Explorând Africa: din est până în sud și o carte de călătorie

Sossusvlei, Namibia

In ultima perioada, am publicat mai multe asa-numite “guest post”-uri, adica articole scrise nu de mine, ci de alti calatori. Si de fiecare data, mi-a facut placere sa public articolele scrise de Anca. Anca este un calator full-time, un ceea ce se numeste “nomad digital” si daca in ultimul deceniu calatorea sporadic, acum calatoreste non-stop. Calatoreste si lucreaza pe unde nimereste. Si in pauze, scrie carti de calatorie. Ultima carte se numeste Boda Boda Safari si o puteti comanda aici: 1001 calatorii. Este a doua carte dupa cea dedicata Americii Latine, pe care o puteti gasi aici: https://www.1001calatorii.ro/carte-un-an-in-america-latina/

Sunt Anca și de mulți ani îmi plac călătoriile lungi și traseele complicate. Călătoresc solo pentru libertatea pe care o am pe drum și, de câțiva ani, lucrez remote din orice parte a lumii. În vara lui 2023, uitându-mă pe hartă la țările vizitate (105 deja), a trebuit să recunosc că exista un continent pe care îl ocolisem strategic: Africa.

Să merg acolo fusese pe lista mea de mai multe ori, dar mereu am fost tentată de alte părți ale lumii: m-am specializat oarecum în America Latină, în care am vizitat aproape toate țările, am fost plecată în Asia de multe ori (scriu articolul acesta din Kârgâzstan), m-am plimbat prin Oceania. Dar nu mai fusesem în Africa neagră, dacă excludem călătoriile mele prin Maroc și Egipt.

Așa că mi-am făcut curaj și în octombrie 2023 am plecat într-o călătorie de cinci luni prin Africa, călătorie care s-a dat la un moment dat peste cap și m-am trezit vizitând țări care nu fuseseră deloc în planul meu. Luni mai târziu, experiența trăită în Africa s-a transformat într-o carte de călătorii: Boda Boda Safari, disponibilă în format tipărit sau ebook.

Kenya

Mi-am început călătoria lungă cu Arabia Saudită, Mauritius și Seychelles, apoi am trecut pe continent, în Nairobi. Visul meu? Să fac un safari de ziua mea, pentru prima dată în viață! Am ales unul de cinci zile în Masai Mara și spre norocul meu, am văzut faimosul Big Five (leu, elefant, bivol, leopard, rinocer) în primele zile. Leopardul e dificil de văzut, dar am avut noroc să îl zăresc fugar și pe acesta.

Ce m-a uimit a fost să văd animale sălbatice și în afara rezervațiilor, poți zări zebre și struți din mașină, tot așa cum vezi la noi vaci și cai. Apoi, Masai Mara nu este îngrădită, așa că una din primele întrebări pentru ghidul meu a fost: ”Leii nu dau o tură prin satul masailor, pentru o cină?” Mi s-a explicat că nu, masaii au sulițe și leii îi ocolesc, evită chiar și o parte din rezervație în care masaii intră, ilegal, cu caprele la păscut.

Elefanții știu limitele rezervației și nu ies afară, ca să își protejeze puii. Animalele cu adevărat periculoase sunt teritorialii hipo. Hipopotamii nu te mănâncă, dacă asta te consolează cu ceva, dar este cel mai mare ucigaș de oameni dintre animale dacă îi ieși în cale accidental.

Am stat o lună în Kenya, din care două săptămâni în Nairobi. Am descoperit un oraș mai interesant decât mă așteptam, cu câteva locuri superbe în împrejurimi, ca dealuri cu plantații de ceai, o pădure în mijlocul orașului prin care te poți plimba în siguranță, muzee și restaurante bune. Mi-a plăcut mai ales la Kiambethu Tea Farm, într-o zonă superbă de lângă Nairobi.

După șederea în capitală am luat-o spre plaje, via Mombasa, cu un fort interesant cu arhitectură portugheză și influențe omaneze. Am stat mai multe zile în Diani Beach, lângă plaje cu nisip alb și cazări cochete. În zonă e o moschee veche și poți face plimbări cu barca pe râul Kongo. Altă variantă de excursie e să mergi pe Insula Wasini, aproape de granița cu Tanzania, pentru snorkeling și bălăceală.

Uganda

Dacă Kenya și Tanzania sunt țări obișnuite cu turismul și cu turiștii străini, o călătorie în Uganda te introduce într-o altă lume, în care tu ești personajul exotic care va trezi nenumărate uimiri. Am vrut să văd vulcanii din Uganda, de lângă granița cu Rwanda, așa că am petrecut mare parte din timp în Kisoro, pentru lacul Mutanda, și pe malul lacului Bunyonyi.

Mzungu, how are you? Fine, how are you? Mzungu! Where are you going?” Dacă nu ai fost încă în Uganda, nu știi ce conversații politicoase pierzi! Indiferent unde m-am dus în partea aceea a Ugandei, am trezit senzație atât în rândul copiiilor, cât și al adulților. Nu sunt foarte mulți turiști străini care merg până acolo, deși zona este superbă, cu mai mulți vulcani care își arată vârfurile dincolo de lacuri. În zona aceea poți face gorila trekking, dar prețurile sunt destul de mari, doar permisul pentru vizitarea lor e 700 de dolari.

La Bunyonyi am simțit brusc nevoia acută de a mă întoarce acasă. Eram în Africa de câteva luni și într-o seară am stat câteva ore căutând un zbor mai ieftin spre casă. A fost un amestec de oboseală și șocuri culturale care m-au împins la limită. După ce am găsit mai multe variante de zbor, m-am liniștit. Mă puteam întoarce acasă oricând, așa că îmi puteam continua călătoria.

Tanzania

După vulcani și lacuri, m-am dus în Tanzania, în Moshi și Arusha, ca să fiu aproape de Kilimanjaro. Nu am escaladat muntele, dar am făcut mici excursii prin jur, cu ochii mereu după celebrul vulcan. Kilimanjaro s-a dovedit greu de zărit, ai mai multe șanse dimineața sau la apus, în timpul zilei poartă constant o cușmă de nori care îl acoperă complet.

Regiunea din jurul muntelui e ideală pentru cultura cafelei, așa că am făcut un astfel de tur la tribul Chaga, cu cântece și dansuri la pulverizarea boabelor de cafea. A fost distractiv, iar cascada Materuni e foarte frumoasă, dacă faci abstracție de drumul până acolo, care te umple de noroi de sus până jos (”African massage”, îi spun ei).

Zanzibar a fost răsfățul meu pentru Crăciun și Anul Nou și a fost peste așteptări! E o destinație pe care am ignorat-o până atunci, de prea multă popularitate care mă făcuse să cred că e și ceva exagerare. Pe insulă mi-au plăcut plajele care își schimbă complet culoarea și textura la reflux, când apele se retrag foarte mult și lasă la vedere nenumărate nuanțe de turcoaz și verde.

Am stat în Paje vreo două săptămâni, Paje fiind un orășel destul de liniștit, dar cu câteva locuri faine în apropiere. Unul este restaurantul The Rock, construit pe o mică stâncă, înconjurată de ape la flux, sau de nisip la reflux. Pe 1 ianuarie eram acolo pentru un mic răsfăț culinar și a fost așa cum mă așteptam: perfect!

Mai poți vizita Stone Town cu muzeul lui Freddie Mercury, Prison Island pentru niște ape ireal de turcoaz, sau Jozani Forest, ca să vezi maimuțele Red Colobus, cameleoni sau bush babies.

Insulele Comore

Din Zanzibar trebuia să zbor spre Cascada Victoria via Johannesburg, dar cum nu am luat viza de Africa de Sud la timp, a trebuit să improvizez și de pe o zi pe alta am hotărât să merg…în insulele Comore.

Am fost acolo în perioada alegerilor și am plecat la timp, când au început manifestații pe stradă, după ce am descoperit o insulă cu locuri superbe, dar și drumuri sparte, corupție și multe gunoaie.

Madagascar

S-a întâmplat ca Madagascar să fie țara cu numărul 100 pentru mine. Mi-a plăcut Antananarivo, cu palate, muzee și o cultură Malgașă interesantă. De acolo voiam să ajung la Aleea Baobabilor, dar am subestimat mărimea insulei și lucrurile neprevăzute care îți pot ieși în cale. Dacă la baobabi nu am mai ajuns, am stat mai multe zile în Fianarantsoa, care are un centru istoric absolut superb și cu zero turiști, puțini străini trec pe acolo, deși în zonă sunt mai multe de văzut.

Genul meu de aroganță a fost să mă uit la filmul Madagascar în… Madagascar și apoi să merg la Anja Community Reserve, ca să îl văd pe King Julien, regele lemurilor, în persoană. Madagascar e o insulă frumoasă și diferită de altele, pare un amestec de Asia și Africa, cu orezării, pământ roșu și locuitori cu trăsături asiatice (au strămoși indonezieni).

Africa de Sud

Am stat două săptămâni în Cape Town și orașul ăsta e, pentru mine, cel mai frumos din lume: munte și ocean, podgorii istorice, un țărm cu plaje splendide și străzi cu case coloniale. Cape Town are o reputație proastă, dar n-am avut niciun fel de probleme acolo, am luat Uber, am mers pe jos, am vizitat mai multe părți ale orașului și am fost zilnic uluită de cât de frumos poate fi orașul.

Dacă vrei să vezi mai multe în West Cape, recomand o vizită la Capul Bunei Speranțe, pentru pinguinii africani, sau în munții Cederberg, pentru alt fel de peisaje.

Stellenbosch e de neratat, sunt sute de podgorii din care vreo 30 sau mai multe primesc vizite zilnice și multe au domenii superbe: poți îmbina o degustare de vin cu o masă bună și priveliști incredibile. În plus, în Franschhoek te poți plimba cu tramvaiul vinului de la o podgorie la alta, așa de frumos e!

Namibia

Din Cape Town ajungi ușor în Namibia și din Windhoek am luat un tur de trei zile prin deșertul Namib. Acolo e Sossusvlei, în care sunt unele din cele mai înalte dune din lume, și tot acolo e faimosul Deadvlei, o vale cu trunchiuri de copaci morți și pământ roșu.

Swakopmund e un oraș liniștit de pe malul oceanului, cu valuri agitate și apă rece ca gheața (vine din Antarctica). În apropiere este Sandwich Harbour, în care deșertul se întâlnește cu oceanul și te poți plimba pe dune, privind Oceanul Atlantic de la picioarele tale.

Boda Boda Safari, carte de călătorii despre Africa

Din călătoria asta lungă s-a născut o carte de călătorii – Boda Boda Safari, disponibilă în format tipărit sau ebook. Povestesc în carte mai detaliat despre fiecare țară în parte și ce aventuri am avut pe acolo. Cartea are fotografii (inclusiv în varianta print) și o puteți comanda pe 1001calatorii.ro.

Vă aștept cu impresii 🙂

Imagini Africa

Diani Beach Kenya

Diani Beach, Kenya

Nairobi plantatii de ceai

Plantatii de ceai in apropierea capitalei kenyene, Nairobi

Safari girafe

La doi pasi de girafe

Safari Kenya elefanti

Si de o familie de elefanti

Mutanda, Uganda

Bunyonyi

Hello, mzungu. Welcome to Uganda

Bunyonyi, Uganda

Kilimanjaro

Biroul Ancai de langa Kilimanjaro, in Tanzania

Kilimanjaro cascada

Si o cascada din apropiere

Masai in Zanzibar

Fianarantsoa

Fianarantsoa, Madagascar

Zebu Madagascar

Vacile zebu, moneda nationala a Madagascarului

Lemur Madagascar

Un lemur

Cape Town

Cape Town, poate cel mai frumos oras din lume