![HiSky Business Class](https://www.imperatortravel.ro/wp-content/uploads/2025/01/32-HiSky-Business-Class-.jpg)
HiSky – Business Class A330-200
Sunt convins ca multi dintre voi ati auzit de compania aeriana HiSky. Poate multi dintre voi ati si zburat cu HiSky. Personal nu am zburat niciodata pana la mijlocul lunii ianuarie 2025 cand am avut ocazia sa zbor la bordul celui mai mare avion HiSky – un A330-200, singurul din flota de acest tip si singurul capabil de zboruri pe distante lungi. Este avionul care opereaza zborurile de linie pe ruta Bucuresti – New York si care opereaza de asemenea zboruri charter pentru agentii de turism spre Thailanda (Phuket) sau Republica Dominicana (La Romana). La un moment dat, parca a operat si zboruri spre Zanzibar. Am avut ocazia sa zbor pe un charter spre Phuket si m-am gandit sa va impartasesc experienta. Cum am spus, acesta este avionul folosit de HiSky pe zborurile regulate de New York.
Sa incepem cu inceputul. Cine e HiSky. HiSky a fost fondat in Republica Moldova in 2020. Initial, autoritatile de la Chisinau au refuzat certificarea companiei (asa-numitul AOC – Air Operator Certificate), dar pana la urma, HiSky a obtinut AOC-ul mai intai in Romania la final de 2020 si apoi si in Moldova la inceput de 2021. Adica in plina pandemie. Fondatorii companiei sunt 2 oameni de afaceri din Republica Moldova – Iulian Scorpan si Victor Sula. Acest cuplu, hai sa nu-I spun cuplu, sa nu se interpreteze, acest duo a condus si Air Moldova, compania aeriana de stat a Republicii Moldova care intre timp a dat faliment – d. Scorpan ca CEO si d.Sula ca director financiar, pozitii pe care le ocupa si in business-ul propriu de la HiSky. Trebuie sa precizez ca d. Scorpan este si pilot, zburand cam doua decenii pe avioane Airbus probabil pentru Air Moldova. Cei doi au condus Air Moldova pana in 2019 si in prezent, sunt anchetati cu privire la managementul companiei de stat.
Odata trecuti Prutul, HiSky a inceput sa lanseze incet zboruri-zboruri. Dupa iesirea de pe piata a Blue Air, unii se asteptau ca HiSky sa sara sa umple vaccumul creat, dar nu a fost cazul. Duo Scorpan – Sula au crescut compania incet-incet cu precautie, adaugand incet, incet noi avioane in flota si lansand un numar limitat de zboruri. Nu s-au aruncat sa deschida nu stiu cate baze operationale, continua sa aibe principalele baze la Bucuresti si Chisinau, recent lansand cateva zboruri din Oradea in colaborare cu autoritatile locale. Scorpan – Sula au fost destul de “cuminti”,precauti – pole, pole, au lansat niste rute sigure de pe vremea Blue Air. Din Bucuresti, opereaza doar 12 destinatii (cred ca Tel Aviv este suspendat), pe cand Wizz Air are 65 destinatii (si inca vreo 3-4 din Baneasa), Ryanair are 38 destinatii, iar TAROM 26.
Spre marea mea surprindere, o companie atat de prudenta s-a aruncat intr-o aventura plina de riscuri. HiSky a preluat un avion A330-200 long-haul folosit mai bine de un deceniu de compania chineza Sichuan Airlines si au lansat zborurile spre New York. De ce aventura ? Pentru ca numarul de pasageri pe New York este limitat, pentru ca exista o competitie crancena cu cele mai mari companii aeriene ale Europei, pentru ca 4 zboruri pe saptamana sunt mult prea multe si pentru ca nu au curse feeding care sa aduca pasageri de prin alte aeroporturi la Bucuresti pe care sa-i “arunce” peste Ocean (sunt practic doar 2 “feedere” – Chisinau si Cluj Napoca). Pentru zborurile trans-atlantice, costurile operationale sunt imense, iar leasingul avionului nu este deloc ieftin. Singurele cifre anuntate au fost ca in prima luna de operare (asta-vara in plin sezon), HiSky ar fi transportat 3000 pasageri spre si dinspre America. Well, cifrele sunt departe de a fi spectaculoase. Daca luam in considerare 4 curse pe saptamana, deci 8 rotatii, 4 saptamani intr-o luna, deci vorbim de 32 rotatii, inseamna ca a transportat cam 93 pasageri pe cursa, in conditiile in care avionul are o capacitate de 274 pasageri (24 locuri in business si 250 in economy). Hai sa zicem ca a fost prima luna, a fost inceputul, sa vedem cum va continua, dar daca ma intrebati pe mine, perspectivele rutei sunt sumbre chiar si daca SUA a pus Romania pe lista Visa Waiver Program, cel putin temporar (posibil ca Trump sa se razgandeasca).
Dar sa trec la experienta zborurilor spre Thailanda. Trebuie sa subliniez ca acesta a fost un zbor charter, avionul fiind inchiriat de Karpaten, probabil cu cateva locuri distribuite la alte agentii partenere, dar nu stiu care sunt acestea. Trebuie sa subliniez ca serviciile de catering la bord in cazul zborurilor charter sunt cele decise de compania care inchiriaza avionul, asa ca atat cateringul, cat si politica de bagaje poate varia fata de zborul de linie spre New York.
La dus (Bucuresti – Phuket) am zburat in clasa economy, iar la retur (Phuket – Bucuresti) am zburat la business class, deci pot face o comparatie.
BUCURESTI – PHUKET (Clasa Economy)
AVIONUL HISKY
Cum ziceam, HiSky are un singur avion long-haul (pe distante lungi), este un avion Airbus 330-200, unul dintre cele mai populare modele de avioane pe distante lungi, aflat in operare la zeci de companii aeriene din lume. Avionul HiSky are 15 ani (a inceput sa zboare in 2010) care nu este nici mult, nici putin. Este un avion “matur” care mai are multi ani in fata. Timp de 12 ani a fost operat de compania chineza Sichuan Airlines. Pentru ca sa judeci un avion cat de safe e, nu trebuie sa te uiti la varsta (de multe ori un avion de 15 ani poate fi mai nou ca unul de 5 ani, datorita schimbarii majoritatii pieselor), ci la mentenanta. Trebuie spus ca in China, mentenanta se face la sange. La un moment dat, chiar pana la inceputul anilor 2000, avioanele cadeau in China ca mustele, asa ca partidul a intervenit in forta si a dat ordin ca mentenanta se va face draconic. Daca nu, va curge sange. De mecanic si de manager. Rezultatele au fost spectaculoase – din 2010 incoace nu a mai fost decat un accident aerian si acela dubios – cel mai probabil, avionul s-a zdrobit de munte din decizia pilotului de a se sinucide (raportul oficial inca nu exista). Deci, nu din cauze tehnice. Personal, daca avionul HiSky ar fi provenit de la o companie americana, as fi ridicat niste semne de intrebare, mentenanta in SUA se face de multe ori superficial, nu e ca in Europa, Golf sau Asia, unde se face by the book. Iar China chiar este un top la mentenanta.
Odata urcat la bord, avionul pare modern, aerisit si nou. Este o atmosfera prietenoasa.
ZBORUL
Cursa Bucuresti – Phuket a durat cam 9 ore. Am decolat undeva in jur de ora 8:30 dimineata din Bucuresti si am aterizat in jur de 22:30, ora Thailandei, ora 17:30 la Bucuresti. Zborul a fost lin si destul de direct. Am zburat peste Dobrogea, apoi peste Marea Neagra, foarte aproape de Turcia pentru a evita zona de razboi, apoi am traversat Georgia si Azerbaijanul (lantul Caucazului s-a vazut absolut superb cand am intrat pe teritoriul Georgiei, apoi a fost invaluit in nori), am traversat Marea Caspica pe la Sud, am taiat Turkmenistanul in 2, apoi am avut parte de niste peisaje absolut fenomenale cu muntii Afghanistanului, am traversat Pakistanul pe la mijloc, apoi de-a lungul campiei din nordul Indiei (aici, ne-a prins noaptea) si apoi, am zburat peste Marea Andaman direct spre Phuket. Aterizarea a avut loc pe timp de noapte, din pacate, nu m-am putut bucura de frumusetea insulei.
Zborul a fost lin, nu au fost deloc turbulente, iar avionul a ajuns la timp. Nimic de raportat, totul a mers struna.
SCAUNELE
Trebuie spus din capul locului ca scaunele din economy sunt in asezare “high density”. Locurile la picioare sunt mici, as aprecia chiar mai inghesuite decat la Wizz Air. Personal, am zburat la iesirea de urgenta, asa ca nu am avut probleme cu spatiul la picioare, dar daca nu as fi zburat la iesirea de la urgenta, well, m-as fi simtit foarte inghesuit pe un zbor de totusi 9 ore (la dus) si vreo 10 (la intors). Daca puteti sa va luati loc la iesirea de urgenta (sunt convins ca va costa ceva), merita cu varf si indesat. Scaunele se pot da pe spate, nu teribil de mult, dar orisicat, simti mai mult comfort.
In spatarul scaunelor, ai loc unde sa pui o sticla cu apa, si un buzunar unde iti poti depozita ceva lucruri personale. De asemenea, HiSky are si revista de bord, in caz ca vrei sa citesti ceva.
Configuratia scaunelor este 2-4-2, cu 2 compartimente – dar sa treci de pe un culoar pe altul, fie sari peste picioarelor celor din randul cu extra leg, fie te duci la capatul din spate al avionului – nu exista treceri intermediare. Toaletele sunt OK, dar nu pare ca cineva sa le curate in timpul zborului.
CATERING LA BORD
Repet, cateringul intre zborurile charter si cele regulate poate fi foarte diferit (in bine sau in mai putin bine). In cazul zborurilor charter, cateringul este decis de agentia de turism care inchiriaza avionul.
Pe zborul Bucuresti – Phuket, am primit 2 sticle de apa de 500 ml (prima imediat dupa decolare, a doua odata cu cina) si 2 mese. Micul dejun a fost format dintr-un sandvis un pic mai mare si o prajitura Magura. Nu pot spune ca a fost cine stie ce. Ulterior, stewarzii au venit sa vanda ceva, dar din nou, nimic deosebit – ciocolati, bauturi racoritoare, ceva alcool, daca nu mancasem in prealabil in aeroport, as fi facut foamea. De altfel, dupa vreo 5 ore de somn, am cam inceput sa chitaim de foame. Chiar rau. Mancarea a venit tarziu rau, cam la 7 ore dupa decolare, dar a fost ok – o frigaruie de pui chiar serioasa, o chifla, unt, niste castraveti relativ murati si nelipsita Magura.
Netto – luati-va niste papa la bord ca veti avea nevoie.
PRODUSE PENTRU ZBOR
In mod surprinzator, am primit un saculet cu lucruri necesare pentru zboruri lungi – masca de fata, dopuri de urechi, niste ciorapi portocalii si o periuta de dinti cu un tub mic de pasta de dinti. Chapeau ! Marile companii care ofera zboruri transcontinentale, nu mai dau nimic pe zboruri lungi la clasa economy.
In clasa business, am primit si o patura si o mini-perna.
SISTEMUL DE DIVERTISMENT HISKY
Daca va uitati pe poze, nu o sa vedeti nici un ecran. Chiar am avut comentarii – vai ce facem 9 ore. Ei bine, exista sisteme de divertisment, dar ecranele sunt rabatabile, “ascunse” in scaun. Sunt cam 30 – 40 filme si m-am bucurat sa fie si filme romanesti. Personal, m-am uitat la Morometii 2 si la o comedie nu cine stie ce – “America, venim!”. Sunt si filme americane (cu subtitrari in limba romana, unele chiar foarte OK). Sigur, nu te vei plictisi. O lipsa majora in sistemul de divertisment este ca nu ai disponibila harta sa vezi pe unde zbori, mai ales cand e zi si vezi ceva interesant pe geam. Personal, cam recunosteam locurile unde zburam cu o oarecare aproximatie, chiar am fost intrebat de alti pasageri unde suntem si de unde stiu… deh, am zburat destul de des pe ruta asta si unele zone le-am vizitat si la sol :). Nu stiu cat de complicat ar fi sa introduca harta pe ecrane, banuiesc ca nu e cine stie ce filozofie.
PERSONALUL
Corect, profesionist, deloc distractiv. Sunt foarte cuminti si relativ necomunicativi, dupa ce si-au facut serviciul, au disparut cine stie pe unde (nu stiu daca avionul are CRC, s-ar putea sa nu aibe). Departe de veselia celor de pe Wizz sau Ryan, sa nu spun de un Cebu Pacific sau Air Asia…
PHUKET – BUCURESTI (Clasa Business)
Cum ziceam, la retur, am avut ocazia sa zbor la clasa business, unde e cu totul si cu totul altceva. E drept, si la bani mai multi. Cum am spus de multe ori, marea diferenta in a zbura in clasa business pe zborurile lungi este ca scaunele se transforma in paturi in cazul a multe companii aeriene. Ei bine, este cazul si HiSky – scaunul se transforma in pat si poti dormi linistit. Dar voi reveni la scaun.
ZBORUL
Zborul este ceva mai lung ca la dus, dureaza circa 10 ore, in special datorita vantului care in mod normal la intoarcere bate din fata. Zborul a fost exclusiv de noapte. Am decolat undeva dupa miezul noptii (ora Thailandei), in jur de orele 19:00 la Bucuresti si am aterizat un pic dupa ora 5:00 la Bucuresti. De fapt, am aterizat cam cu jumatate de ora inainte de ora oficiala. M-am uitat ulterior pe FlightRadar24 si traseul a fost cam acelasi ca la dus: Marea Andaman – India – Pakistan – Afghanistan – Turkmenistan – Marea Caspica – Azerbaijan – Georgia – Marea Neagra – Bulgaria – Bucuresti. Departe de orice zona de conflict.
SCAUNELE
Scaunele din clasa business sunt dintr-o generatie mai veche, dar sunt mult, mult, mult mai bune decat cele din generatia noua care arata mai sexy, dar sunt mult mai incomfortabile. Va zic si de ce. Atat la generatiile vechi cat si la cele noi, scaunele se transforma in paturi la 180 grade. Dar in varianta noua, picioarele iti intra intr-o nisa, probabil inspirate din hotelurile-capsula. Cand te misti un picut, sigur te trezesti ca te lovesti cu picioarele de “cutia” in care esti bagat. La varianta veche, cum este si cazul lui HiSky, este un pat, pat, complet deschis si te poti invarti cat vrei tu. La Turkish Airlines, de exemplu, iubesc avioanele vechi A330 unde e un pat deschis, super comfortabil spre deosebire de foarte noile si modernele B787-Dreamliner sau A350 unde ma introduc ca intr-o capsula.
Scaunele de pe avionul HiSky sunt de generatie veche, ceea ce inseamna ca sunt cele mai comfortabile din punct de vedere somn. Si ca sa spun cinstit, am dormit tun. M-am culcat imediat dupa ce am mancat si m-am trezit undeva deasupra Bulgariei. Cred ca am dormit una peste alte vreo 7 ore (nu pot sa zic ca am dormit non-stop, m-am mai sculat de vreo 2 ori).
Scaunul se transforma in pat, nu exact la 180 grade, poate la 170 grade sau 160 grade, un pic inclinat, dar absolut nici o problema, nu aluneci. Patul este destul de lat, te poti intoarce fara nici o grija. Pozitia scaunului poate fi schimbata in mai multe feluri, nu exista doar pozitia scaun si pat. Te joci pe niste butoane si iti configurezi pozitia cum doresti, scaunul este flexibil. Din pacate, perna a fost mititica rau, imi plac pernele mari, dar asta e. Am dormit.
Exista loc de pus niste lucruri, de asemenea exista si prize in scaune, dar pe care nu le-am folosit, banuiesc ca functioneaza. Daca stai la geam, trebuie sa sari peste pasagerul de langa tine, dar in cazul meu, nu a stat nimeni, asa ca a fost super ok. Exista un soi de despartitor intre cele doua scaune in caz ca vrei un pic de intimitate (ma rog, cata intimitate poti avea intr-un avion !), dar nu a fost cazul, cum am zis, langa mine scaunul a fost gol.
CATERING LA BORD
S-a servit o singura masa, imediat dupa decolare. Am fost intrebat daca vreau pui sau peste si Coca Cola sau Sprite si mi s-a dat automat si o sticla cu apa. Cum am spus, am dormit destul de mult, nu am reusit sa termin apa, dar sunt convins ca daca as fi cerut, as mai fi primit. Inainte de masa, am primit un prosop cald. Spre deosebire de alte companii, nu am primit o bautura de bun venit.
Pestele a fost chiar bun, inundat intr-un piure cald (da, imi place piureul), cu niste mezeluri, un pic de salata, unt, fructe (yumie, inclusiv ananas care e superb in Thailanda), o prajiturica si evident, chifla calda. Chiar doua, eu sunt mare mancator de paine. Per ansamblu, a fost indestulator, practic nu mi-a mai fost foame pana am ajuns acasa J.
Nu stiu daca s-a servit alcool, nu am cerut, eu oricum nu beau, dar poate bere sa fi fost disponibila. Oricum am fost intrebat doar daca vreau Cola sau Sprite
Nu am primit mic dejun, probabil s-a considerat ca e prea devreme (am aterizat in jur de 5 dimineata la Bucuresti) desi zborul a fost destul de lung (10 ore).
PRODUSE PENTRU ZBOR
Fix ca in economy, doar ca produsele le-am primit intr-o gentuta chiar faina (cu branding HiSky) si o mica perie de par (sincer, a trebuit sa ma gandesc un pic sa-mi dau seama ce e :)).
SISTEMUL DE DIVERTISMENT
Fix ca in economy, cu ecrane rabatabile, parca, ecranele erau o idee mai mari, dar nu bag mana in foc. In rest, aceleasi filme. De data asta, nu m-am uitat la nimic, am dormit. Din nou, as fi preferat sa apara si harta locurilor pe unde zburam, mai ales ca zburam noaptea si nu puteam sa-mi iau puncte de reper. La un moment dat, am zburat peste o zona intens luminata, presupun ca eram pe undeva peste India.
PERSONALUL
Au fost 2 stewarzi dedicati clasei business (care are 24 scaune si cred ca am fost vreo 12 – 15 oameni). Respectuosi, prompti, fara zambet, pareau chiar obositi (desi statusera 1 saptamana in vacanta in Phuket, sau poate de aceea). Servirea prompta, rapida, fara human touch. M-au ajutat sa fac poze :). Pozele din articolul de azi au fost facute de ei.
Per ansamblu, niste zboruri agreabile. In fine, avem si noi un avion care sa opereze zboruri lungi (da, pare ciudat, dar exista un singur avion long haul in toata Romania). Mai sunt cateva, dar nu opereaza zboruri regulate si nici charter – sunt fie pentru transport marfuri (cargo), fie inchiriate in sistem ACMI (aircraft – crew – maintainance – insurance) , posibil ar putea fi inchiriate si pentru chartere, dar nu am vazut niciodata sa fie folosite. Unicul este acest A330-200 al HiSky. Sa speram ca vor fi mai multe, sa speram ca vor fi mai multe curse regulate, nu numai Bucuresti – New York si … zboruri sigure si placute sa avem!
Imagini zboruri HiSky
Zborul HiSky Bucuresti – Phuket (Clasa Economy)
Check-in la Bucuresti
Am trait s-o vad si pe asta: zbor direct Bucuresti – Phuket
Avionul A330-200 al HiSky gata de imbarcare
Una din cabinele economy
Cam mic locul de picioare
Dar daca stai la iesirea de urgenta, este chiar lux
Ecranul este rabatabil
Ce am vizionat – America, Venim !
The Man from U.N.C.L.E, chiar haios
Asta este un film superb, l-am vazut la cinema
Excelent !
Chapeau, HiSky !
Avionul a fost destul de plin
Micul dejun. Noroc ca am mancat in aeroport
Cina a fost OK, a venit insa foarte tarziu
Aeroportul Otopeni-Henri Coanda
Cosmopolis
Muntii Caucaz, zburand deasupra Georgiei
Zborul peste Afghanistan a fost o incantare
Apusul de soare undeva deasupra Indiei
Hello, Phuket !
Zborul HiSky Phuket – Bucuresti (Clasa Business)
Check in la Phuket
Bucharest – destinatie exotica pentru Phuket
Business class
Patura, pernita, una, alta
Am trecut la pat
Cam asa se doarme
Si la business class, ecranul este rabatabil
Iti poti configura scaunul cum vrei tu
Sincer, nu am testat prizele
A durat sa ma lamuresc ca e o perie de par
Haiosii ciorapi portocalii
Cina chiar a fost buna !
Mai exista încă și avioane de la Aur France și alte companii care în bussines clas oferă această varianta nu 180 grade pat ci asa înclinat. Ai senzația ca te duci la vale. E stilul de acum mulți ani
Cam incomod
Personalul navigant nu cred ca ramane in Phuket pe aceasta ruta. Avionul se intoarce la Bucuresti imediat pentru a acoperi zborurile de New York. Si implicit, se intoarce si echipajul…
Ba da, au ramas o saptamana in Phuket. Mi-au spus mai multi – si comandantul si vreo 2 stewardeze