta si sa o implementeze. Punctum. Poate veni si Zuckerberg, si Musk, si Varadi la conducerea TAROM si nu va face nimic in primele 4 luni – de abia ii va cunoaste pe principalii colaboratori cum ii cheama (din care in astea 4 luni vor fi plecat deja de 3 ori). Si cand ma refer la management, nu ma refer doar la directorul general – ma refer la echipa de management ca si aia s-au schimbat mai des ca directorii generali.

TAROM nu are nici o viziune, habar n-are ce este si ce vrea sa fie. Poate o stii cineva din companie, dar acesta e inlocuit dupa maximum 60 zile. Si vine altul cu o alta viziune. Sau fara nici o idee. Sa fie un low-cost sau o companie clasica ? Sa fie o companie point-to-point sau transfer airline ? Vrei sa fi point-to-point, asta inseamna ca esti un soi de Ryan. Te poti bate cu Ryan in costuri si preturi ? Nu, niciodata. Vrei sa fi transfer airline ? Atunci iti trebuie rute si avioane. TAROM nu mai are nici rute, nici avioane, nici viziune, nici nimic. Singurele placi hodorogite pe care le auzi sunt „restructurare” si „uniformizarea flotei”. Sigur, sunt importante, dar daca unica viziune este restructurare, pai atunci te desfintezi in momentul in care renunti la ultima ruta si la ultimul avion. Nu va dura prea mult.

Restructurare pana cand inchidem compania. Ruta cu ruta, avion cu avion. Cuvantul cheie al TAROM-ului este restructurare. Dam oameni afara ca sunt prea multi. Inchidem rutele ca sunt neprofitabile. Bon, perfect. Asa ca TAROM-ul a renuntat la vreo 15 rute (ultimele fiind Barcelona, Munchen si Viena) si nu vor fi ultimele. Zvonurile spun ca se vor inchide si Londra, Frankfurt, Atena si Praga. Si dupa astea si celelalte. Pentru ca o companie trebuie sa existe – nu numai in aviatie, trebuie sa creasca, sa se dezvolte. Nu te poti dezvolta atata timp cat strategia ta este sa tai. Este o strategie excelenta cand este o criza economica fara precedent in istorie, cand totul se prabuseste in jur, dar nu cand 2023 va fi cel mai bun an din istoria aviatiei mondiale. Inclusiv in Romania. Si strategia ta in acest context este sa tai rute si avioane.

Asa zisa uniformizare a flotei este un dezastru total. La ce naiba ii trebuie TAROM-ului MAX-uri cand renunta la toate rutele mai lungi de 2 ore ? Acum cativa ani, TAROM-ul avea una dintre cele mai eterogene flote din Europa pentru o companie asa de mica ca TAROM. Avea ATR 42, ATR 72, Airbus 318, Airbus 310, Boeing 737-300, -400, -700, -800. Era un haos. Da, trebuia sa le mai reduca – ca sa ai atata amar de modele iti trebuie o armata de tehnicieni (la avioane nu ai parte de un Dorel care poate da cu ciocanul si sa surubareasca orice, oamenii sunt calificati pe un anumit model si pe anumite operatiuni) si depozite uriase de piese de schimb. Ideea curenta este sa ai 2 modele de avioane – ATR 42-600 si Boeing 737-MAX (eventual vor pastra si 800-NG). Adica un avion de 72 locuri (ATR 42-600) si un avion de probabil 180 – 200 pasageri (nu cred ca in TAROM cineva s-a gandit in ce configuratie sa fie MAX-urile). Intre 72 si 200 pasageri este un hau imens in care nu va mai fi nimic. Pana acum erau Airbus-urile 318 (care vor fi vandute) si Boeingurile 737 mai vechi. Intamplator, toate agentiile de turism care inchiriaza avioane pentru chartere vor avioane de 130 – 150 locuri care TAROM-ul nu le va mai avea. Deci piata de chartere, pa. De asemenea, exista o gramada de destinatii pe care nu le poti face cu ATR-ul ca sunt departe si ATR-ul e lent si are o raza mai mica, iar MAX-urile ca nu o sa le umpli niciodata mai ales cand nu ai marketing si vanzari.
Ceea ce imi miroase mie este ca strategia a fost ca hai sa luam MAX-uri ca suna bine, sunt noi si se zvoneste prin targ ca sunt eficiente. Dar avioanele nu sunt cumparate pe baza a „ca suna bine”, ci pe baza unei strategii comerciale si plan de afaceri – stii unde zbori, ce potential ai de calatori, de yield, calculezi ce si cate avioane iti trebuie. Probabil, strategia a fost facuta lautareste si desi MAX-urile consuma mai putin si sunt mai eficiente, probabil vor adanci haul financiar inca si mai mult.

 

TAROM-ul a trecut ca multe alte companii prin pandemie cu mari pierderi. Multe companii au primit ajutor de stat, uneori e vorba de zeci de miliarde de euro (vezi Lufthansa, Austrian Airlines, Air France / KLM). Majoritatea acestor companii daca nu toate, au platit ajutoarele inapoi. La TAROM daca s-ar pune problema sa fie rambursate ajutoarele, s-ar inchide in minutul urmator. Adica fix ca la MALEV. Inteleg ca acuma a fost depus un plan de restructurare (sau poate de inchidere) la Comisia Europeana pentru a mai primi 100 milioane. Daca e respins, TAROM-ul se inchide iremediabil in maximum 1 ora. Si banuiesc ca nu e cine stie ce plan – e posibil ca planul trimis la Bruxelles sa nu fie cu adevarat un plan de salvare, ci poate fi un plan de inchidere controlata – adica sa lasi cat mai multi pasageri cu ochii in soare.

Si nu stiu de ce, dar am un sentiment negru ca 2023 este ultimul an din istoria TAROM… Si ar fi pacat.

Ce e de facut ? Un singur lucru – gasiti un partener si privatizati-l. In caz ca vreti sa mai existe.

Imagini TAROM

TAROM sau Wizz Air

Sigur sunt in TAROM. Scaunele zici ca sunt de la Wizz. Cel putin culoarea. Am intrebat o stewardeza si da, aparent eram intr-un avion TAROM

Televizoare nefolosite

Malaezienii au dat avionul cu tot cu ecrane TV si sistem entertainment. Nu cred ca a fost folosit niciodata

Program entertainemnt Tarom

Cel putin scrie in engleza, nu in Bahasa Malaysia 😉

TAROM cuie in fuselaj

Din tehnologia high tech a TAROM – au batut niste nituri sa nu poate fi data masuta jos. Oare asa or repara si motoarele la TAROM ? Niste ciocane si niste nituri ?

Revista TAROM

A reaparut revista TAROM. Frumoasa coperta

Meniu TAROM

Noul meniu TAROM

Sendvis

Sendvisurile astea erau la Blue Air. Aveau si nume faine

Pastrav

Vreti si somon ?

Mancare vegetariana TAROM

Zacusca pentru vegetarieni

Vegan TAROM

Chiar si pentru vegani

Lacerta TAROM

Vin de la Lacerta

Sucuri

Snackuri

Cafea TAROM

Cica vor aduce mai multe tipuri de cafea pe zbor

Sucuri

Bauturi racoritoare

Ursus TAROM

Si Regele Berii in Romania

Spirtoase

Si d-astea cu mai multe grade

Machete TAROM

In curand, cica vor fi si modele de avioane. Sper ca inainte sa fie retrase din flota Goguta

Parfumuri TAROM

Parfumuri

Bijuterii TAROM

Mici bijuterii

Categorii:
Companii aeriene

Comentarii

  • Etravel spune:

    se chinuia cu programul informatic ca practic nu putea vinde decat un singur tarif.

    In primul rand ca un singur tarif nu a existat niciodata.
    In al doilea rand, ca „programul informatic” a permis din secunda 1 aparitia acelor „bundles” cum le numesti, numai ca nu s-a vrut.
    Business acumen? Sub nivelul marii.

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest