Insulele Solomon – o introducere la una dintre cele mai sarace tari din lume

Insulele Solomon

Insulele Solomon

Dupa vizita in Papua Noua Guinee, nu puteam sa ma intorc asa, deodata, acasa. Ajunsesem hat, departe, aproape de capatul lumii (ma rog, acela e in Noua Zeelanda, dar nici departe nu eram), asa ca am decis sa continui sa vizitez si alte natiuni insulare din regiunea pe care noi o numim Oceania. Mai fusesem cu ani in urma in Palau si stiam ca voi gasi o atmosfera speciala, traditii ciudate, dar si peisaje paradisiace. E drept, prin Oceania sunt o gramada de mini-state si inca mult mai multe insule (doar in insulele Solomon sunt nu mai putin de 992 insule !), asa ca a fost greu sa aleg. In plus, este complicat sa calatoresti intre insule.

In primul rand, sunt foarte putine ferry-uri. Asa e si in Caraibe, nu era un lucru nou. Nici pe acolo nu sunt ferry-uri si daca vrei sa mergi din insula in insula, optiunea este sa zbori. Ma rog, pe acolo mai sunt si croaziere pentru ca insulele sunt destul de apropiate, dar in Oceania, nu e cazul – trebuie sa mergi 2-3 zile intre diversele state, poate chiar si mai mult, asa ca croazierele care pleaca din Australia viziteaza doar una, hai doua insule. Spre deosebire de Caraibe unde exista vreo doua companii aeriene chiar foarte OK, in Oceania, zborurile sunt o loterie. Fiecare stat are cate o companie aeriana – Solomon Airlines. Samoa Airways, Air Vanuatu, dar nu sunt chiar de incredere. Ideea este ca au foarte putine avioane – 2 sau 3 avioane medium courier plus cateva mai mici, iar cand se strica, chiar si pentru cea mai mica defectiune, trebuie sa cheme o echipa din Australia – pana vine, pana constata, poate au nevoie de vreo piesa, aceea trebuie de asemenea sa vina din Australia, dureaza mult si bine. Si asa poate trece si o saptamana. Uneori si mai mult.

Din fericire, exista o companie totusi de incredere – se numeste Fiji Airways si zboara prin multe insule. Are chiar si multe avioane (14, unele chiar avioane de distante lungi de tip Airbus 350), majoritatea noi si super-moderne, iar serviciile sunt excelente. Anul trecut a iesit cea mai buna companie aeriana din Oceania, batandu-i pe Air New Zealand si Qantas, abonate dintotdeauna la acest titlu. Si da, merita titlul.

Problema cu Fiji Airways este ca zboara din si spre Fiji. Asa ca daca vrei sa faci un pic de island hopping, sa sari dintr-o insula intr-alta, trebuie sa te tot intorci permanent via Nadi, principalul aeroport din Fiji. Si asa am facut. Am zburat Solomon – Fiji – Samoa – Fiji – Vanuatu – Fiji si apoi tot cu Fiji Airways spre Singapore. Pentru ca era prea riscant sa zbori cu micile companii locale.

 

Dar sa revin la insulele Solomon. Apropos, aici am zburat din Port Moresby, capitala Papua Noua Guinee cu compania papuasa Air Niugini (o alta companie-loterie). De ce insulele Solomon ? Pentru ca erau in drum si pentru ca a avut funesta experienta ca aici sa fi avut loc una dintre cele mai crancene batalii din Pacific din al doilea razboi mondial – batalia de la Guadalcanal. A fost momentul de cotitura din razboiul contra japonezilor – a fost un soi de Stalingrad al Pacificului. Pana atunci, japonezii fusesera invincibili, cucerisera China, Vietnam, Singapore, Malaezia, Indonezia, etc, etc. Guadalcanal este prima batalie pierduta si este momentul din care aliatii au preluat initiativa. Si evident, sunt multe urme si povesti in urma acestei confruntari.

Dar hai sa va spun contextul, sa va spun cate ceva despre acest stat-insular. Sincer pana sa ma apuc de treaba, de planificat, de descoperit, nici eu nu stiam mare lucru despre insulele Solomon. Doar de batalia de la Guadalcanal. Si am gasit lucruri interesante !

 

In primul rand m-am intrebat de unde vine numele de Solomon. Evident, e un nume colonial care nu are nimic cu insulele. Primii “descoperitori” veniti din Europa au fost spaniolii. Pentru ca sa-i incurajeze pe altii sa vina pana aici sa cucereasca si sa colonizeze, au spus ca insulele sunt bogate ca regele biblic Solomon. Da, a mai fost o stratagema similara in America de Sud. Golful de langa actualele Buenos Aires si Montevideo se numeste Mar del Plata – Marea de Argint. Primii desoperitori au spus celor de acasa ca e o mare de argint – si in acea perioada in care orice gogomanie era luata pe post de adevar, toata lumea a crezut ca in Oceania sunt bogatiile lui Solomon si ca in America de Sud e o mare din argint. Ma rog, nici acum nu ne-am desteptat, sunt miliarde care cred tot soiul de gogomanii.

Tara “insulele Solomon” este formata din 992 insule dintre care 147 sunt locuite si are o populatie de doar 700.000 locuitori. Da, e un mini-stat, dar sa stiti ca prin Oceania sunt si state mai mici. Tonga si Nauru, state independente, recunoscute international au in jur de 10,000 suflete (nu e eroare, zece mii de suflete). Iar Niue care tocmai a fost recunoscut de SUA are 1600 locuitori (e drept, 95% dintre niuani sunt in Noua Zeelanda).

Dar si asa, mica si saraca, insulele Solomon sunt foarte strategice. Sunt in coasta Australiei si atat japonezii in al doilea razboi mondial, cat si chinezii in zilele noastre incearca sa o anexeze. Primii militar, ceilalti economic si de ce nu, militar la un moment dat. Iar expansiunea chineza intr-o tara care pana acum a fost in zona de influenta a Australiei a dus la multe conflicte. De fapt, istoria recenta a insulelor Solomon este plina de conflicte.

 

Principala problema vine din rivalitatea dintre cele doua insule principale ale tarii – Guadalcanal (unde se afla capitala Honiara) si Malaita. Malaita este cea mai mare insula din punctul de vedere al populatiei (160.000 oameni fata de 150.000 in Guadalcanal), dar multi malaitezi locuiesc in capitala Honiara unde sunt mai multe oportunitati de munca. Inutil sa spun ca Guadalcanal, fiind insula unde se afla capitala este mult mai bogata. Pana la al doilea razboi mondial, capitala insulelor se afla in Tulagi pe o insulita intre Guadalcanal si Malaita, dar al doilea razboi mondial si sosirea armatei americane pe insula a dus la o dezvoltare spectaculoasa a Guadalcanalului – intr-o natiune care inca traia in padurea tropicala, insula s-a trezit cu un aeroport (cel folosit astazi e cel construit de americani in timpul razboiului), cu sosele, cu cladiri, cu diverse facilitati. Si cum Tulagi a fost facut zob in razboi, decizia foarte pragmatica a fost sa proclame Honiara drept capitala.

Tara si-a dobandit independenta in 1978 deoarece englezii voiau sa scape de ea datorita costurilor ridicate si australienii nu au vrut-o (din cauza acelorasi costuri prea ridicate). In consecinta, englezii au decis ca insulele Solomon sa devina independente, dar nu si republica. In ziua de azi, insulele Solomon sunt un regat, iar regele insulelor Solomon este regele Charles III al Marii Britanii. El este reprezentat de un guvernator general (sau vice-rege) care in acest moment este Sir David Vunagi, fostul arhiepiscop anglican al Melaneziei (care acopera nu numai Solomon, ci si invecinatele Noua Caledonia si Vanuatu). Dar ca si in cazul Marii Britanii, cel care conduce este de fapt primul ministru.

Saracia si rivalitatea dintre cele doua mari insule (dar si teama altor insule ca vor fi abandonate financiar) a dus la puternice conflicte. Dupa 20 ani de coruptie, saracie si o administratie inepta, in 1998 au izbucnit lupte intre Malaita si Guadalcanal. Haosul s-a instaurat in Guadalcanal unde se aflau multi emigranti din Malaita, iar miscarile para-militare ale celor doua comunitati s-au luptat in special in Honiara si in restul insulei – economia atata cat era ea a fost facuta KO, iar luptele au dus la numerosi morti. Ministrul finantelor a demisionat dupa ce niste talhari i-au oprit masina si l-au obiligat sa semneze un cec prin care respectiva banda primea o gramada de bani.

Razboiul civil din Solomon a continuat pana in 2003 cand intr-un final, puterile regionale s-au pus in miscare. Australia, Noua Zeelanda, dar si alte tari din Pacific au trimis o forta de mentinere a pacii in Guadalcanal, fonduri pentru reconstructie, dar si administratori pentru a reforma tara. Misiunea s-a numit RAMSI (Regional Assistance Mision for Solomon Islands) si a fost una dintre cele mai pline de succes astfel de misiuni. Fortele para-militare au fost dezarmate, infrastructura relativ refacuta, guvernul scos din faliment, iar programele sociale reinviate (pana in 2003, imensa majoritate a populatiei nu avea acces la apa curata, asa ca numarul mortilor din cauza holerei in special era ridicat).

Ca si in Papua Noua Guinee, un alt factor de conflict sunt chinezii. Acestia controleaza ca si in Papua cam tot comertul, iar preturile sunt apocaliptice (daca intri intr-un supermarket, preturile sunt cam de 2-3 ori mai mari ca in Romania). Sigur, un motiv il reprezinta faptul ca local nu se produce mai nimic, asa ca toate bunurile de larg consum sunt aduse din Australia sau China. La preturile de rigoare. Dar asta nu ii face pe chinezi mai populari. Dimpotriva – in ultmii 15 ani, China Town-ul din Honiara a fost atacat si ars complet de 3 ori – ultima oara in 2021 cand toate magazinele detinute de chinezi au fost arse si jefuite.

 

Cum ziceam, o fi amarata tara, dar pozitia geografica este foarte importanta – la doi pasi de Australia. Iar Chinei ii trebuie un astfel de avantpost. In ultimul deceniu, cei care au castigat alegerile au fost puternic finantati de China. In 2019, actualul prim-ministru Sogavare care nu s-a sfiit sa declare la sosirea intr-o vizita oficiala la Beijing ca el a sosit acasa a decis sa renunte la recunoasterea Taiwanului (Solomon era una din putinele tari ale lumii care recunostea Taiwanul drept China) si sa recunoasca Republica Populara. Intamplator la cateva zile, s-a anuntat ca insula Tulagi (unde s-a aflat fosta capitala coloniala, strategic plasata intre Guadalcanal si Malaita) a fost cedata Republicii Populare Chineze. Ma rog, nu oficial, ci concesionata pe 75 ani unei companii dubioase chinezesti. Urmare ? Magazinele chinezesti din Insulele Solomon au fost incendiate, iar Curtea Constitutionala a declarat tranzactia ilegala. Dar chinezii nu s-au oprit aici.

Daca guvernul central a rupt relatiile cu Taipeiul, evident Malaita s-a opus. Au cerut autonomie si au decis ca ei sa recunoasca in continuare Taiwanul drept China. Asta a dus la noi conflicte. In 2021, demonstratii mai intai pasnice care protestau impotriva ruperii relatiilor cu Taiwanul au degenerate in violente, si, evident care a fost prima actiune a solomonezilor de rand ? Au atacat din nou magazinele chinezesti si le-au dat foc. Trupe din Australia, Noua Zeelanda si Fiji au trebuit sa intervina din nou pentru a restabili calmul. Insulele Solomon nu au armata, iar politia este complet insuficienta.

 

In 2022, primul-ministru pro-chinez a semnat un controversat acord de  cooperare in domeniul securitatii cu RP Chineza, oferindu-le inclusiv posibilitatea de a folosi o baza navala in Solomon. Fix, la 2 pasi de Australia. Asta evident i-a scos din letargie pe australieni si americani. 25 milioane de dolari in ajutor au fost directionati spre Malaita. In plus, SUA au decis sa isi redeschida ambasada la Honiara care fusese inchisa in 1993. Evident, seful misiunii americane este un diplomat de cariera, Insulele Solomon nu pot fi o sinecura pentru sponsori ai campaniei electorale a presedintelui ales (ce multi-milionar american s-ar muta la Honiara ?).

Desi cand am fost, insulele Solomon erau calme si lumea simpatica, tensiunile persistau. Razboiul rece care a ocolit Oceania in secolul trecut a devenit o realitate in zilele noastre in Pacificul de Sud. Inconjurata de tari pro-americane, Insulele Solomon ar fi parut initial sa nu fie in pericolul sa devina colonie chineza, dar ultimele dezvoltari politice din Vanuatu unde un regim spaguit de chinezi a preluat puterea in vara lui 2023 arata ca Marele Joc Pacific intre australo-americani si chinezi e doar la inceput.

 

Honiara este evident in mod normal un orasel adormit. Cel mai important eveniment al ultimului deceniu pe langa COVID, a fost inaugurarea primelor scari rulante din arhipelag intr-un centru comercial. Au venit oameni inclusiv din insule indepartate pentru a vedea minunea. Dar cand am ajuns eu, Honiara era in plina efervescenta. In noiembrie 2023, insulele Solomon urmau sa organizeze Jocurile Pacifice, adevarate Jocuri Olimpice ale tarisoarelor din regiune, desfasurate la fiecare 4 ani in care sportivi din 24 natiuni si regiuni depedente (da, participa inclusiv Noua Caledonie, Polinezia Franceza, Samoa Americana sau Niue, nu doar statele independente) se intrec in 17 sporturi. Este o mega-competitie pentru liliputanele state din zona, dar este si o mega-oportunitate de dezvoltare a infrastructurii cu asistenta straina (in general, chineza, australiana si neo-zeelandeza) – in Honiara se asfaltau de zor principalele bulevarde, iar chinezii tocmai terminau de construit un mega-stadion. Noul terminal de la aeroport era facut cadou de Japonia, iar Australia se implicase in partea de infrastructura sustenabila – gen apa potabila. In general, aceste jocuri ajunse la a 17-a editie sunt gazduite de tarile mai mari si cu mai multi bani (gen Fiji, Papua Noua Guinee sau Noua Caledonie), dar au ajuns si in tari mai mici si sarace  – cum a fost in Vanuatu acum cativa ani si acum pentru prima data in insulele Solomon. Si pentru asta, se face un efort enorm (am citit undeva ca bugetul final a fost echivalentul a jumatate de bugetul anual al tarii).

Datorita bugetului mult prea mare, guvernul a decis amanarea alegerilor generale cu un an, pentru 2024 pentru ca nu erau bani atat pentru Jocuri, cat si pentru alegeri, desi cum ziceam, chinezii, japonezii si australienii au contribuit cu cele mai mari fonduri. Am trecut pe langa noul stadion din Honiara. E un “elefant alb” – a costat 53 milioane dolari (bani chinezesti, desigur) si are o capacitate de 10.000 locuri. Ca idee tot bugetul anual al guvernului este de 540 milioane dolari americani (deci stadionul a costat echivalentul a 10% din bugetul national). Si cum populatia orasului este de 92.000 locuitori, cel mai probabil mega-stadionul chinezesc va avea soarta a atatea “cadouri ale marelui frate chinez” de pe diverse meridiane – imens, gigantic, modern, imposibil de intretinut dupa eveniment.

 

Am aterizat la Honiara pe ploaie. Dupa niste zile in general insorite in Papua Noua Guinee, ne-am lovit de capricioasa vreme tropicala din insulele Pacificului. Desi ne aflam in plin sezon uscat, am avut parte de ploi – si in insulele Solomon, si in Samoa si mai ales in Vanuatu. Dar si de zile insorite. Dar despre ce am vazut si ce am facut in insulele Solomon (am vizitat doar insula Guadalcanal) intr-un articol viitor.

Imagini Insulele Solomon

Insulele Solomon

Primul contact cu insulele Solomon

Solomon Airlines

Avioanele mici ale lui Solomon Airlines folosite pentru zboruri interne

Welcome to Solomon

Desi este una dintre cele mai putin vizitate tari din lume, are pozitionare si marketing spre deosebire de Romania

Bancnote Solomon

Exista si valuta locala – dolarul solomonez (1 euro = 9,20 dolari solomonezi)

Memorial Guadalcanal

Memoria bataliei din Guadalcanal este pastrata peste tot – inclusiv intr-un memorial de razboi

Monument Guadalcanal

 

Guadalcanal Painting

Si in pictura

The Tensions Solomon Islands

The tensions. Razboiul civil de acum 2 decenii

RAMSI

Interventia RAMSI

RAMSI Solomon

RAMSI nu s-a limitat doar la o interventie militara, ci si la reconstruirea tarii

Vas spital chinezesc

In port, un vas-spital al Republicii Populare. Aparent, pentru a acorda asistenta sanitara solomonezilor

Piata Honiara

Vrei produse locala ? Te duci la piata din Honiara !

Piata Solomon

Ananasul este chiar excelent

Fanta Vietnam

Dar, in rest insulele Solomon nu produc mare lucru. Pana si Fanta e adusa tocmai din Vietnam !

Construire drumuri Honiara

In schimb, se lucra de zor la drumuri pentru Jocurile Pacificului !

Pacific Games Solomon

Care erau anuntate peste tot. Apropos, asta e numele companiei de telefonie mobila „Our Telekom”

Honiara Stadium

Stadionul facut de chinezi. Oare cum va fi intertinut dupa Jocurile Pacificului ?

Stadion Solomon

Comentarii

  • Mario Csipai spune:

    Interesant articolul. Cum de nu ai mers și în Nauru dacă tot ai fost în zonă? Știu că îți dorești de mult!

    • Imperator spune:

      Complicat cu viza. Nu mi-au raspuns la mail-uri si am zis sa nu ma complic. Sper sa mai ajung ca as mai vrea sa revin in Vanuatu si sa ma duc si in Tonga 🙂 Inteleg ca vor trece si ei la visa-on-line

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest