Am fost în multe, multe țări, pe unele le iubesc mai mult, pe altele, mai puțin, de întors, m-aș întoarce probabil în toate, dar trebuie să spun că Marocul are ceva, acolo, la corazon. La corazonul personal undeva, într-un loc aparte, se află Maroc. De ce? Simplu, a fost prima țară extra-europeană în care am călcat vreodată, m-a fascinat și m-a făcut să visez să descopăr și alte colțuri ale lumii. Până atunci, bătusem Europa în lung și în lat, dar nu trecusem niciodată granițele ei (mda, fusesem în Rusia și în Turcia, dar am fost în zonele mai europenizate). Nu că îmi era frică, ci, mai degrabă, mi se părea mai la îndemână să bântui cu trenul prin Europa. Iar în Maroc, am ajuns tot aproape cu trenul. Aveam un bilet Inter Rail ce acoperea Portugalia, Spania și Maroc. Zburasem la Lisabona, vizitasem mai multe colțuri de Portugalia, apoi am ajuns la Madrid și de la Madrid, m-am „scurs” spre sud, spre Algeciras, de unde am luat feribotul și am traversat strâmtoarea Gibraltar. Când am ajuns la Tanger, am descoperit de departe, de pe vas, o arhitectură stranie, neobișnuită, cu case albe pătrățoase, neremarcabile, dar care împreună creau un univers neobișnuit. Deodată, vreo 30–40 de inși îmbrăcați în cămăși lungi, lungi și albe, care acopereau o bună parte din niște șalvari de aceeași culoare, au luat-o la fugă de parcă îi alerga cineva din spate cu mitraliera în mână. Păreau disperați. Aveam să descopăr că erau șoferi de taxi veniți să se pricopsească cu vreun turist neavizat. Călcam pentru prima oară în Africa, dar citisem mult, eram avizat…
De atunci, am fost de mai multe ori în Maroc. Țara s-a schimbat și nu prea. Orașele au evoluat mult – mai ales Casablanca m-a uimit când am fost acum vreun an și jumătate ultima oară, dar și Fez sau Marrakech – partea nouă au devenit un soi de Europa. Dar Marocul continuă să aibă și zonele acelea tradiționale, orașele vechi sau Medina, cum sunt numite în arabă, unde timpul pare să fi rămas încremenit într-o altă eră. Vrei să simți epoca caravanelor, a cuceritorilor, a navigatorilor care nu știau unde merg – intră într-o medina, la Fez, la Marrakech sau la Chefchaouen, și o vei simți. Dar altul este scopul prezentului articol. Știu că mulți vreți să mergeți în Maroc pe cont propriu și iată cam cum mi-aș organiza un circuit, pentru a fi cât de cât complet și cu cât mai multe experiențe.
În primul rând, trebuie spus că poți vedea Marocul într-un circuit circular. Adică, poți să aterizezi în Casablanca, Marrakech sau Fez (principalele porți aeriene ale țării) sau chiar să „sari” Gibraltarul cu ferry-ul și să începi din Tanger, cum am făcut-o eu în prima mea călătorie marocană, și să te întorci din punctul de pornire. Dar hai să o iau pas cu pas. Haideți să zicem că porniți din Casablanca. Este totuși cel mai mare aeroport al țării.
Ziua 1 – Casablanca. Ai ajuns la Casablanca, vizitează Casablanca. Orașul acesta a crescut enorm față de 1999 sau chiar și față de 2009, când am ajuns penultima oară (ultima oară, am fost acum un an și jumătate și mi s-a părut profund schimbat). Vizitează moscheea Hassan al II-lea, una dintre principalele moschei ale lumii, ia masa la Restaurantul Rick’s Café care recreează până în cele mai mici detalii celebrul restaurant din clasicul film Casablanca și plimbă-te prin frumosul centru al orașului.
Ziua 2 – Rabat. Capitala Marocului se află foarte aproape de Casablanca, faci cam o oră, o oră și jumătate între cele două orașe. Rabatul are o atmosferă nobiliară – se vede că este capitala regală și locul este plin de ministere, ambasade și de alte clădiri cu ștaif. Nu trebuie ratat turnul Hassan, lângă care se află și mausoleele ultimilor doi regi ai Marocului, kabah-ul, orașul vechi, întărit, cocoțat pe un deal ce domină marea, recent restaurat, un loc minunat prin care să te plimbi, și necropola Chllah, care provine încă din perioada feniciană. Nu poți să nu vezi și un bloc înalt, Mohamed VI Tower, care atunci când va fi gata, va fi cea de-a treia cea mai înaltă clădire din Africa. Încă nu e gata, oficial ar trebui să se deschidă la finalul lui 2024, dar când s-o deschide, probabil va exista vreun punct de panoramă în vârful lui.
Ziua 3 – Marrakech. Mergi la Marrakech – se poate cu trenul, cu autobuzul și, desigur, cu mașină închiriată. Ideal ar fi să închiriezi mașină în Marrakech, nu în Casablanca, pentru că până la Marrakech chiar nu ai nevoie de ea. Ideal ar fi să poți să iei mașină la Marrakech și s-o lași la Fez, dar probabil doar marile rețele de închiriat mașini îți oferă acest serviciu – și, probabil, la un anumit preț. Sincer, cred că îți trebuie cel puțin două zile în Marrakech, dacă nu și mai multe. Dar hai să zicem că două zile ar fi ok – minimum.
Ziua 4 – Marrakech. Atât în ziua precedentă, cât și în cea de-a 4-a, ia la pas orașul. Există două părți ale orașului – orașul vechi tradițional arab, medina, și orașul nou, franțuzit – Ville Nouvelle. În Ville Nouvelle vei găsi un pic din Franța (magazine, inclusiv de firmă, restaurante, de la fast-food la cele de lux, cluburi care rivalizează cu cele din Ibiza), în timp ce în medina, vei descoperi viața tradițională de secole, pe ulițe înguste, înghesuite de clădiri albe, cu ziduri ca de cetate și ferestre mici, mici. Viața orașului vechi, dar și a turismului se desfășoară în jurul Pieței Jema el-Fnaa – piața mare a orașului vechi, unde în timpul zilei poți asista la tot soiul de forme de distracție de altădată – maimuțe îmbrăcate, cobre aparent care dansează la alăutele „îmblânzitorilor”, pescari de Coca-Cola, dansatori de tot felul, povestitori etc., etc. Piața este înconjurată de restaurante cu terase pe câteva etaje, de unde poți observa viața pieței, care noaptea se transformă într-un imens restaurant în aer liber. În Marrakech, nu rata Palatul Bahia, spectaculosul palat al unui bei de dincolo de Atlas care a atentat inclusiv la statutul regelui, ruinele palatului Bahia care, la un moment dat, era literalmente tapetat cu aur și turcoaz, mormintele sultanilor din Dinastia Saadiană, dar mai ales medresa (universitate islamică) Ben Youssef, cu ale sale fantastice „țesături” de piatră. În orașul nou, rezervă câteva ore pentru a vizita vila Majorelle, fosta reședință a genialului creator de modă Yves St. Laurent.
Ziua 5 – de data asta, musai cu o mașină, traversează Atlasul spre Ouarzazate. Deodată, vei descoperi un alt Maroc – Marocul caselor de lut beduine, Marocul deșertului. Însuși drumul este spectaculos și e musai să ai mașina ta, pentru a opri în diversele locuri de panoramă, inclusiv în punctul cel mai înalt al traseului, la 2205 metri. După ce cobori dincolo de Atlas, deturnează un pic mașina spre stânga, spre satul Ait Benhaddou – un sat tradițional beduin care, după ce a fost ales de nenumărați regizori de film ca locație de film istoric, a devenit un superstar al turismului. Nu mai sunt prea mulți locuitori în vechiul sat, dar este absolut superb. De acolo, vă puteți duce la Ouarzazate pentru înnoptat. Dacă aveți timp, vizitați Kasbah Taourirt, un palat tradițional al conducătorilor locali. Dacă nu prindeți, nu îl ratați a doua zi.
Ziua 6 – nu părăsiți Ouarzazate până nu vizitați autenticul Kabah Taourirt, dar și studiourile de film Atlas. Zona a fost și este preferată de marile case de filme din toată lumea, pentru pelicule istorice sau plasate în locații exotice – aici s-au filmat „Gladiator”, „Games of Thrones”, „Alladin”, „Mummy”, „Asterix & Obelix”, „Mission Cleopatra” (pe care tocmai l-am văzut în avionul din Peru), „7 ani în Tibet” și multe altele. Studiourile pot fi vizitate și poți descoperi cu o încântare mai mică sau mai mare ce se află în spatele megaproducțiilor istorice. De aici, plecați spre Gorges du Dades – niște văi absolut splendide, cu o șosea spectaculoasă în zigzag prin munți cu panoramă de vis. Pe drum, veți străbate așa-numita vale a celor 1.000 kasbahs. Kasbah sunt fortărețe-palat-grânare, clădiri tradiționale ale tuaregilor – unele sunt foarte bine păstrate, din altele au mai rămas doar niște ziduri, dar vă asigur că sunt superbe. Merită să oprești din când în când, pentru a le descoperi și admira. Recomandarea mea este să înnoptați în zona Gorge du Dades, unde se află destule locuri de cazare.
Ziua 7 – Gorges du Todra și Merzouga. Mergeți la următoarele chei super-spectaculoase ale regiunii. Sunt foarte diferite de Dades, dar merită văzute. Apoi, o puteți lua spre Merzouga, un sat uitat de lume în deșertul nisipos al Saharei. Sunt două opțiuni – puteți să vă lăsați mașina la Erfoud (până unde există o șosea bună) sau să vă aventurați până la Merzouga, dar trebuie să rulați ceva off-road. Aici merită să petreci o noapte în deșert, la cort, sub milioane și milioane de stele. Nu e mare lucru de organizat, totul se poate face din timp, pentru că numeroși turiști vin aici pentru o noapte în deșert.
Ziua 8 – până la Fes. După un răsărit de soare glorios, cum numai în deșert poți găsi, ia lungul drum înapoi spre Munții Atlas. Spre deosebire de trecătoarea dintre Marrakech și Ouarzazate, drumul spre Fez nu este deloc spectaculos. Dar nu ai ce face, trebuie să-l faci pentru a reveni. Pe drum, dacă ai timp și îți e foame, te poți opri în stațiunea Ifrane, așa-numita Elveție a Marocului. O zonă montană, cu brazi și chiar și pârtii de schi, cu numeroase căsuțe în stil alpin pentru protipendada Marocului dornică de o experiență exotică. Chiar dacă nu rămâi în Ifrane, e chiar interesant să arunci un ochi. Culcă-te în Fez însă.
Ziua 9 – Fez. Fez-ul este fabulos, cea mai mare medina din Africa, un loc unde chiar că simți că vei călători în timp. Medina are nu mai puțin de 1200 de ani (mai există una, cea „nouă”, care are doar vreo 800 – 900 de ani) și niște statisticieni cu multă răbdare au stabilit că există 9.454 de străduțe. Inutil să spun că o hartă clasică nu te ajută și nici GPS-ul nu prea face față, deci pregătește-te să te pierzi. Că sigur te vei pierde. Poți însă să întrebi, iar unii localnici, pentru o sumă de bani, te pot ajuta (unii chiar gratis). Nu rata pe aici bazarele, dar și celebrele vopsitorii – niște gropi în care se folosesc excremente de animale și alte culori naturale pentru vopsirea pielii – Fez era și este faimos în toată Africa pentru produsele de piele. Nu rata nici câteva medrese – Bou Inania sau să arunci un ochi pe la moscheea de lângă cea mai veche universitate din Africa – Kairaouine (a fost fondată în 895, pe vremea când în Europa foarte puțini știau să buchisească ceva litere). În afara moscheii Hassan II din Casablanca, non-musulmanii nu pot intra în moschei, așa că o poți admira de la porți. Merită.
Ziua 10 – pregătește-te pentru o tură de o zi pe lângă Fez. Prima oprire este la Volubilis, vechiul oraș roman, unul dintre ultimele avanposturi romane din Africa de Vest. Poate nu la fel de spectaculos ca orașele romane din Libia și Algeria, merită totuși să fie descoperit și admirat, pentru că numeroase temple, dar și case sau faimoasa infrastructură romană pot fi o surpriză. Nu foarte departe, se află urbea Moulay Idriss Zerhoun – un oraș sacru islamic (aici se află mormântul lui Idris I, un descendent direct al profetului Mohamed, care s-a refugiat din Orientul Apropiat și care este primul lider islamic al Marocului). Pe vremuri, nemusulmanii nu aveau voie în această localitate, dar, între timp, condițiile s-au mai relaxat, așa că poți intra în oraș (care se cațără spectaculos peste un deal, amintind de satele Andaluziei), dar nu și în moscheea în care este îngropat Idris. La întoarcere în Fez, oprește-te în ultimul oraș-capitală a Marocului pe care nu l-ai vizitat – Meknes. Aici, vei descoperi niște ziduri de cetate absolut impresionante și ruinele unui fost palat regal – regele care a domnit aici era atât de îndrăgostit de caii săi, încât fiecare cabalină avea sclavul său uman, care trebuia să aibă grijă de ea – cu prețul vieții. Întoarce-te la Fez pentru noapte (e autostradă).
Ziua 11 – dacă nu poți să lași mașina la Fez, atunci trebuie să te întorci la Casablanca. Nu îți face probleme, este autostradă. Dacă îți poți lăsa mașina la Fez, poți să pleci din Fez spre Europa sau, mai comod, să iei trenul până la Casablanca, de unde să zbori acasă.
Dacă ai mai multe zile la dispoziție, merită să dai o tură de o zi la Essaouira, un oraș de pe malul Oceanului Atlantic din Marrakech, sau să descoperi orașul albastru Chefchaouen, cu plecare din Fez. Deși tehnic e posibil să vezi Chefchaouen într-o singură zi din Fez, nu este recomandat. Merită să petreci o noapte în superbul oraș albastru.
Cum ajungi acolo
Nu există zboruri directe între România și Maroc, așa că trebuie să schimbi pe undeva. Sigur, poți zbura cu o companie de linie, cum ar fi Air France, KLM sau Turkish Airlines, unde transferul este garantat și, dacă ai o legătură întârziată, este problema companiei aeriene să te re-ruteze să ajungi sau cu companii low-cost. Există zeci și sute de posibilități de conectare în special în Franța, Italia și Spania, dar recomandarea este să dormi câte o noapte în aeroportul de conexiune atât la dus, cât și la retur, pentru a fi cât de cât sigur(ă) că nu pierzi legătura. Că dacă ai pierdut-o, trebuie cumpărat un bilet nou în acel moment, iar asta poate costa de 3-5 ori mai mult decât biletul pierdut.
Asigurări
Nu uita să-ți faci asigurare! Marocul are o rețea sanitară decentă, dar cea privată este cu adevărat bună, însă costă zdravăn! Așa că pentru a evita orice problemă, nu te calici la câțiva zeci de lei pentru ca apoi, în caz de Doamne ferește, să ai pregătiți câteva mii de euro. Serios.
Și pentru că tot sunt la capitolul asigurări, poți face foarte ușor asigurări on-line la Eurolife. În plus, oferă decontare directă – adică, în caz de ceva, nu trebuie tu să plătești la fața locului și apoi să-ți recuperezi banii, ci plătesc ei direct. Evident, trebuie să-i contactezi și ei te vor îndruma spre centrele sanitare cu care au contracte. Poți face asigurare on-line în doar câteva minute aici –-> https://www.eurolife-asigurari.ro/
ATENȚIE – poți să faci asigurare cu o reducere de 20% dacă folosești codul IMPERATOR20
Imagini Maroc
Moscheea Hassan II din Casablanca. Una dintre cele mai spectaculoare moschei din lume
O viata ca in filme la Rick’s Cafe
Bazarul din Marrakech
Palatul Bahia
Vila lui Yves St. Laurent din Marrakech
Are o gradina superba 🙂
Pescarii de Coca Cola din Jema el-Fnaa
Spectaculosul drum de la Marrakech la Ouarzazate peste muntii Atlas
Ait Benhaddou
Palatul din Ouarzazate
Nu, nu m-am teleportat intr-un templu egiptean… sunt studiourile de film Atlas din Ouarzazate
Dupa 2 pasi, ajungi chiar si in Tibet 🙂
Unul din cele 1000 kasbahuri de pe drum
Gorge Todra
O amintire de neuitat – rasaritul de soare la Merzouga, in Sahara
Incredibila medina din Fes
Nu e greu sa te pierzi prin medina. Dar te vei regasi 🙂
Vopsitoriile din Fez
Nu rata interiorul medraselor din Marrakech sau Fes.
Volubilis, cel mai spectaculos oras roman din Maroc
Moulay Idriss – orasul sacru al Marocului
Meknes – a fost capitala a Marocului
Si impresionantele sale ziduri
Daca mai ai timp, du-te si la Essaouira
Sau la Chefchaouen