Ieri la hotelul Marmorosch din Bucuresti a avut loc sarbatorirea a 90 ani de Air France. Un loc ales anume datorita semnificatiei lui – pentru ca pare ciudat pentru multi, dar una din radacinile Air France provine fix din palatul Marmorosch-Blank, fost sediu al uneia dintre cele mai mari banci din Romania interbelica (ma rog si care e cunoscuta si pentru cel mai rasunator faliment in timpul Marii Crize Econimice). Dar, ma rog voi reveni pe larg asupra legaturilor intre Romania interbelica si Air France-ul de azi. Dar sa va povestesc pe scurt, subiectele de interes, mai ales ca am avut parte de o intalnire restransa cu d. Razvan Radut (Sales Country Manager Air France / KLM pentru Romania si Bulgaria) si d. Bas’t Hooft (Director General Air France / KLM pentru Europa Centrala / Alpi), presupun ca seful direct al lui Razvan. Ocazia a fost sarbatorirea venerabilei varste de 90 ani pentru Air France si am putut afla cate ceva despre planurile grupului franco-olandez cu relevanta pentru Romania. Iata-le pe scurt:
Air France va zbura la Cluj-Napoca in urmatorii 2 ani. D. Hooft a spus ca Clujul se afla pe lista top 10 destinatii luate in considerare pentru Air France si in mod sigur, se va zbura acolo in urmatorii 2 ani. Sigur, nu din sezonul acesta de iarna, foarte probabil nici din sezonul de vara 2024, dar zic ca peste un an, este o posibilitate mare ca avioanele Air France sa aterizeze si la Cluj-Napoca. Unul din motivele amanarilor il reprezinta si intarzierile in livrarile avioanelor A220 care vin nou noute din fabrica si producatorul european Airbus inregistreaza intarzieri.
Air France nu va zbura la Brasov. In ciuda, stirilor triumfale anuntate de presa locala, nu exista nici un plan ca Air France sau KLM sa zboare la Brasov.
Air France va opera la Bucuresti cu avioane A220 in loc de avioane A320 ca pana acum. Vara aceasta, au fost cateva curse cu A220, dar inca nu pot fi generalizate datorita intarzierii livrarilor de avioane dupa cum am scris mai sus. Aceasta miscare va fi efectiv o scadere de capacitate in conditiile in care avioanele A320 sunt mai mari decat A220 (A320 pot transporta 174 sau 178 pasageri, pe cand ce A220 doar 148), deci vorbim de o scadere de scaune vandute in Romania. Foarte probabil pe zborul de dimineata din Bucuresti (ultimul zbor de seara din Paris), se va mai zbura cu A320 deoarece este o cursa cu cerere mai mare, dar pe celelalte 2 curse, vor fi mai micile A220 cand vor fi livrate. Evident, vor fi si zboruri TAROM pe ruta Bucuresti – Paris care vor fi operate in sistem code-share de Air France, asa ca vor exista in continuare un numar destul de mare locuri disponibile intre Bucuresti si Paris si mai departe in lumea intreaga.
Incepusem un pic cu locatia aleasa (palatul Marmorosch-Blank, sediul fostei banci, actual hotel de lux in buricul Bucurestiului) si ce are aceasta cu Air France (dar si cu TAROM). In 1920, d. Blank (sau Marmorosch, diversele surse il acrediteaza pe acesta) dupa o discutie cu contele Pierre Claret de Fleurieu, fost erou de razboi francez, decorat cu tot ce se putea decora, aviator si cu picioarele amputate in urma unei lupte aeriene, dar si angajat la filiala din Paris a bancii romanesti a decis sa bage banii intr-o companie aeriana – bani romanesti, know-how frantuzesc. De remarcat ca pe vremea aceea, bancile romanesti angajau conti francezi. Asa a aparut Compagne Franco-Roumaine de Navigation Aerienne, una din primele companii aeriene ale Europei care a operat incepand cu anul 1922 ruta Bucuresti – Paris (se zbura timp de 3 zile, nu se zbura noaptea, se dormea la un hotel pe drum, ma rog, era perioada pionieratului). Dar CFRNA a avut parte de unele premiere – primul zbor de noapte al unei companii aeriene (ruta Bucuresti – Belgrad) si primul zbor transcontinental (cursele au fost prelungite pana la Constantinopol).
In 1925, dupa ce capitalul romanesc a fost diluat la doar 20% prin vanzare de actiuni si intrarea in afacere a unor investitori francezi, cehoslovaci si de alte nationalitati, CFRNA a devenit CIDNA (Compagne Internationale de Navigation Aerienne). CIDNA alaturi de alte 4 companii aeriene franceze au fondat compania Air France in 1933 (cu numele de Air France) care exista pana in ziua de azi. Deci, Air France a implinit anul acesta venerabila varsta de 90 ani !
Si ca sa fie povestea completa, in 1930, din CIDNA s-a desprins partea romaneasca care a fost botezata LARES (Liniile Aeriene Romane Exploatate de Stat). Dupa cativa ani a aparut un Blue Air al epocii, compania privata SARTA (Societatea Anonima Romana de Transport Aerian) care, evident, a devenit un competitor plin de succes in competitia cu compania de stat. In 1937, LARES a fuzionat cu SARTA, devenind o companie mixta – 66% detinuta de stat, 34% de privat). LARES a continuat sa zboare pana in 1945 (chiar si in conditii de razboi si cu un numar extrem de redus de destinatii) cand a fost inchisa si avioanele furate de rusii care au ocupat Romania. Dar Romania nu putea sa ramana fara o companie aeriana, asa ca in 1945, la ordinul Moscovei, pe fundatia LARES a fost deschisa TARS – Transporturile Aeriene Romano-Sovietice (primul SOVROM, una din companiile prin care rusii au furat tot ce puteau din Romania). La TARS, initial au zburat pe langa piloti sovietici si piloti militari romani, inclusiv legendarul Constantin Cantacuzino-Bazu care fusese unul din managerii LARES, si ulterior ai TARS – care in urma unei curse la Milano alege libertatea. Erau primele zile ale sinistrei republici populare romine.
In 1954, sovieticii sunt cum necum scosi din TARS care se transforma in TAROM (Transporturile Aeriene Romane), nume folosit si in ziua de azi. Din punctul meu de vedere, momentul nasterii TAROM este 1930 si nu 1954 asa cum este oficial, TAROM fiind indiscutabil LARES rebranduit, dar daca asa au hotarat cei de la TAROM, sa se dea mai tinerei, asta e.
Revenind la Air France, evenimentul de aseara de la Marmorosch Hotel a fost un moment care a dorit sa treaca in revista principalele sale atribute – ca orice companie nationala, Air France a dorit sa transmita coordonatele Frantei pe toate meridianele – eleganta (deh, Parisul e capitala modei), stil, tehnologie, gastronomie. Astazi, Air France face parte din grupul franco-olandez Air France – KLM format in 2004 prin fuziunea celor 2 mari companii europene si zilele acestea incepe procesul de intregrare a companiei scandinave SAS – tocmai a fost aprobata achizitia a 20% din grupul scandinav, dar pana la finalul deceniului, daca totul merge bine, SAS va deveni parte integranta a companiei. Astazi, Air France – KLM este cea de-a patra companie a Europei dupa Ryanair, Lufthansa Group si International Aviation Group, transportand 83 milioane de pasageri in 2022. Ca idee, SAS Group este pe locul 10 si cele doua grupuri impreuna ar aduce Air France – KLM – SAS in apropierea locului 2 detinut de Grupul Lufthansa.
Ce s-a intamplat la eveniment ? M-am intalnit cu oameni faini pe care nu i-am vazut demult, am ascultat niste discursuri rezonabil de scurte si am mai aflat (sau adus aminte) cate ceva din istoria Air France. Adica numai lucruri de bine.
Imagini Eveniment Air France – 90 ani
D. Razvan Radut – Country Sales Manager Romania si Bulgaria
D. Hooft
Istoria tehnologiei Air France
Uniforme istorice a Air France – unele sunt mai faine ca cele de azi
Care mi se par mult prea serioase
Ora speech-urilor
Istorie necunoscuta
Prezentarea de moda a fost de data asta in 3D
Cea mai buna comunicatoare a Air France
Aniversare fara tort nu se poate