Tulcea – oras de imbarcare spre Delta sau merita sa stai sa-l vizitezi ?

Mircea cel Batran Tulcea

Mircea cel Batran la gara Tulcea

Cazul meu nu este un caz singular. Am fost de cateva ori la Tulcea, dar singurul lucru pe care l-am facut a fost sa parchez masina undeva si sa ma imbarc intr-o barca spre Delta Dunarii sau la retur sa iau masina si sa plec spre casa. Si sunt convins ca acesta este cazul la mai multi dintre voi – ati stat in Tulcea fix cat sa va imbarcati (sau debarcati), eventual sa cumparati vreo apa si cam atat. De aceea cand am primit o invitatie sa merg weekendul trecut la Tulcea, am zis imediat DA. Pentru ca am fost la Tulcea, dar nu am vazut Tulcea si parca eram curios sa vad intr-un final Tulcea. Si am descoperit ca printre cei invitati, destui erau in aceeasi situatie.

Sa spunem lucrurilor pe lume. Tulcea ar fi fost o destinatie fabuloasa daca nu ar fi fost comunistii la putere. Tulcea a avut un aer oriental cu bazar turcesc, cu cartier grecesc, cu vile bulgaresti si o amestecatura de comunitati unica in tara. Ar fi fost un oras exotic si probabil daca nu ar fi venit comunistii la putere, ar fi fost un oras extrem de interesant. Dar au venit comunistii si mai ales pe vremea lui Ceausescu, tot ce era de valoare in Tulcea a fost demolat – de la bazarul turcesc la marea majoritate a vilelor din perioada de aur a orasului. A existat o mahala turceasca din care a ramas doar o moschee anonima a carui minaret in stil turcesc ca o racheta este bine ascuns si cam atat. Cand Ceausescu a venit la Tulcea, a decis ca toata faleza sa fie distrusa si sa fie construite blocuri comuniste. Toate urmau sa aibe 10 etaje, dar ghinion, natura s-a opus gandirii Genialului Carmaci, iar daca toate blocurile ar fi avut 10 etaje, s-ar fi pravalit chiar si fara ajutorul vreunui cutremur cat de mic – pamantul de pe malul Dunarii nu tine. Asa ca intreaga faleza a Dunarii este astazi flancat de blocuri cu un numar aleatoriu de etaje (ce s-a putut construi) si evident, urate ca orice blocuri construite in Epoca de Aur. Un oras care ar fi salutat turistii veniti pe Dunare cu o arhitectura interesanta, astazi il saluta cu niste blocuri urate.

 

Tulcea are insa o istorie multi-milenara care ar putea fi mai bine exploatata. A fost fondata de colonisti greci si a purtat numele de Aegyssus. Grecii au colonizat tarmul Marii Negre unde au construit numeroase orase – Histria, Tomis (Constanta) si Callatis (Mangalia) sunt pe teritoriul de azi al Romaniei, dar au fost mult mai multe din Ucraina pana in sudul Bulgariei. Aegyssus (Tulcea) nu a fost fix un oras, ci mai degraba o asezare militara care controla principalul brat al Dunarii – o locatie strategica trebuie sa o recunoastem. Romanii au recunoscut rolul acesta strategic militar si dupa ce au cucerit Dobrogea de azi (Scythia Minor cum a fost numita in vreme), au pastrat si dezvoltat Tulcea / Aegyssus cu scop militar. Evident, era si un centru comercial, fiind pe “drumul” Dunarii, dar putin important.

Aegyssus a fost distrus de huni, dar reconstruit de imparatul bizantin Justinian care a incercat sa refaca Imperiul Roman “cum era el” (Justinian a fost ultimul imparat roman care a traversat Dunarea, recuperand o zona din vechea Dacie romana) pentru ca fortul de pe dealurile Tulcei sa fie complet devastat si abandonat in urma invaziei avare si a auxiliarilor slavi. Locuirea a continuat in ciuda diverselor armate care au ravasit regiunea, dar nici o localitate de vreo importanta oarecare nu a aparut in regiunea Tulcei. In 1419, intreaga Dobroge pana atunci controlata de Tara Romaneasca a fost ocupata de Imperiul Otoman si a ramas parte integranta a Imperiului pana in 1878. Cuvantul “cea” inseamna “pamant” sau “loc” in turca veche si Tul-cea ar insemna locul lui “Tul” sau “Tula” (aparent, un bey local). Cel putin asta a fost parerea lui Nicolae Iorga. Alte pareri mai putin ilustre spun ca “tul” ar insemna “caramida” si deci ar fi locul, orasul de caramida. Apare pentru prima oara in documentele otomane cu numele de Tulcea abia la 1506, deci la aproape 100 de ani dupa ocuparea Dobrogei de catre turci.

Desi initial, Dobrogea a fost relativ prospera, secolele XVIII – XIX si numeroasele razboaie ruso-turce au devastat-o in profunzime. Tot in acest timp, intre razboaie cand batea o boare de speranta, Dobrogea era re-populata cu o gramada de semintii – pe langa turci, greci, bulgari si romani, au aparut tatari (multi alungati de rusi din Crimeea si Bugeac dupa distrugerea Hanatului de Crimeea si ocuparea sudului Basarabiei), armeni, evrei, germani, pana si italieni. Una din principalele comunitati a regiunii sunt lipovenii – rusi de origine, fugiti din maica Rusie dupa o reforma religioasa care nu a fost acceptata de o parte din credinciosii ortodocsi – acestia s-au refugiat in locuri unde autoritatilor ruse le-ar fi fost imposibil sa-i prinda si sa-I ucida, cum ar fi Delta Dunarii, dar si … Marea Aral. Acum cateva luni am fost la Marea Aral, in Uzbekistanul de azi si lipovenii erau nominalizati ca ar fi fondat mai multe sate prin stufarisul Marii Aral.

Dupa lipoveni, au aparut inca doua comunitati neobisnuite care azi nu mai exista: cerchezii si arabii. Cerchezii sunt un neam caucazian inrudit cu georgienii si abhazii care timp de secole erau faimosi pentru frumusetea femeilor lor. Cerchezele erau cele mai scumpe sclave, iar toate haremurile Rusiei si Imperiului Otoman erau pline cu cercheze. Numeroase cercheze au devenit sotii oficiale ale sultanilor otomani (si mult mai multe erau sclave in harem), asa ca in venele sultanilor otomani curgea mult mai mult sange cerchez decat turcesc. Capitala Cercheziei a fost orasul Soci de astazi din Rusia, dar rusii sunt cei care i-au anihilat – in secolul XIX in urma genocidului cerchez din 1864 (pe langa femeile de o frumusete inegalabila, barbatii erau cunoscuti pentru vitejia si cruzimea lor), intreaga populatie cercheza a fost ucisa de rusi sau s-a refugiat in Imperiul Otoman. Otomanii i-au trimis sa colonizeze mai multe zone ale Imperiului (ca idee, Amman, capitala Iordaniei de azi a fost refondat de cerchezi), inclusiv Dobrogea. Dupa genocidul din 1864, mai bine de 10.000 cerchezi au fost relocati in Dobrogea (500.000 in total in Balcani) unde au reusit performanta unica sa fie urati de absolut toate comunitatile – inraiti de razboaie cu rusii, s-au distins prin jefuirea satelor din si asa epuizata Dobroge. Dupa 1878, cei care mai traiau au fost expulzati in masa in Imperiul Otoman. Arabii au fost colonizati in 1834 de-a lungul actualei granite romano-bulgare datorita priceperii lor in agricultura in conditii desertice. Daca ati vazut vreodata poze cu camile in Dobrogea, acestea sunt reale si nu sunt camile cu care sa se pozeze turistii pe plaja din Eforie. Au fost aduse de colonistii arabi si au fost folosite pentru agricultura ca in zona Marii Rosii de unde proveneau.

 

Dupa o perioada de semi-obscuritate, dar totusi prospera dupa cum raportau cativa calatori straini care au trecut prin oras, Tulcea devine oras in 1860 si urmeaza perioada cea mai buna a orasului de sub administratie otomana. Devine capitala de sanjak (provincie mai mica, un soi de judet), mai intai parte a vilayetului de Silistra si ulterior al vitayetului Dunarii cu capitala la Ruse. Sanjakul de Tulcea administra cam toata Dobrogea de azi. In ultimul deceniu de stapanire otomana au fost construite mai multe cladiri representative pentru Tulcea de azi precum Palatul Pasei, moscheea Azizyie si Muzeul de Arta. Dupa colonizarea din 1864, cerchezii au jefuit numeroase comunitati ale tuturor celorlalte comunitati din Dobrogea de Nord si o parte din banii jefuiti au fost cedati autoritatilor otomane cu care au construit aceste cateva cladiri reprezentative pentru oras, dar si multe altele care au fost distruse de comunisti.

In 1877, odata cu inceperea razboiului ruso-romano-turc, cerchezii s-au distins prin masacrele facute in Tulcea impotriva crestinilor, care evident nu au stat nici ei cu mainile in san si dupa traversarea Dunarii de catre armata Rusiei, au casapit cerchezi in special, dar si turci la greu. Ocupati cu frontul de la Plevna si din Balcani, Dobrogea a fost abandonata de otomani inca din vara lui 1877 si ocupata de rusi. In urma tratativelor post-razboi, Rusia a ocupat Basarabia de Sud (judetele Cahul, Ismail si Bolgrad) detinuta de Moldova si ulterior Romania inca din 1856 dupa Razboiul Crimeeii desi garantase in scris inviolabilitatea granitelor Romaniei dupa razboi. Tensiunile au ajuns pana aproape de un razboi ruso-roman in 1878 (Rusia deja isi facuse planuri cu privire la expedierea romanilor in Asia si aducerea de colonisti rusi la Dunare), dar intr-un final, datorita rudelor imperiale ale Regelui Carol I, conflictul a fost aplanat prin cedarea de catre Romania a Basarabiei de Sud si cedarea Dobrogei de catre Rusia (aceasta o primise din partea Imperiului Otoman). Intreaga opinie publica a fost oripilata, iar Mihai Eminescu a fost de-a dreptul furios – ce naiba ne-ar trebui o tara baltoasa cu populatiuni salbatice ?

Pana la urma, viziunea lui Carol I a fost cea mai buna – Dobrogea a devenit o provincie prospera si de o importanta strategica pentru Romania – este iesirea noastra la mare si la comertul mondial. Credeti ca am fi putut construi vreun port cat de cat in Chilia sau intre lacurile din sudul Basarabiei ? Plus, ca ar fi fost mult mai departe de Bucuresti decat este azi Constanta.

Tulcea in 1878 era capitala Dobrogei, un oras aproape dublu ca marime decat Constanta (care avea totusi o cale ferata construita de otomani pana la Cernavoda) si unde au avut loc ceremoniile de anexare ale Dobrogei. In acel moment, 35% din populatia orasului Tulcea era de origine bulgara, romanii reprezentand in jur de 30%. Turcii si tatarii fugisera de frica rusilor, dar multi s-au intors dupa introducerea administratiei romanesti.

In perioada de dupa Independenta, Tulcea continua sa se dezvolte si sa prospere datorita comertului pe Dunare, dar pierde locul 1 in favoarea Constantei, portul maritim al Romaniei mici. In timpul primului razboi mondial, Tulcea este ocupata de bulgari care arunca in aer Monumentul Independentei si statuia lui Mircea cel Batran. Monumentul Independentei va fi reconstruit abia in 1938 si distrus ulterior de trupele sovietice in al doilea razboi mondial, fiind reconstruit a doua oara in perioada postbelica in 1978. Daca pana in 1944, dorobantul privea spre Dunare, in varianta actuala, acesta a fost reorientat spre sud, spre oras, pentru ca in pozitia anterioara, el privea de fapt spre Basarabia aflata la cativa kilometri distanta !

Si ca veni vorba de monumente, daca vizitati Tulcea o sa va intrebati de ce in Tulcea exista nu mai putin de 2 statui ale lui Mircea cel Batran. Da, stiu, Mircea este un simbol al apartenentei Dobrogei la Romania, dar nici chiar asa. Motivul e simplu – o statuie al lui Mircea a fost ridicata in 1903 – Mircea era in picioare, imbracat in armura de cruciat cu un buzdugan in mana si incoronat cu o coroana cu o cruce. Statuia voievodului roman era pusa pe un postament inalt de 4 metri. Statuia a fost distrusa de armata bulgara care a ocupat Tulcea in 1916 – 1918 si nu a mai fost refacuta. Pe postament a fost plasata temporar statuia Regelui Ferdinand Intregitorul, evacuata de la Ismail in 1940. Cand comunistii au decis ca totusi trebuie sa fie o statuie al lui Mircea in Tulcea, acestia au decis sa ridice una noua cu un Mircea calare si nu sa o refaca pe cea veche – crucea aceea de pe coroana era impotriva ateismului Partidului. Asa ca in 1972 in Piata Civica a fost construita o noua statuie de data asta ecvestra. In 2002, o fundatie a strans bani pentru refacerea vechii statui si a fost plasata in fata garii Tulcea-Oras, dar pe un postament mult mai putin impozant.

 

Ce pot sa spun este ca am vazut Tulcea partial cu ajutorul unui ghid local tanar si extrem de entuziast. Prin vorbele lui, am vazut Tulcea cu alti ochi, dar din pacate, omul nu poate fi clonat si sa fie la dispozitia fiecarui turist – ne-a purtat prin fosta mahala turceasca, pe locul unde a existat coloratul bazar turcesc demolat de comunisti, ne-a aratat cateva cladiri impozante, din pacate unele in ruina.

 

Ai ce face in Tulcea ? Sincer, cred ca ai ce face cam jumatate de zi. Noua faleza arata chiar foarte bine. Cand am fost la mijloc de octombrie, era complet pustie, dar inteleg ca vara au loc tot soiul de evenimente, sunt terase, este viata. Arata excelent, dar ii trebuie si viata sa fie o atractie reala. In plus, la capatul falezei se afla un monument foarte nou, dar care chiar mi-a placut. Poate multi nu inteleg arta noua, dar monumentul marelui sportiv si mai ales al marelui om care a fost Ivan Patzaichin este un monument deosebit – o coloana din care rasar zeci de pagai – cate una pentru fiecare victorie al lui Ivan la vreo competitie importanta. Toate medaliile lui sunt inscrise pe monument (din pacate foarte putin lizibile), iar pe o alta parte a monumentului vei descoperi ca pe langa Ivan, Delta a dat o multime de performeri in sporturile de apa – trebuie insa sa te uiti cu mare atentie, din nou, mai ales cand e soare, numele lor nu se vad.

De asemenea, in Tulcea exista un Muzeu Eco-Turistic al Deltei Dunarii. Aici, se afla cel mai mare acvariu public din Romania unde poti admira in bazine totalizand 150 tone de apa numeroase specii tipice din Delta Dunarii si Marea Neagra. Trebuie sa spun ca din pacate, datorita programului destul de intens, nu am avut timp sa intru sa vizitez acest muzeu, dar din cate am inteles, este unul chiar modern si merita vazut. Acum, daca ati vazut acvariul din Dubai, sa nu fiti dezamagiti – acvariul din Dubai are 100.000 tone de apa.

Am urcat sus la Monumentul Independentei despre care am scris mai sus. Este un picut mai departe, dar nici poveste sa fie greu de ajuns. De aici, poti avea o frumoasa panorama a Dunarii, si in apropiere se afla Muzeul de Istorie si niste urme destul de putin interesante ale vechiului fort greco-roman Aegyssus. Nu am fost in Muzeu (da, trebuie sa mai revin la Tulcea), dar probabil mi-ar fi placut – greu sa nu imi placa muzeele de istorie J.

Daca tot vrei sa te duci sa vezi vechea statuie al lui Mircea refacuta, nu pot sa nu observi si interesanta cladire a garii Tulcea – este o cladire un pic cam mare pentru cate trenuri opereaza la Tulcea (din cate am inteles sunt doar 2 pe zi – unul la Medgidia si unul la Bucuresti direct), dar care chiar e interesanta – are forma unei lotci stilizate. Tinand cont cat de folosita este pe motiv de transport, poate autoritatile orasului se vor gandi cum ar putea fi folosita mai bine – chiar si un mall ar fi mult mai bine decat o cladire practic abandonata, dar interesanta.

Si ca vorbim de lucruri noi, pe langa faleza, se lucreaza de zor la construirea unei Sali Polivalente super-moderne. Cand am scris pe Facebook ca merg la Tulcea, cineva mi-a zis sa nu ratez Colliseum-ul. Initial am crezut ca face misto de mine, dar avea dreptate – in plin centrul orasului, la doi pasi de gara si de faleza, se construieste o Sala Polivalenta ultra-moderna (cel putin din exterior) care aduce a Colliseum-ul din Roma. Ma rog, in registru modernist, desigur. Va avea 4500 locuri si va fi cred eu o bijuterie. Nu stiu exact ce echipe de handbal, baschet sau volei o avea Tulcea, nu imi trece nimic semnificativ prin minte, dar aici, trebuie sa fie organizate cat mai multe competitii nationale si internationale. Pentru ca sunt convins ca va fi o super-sala polivalenta. La exterior era gata, nu vad de ce nu ar fi inaugurata candva in 2025.

 

Are Tulcea sansa sa fie mai mult decat o destinatie de tranzit spre Delta ? Eu zic ca are – mai nou, Tulcea are un tourism board (sau OMD cum e numit in romaneste – Organizatie de Management a Destinatiei) care deja a pus bazele unui brand – a creat brandul “Tu si Tulcea”, un site – vedeti-l aici si o aplicatie cu toate obiectivele turistice si evenimentele din oras. O puteti descarca de aici: Google Play si Apple Store. A fost creata si o harta turistica a orasului destul de clara, iar langa fiecare cladire cat de cat din oras exista placute cu QR code care te “arunca” in site-ul unde iti povesteste despre respectivul obiectiv. Urmeaza evenimente si promovare.

Sigur, marea problema a Tulcei turistice de astazi este razboiul. Da, suna un pic cam straniu pentru multi, dar agresiunea Rusiei a lovit puternic economia Tulcei. Daca in 2019, aproape 600 de vase de croaziera cu mii de turisti straini au ajuns la Tulcea pentru a vizita Delta Dunarii, anul trecut, in 2024 au fost fix 3 vase de croaziere. Da, TREI. Orasul Ismail, principalul oras al Basarabiei de Sud si un important port fluvial se afla cam la 20 km de Tulcea cum zboara cioara si a fost de cateva ori bombardat de Rusia. In consecinta, dupa paralizarea turismului datorita COVID, desi in intreaga lume, turismul a revenit in forta, cu furie as putea spune, cu mii si mii de destinatii luate cu asalt, Tulcea sufera din cauza agresiunii Rusiei – nu numai turistii de pe nave de croaziera nu mai debarca, dar nici evenimente de corporatii nu prea mai sunt organizate la Tulcea, in plus, sunt destui turisti romani care au inceput sa evite Delta din cauza bombardamentelor rusesti. O sa-mi spuneti ca nu e nici un risc, ca Putin iubeste Romania si vai, niciodata nu va ataca o regiune pastorita de reprezentantul sau religios, Teodosie Spagoveanul, dar vasele de croaziera nu pleaca de la mal fara sa fie asigurate. Si nici un asigurator international nu va asigura vreun vas care se deplaseaza in regiune de razboi. Si vasele de croaziera spre Tulcea trec pe langa portul Reni care la randul lui a fost bombardat de agresorii rusi. Sigur, asta nu se va rezolva decat dupa restabilirea pacii.

 

Unde vad eu Tulcea ? Trebuie sa spunem ca Tulcea are cateva obiective turistice, dar nimic wow. Poate sa investeasca in ceva, intr-un magnet turistic pentru a atrage turistii. Si nu trebuie sa fie un magnet foarte scump, ci foarte creativ. Stiti Castelul de Lut (sau al Zanelor) din satul fagarasean Porumbacu de Sus. In satul acela, daca trecea o masina pe zi in anii 80 – 90. S-a ajuns la cateva sute de mii de vizitatori (inteleg ca acum numarul lor a fost limitat). Giardino di Zoe a pus Simeria pe harta turismului. Dino Parc a crescut numarul de turisti in Rasnov la sute de mii de oameni pe an. Mai precis aproape jumatate de milion in 2023. Amenajarea Salinei din Turda aduce de asemenea sute de mii de oameni in Turda. Un pod ca o mana gigantica aduce milioane de turisti in Vietnam. Cel mai mare hamac din lume aduce mii de turisti intr-un sat uitat de lume din Columbia unde acum vreun deceniu era razboi. Sigur se poate gasi o idee si pentru Tulcea. Sau mai multe. Poate sa devina o capitala yoga a Europei (credeti ca exista vreun loc sa faci yoga in Bali inainte de celebra carte al lui Taylor din 2006 ?). Sau detox intr-o zona neatinsa de om, dar nu foarte departe de Tulcea unde nu poti ajunge decat cu lotca, manca naturist 100% si sa nu auzi nici un motor sau sunet de telefon ?

 

Dar fara nici o investitie noua, Tulcea poate fi si astazi o baza pentru o vacanta de cateva zile. Cum ziceam, majoritatea dintre noi mergem in Tulcea pentru a ajunge in Delta. Dar de asemenea foarte multa lume spune ca Delta e prea scumpa si e si normal sa fie asa – transportul este greu si scump, orice produs care costa 1 leu in Tulcea, in mijlocul Deltei poate fi si 2 sau 3 lei si este perfect justificat. Poti sa vizitezi Delta cu baza in Tulcea – de-a lungul falezei am vazut mai bine de o duzina de oferte. Personal am fost cu Descopera Delta Dunarii, o agentie profesionista cu oameni extrem de cunoscatori care chiar respecta Delta. In timpul scurtei plimbari prin Delta de toamna, am fost uimit de ce “ochi” avea ghidul nostru, cum localiza cu precizie orice pasare cat mai mica. Oamenii organizeaza si expeditii foto, organizeaza si expeditii de o zi cu plecare din Tulcea si sejururi in Delta si excursii de pescuit si nu in ultimul rand de observare de pasari – asa-numitul “bird watching”.

Din Tulcea, poti sa te duci sa vizitezi si cele cateva obiective istorice din zona – de la ceva mai faimoasa cetate bizantina Enisala la orasul Babadag. Cei mai vechi munti din Romania, muntii Macin se afla si ei in apropiere si poti sa faci niste ture de drumetie montana. Poti avea un weekend gastronomic cu mult peste, dar si sa vizitezi o podgorie din nordul Dobrogei – unele pot organiza degustari daca sunteti un grup mai mare. Vezi aici toate lista: https://www.tusitulcea.ro/ro/places/drumul-vinului-tulcean

Practic, daca la anul va ganditi la Delta Dunarii, incercati sa va rezervati cel putin o dupa-masa si o seara in Tulcea. Aveti sigur ce vedea cateva ore (de la o plimbare pe faleza sper mai animata ca in octombrie la Acvariul cel mai mare din tara). Aveti cateva restaurante bune pe faleza cum ar fi La Liman si aveti si cateva hoteluri in care puteti sta la preturi OK. Eu personal am stat la hotel Esplanada, un hotel de 4 stele fix pe malul Dunarii, dar evident, exista si optiuni mai ieftine – 2 sau 3 stele, pensiuni si la preturi clar mai mici decat in Delta. Stati o seara si plecati a doua zi de dimineata spre Delta. Merita. Sau cum ziceam … poti sa-ti stabilesti baza in Tulcea si sa iti organizezi o vacanta ceva mai variata – cu delta, cu vizita la crama, cu un pic de istorie, si, surprinzator si un pic de munte… totul e foarte aproape 🙂

 

Voi care ati fost in Tulcea, ce ati remarcat pe acolo interesant ?

Imagini Tulcea

Faleza Tulcea

Faleza incepe din dreptul garii

Dunarea la Tulcea

Are si Tulcea un semn tip Hollywood 🙂

Faleza Ivan Patzaichin

Capatul falezei este la hotel Delta

Monument Ivan Patzaichin

Inspiratul monument al lui Ivan Patzaichin

Monument Ivan Patzaichin Tulcea

Fiecare pagaie inseamna o victorie

Campioni Delta Dunarii

Lista performerilor din Delta – recunosc, cam stearsa

Statuia noua Mircea cel Batran

Mircea cel Batran – statuia #2 din Piata Civica

Mircea cel Batran Tulcea

Prima statuie al lui Mircea cel Batran reconstruita in secolul XXI

Moschee Tulcea

Moscheea – construita cu banii jefuiti de cerchezi

Palat Tulcea

Una din cladirile frumoase care a supravietuit comunismului

Cladire in ruina Tulcea

Altele, din pacate, sunt o ruina. Aceasta, detinuta de un negustor evreu se pare ca apartine singurului evreu din oras care nu are bani sa o repare.

Ruina Tulcea

O alta ruina superba

Liceul Spiru Haret Tulcea

Liceul Spiru Haret arata insa bine 🙂

Statui etnii Tulcea

Intr-un colt de Tulce, statui ale unor personalitati reprezentative pentru etniile din oras – Taras Shevchenko, Ataturk, Esenin

Mural comunist

A ramas si o opera comunista

Gara Tulcea

Originala gara Tulcea-Oras are forma unei lotci

Colliseum Tulcea

Sala polivalenta – viitorul Colliseum din Tulcea

Tulcea, te iubim

Tulcea, te iubesc !

Hotel Esplanada Tulcea

Hotel Esplanada 4 stele – fix pe faleza. Aici am stat

Parcul Monument Tulcea

Intrarea in Parcul Monumentului Independentei

Monumentul Independentei Tulcea

Un dorobant si un vultur

Dorobant

Comunistii au invartit dorobantul spre oras ca sa nu mai priveasca spre … Basarabia

Panorama Tulcea

Si cam asta vede dorobantul

Aegyssys

Urmele vechiul Aegyssus

Biserica lipoveni Tulcea

Cupolele bisericii ortodoxa de rit vechi (lipoveni)

Biserica ortodoxa de rit vechi Tulcea

Si interiorul frumos pictat

Apus de soare Tulcea

Apus de soare industrial la Tulcea

Port Tulcea Aval

Portul de imbarcare pentru tururile celor de la „Descopera Delta Dunarii” – portul Tulcea Aval

Imbarcare Descopera Delta Dunarii

 

Descopera Delta Dunarii

Cu salupa aceasta am explorat Delta Dunarii intr-o zi friguroasa de octombrie. Dar despre asta intr-un alt articol 🙂

Categorii:
Romania

Comentarii

  • Petruș spune:

    Dorobanțul orientat spre Basarabia, și-or să vorbească oamenii ceva timp despre Tulcea. Ne facem și prieteni, se duce vorba, vine lumea …

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest